Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21
Offentligt
1431534_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. december 2014
2014-4269
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 21 – Forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederiks-
sund, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ud-
valget.
Spørgsmål nr. 54:
I forlængelse af Transportministeriets supplerende vurdering af en fjordforbin-
delse ved Frederikssund i forhold til habitatdirektivet bedes ministeren uddy-
be, hvordan det med anlægsloven (L 21) tages stilling til og sikres, at de nød-
vendige miljømæssige kompensationsforanstaltninger i henhold til habitatdi-
rektivet og deraf følgende praksis iværksættes, samt uddybe de på side 42 an-
givne overvågningsprocedurer for disse kompenserende foranstaltninger.
Svar:
Etableringen af kompenserende foranstaltninger og processen herfor fremgår
af selve lovforslaget og er desuden beskrevet nærmere i rapporten ”Vurdering
jf. Habitatdirektivets artikel 6 stk. 4”, som er oversendt til Folketinget.
Jeg vil gerne slå fast, at såfremt lovforslaget vedtages, vil de miljømæssige for-
anstaltninger og tiltag, der er beskrevet i lovforslaget, naturligvis blive efterle-
vet.
Processen i forhold til etablering af de kompenserende foranstaltninger, her-
under de angivne overvågningsprocedurer, er, som følger:
Vejdirektoratet gennemfører en indledende screening med besigtigelse for at
finde arealer/lokaliteter, hvor det kan være muligt at etablere nye strandenge
og kalkoverdrev. Beskrivelsen af de egnede lokaliteter indeholder planmæssige
bindinger, terræn- og jordbundsforhold, naturforhold samt potentiale for na-
turgenopretning.
Egnede lokaliteter forelægges Frederikssund Kommune, og ud fra kommunens
detailkendskab til områderne tages der i samarbejde med Vejdirektoratet stil-
ling til, hvilke lokaliteter der skal arbejdes videre med.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431534_0002.png
Vejdirektoratet udarbejder en rapport med beskrivelse af konkrete fysiske til-
tag, der skal gennemføres for, at et bestemt område kan udvikle sig til strand-
eng henholdsvis kalkoverdrev. De påvirkede arealer vil blive erstattet i nødven-
digt og påkrævet omfang og minimum i forholdet 1:2, og arbejdet gennemføres
i tæt samarbejde med Frederikssund Kommune.
Vejdirektoratet tager kontakt til lodsejerne af de forskellige lokaliteter, og der
indgås aftale vedrørende de konkrete arealer. Ejerne skal være indforstået med,
at de pågældende arealer pålægges servitutter med dyrkningsrestriktioner,
samt at arealet vil indgå i naturbeskyttelseslovens såkaldte § 3- beskyttelse.
Lokaliteterne godkendes af Frederikssund Kommune. Andre relevante kom-
muner i området kan desuden blive inddraget for at finde de mest hensigts-
mæssige arealer. Endelig inddrages Naturstyrelsen for at sikre en optimal
sammenhæng med statens planlægning i Natura 2000-området og samtidig
sikre, at der ikke er overlap mellem myndighedernes aktiviteter og de planlagte
kompensationsforanstaltninger
Hele processen vil være gennemført, inden anlægsarbejdet går i gang i områ-
derne med strandenge og kalkoverdrev.
Overvågning og vurdering af udviklingen af den planlagte naturtype i kompen-
sationsområderne, herunder om der er udlagt tilstrækkeligt kompensations-
areal, bruges til at vurdere, om der er brug for yderligere tiltag for at forbedre
de fysiske eller biologiske forhold i området. Det kan således eksempelvis blive
relevant at udføre/intensivere slåning eller græsning for at fremme en lysåben
og varieret vegetation både på strandeng og kalkoverdrev som yderligere tiltag.
Bekæmpelse af særligt dominerende eller invasive arter i den tidlige successi-
onsfase for områderne kan også blive nødvendig for at sikre den planlagte na-
turtypes udvikling.
Overvågningsprogrammet gennemføres årligt de første 5 år efter udlægning af
erstatningsarealerne og herefter med større mellemrum, indtil kompensations-
områderne har opnået den planlagte tilstand og kan udpeges som habitatnatur-
type, hvorefter arealerne indgår i den samlede forvaltning af Natura 2000-
området.
Metoden for overvågning vil følge den nationale metode for kortlægning af ter-
restriske naturtyper (DCE TA-N03). Metoden er anvendt af Naturstyrelsen til
registrering af habitatnaturtyper i Natura 2000-områderne som led i NOVANA
(National Overvågning af Vand og Natur).
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke