Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21
Offentligt
1407994_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2014
2014-4269
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 21 – Forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning
Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at Folketinget d. 23. oktober 2014 skal
førstebehandle L 21, Forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederiks-
sund, uden at have fuld klarhed over hvad følgerne for lovforslaget vil være –
tunnel eller højbro – set i lyset af dom C 512/12 ved EF-Domstolen om skær-
pelse af habitatsbestemmelserne og med en reel risiko for, at beslutningen si-
den hen skal omgøres, fordi embedsværket ikke har haft den fornødne tid til at
gennemarbejde lovforslaget med de ændringer, der er en følge af de skærpede
habitatsregler? Ministeren bedes begrunde sit svar.
Svar:
Vejdirektoratet indstillede i sin tid den valgte løsning med en højbro over Ros-
kilde Fjord syd om Frederikssund på baggrund af en samlet afvejning af de
trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser ved alle de undersøgte
mulige linjeføringer – herunder en tunnelløsning.
Jeg har noteret mig den afsagte dom fra EU-Domstolen, og Vejdirektoratet er
på baggrund af dommen i færd med at foretage en endelig validering af den
valgte løsning og de øvrige undersøgte alternativer i lyset af den ændrede for-
tolkning af EU-habitatdirektivet, som dommen har medført. Den supplerende
vurdering foretages med bistand fra ekstern rådgiver og på baggrund af en i
forvejen grundig og omfattende VVM-redegørelse.
Vejdirektoratet forventer at afslutte arbejdet ved udgangen af oktober, hvoref-
ter resultatet af den supplerende vurdering vil indgå som en integreret del af
lovforslaget i forbindelse med Folketingets behandling heraf.
Lovforslaget skal efter planen 1. behandles den 23. oktober 2014. Anlægspro-
jektet er meget følsomt over for selv små forsinkelser. Mindre forsinkelser i
forhold til den forudsatte tidsplan kan således hurtigt føre forholdsmæssigt
større forsinkelser med sig i løbet af anlægsfasen, og det vil jeg gerne undgå.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407994_0002.png
Derfor mener jeg ikke, at 1. behandlingen bør udsættes. Omstændighederne
taget i betragtning er det min opfattelse, at den proces bedst muligt favner alle
hensyn.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke