Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 23 Bilag 6
Offentligt
1409166_0001.png
Foretræde for Folketingets kulturudvalg
22. oktober 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409166_0002.png
Indledning
Som bekendt har Folketinget besluttet at beskære kraftigt i de tipsmidler, som hestevæddeløbssporten mod-
tager årligt. I lovforslaget, der er sendt i høring, lægges der op til, at 1/3 af alle hestevæddeløbssportens
støttemidler skal bortfalde.
Dette vil naturligvis have en stor negativ effekt på hestevæddeløbssporten og de 9 baner i Danmark.
Følgende notat har til formål at opliste hestevæddeløbssportens væsentligste bidrag til Danmark samt at
illustrere de negative effekter det nuværende lovforslag vil medføre
Notatet indeholder derfor:
De vigtigste generelle argumenter imod de kraftige nedskæringer
En oversigt over hestevæddeløbssportens potentiale
En kort gennemgang af hestevæddeløbssportens historik og kultur
Forslag til løsninger af udfordringerne for hestevæddeløbssporten i Danmark
God læselyst,
Dansk Hestevæddeløb
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409166_0003.png
Generelt om processen
Den 6. maj 2014 indgik Regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative en idrætspolitisk stemmeaftale, hvis for-
mål var at tilvejebringe midler til bl.a. Antidoping Danmark, SportEvent Danmark mv.
En stor del af stemmeaftalen bestod i, at hestevæddeløbssporten skulle afgive midler mod, at HFF og Danske
Spil på politisk opfordring skulle afsøge alternativ finansiering og nye spilformer og dermed opnå selvstæn-
dighed og egenfinansiering inden for en kort årrække.
De politiske forhandlinger om den konkrete udmøntning af stemmeaftalen foregår i løbet af efteråret.
Hestesporten modtager i 2014 i alt 96 mio. kr. Dette beløb har været fast i det sidste årti. Det nye lovudkast
lægger op til, at det økonomiske grundlag forringes med hhv. 15, 20, 25 og 30 mio. årlig kr. i perioden fra
2015 -2018.
Generelle argumenter imod de voldsomme forringelser
Det er tydeligt for enhver, at hvis dette lovforslag bliver vedtaget, vil det betyde voldsomme forringelser for
hestevæddeløbssportens struktur og rammevilkår de kommende år.
De voldsomme forringelser for hestevæddeløbssporten vil ikke kun gå ud over en snæver kreds af hestevæd-
deløbsinteresserede, men vil få en lang række negative effekter.
Følgende fem argumenter illustrerer nogle af disse konsekvenser:
1. Der er 4.500 udøvere af hestesport i Danmark. Mere end 3.000 af disse bor i de såkaldte
yderområder.
Det nuværende lovforslag vil enten betyde banelukninger eller kraftige ned-
skæringer i aktiviteterne så flere tusinde danskere i yderområderne vil opleve at deres
fritidstilbud bliver kraftigt forringet.
2. Der er årligt mellem 350.000-400.000 gæster på Danmarks 9 trav- og galopbaner.
Det nuvæ-
rende lovforslag vil enten betyde banelukninger eller kraftige nedskæringer i aktiviteterne så
mange tusinde tilskuere må i fremtiden droppe at se hestevæddeløb i deres lokalområde.
3. Knap 1000 mennesker er fuldtidsbeskæftigede inden for hestevæddeløb. Dertil kommer ca.
800 avlere og opdrættere. Disse tal er eksklusiv turisme-arbejdspladser og deltidsstillinger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409166_0004.png
Videncenter for Landbrug vurderer, at op til 850 arbejdspladser vil forsvinde hvis lovforslaget
vedtages i sin nuværende form. Det vil altså være et hårdt slag for beskæftigelsen – særligt i
Danmark yderområder.
4. Videncentret For Landbrug og Aarhus Universitet har fastslået, at 10 ekstra væddeløbsheste
skaber 1 fuldtidsstilling. Der er i dag ca. 18.000 væddeløbsheste i Danmark.
Som nævnt oven-
for vil et lovforslag have seriøse negative konsekvenser for beskæftigelsen i yderområderne
og vil samtidig være en stor forhindring for udviklingen af hestevæddeløb, hesteavl etc. i Dan-
mark.
5. Videncentret For Landbrug og Aarhus Universitet har ligeledes fastslået, at hver gang der
tjenes en krone i hestesporten, skabes der er en samfundsøkonomisk effekt på 3,6 kr.
I samfundets øvrige erhverv er den gennemsnitlige effekt 2,1 kr.
Da hestesporten har en po-
sitiv samfundsøkonomisk effekt, vil det nuværende lovforslag trække samfundsøkonomien i
den forkerte retning.
Hestevæddeløbssportens potentiale
Videncentret For Landbrug har i samarbejde med Aarhus Universitet udarbejdet en række analyser af Heste-
væddeløbssportens potentiale i Danmark. Deres konklusion er klar: Hvis Danmark kan nå et niveau på spil af
heste, der relativt passer til det svenske, vil det betyde en mærkbar fremgang i danske arbejdspladser.
Helt konkret vil der skulle bruges 47.000 væddeløbsheste yderligere, for at kunne følge med efterspørgslen.
47.000 nye væddeløbsheste vil betyde i omegnen af 4.700 nye danske arbejdspladser, da 10 nye heste, efter
Videncenter for Landbrugs beregninger, svarer til 1 ny arbejdsplads. Hvis arbejdspladserne følger samme
mønster som de nuværende arbejdspladser, vil ca. ¾ af de nye jobs blive skabt i de såkaldte yderområder.
Ydermere vurderer Videncenter for Landbrug, at hvis Danmark når et niveau på spil af heste, der relativt pas-
ser til det svenske, vil det svare til en yderligere omsætning i omegnen af seks milliarder kroner.
Nedenstående graf viser omsætningen på spil på heste i Norge, Sverige og Danmark.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409166_0005.png
Hestevæddeløbssportens historik og kultur
Hestevæddeløbssporten har en næsten 250 år gammel historie i Danmark. Derfor er sporten på mange må-
der en del af dansk kulturarv såvel som en del af den lokale kulturhistorie mange steder i Danmark. Pt. er der
9 baner i Danmark: NKI Racing Arena Aalborg, Skive Trav, Billund Trav, Fyens Væddeløbsbane, Car-Center
Racetrack (Nykøbing F.), Charlottenlund Travbane, Klampenborg Galopbane, Jydsk Væddeløbsbane (Aarhus)
og Bornholm Brands Park.
Det første organiserede hestevæddeløb fandt sted på Københavns Fælled i 1770. Siden har sporten bredt sig
ud af hovedstaden til resten af Danmark. I dag dyrkes sporten primært uden for de store byer. Her følger en
kort tidslinje med nogle af vigtigste begivenheder for Hestevæddeløbssporten i Danmark:
1831 - Den første væddeløbsbane etableres i Viborg
1859 - Foreningen til den Ædle Hesteavls Fremme stiftes. Senere Dansk Galop.
1885 - Selskabet til Travsportens Fremme stiftes. Senere Dansk Travsports Centralforbund.
1891 - Charlottenlund Travbane åbner.
1910 - Klampenborg Galopbane åbner.
1929 - Jydsk Væddeløbsbane i Aarhus åbner.
1935-1971 - Banerne i Odense, Skive, Aalborg, Bornholm, Nykøbing Falster og Billund åbner.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409166_0006.png
1949 - Dansk Tipstjeneste etableres.
1996 - Hestevæddeløbssportens spilleselskab, Dantoto, stiftes.
2000 - Dansk Tipstjeneste A/S (nu Danske Spil A/S) overtog Dantoto A/S og rettighederne til at udbyde spil.
2003 - Hestevæddeløbssporten kommer på Tipsnøglen med en aftale om de nuværende ordninger for spil
og støtte.
Mindre kultur = færre indbyggere
Som det fremgår af ovenstående, har hestevæddeløb spillet en stor rolle i dansk kultur og i mange yderom-
råders lokale kulturhistorie.
De fleste af Danmarks hestevæddeløbsbaner er som bekendt placeret langt væk fra de store vækstcentre.
For befolkningen i disse områder betyder det også, at der er langt til de alsidige kulturtilbud, man finder i de
store byer.
Det Kongelige Teater ligger ikke lige om hjørnet, og skal familien med en tur i Parken for se det danske fod-
boldlandshold, så er det et både tidskrævende og dyrt projekt.
Måske derfor oplever vi, hvordan danskerne i højere og højere grad fravælger provinsen til fordel for et liv i
storbyen. Frem mod 2014 forventes indbyggertallet i København at stige med 29%, mens befolkningstilvæk-
sten i Aarhus vil være på 24%, i Aalborg på 12%, mens Odenses indbyggertal vil vokse med 9%.
1
Den ekstreme tilvækst i de store byer betyder, at landdistrikterne bliver affolket for indbyggere. Det er i sær-
lig grad de unge
2
og de veluddannede
3
, der søger væk fra yderområderne.
En af årsagerne til dette flyttemønster er naturligvis, at de store byer har flere og mere interessante kultur-
og fritidstilbud. Desværre lægger det nuværende lovforslag op til at gøre denne skrævvridning endnu større.
Når der skal lukkes hestevæddeløbsbaner i Danmark eller alternativt skæres kraftigt ned på aktiviteterne, så
vil der være endnu færre kulturtilbud og endnu flere vil vælge et liv i yderområderne fra.
Derfor burde man ikke afvikle hestevæddeløbssporten, men i stedet prioritere at udvikle den.
Forslag til løsninger af udfordringer for hestevæddeløbssporten
Som ovenstående afsnit beskriver, bliver hestevæddeløbssporten i Danmark ramt hårdt såfremt det nuvæ-
rende lovforslag bliver vedtaget.
1 TV2.dk, 18. juli 2011: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-41805137%3Adanskerne-vil-bo-i-storbyerne.html?rss
2
Danmarks Statistik, 2011: http://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2011/2011-07-011-unge-forlader-provinsen.aspx
3
Søndagsavisen, 2013: http://sondagsavisen.dk/2013/41/her-bot-landets-bedst-uddannede.aspx
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409166_0007.png
Herunder findes en liste med en række forslag der i kombination med hinanden kan afbøde de alvorlige kon-
sekvenser for hestevæddeløbssporten:
Tilskudsbeløbene der skal fjernes gøres mindre
Indfasningen af en eventuel besparelse sker over en længere periode end 2015-2018
Der skrives ind i lovteksten, at der
skal
findes en alternativ finansieringsmodel i næste folketingssam-
ling. Det kunne f. eks. være et fælles nordisk spilleselskab for hestevæddeløb. Dansk Hestevæddeløb
er allerede i dialog med kollegaer i Norge og Sverige og har modtaget en hensigtserklæring fra disse
ift. ønsket om at indgå i et fælles nordisk samarbejde. I sidste ende vil dette kræve en løsrivelse fra
det danske Tipsnøgle-system og Danske Spil.
Det gøres muligt for hestevæddeløbsbanerne at få del i indtægterne fra de hestevæddeløbsspil, der i
stigende grad foregår på internettet. I dag modtager hestevæddeløbsbanerne kun 21,25% af provisi-
onen fra spil på banerne, men spillemarkedet rykker sig i stigende grad mod spil på smartphones og
på internettet.
Det sikres at hestesporten modtager en fast årlig tildeling og derved ikke er en del af den variable
tildeling.
Det sikres at hestesporten ikke skal bidrage til omstillingsbidraget, men at sporten derimod kan mod-
tage penge fra denne pulje i overgangsperioden før et eventuelt nordisk samarbejde er fuldt
etableret.
7