Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21
Offentligt
1422150_0001.png
Vedr. 19. november 2014
J.nr. 14-4608050
Til Folketinget – Transportudvalget
Vedrørende L 21 - Forslag til Lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 22. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422150_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt de bilistpendlere, der benytter en brobizz for at
kunne køre over/under Roskilde Fjord, vil kunne fradrage denne på selvangivelsen, på
samme måde som dette er muligt for passage af Storebæltsforbindelsen, samt at de også
vil kunne oppebære alm. kørselsfradrag.
Svar
Spørgsmål om kørsels- og brofradrag hører under Skatteministeriet. Transportministeren
og jeg har derfor aftalt, at jeg oplyser om de gældende regler på området.
En pendler, der befordrer sig mere end 24 km dagligt mellem sædvanlig bopæl og ar-
bejdsplads, kan få et kørselsfradrag. Kørselsfradraget beregnes på grundlag af den norma-
le transportvej ved bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet. Hvis der
som en del af den normale transportvej indgår transport over en bro, får pendleren også
kørselsfradrag for den del af strækningen, der svarer til broens længde.
Størrelsen af kørselsfradraget afhænger af det antal kilometer, som pendleren tilbagelæg-
ger pr. arbejdsdag. Udgør befordringen pr. arbejdsdag til og med 120 km, kan pendleren
få et kørselsfradrag på 2,10 kr. pr. km (2014) for den del af transporten, der overstiger 24
km. For daglig befordring herudover beregnes kørselsfradraget for den del, der overstiger
120 km, med 50 pct. af den fastsatte kilometertakst – det vil sige 1,05 kr. pr. km (2014).
Der er fastsat særlige regler for kørselsfradrag for bropassagerne over Storebælt og Øre-
sund. I de tilfælde, hvor Storebælts- eller Øresundsbroen indgår som en del af den nor-
male transportvej mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads, kan en pendler udover kilo-
meterfradraget for strækningen over disse broer også få et særskilt brofradrag afhængig af
transportformen.
For passage over henholdsvis Storebælts- og Øresundsbroen i tog eller bus, kan en pend-
ler få et fradrag på 15 kr. (Storebælt) eller 8 kr. (Øresund) pr. passage. Kører en pendler i
bil eller på motorcykel, kan pendleren fradrage 90 kr. (Storebælt) eller 50 kr. (Øresund)
pr. passage. Medkørende kan ikke få fradrag for bropassagen.
Der er efter gældende regler ikke fastsat særlige fradrag for andre bropassager.
Endelig kan jeg oplyse, at der ikke i trafikaftalerne om ”En grøn transportpolitik”, der
blandt andet omfatter etablering af en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, er taget
stilling til indførelse af et eventuelt brofradrag for udgifter til passage over fjordforbindel-
sen.
Side 2 af 2