Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21 Bilag 2
Offentligt
1407991_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
2. oktober 2014
2013-1646
Ny fortolkning af habitatdirektivet ifm. forslag til lov om ny fjord-
forbindelse ved Frederikssund
Det fremgår af forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, at
den kommende forbindelse etableres syd om Frederikssund og føres over Ros-
kilde Fjord på en højbro. Den kommende forbindelse vil påvirke et udpeget
Natura 2000-område, hvorfor projektet er omfattet af EU-habitatdirektivet.
Der er for nylig afsagt en dom ved EU-domstolen, der har betydning for vurde-
ringen af anlægsprojekter i forhold til Natura 2000-områder. Dette har konkret
betydning for projektet om en ny fjordforbindelse. Dommen betyder kort for-
talt, at projektet skal leve op til direktivets såkaldte fravigelsesprocedure og
således skal opfylde en række betingelser, der ikke var eksplicit forudsat i den
oprindelige VVM-redegørelse. Betingelserne er bl.a., at projektet skal varetage
”bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser”, foruden at det
skal godtgøres, at projektet er det mindst skadelige alternativ for Natura 2000-
området i forhold til alternative linjeføringer.
Det er Transportministeriets vurdering, at projektet netop varetager bydende
hensyn, da den eksisterende forbindelse over Roskilde Fjord ikke er tilstrække-
lig til at håndtere hverken nutidens eller navnlig fremtidens trafik.
I lyset af, at retspraksis og dermed også Naturstyrelsens praksis for nylig er
ændret, har Transportministeriet igangsat en supplerende vurdering af de al-
ternative linjeføringer, der blev undersøgt i forbindelse med VVM-redegørelsen
for projektet. Det skal således vurderes, om den valgte linjeføring er den mindst
skadelige for Natura 2000-området – også i lyset af den skærpede vurdering
efter direktivet.
Den supplerende vurdering forventes afsluttet ultimo oktober 2014, og vurde-
ringen vil dernæst blive afleveret til Folketinget i forbindelse med behandlingen
af lovforslaget.
Projektet er meget følsomt over for forsinkelser på grund af den anlægstekniske
kompleksitet. Således vil selv mindre forsinkelser i lovgivningsprocessen i sid-
ste ende medføre forholdsmæssigt større forsinkelser for hele projektet.