Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21
Offentligt
1420958_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2014
2014-4269
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L21 – Lov om en ny fjordforbindelse over Frederikssund, som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested
(EL).
Spørgsmål nr. 38:
I bemærkningerne til lovforslaget under pkt. 6 – Trafikale konsekvenser - hed-
der det bl.a., at 12.900 biler (ÅDT) vil benytte den nye bro, mens 16.100 biler
fortsat vil køre over Kronprins Frederiks Bro, hvilket til sammen giver 29.000
biler. Anser ministeren et sådant trafikspring fra de 20.500 biler, der blev målt
i 2009, for at være realistisk?
Svar:
Sund & Bælt Partner A/S gennemførte en analyse af brugerfinansieringspoten-
tialet, som blev vurderet i sammenhæng med de i VVM-redegørelsen gennem-
førte trafikmodelberegninger.
Undersøgelsen viste, at der i dag er en del ture over Kronprins Frederiks Bro,
der ikke bliver gennemført på grund af trængsel/forventning om trængsel, og at
der derfor er en undertrykt efterspørgsel, der vil blive realiseret, når kapacitets-
restriktionerne fjernes, og tilgængeligheden øges. Det skal dog bemærkes, at
trafikmodelberegninger generelt er behæftet med nogen usikkerhed.
Ifølge Sund & Bælt Partners analyse skønnes der at være i alt ca. 29.000 fjord-
krydsene køretøjer med betaling på den nye bro, hvoraf ca. 12.900 vil benytte
den nye bro og ca. 16.100 den eksisterende. Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar
på spørgsmål 28 med hensyn til brugerfinansieringsundersøgelsens validitet.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke