Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 30 , L 30 A , L 30 B
Offentligt
1424896_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
24. november 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0037-0085
Dok.:
1381011
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Letbaner m.v.) (L 30), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 14. november 2014.
Mette Frederiksen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Letbaner m.v.) (L 30) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. november
2014 fra Letbaner.DK om vigepligt overfor letbaner, jf. L 30 -
bilag 5.”
Svar:
1.
Det anføres bl.a. i henvendelsen fra Letbaner.dk, at Letbaner.dk er be-
tænkelige over, at lovforslaget ikke indeholder regler om klar vigepligt
over for letbanetog. Letbaner.dk mener endvidere, at der bør indføres kla-
rere regler om restriktioner på parkering i letbanesporet.
2.
Som anført i pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og i
oversigten over høringssvar side 7 og 8 indeholder lovforslaget ikke en ud-
trykkelig bestemmelse om, at trafikanter så vidt muligt skal give fri passa-
ge for letbanekøretøj. Det har imidlertid været en overordnet forudsætning
ved udformningen af lovforslaget, at letbanekøretøjerne som følge af vægt,
dimensioner og manøvredygtighed tillægges prioritet i trafikken, således at
(øvrige) trafikanter som altovervejende udgangspunkt skal afpasse deres
adfærd i trafikken efter letbanerne og give letbanekøretøj fri passage.
Efter færdselslovens § 4, stk. 3, skal anvisninger for færdslen, som gives
ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg el-
ler på anden måde, efterkommes forud for færdselsreglerne. I lovforslaget
forudsættes det derfor, at letbanekøretøjets prioritet ved mødet med øvrige
trafikanter i høj grad sikres ved projekteringen og en hensigtsmæssig ud-
formning af letbanens forløb samt ved skiltning, afmærkning og lysregule-
ring frem for en generel tildeling af forkørselsret til en enkelt trafikant-
gruppe. Efter Justitsministeriets opfattelse indebærer det også, at færdsels-
sikkerheden allerede under anlægget af letbanen indtænkes og prioriteres
højt. Justitsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at den store succes
med Bergen-letbane ifølge artiklen fra Letbane.dk netop skyldes, at der
ved hjælp af lysregulering er sikret letbanen fremkommelighed i bytrafik-
ken.
Det bemærkes i øvrigt, at hvor ingen andre regler eller anvisninger gælder
for letbanekøretøj, herunder også f.eks. hvis en lysregulering måtte være
ude af drift, vil man også for letbanekøretøjer falde tilbage på færdselslo-
vens grundregler om, at man skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågi-
venhed (færdsel efter forholdene), om vigepligt for kørende, og om gåen-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
des forpligtelser, herunder ved passage af kørebane, mv., når letbanekøre-
tøjet kører på et område, hvor færdselsloven gælder.
3.
Vedrørende parkeringsrestriktioner kan Justitsministeriet oplyse, at mi-
nisteriet på baggrund af høringen over lovforslaget foretog en justering af
lovforslagets § 1, nr. 11 (forslag til ændring af færdselslovens § 29, stk. 1)
således, at forbuddet ikke blot omfatter standsning eller parkering på selve
letbanesporet, men omfatter standsning og parkering på en sådan måde, at
kørsel med letbanekøretøj hindres.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1 nr. 11, og over-
sigten over høringssvar side 8 og 9, kan politiet efter færdselslovens § 123,
stk. 1, fjerne køretøjer, der er henstillet i strid med gældende bestemmelser
om standsning og parkering, herunder den foreslåede § 29, stk. 1, nr. 11.
Det er i færdselslovens § 123, stk. 2, 2. og 3. pkt., fastsat, at de udgifter,
som politiet afholder til transport og opbevaring, påhviler føreren eller eje-
ren (brugeren), og at beløbet kan inddrives ved udpantning. Det vil i alle
tilfælde bero på en konkret politifaglig vurdering, om et ulovligt hensat kø-
retøj medfører en sådan fare eller gene, at det bør fjernes.
Overtrædelse af færdselslovens § 29, herunder den foreslåede § 29, stk. 1,
nr. 11, er, udover at være sanktioneret ved kontrolafgift efter den foreslåe-
de tilføjelse til færdselslovens § 121, stk. 1, nr. 3 (lovforslagets § 1, nr.
17), også strafbelagt med bøde efter færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der derfor ikke grundlag for at foreslå
yderligere regler om parkeringsrestriktioner i forhold til letbaner.
4.
Justitsministeriet skal endelig bemærke, at ministeriet i forbindelse med
udvalgsbehandlingen vil stille forslag til ændring af lovforslaget, således at
der gives mulighed for, at føreren af et letbanekøretøj kan anvende lydsig-
nal (klokke), når der er særligt behov for at gøre andre trafikanter opmærk-
somme på letbanekøretøjet.
3