Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21 Bilag 8
Offentligt
1434848_0001.png
Til lovforslag nr.
L 21
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 11. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 14. juli
2014 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag 340
(folketingsåret 2013-14). Den 10. oktober 2014 sendte trans-
portministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Ekspertmøde
Transportudvalget afholdt den 4. december 2014 et luk-
ket ekspertmøde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 52 spørgsmål til transportministeren,
som denne har besvaret. Udvalget har endvidere stillet 1
spørgsmål til transportministeren og skatteministeren og 1
spørgsmål til transportministeren og finansministeren til
skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Socialistisk Folkeparti bemærker:
I forlængelse af det ovennævnte ekspertmøde har mini-
steren i sit svar på spørgsmål 54 over for udvalget oplyst, at
etableringen af kompenserende foranstaltninger og proces-
sen herfor fremgår af selve lovforslaget og desuden er be-
skrevet nærmere i rapporten »Vurdering jf. habitatdirekti-
vets artikel 6 stk. 4«, som er oversendt til Folketinget (rap-
porten indgår i bilagsoversigten til betænkningen).
Ministeren slår i den forbindelse fast, at såfremt lovfor-
slaget vedtages, vil de miljømæssige foranstaltninger og til-
tag, der er beskrevet i lovforslaget, naturligvis blive efterle-
vet. Processen i forhold til etablering af de kompenserende
foranstaltninger, herunder de angivne overvågningsprocedu-
rer, er som følger:
Vejdirektoratet gennemfører en indledende screening
med besigtigelse for at finde arealer/lokaliteter, hvor det kan
være muligt at etablere nye strandenge og kalkoverdrev. Be-
skrivelsen af de egnede lokaliteter indeholder planmæssige
bindinger, terræn- og jordbundsforhold, naturforhold og po-
tentiale for naturgenopretning. Egnede lokaliteter forelæg-
ges Frederikssund Kommune, og ud fra kommunens detail-
kendskab til områderne tages der i samarbejde med Vejdi-
rektoratet stilling til, hvilke lokaliteter der skal arbejdes vi-
dere med.
Vejdirektoratet udarbejder en rapport med beskrivelse af
konkrete fysiske tiltag, der skal gennemføres, for at et be-
stemt område kan udvikle sig til henholdsvis strandeng og
kalkoverdrev. De påvirkede arealer vil blive erstattet i nød-
vendigt og påkrævet omfang og minimum i forholdet 1:2, og
arbejdet gennemføres i tæt samarbejde med Frederikssund
Kommune.
Vejdirektoratet tager kontakt til lodsejerne af de forskelli-
ge lokaliteter, og der indgås aftale vedrørende de konkrete
arealer. Ejerne skal være indforstået med, at de pågældende
arealer pålægges servitutter med dyrkningsrestriktioner, og
at arealet vil indgå i naturbeskyttelseslovens såkaldte § 3-be-
skyttelse. Lokaliteterne godkendes af Frederikssund Kom-
mune. Andre relevante kommuner i området kan desuden
blive inddraget for at finde de mest hensigtsmæssige arealer.
Endelig inddrages Naturstyrelsen for at sikre en optimal
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434848_0002.png
2
sammenhæng med statens planlægning i Natura 2000-områ-
det og samtidig sikre, at der ikke er overlap mellem myndig-
hedernes aktiviteter og de planlagte kompensationsforan-
staltninger.
Hele processen vil være gennemført, inden anlægsarbej-
det går i gang i områderne med strandenge og kalkoverdrev.
Overvågning og vurdering af udviklingen af den planlag-
te naturtype i kompensationsområderne, herunder om der er
udlagt tilstrækkeligt kompensationsareal, bruges til at vurde-
re, om der er brug for yderligere tiltag for at forbedre de fy-
siske eller biologiske forhold i området. Det kan således ek-
sempelvis blive relevant at udføre/intensivere slåning eller
græsning for at fremme en lysåben og varieret vegetation
både på strandeng og kalkoverdrev som yderligere tiltag.
Bekæmpelse af særligt dominerende eller invasive arter i
den tidlige successionsfase for områderne kan også blive
nødvendig for at sikre den planlagte naturtypes udvikling.
Overvågningsprogrammet gennemføres årligt de første 5
år efter udlægning af erstatningsarealerne og herefter med
større mellemrum, indtil kompensationsområderne har opnå-
et den planlagte tilstand og kan udpeges som habitatnaturty-
pe, hvorefter arealerne indgår i den samlede forvaltning af
Natura 2000-området.
Metoden for overvågning vil følge den nationale metode
for kortlægning af terrestriske naturtyper (DCE TA-N03).
Metoden er anvendt af Naturstyrelsen til registrering af ha-
bitatnaturtyper i Natura 2000-områderne som led i NOVA-
NA (National Overvågning af Vand og Natur).
Socialistisk Folkeparti har under behandlingen af lovfor-
slaget lagt vægt på, at der er sket en grundig beskrivelse af
de konkrete kompensationsforanstaltninger. SF vil derfor
fremhæve den grundige beskrivelse af de fremtidige tiltag,
som myndighederne vil foretage sig. SF finder, at den sup-
plerende undersøgelse, Vejdirektoratet har fået foretaget, er
sket på så godt et grundlag som muligt set i lyset af den
dom, der blev afsagt, mens den oprindelige VVM-redegørel-
se blev foretaget. SF forventer samtidig, at ministeren vil
orientere udvalget om de konkrete kompensationsforanstalt-
ninger, inden anlægsarbejdet sættes i gang i områderne med
de berørte naturtyper. SF har naturligvis en begrundet for-
ventning om, at man nøje vil lægge de processuelle krav, der
er indeholdt i dommen, til grund for arbejdet med fremtidige
VVM-redegørelser – hvilket med dette lovforslag var van-
skeligt, alene af den grund at dommen blev afsagt så sent i
forløbet.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Trafikforholdene ved Kronprins Fredederiks Bro i Frede-
rikssund er ikke tilfredsstillende – nogle få timer om dagen.
Sådan er det overalt på vejnettet i myldretimerne, resten af
dagen glider trafikken for det meste jævnt og roligt.
Ikke desto mindre bruges myldretidens trængsel som ar-
gument for, at der nu skal anlægges en vejbro syd for byen.
At løse trængslen ved at se på alternativerne i form af om-
bygning af vejene i lokalområdet, udbygning af den kollek-
tive trafik, ændret lokalisering af arbejdspladser og indkøbs-
muligheder m.v. er kun forsøgt i ringe grad, om overhove-
det. Den vedvarende forringelse af den fjordkrydsende bus-
trafik, har ej heller gjort situationen bedre.
Som vanligt kendes der kun ét svar på trængsel på veje-
ne: Byg en ny vej eller som her en bro.
Broen placeres i et område, der er belagt med en halv
snes naturbeskyttelsesbestemmelser, og som tillige er af stor
rekreativ værdi, lokalt som regionalt.
Ganske vist skal der foretages kompenserende tiltag an-
detsteds, hvor nye habitater vil blive oprettet, spuns nedram-
mes, og støjskærme opsættes. Det ændrer dog ikke ved, at
en bro vil forringe området markant.
Naturbeskyttelsesbestemmelserne har bragt projektet på
kollisionskurs med EU’s meget strikse regler om hensynet
til habitater. Dette skal ikke mindst ses i lyset af, at der i maj
2014 blev afsagt en dom ved EU-domstolen, der skærpede
kravet til, at der skulle foreligge bydende nødvendige hen-
syn til væsentlige samfundsinteresser. Et ønske om at fjerne
en kortvarig myldretidstrængsel kan næppe kaldes for en
væsentlig samfundsinteresse.
Det hedder bl.a. i habitatsdirektivet, at hvis det på grund-
lag af konsekvensvurderingen ikke kan afvises, at projektet
vil skade Natura 2000-områdets integritet (udpegnings-
grundlag), kan projektet ikke gennemføres, medmindre be-
tingelserne i direktivets artikel 6, stk. 4, for at fravige be-
skyttelsen af Natura 2000-området er opfyldt.
De betingelser, der her sigtes til, er, at der skal vælges det
mindst miljøbelastende alternativ, og det kan en bro ikke si-
ges af være. En tunnel vil også sætte sine aftryk på den be-
rørte lokalitet, men dog i langt mindre grad end en bro. Af
økonomiske årsager er en tunnel fravalgt.
Af habitatsdirektivets art. 6, stk. 4, fremgår det, at »...
hvis en plan eller et projekt, på trods af at virkningerne på
lokaliteten vurderes negativt, alligevel skal gennemføres af
bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteres-
ser, herunder af social eller økonomisk art, fordi der ikke
findes nogen alternativ løsning, træffer medlemsstaten alle
nødvendige kompensationsforanstaltninger for at sikre, at
den globale sammenhæng i Natura 2000 beskyttes. Med-
lemsstaten underretter Kommissionen om, hvilke kompensa-
tionsforanstaltninger der træffes. Hvis der er tale om en lo-
kalitet med en prioriteret naturtype og/eller en prioriteret art,
kan der alene henvises til hensynet til menneskers sundhed
og den offentlige sikkerhed eller væsentlige gavnlige virk-
ninger på miljøet, eller, efter udtalelse fra Kommissionen,
andre bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfunds-
interesser.« Som nævnt finder Enhedslisten ikke, at projek-
tet tilgodeser væsentlige samfundsinteresser, ligesom ej hel-
ler menneskers sundhed, den offentlige sikkerhed eller væ-
sentlige gavnlige virkninger på miljøet er involveret her.
Tværtimod medfører broen i kraft af øget biltrafik en forrin-
gelse af miljøtilstanden og af menneskers sundhed.
Krænkelse af de unikke naturområder langs Roskilde
Fjord er Enhedslistens primære anke mod projektet, men
langt fra den eneste.
Broen er »kun« relevant for de bilister, der skal fra
Hornsherred mod København og vestegnskommunerne, men
ikke for de mange, der skal til Frederikssund, Frederiks-
værk, Hillerød og Farum, og det er formodentlig den største
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434848_0003.png
3
del af bilisterne. Broen vil heller ikke være til nogen nytte
for de tusinder af sommerhusbeboere, der om sommeren
strømmer til Frederikssund for at proviantere. De vil fortsat
klumpe sig sammen på Kronprins Frederiks Bro.
Forslaget om, at de bilister, der passerer den nye bro, skal
betale for at køre over, er lidet gennemtænkt, for nu kommer
det til at koste at køre fra den ene del af kommunen til den
anden, enten for de utålmodige eller for køretøjer over 3,5 t.
Er ønsket at omdirigere det meste af biltrafikken til den
nye bro, vil en broafgift virke mod sin hensigt, og der vil ik-
ke ske den aflastning af vejnettet i Frederikssund, som man
stræber efter.
Blot 44 pct. af de bilister, der i dag kører over Kronprins
Frederiks Bro, forventes at køre over den nye bro – og så må
man jo spørge til den samfundsmæssige forrentning. Den er
ikke god, for her er der en tilbagebetalingstid på ca. 40 år.
Ministeren erkender, at betalingsbroen muligvis vil være
den første af flere lignende projekter her i landet. Enhedsli-
sten er ikke tilhænger af, at der skal opkræves afgifter for at
passere visse veje eller broer (de store faste forbindelser dog
undtaget i kraft af deres størrelse). Afgifterne vil ofte resul-
tere i, at der ikke sker den aflastning af de veje, hvor det var
hensigten at mindske trafikken, og kan – som det ses i lande
med betalingsveje – føre til, at tung trafik søger ud på de
gratis veje, som det jo var meningen at gøre mere trafiksik-
re.
Enhedslisten undres over den snørklede bureaukratiske
knopskydning, der vil opstå i forbindelse med betaling for at
passere den nye bro. Hvis det endelig skulle være, så var det
dog mest oplagt at lade Sund & Bælt stå for opkrævningen,
da Sund & Bælt har mere end en halv snes års erfaringer
med den slags på Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Nu
sættes både Vejdirektoratet og endnu en virksomhed til at
klare den forholdsvis beskedne opgave. I stedet for at stræbe
efter forenkling af hensyn til gennemsigtighed og koordina-
tion, så går dette lovforslag den stik modsatte vej og invol-
verer endnu flere aktører i opgaven. Det kan kun gøre det
hele endnu mere besværligt og dyrere.
Enhedslisten medvirker gerne til, at Frederikssund afla-
stes for den gennemkørende trafik, og har stillet konkrete
forslag om ombygning af vejene i tilknytning til Kronprins
Frederiks Bro samt til udbygning af den kollektive trafik.
Dette er blevet afvist rutinemæssigt.
Som lovforslaget ligger her, tror Enhedslisten ikke på, at
en ny sydlig forbindelse giver den aflastning, som ministe-
ren hævder.
Enhedslisten er af den opfattelse, at lovforslaget fortsat
ikke opfylder EU’s habitatdirektivs artikel 6, stk. 4 (undta-
gelsesbestemmelsen), idet der faktisk er alternativer til den
valgte løsning, idet det ikke er beskrevet, hvilke kompense-
rende foranstaltninger der iværksættes, og idet de kompen-
serende foranstaltninger ikke vil blive gennemført før tilla-
delsen efter artikel 6, stk. 4, meddeles.
Enhedslisten forudser derfor, at Danmark vil blive »slæbt
for« EU-Domstolen for overtrædelse af habitatdirektivets ar-
tikel 6, stk. 4 – med stor risiko for at tabe sagen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af EL):
Til § 10
1)
Stk. 1, 2. pkt.,
udgår.
[Præcisering af, at Vejdirektoratets direktion ikke personligt
indsættes som direktion i Fjordforbindelsen Frederikssund]
2)
I
stk. 5
indsættes efter »daglige«: »ledelse og«.
[Præcisering af Vejdirektoratets rolle som forretningsfører]
Til § 25
3)
I
stk. 1
indsættes som
3. pkt.:
»Opløsning kan tillige ske uden likvidation ved overdra-
gelse af aktiver og forpligtelser som helhed til staten.«
[Præcisering af mulighederne for opløsning af Fjordforbin-
delsen Frederikssund]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det er lovforslagets intention, at Vejdirektoratet som of-
fentlig myndighed indsættes som direktion i Fjordforbindel-
sen Frederikssund. Som lovforslaget er fremsat, har formu-
leringen i § 10 givet anledning til tvivl, om hvorvidt der ind-
sættes en eller flere fysiske personer fra Vejdirektoratets di-
rektion som direktion i Fjordforbindelsen Frederikssund, el-
ler om der var tale om, at Vejdirektoratet som offentlig
myndighed indsættes. Ved at fjerne § 10, stk. 1, 2. pkt., præ-
ciseres det, at det ikke er en eller flere fysiske personer fra
Vejdirektoratet, der personligt indsættes som direktion i
Fjordforbindelsen Frederikssund. Det præciseres i forlæn-
gelse heraf, at Vejdirektoratet som forretningsfører vareta-
ger den daglige ledelse og administration i Fjordforbindel-
sen Frederikssund.
Til nr. 3
Ændringsforslaget sikrer, at lovforslaget bringes i over-
ensstemmelse med de intentioner for opløsning af Fjordfor-
bindelsen Frederikssund, der fremgår af bemærkningerne til
lovforslagets § 25. Deri er det således beskrevet, at opløs-
ning af Fjordforbindelsen Frederikssund sker i henhold til de
almindelige regler for opløsning i medfør af selskabsloven.
Derudover er det beskrevet, at opløsning skal ske ved iagtta-
gelse af selskabslovens § 253, der netop foreskriver opløs-
ning af selskab uden likvidation ved overdragelse af aktiver
og forpligtelser som helhed til den danske stat, hvilket ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434848_0004.png
4
udgør opløsning efter selskabslovens almindelige regler.
Lovforslaget har i den form, det blev fremsat, således givet
anledning til tvivl, om hvorvidt Fjordforbindelsen Frederiks-
sund kan opløses efter selskabslovens almindelige regler el-
ler efter proceduren i selskabslovens § 253 uden likvidation
ved overdragelser af aktiver og forpligtelser som helhed til
staten. Den foreslåede bestemmelse sikrer klar hjemmel til,
at Fjordforbindelsen Frederikssund kan opløses efter én af
de beskrevne procedurer, dvs. enten efter selskabslovens al-
mindelige regler for selskabers opløsning eller efter den pro-
cedure, der er beskrevet i selskabslovens § 253.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434848_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 21
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2
Notat vedrørende håndtering af ændret fortolkning af EU-habitatdirek-
tivet i forbindelse med forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved
Frederikssund, fra transportministeren
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Rapport samt sammenfatningsnotat om supplerende vurdering efter
habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra transportministeren
5
Ændringsforslag fra transportministeren
6
Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om lovforslaget
7
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 21
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren finder det hensigtsmæssigt, at Folketinget den
23/10-14 skal førstebehandle L 21, uden at have fuld klarhed over
hvad følgerne af lovforslaget vil være, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, på hvilken dato såvel ministeriet som Vejdirektoratet blev
gjort bekendt med dom C-521/12 afsagt ved EU-Domstolen den
14/5-14 vedrørende skærpelse af habitatdirektivet, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, på hvilken dato såvel ministeriet som Vejdirektoratet tog fat
på at sagsbehandle den verserende sag om en fast forbindelse over
Roskilde Fjord i lyset af EU-Domstolens dom C-521/12 af 14/5-14, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor lovforslaget fremsættes, inden de nye skærpelser i
habitatreglerne (jf. dom ved EU-Domstolen C-521/12 af 14/5-14) er
blevet fagligt forsvarligt indarbejdet i lovforslaget, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt forsinkelser i lovgivningsprocessen vil medføre
økonomiske, organisatoriske, anlægsmæssige forsinkelser for projek-
tet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord er
meget følsom over for forsinkelser på grund af den anlægstekniske
kompleksitet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke af de i VVM-fasen undersøgte muligheder for en fast
forbindelse over/under Roskilde Fjord der påvirker Natura 2000-om-
rådet mindst i såvel anlægsfasen som permanent, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er linjeføringen, der vil belaste Natura 2000-områderne
allermest, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Frederikssund Kommune i budgetterne for
2015-2018 har bevilget penge til projektering af en vejforbindelse fra
2
3
4
5
6
7
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434848_0006.png
6
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
tilkørslen til broen på fjordens østside og videre til Frederikssund Syd-
by, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt optagning af et lån på ca. 1,4 mia. kr. til anlæg af
en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord vil forøge statsgælden,
til finansministeren og transportministeren, og ministrenes svar herpå
Spm. om, hvor mange dispensationer fra gældende miljø- og støjbe-
stemmelser Frederikssund Kommune har udstedt i forbindelse med
anlæg af en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord, samt hvorvidt
dispensationerne indeholder begrænsninger af nogen art og i givet fald
hvilke, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, ministeren kan be- eller afkræfte, at det ikke alene drejer sig
om linjeføringen, men i lige så høj grad drejer sig om spørgsmålet om
en bro eller en tunnel, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorfor en tunnel under Roskilde Fjord ikke anses for at væ-
re et gennemførligt og mindre skadeligt alternativ til en højbro, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at uddybe det i bemærkningerne til lovforslagets pkt. 5.1, an-
førte, at »da projektet ikke berører prioriterede naturtyper eller arter,
skal sagen ikke forelægges EU-Kommissionen til udtalelse«, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt sommerhusbeboerne på Tørslev Hage er omfattet
af miljølovens bestemmelser om støjgrænser, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang en fast forbindelse over/under Roskilde
Fjord harmonerer med det tidligere Frederiksborg Amts klassifikation
af området som »meget værdifuldt landskab«, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om en bro over Roskilde Fjord, der i betydelig grad vil forøge
støjbelastningen af områder, er i overensstemmelse med regeringens
målsætning om, at færre mennesker skal belastes af trafikstøj, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke afværgeforanstaltninger der vil blive iværksat for at
friholde det rekreative område ved Strandparken i Frederikssund for
støj fra broen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er hensigtsmæssigt at gå efter en løsning med en højbro,
når en højbro giver en negativ påvirkning af den miljømæssige tilstand
og de visuelle oplevelser omkring Roskilde Fjord, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at gøre rede for det forventede støjniveau i forbindelse med
det aften- og weekendarbejde, der varsles i bemærkningerne til lovfor-
slaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministerens adgang til at kunne tilsidesætte miljøbeskyttel-
seslovens bestemmelser vedrørende støj er en følge af L 177 (metrolo-
ven), samt om dette er i overensstemmelse med Århuskonventionens
bestemmelser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt etableringen af Fjordforbindelsen Frederikssund er
en slags forløber for på et senere tidspunkt at etablere lignende beta-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434848_0007.png
7
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
lingsforbindelser/-veje eller betalingsselskaber, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt en fremtidig brug af en række mindre betalingssel-
skaber i stil med Fjordforbindelsen Frederikssund vil være i stand til
at oppebære de stordriftsfordele, som f.eks. Sund & Bælt vil kunne
gøre det, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke juridiske, organisatoriske, strukturelle, økonomiske
mv. vilkår der hindrer Sund & Bælt i at varetage samtlige opgaver,
som nu tænkes placeret i betalingsselskabet Fjordforbindelsen Frede-
rikssund, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget Vejdirektoratet skal have for at administrere bi-
listernes betaling for at passere en fast forbindelse over/under Roskil-
de Fjord, og hvor meget Sund & Bælt skulle have for at løse den
samme opgave, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt betalingsselskabet Fjordforbindelsen Frederiks-
sund vil være underlagt de mørklægningsbestemmelser, der gælder for
offentlige virksomheder, og som blev indført med offentlighedsloven
af juni 2013, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt de bilistpendlere, der benytter en brobizz for at
kunne køre over/under Roskilde Fjord, vil kunne fradrage denne på
selvangivelsen på samme måde, som det er muligt for passage af Sto-
rebæltsforbindelsen, til transportministeren og skatteministeren, og
ministrenes svar herpå
Spm. om, at ved undersøgelsen af bilisters betalingsvillighed er 962
bilister blevet spurgt, mens ca. 10.000 borgere i Frederikssund Kom-
mune vender sig imod at skulle betale for at komme over/under fjor-
den, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det kan være, at en fast forbindelse over/under Ros-
kilde Fjord skal tilbagebetales over 40 år, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke takster der skønnes at være gældende, når den faste
forbindelse over/under Roskilde Fjord åbner i 2019, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om der planlægges yderligere tiltag for at forøge biltallet såfremt
trafikudviklingen på den nye bro ikke forløber som planlagt, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der i undersøgelsen af bilisternes villighed til at betale for at
køre over den nye bro blev set på, om der var større villighed til at be-
tale blandt de bilister, der kører i myldretiden, frem for de bilister, der
kører uden for myldretiden, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at be- eller afkræfte, om der ved en betalingsbro vil være ca.
en tredjedel af trafikken, der vil benytte denne, mens to-tredjedele
fortsat vil køre over Kronprins Frederiks Bro, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt lastbiler over 3,5 t – tilhørende forsyningsselskaber
som f.eks. HMN Naturgas, Vestforbrænding, DONG m.fl. – vil være
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434848_0008.png
8
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
omfattet af forbuddet mod at køre over Kronprins Frederiks Bro, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor store administrationsomkostningerne ved at opkræve
betaling for passage af forbindelsen over/under Roskilde Fjord vil væ-
re, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der vil ske udbud i forbindelse med opkrævning af
betaling for passage af en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, når det i lovforslagets bemærkninger anføres, at der kun kan
ydes rabatter til lokale bilister, bedes det oplyst, hvilken margen der
her opereres med, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at det i bemærkningerne til lovforslaget under pkt. 6 – »Tra-
fikale konsekvenser« – hedder, at 12.900 biler (ÅDT) vil benytte den
nye bro, mens 16.100 biler fortsat vil køre over Kronprins Frederiks
Bro, hvilket tilsammen giver 29.000 biler, og om ministeren anser et
sådant trafikspring fra de 20.500 biler, der blev målt i 2009, for at væ-
re realistisk, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder, at broens samfundsmæssige nytteværdi er
så markant, at den legitimerer en investering på ca. 2 mia. kr., til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke tiltag der er gjort i de senere år for at forbedre og ud-
bygge den bustrafik, der krydser Roskilde Fjord, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at gøre rede for antallet af bustimer siden 2007 på de buslin-
jer, der krydser Roskilde Fjord opgjort år for år, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det er undersøgt, hvilken indflydelse hyppigere S-
togsdrift til/fra Frederikssund koordineret med bedre bustrafik til/fra
Hornsherred vil kunne have på antallet af biler på Kronprins Frederiks
Bro, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om vejene omkring Kronprins Frederiks Bro, f.eks. som over-/
underføringer i T-krydset ved Færgelundsvej/ Skovnæsvej, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke forsinkelser der vil komme, hvis det fremlagte lov-
forslag trækkes tilbage og først genfremsættes efter den 1. januar
2015, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil kunne bestemme, at miljøbeskyttelsesloven
vedrørende støj ikke skal finde anvendelse, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der er valgt en gennemsejlingshøjde på 22 m under
den planlagte bro, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der i de samfundsøkonomiske analyser indgår be-
regninger af, hvor meget en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord
kan medvirke til at svække handelslivet i Frederikssund, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i forbindelse med udmøntning af beføjelserne i §
3 vil sikre, at støjregler og andre regler i miljøbeskyttelsesloven fast-
lægges med så god en margen og på et niveau, som er højere end de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434848_0009.png
9
49
50
51
52
53
54
55
generelle regler, for at sikre, at der ikke vil kunne vindes en klagesag
eller sag ved domstolene, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil overveje at få en udtalelse fra Europa-Kom-
missionen, når den nye undersøgelse om lovens overensstemmelse
med Natura 2000-direktiverne foreligger, for at sikre, at Danmark ikke
kan få en retssag, efter loven er vedtaget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det ved et udbud af opgaven med at etablere, drive
og vedligeholde et betalingsanlæg samt inddrive betaling for passage
af den faste forbindelse over/under Roskilde Fjord vil være tilladt at
stille krav om, at en kommende operatør skal have en lokal forank-
ring, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der findes lokale virksomheder omkring Roskilde Fjord, der
både har erfaring med at opkræve betaling fra bilister for at passere et
trafikanlæg, og som tillige vil kunne udnytte allerede eksisterende
stordriftsfordele, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan erklære sig enig i, at der er tale bureaukra-
tisk knopskydning, når både Vejdirektoratet og en virksomhed skal in-
volveres i betalingsopkrævning, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren er bekendt med andre selskaber/virksomheder
end Sund & Bælt, der her i landet har erfaring med at opkræve beta-
ling af bilister for at passere et trafikanlæg, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan der med anlægsloven (L 21) tages stilling til og sik-
res, at de nødvendige miljømæssige kompensationsforanstaltninger i
henhold til habitatdirektivet og deraf følgende praksis iværksættes, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. tilbagetaget