Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
14-08-2014
Formanden for Nola ([email protected])
TRM Morten Lorentzen (Sagsbehandler, Vejkontoret)
Høringssvar - Nordsjællands Landboforening
476515
1
TRM Morten Lorentzen
Høringssvar til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Bemærkninger til ny fjordforbindelse
15-09-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407768_0002.png
-- AKT 476515 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Morten Lorentzen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Formanden for Nola ([email protected])
Høringssvar til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund
14-08-2014 15:17:01
Bemærkninger til ny fjordforbindelse.pdf; 
Se venligst vedhæ ede høringssvar.
 
Med venlig hilsen
Herdis Lindegaard Dam
Formand, Nordsjællands Landboforening
Mobil 24 43 42 41
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407768_0003.png
-- AKT 476515 -- BILAG 2 -- [ Bemærkninger til ny fjordforbindelse ] --
Transportministeriet
Frederiksholm Kanal 27 F
1220 København K
att. Morten Lorentzen:
[email protected]
med kopi til Vejdirektoratet att. Rasmus Larsen:
[email protected]
Hillerød d. 14. august 2014
Bemærkninger til forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Nordsjællands Landboforening, som er erhvervs- og interesseforeningen for landbrugere og
landboere i Nordsjælland, har læst lovforslaget til en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, og
fremsender på vegne af vore mange medlemmer i området bemærkninger hertil.
Vore bemærkninger vil især omhandle landbrugserhvervets fremtidige muligheder for at færdes
uhindret på tværs af Frederikssund kommune, og vi hæfter os især ved:
at Transportministeriet bemyndiges til at anlægge den nye hovedlandevej til og over
Roskilde fjord som en motortrafikvej
at lastbiler og lastvognstog med en totalvægt på 3,5 ton og derover forbydes at passere
Kronprins Frederiks Bro efter etablering af ny fjordforbindelse
at Vejdirektoratet bemyndiges til at træffe bestemmelser om trafikregulerende
foranstaltninger på bl.a. Kronprins Frederiks Bro og J.F. Willumsens Vej med henblik på at
reducere den gennemkørende færdsel
Først og helt overordnet vil vi nævne vor dybe forundring over, at det 63 sider lange forslag med
detaljerede bemærkninger ikke på noget tidspunkt ser eller nævner de iøjnefaldende
udfordringer, som det vil skabe for den betydelige del af erhvervslivet, som landbrugserhvervet
udgør i Frederikssund kommune. At ingen landbrugsorganisationer er på høringslisten
understreger, at en analyse af interessenter på denne lov ikke har været fyldestgørende.
Vi forventer at vore bemærkninger tages seriøst trods det faktum, at Nordsjællands
Landboforening eller vor hovedorganisation Landbrug & Fødevarer ikke optræder på høringslisten.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ny forbindelse som motortrafikvej
Når den nye fjordforbindelse agtes anlagt som en motortrafikvej betyder det efter færdselslovens
bestemmelser, at traktorer og motorkraftkøretøjer ikke vil have tilladelse til at færdes. Det er vi på
landbrugets vegne ikke tilfredse med, da det udelukker mange landmænd fra at kunne benytte
den korteste vej imellem deres bedrifters jordtilliggender. Men især fordi de øvrige bestemmelser
i lovforslaget antyder en besværlig eller helt umulig færdsel med de tunge afgrøde- og
maskintransporter på den eksisterende bro.
Når den planlagte motortrafikvej oven i købet forbinder to almindelige hovedlandeveje, hvor
landbrugets færdsel kan foregå uden problemer, er vort ønske, at lovforslaget ændres, så der kan
dispenseres for reglerne om hastighed på min. 50 km/time, så landbrugets færdsel tillades også på
den nye fjordforbindelse – og dermed gives samme mulighed, som den øvrige trafik.
Forbud mod tung transport på Kronprins Frederiks Bro
Selvom der i lovforslaget specifikt nævnes et forbud mod at lastbiler og lastvognstog med en
totalvægt på 3,5 ton, og på trods af, at traktorer og motorredskaber ikke nævnes i den forbindelse,
så frygter vi at forbuddet mod tung transport også vil omfatte disse og dermed umuliggøre
erhvervets nødvendige færdsel over Roskilde Fjord. De fleste traktorer vil med deres egenvægt
langt overstige 3,5 ton, og dermed vil mange landbrug og landbrugsrelaterede virksomheder blive
afskåret deres erhvervsudøvelse. Der findes jo ikke reelle færdsels-alternativer.
Landbrugets færdsel over fjorden er som sagt en nødvendighed for mange og antallet er og vil
være stadigt stigende. Strukturen i dansk landbrug er foranderlig. Der er ikke længere lovkrav om
en ejendoms jordtilliggendes geografiske spredning, så samtidig med at landbrug er blevet større
er de også blevet mere geografisk spredt. Udviklingen er også gået i retning af, at 30 % af al
landbrugsjord er forpagtet. Det vil sige at jorden dyrkes på lejeaftaler, og dette fordrer også en
betydelig mobilitet.
På begge sider af fjorden er der flere specialiserede maskinstationer, der har kunder i stor radius.
Også de er afhængige af fortsat fri færdsel. Endelig vil et forbud mod transport af afgrøder
umuliggøre et frit valg af samhandelspartnere, som korn- og foderstofforretninger, og vil være
decideret konkurrenceforvridende.
For en virksomhed som AP Grønt ved Slangerup med en meget stor produktion af spæde
bladsalatplanter, vil en ændring i landbrugets færdselsforhold have stor betydning. Produktionen
er baseret på stor geografisk spredning for at få stor vejrmæssig forskellighed, og et
færdselsforbud vil være totalt ødelæggende for denne store arbejdsplads.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407768_0005.png
Trafikdæmpende foranstaltninger uden reel lokal indflydelse
Skulle et forbud mod færdsel på Kronprins Frederiks Bro og J.F. Willumsens Vej ikke gælde
landbrugets maskiner, giver lovforslaget med dets bemyndigelse til Vejdirektoratet om at ”træffe
beslutning om trafikdæmpende foranstaltninger på Kronprins Frederiks Bro, J.F. Willumsens Vej
samt Skovnæsvej, Lyngerupvej og Skibbyvej”, dog stadig grund til stor bekymring.
Trafikreguleringen skal ifølge forslaget udfærdiges med henblik på at reducere den
gennemkørende kørsel.
Hvis landbrugets IKKE gives en dispensation til at færdes på den ny forbindelses motortrafikvej er
der intet andet valg end at køre på den gamle forbindelse, og vi forudser at de trafikdæmpende
foranstaltninger vil invalidere vejanlæggenes nuværende fysiske udformning, således at de store
og tunge landbrugstransporter vil blive væsentligt forsinkede, - hvis ikke umulige at gennemføre.
Vi hæfter os ved, at der ikke vil være sædvanlig lokal indflydelse på udformningen af de
trafikdæmpende foranstaltninger, idet denne lov ikke forudsætter aftaler med eller samtykke fra
politi og Frederikssund Kommune, men kun, at der føres en forhandling med disse. Samtidig giver
lovforslaget ikke den sædvanlige mulighed for at Frederikssund Kommune (eller andre) kan klage
til Trafikministeriet over Vejdirektoratets bestemmelse af trafikregulering.
Vi hæfter os dog også ved, at det i lovforslagets bemærkninger nævnes, at der skal tages særlig
hensyn til, at J.F. Willumsens Vej er en central fordelingsvej i Frederikssund med adgang til
sygehus, for beredskabstjenesten og den kollektive trafik, og at den nærmere udformning af de
trafikdæmpende foranstaltninger i høj grad skal afspejle vejens nuværende og fremtidige funktion
i kommunen, og derfor skal ske i tæt samarbejde med Frederikssund Kommune og politiet.
I den sammenhæng er det os magtpåliggende, at der også føres en dialog med repræsentanter fra
landbrugserhvervet, netop for at sikre at de nuværende konditioner for færdsel for dette erhverv
ikke forringes. Herunder bør der tages særligt hensyn til størrelser og manøvredygtighed af
landbrugsmaskinerne.
Vi står gerne til rådighed i denne nødvendige dialog.
med venlig hilsen
Herdis Lindegaard Dam, formand
Nordsjællands Landboforening. Industrivænget 22. 3400 Hillerød. Tlf. 48 22 52 00
3