Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21
Offentligt
1420970_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2014
2014-4269
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 21 – Forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning
Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 31:
Såfremt trafikudviklingen på den nye bro ikke forløber som planlagt, og de fle-
ste bilister fortsat kører over Kronprins Frederiks Bro for at spare brotaksten,
planlægges der da yderligere tiltag for at forøge biltallet – og dermed indtæg-
terne – på broen? I bekræftende fald hvilke?
Svar:
Idet jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål 28, vil jeg først og fremmest an-
føre, at jeg anser det bagvedliggende beregningsgrundlag for solidt og validt. I
Danmark har vi dog ikke erfaringer med brugerbetaling på strækninger, hvor
der samtidig findes et gratis alternativ, og det betyder naturligvis en vis usik-
kerhed for projektets beregningsgrundlag.
Op til åbningen af den nye fjordforbindelse vil Vejdirektoratet med politiets
samtykke og efter forhandling med Frederikssund Kommune desuden iværk-
sætte trafikregulerende tiltag på Kronprins Frederiks Bro, der vil indvirke på
vejens udnyttelse eller indretning. Det kan fx være nedsættelse af den tilladte
hastighed over Kronprins Frederiks Bro eller etablering af fartdæmpende for-
anstaltninger.
Den type tiltag vil primært tjene til det formål, at den nye fjordforbindelse bli-
ver mere attraktiv at benytte. Samtidig er det dog væsentligt at fremhæve, at
trafikregulerende tiltag også vil forbedre bymiljøet i Frederikssund by.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke