Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 30 Bilag 1, L 30 A Bilag 1, L 30 B Bilag 1
Offentligt
1406659_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
3. oktober 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg
mussen
Sagsnr.: 2011-84-0013
Dok.:
1250364
Ras-
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Letbaner m.v.)
I. Høringen
1.1.
Et udkast til lovforslag om letbaner og konstruktivt bestemt hastighed
for motorredskaber (det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1-15 og 19-25) har
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Arbejdsgiver-
foreningen for Kollektiv Trafik, Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik (ATL), Camping Branchen, Centralforeningen af Taxiforeninger i
Danmark, Chaufførernes Fagforening, Danmarks Knallert Union, Dan-
marks Motor Union, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Byggeri,
Dansk Camping Union, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv, Dansk
Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk
Sidevogns Klub, Dansk Taxi Råd, Dansk Transport & Logistik (DTL),
Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske
Handicaporganisationer, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Ma-
skinstationer og Entreprenører, Danske Motorcyklisters Råd, Danske Re-
gioner, Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Det Centrale Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolssty-
relsen, DTU Transport, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerombuds-
manden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen
af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, Foreningen for
Trafikofre, Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL),
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport
Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndi-
ges Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Forsvars-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
advokater, MC-Touring Club Danmark, Midttrafik, Motorcykel Forhand-
ler Foreningen, Movia, Odense Kommune, Politiforbundet i Danmark,
Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Ring 3 Letbane I/S,
Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Transporterhvervets Uddannelsesråd, Turistvognmændenes Arbejdsgiver-
forening, Ældre Sagen, Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, Aarhus
Letbane Drift I/S og Aarhus Letbane I/S.,
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre
og
Vestre Landsret, byretterne, Advokatrådet, Dansk Byggeri,
DI, Dansk Kørelærer-Union, DTL, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, 3F,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, FDM, Danske Motorcyk-
listers Råd, Danske Regioner, Foreningen af offentlige anklagere,
FDL, Institut for Menneskerettigheder, Midttrafik, Motorcykel For-
handler Foreningen, Movia, Odense Letbane, Politiforbundet i Dan-
mark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Ring 3 Letbane I/S, Aarhus Letba-
ne I/S, Aalborg Kommune og Aarhus Kommune.
1.2.
Et udkast til lovforslag, som indeholdt forslag til ændring af reglerne
om let gods på blokvogne og regler om gebyr for udstedelse af legitimati-
onskort (det fremsatte lovforslags § 1, nr. 17 og 18), har af Transportmini-
steriet været sendt i høring hos:
Automobilbranchens Handels og Industriforening, Bilbranchen, Camping-
branchen, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Danmarks Au-
tomobilforhandler Forening, Danmarks Knallert Union, Danmarks Motor
Union, Dansk Camping Union, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv,
Dansk Fodgænger Forbund, DI, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Lokal
Syn, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Transport og Logistik, Danske Advo-
kater, Danske Bilimportører, Danske Busvognmænd, Danske Handicapor-
ganisationer, Danske Regioner, Danske Motorcyklister, Danske Synsvirk-
somheder, Det Centrale Handicapråd, DTU Transport, Erhvervsstyrelsen,
3F, Forbrugerrådet, FDM, Foreningen af Danske Vognfabrikker, Forenin-
gen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport, Foreningen af Vognimpor-
tører i Danmark, Foreningen af Omsynsvirksomheder, Foreningen Liv og
Trafik, Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd, Håndværks-
rådet, International Transport Danmark, KL, Landbrugsmaskinimportører-
nes Brancheforening af 1919, Danske Maskinstationer og Entreprenører,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, MC-Touring Club Danmark,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Motorcykel Importør Foreningen, Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, og Ungdomsringen.
Transportministeriet har modtaget høringssvar fra:
Bilbranchen, CAD, Dansk Fodgænger Forbund, Dansk Kørelærer-
Union, Dansk Transport og Logistik, Danske Erhverv, Danske Regio-
ner, DI Transport, DTU Transport, Finansministeriet, Forbrugerrå-
det, Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport, Frie Dan-
ske Lastbilvognmænd, Justitsministeriet, Kommunernes Landsfor-
ening, Motorhistorisk Samråd
og
Rigspolitiet.
1.3.
Et udkast til lovforslag, som indeholder forslag til regler om andre
EU- eller EØS-landes elektroniske adgang til oplysninger fra kørekortregi-
steret til brug for behandlingen af sager om kørekort (det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 16), har været sendt i høring, således at høringsfristen ud-
løber den 10. oktober 2014. En kommenteret høringsoversigt for så vidt
angår denne del af lovforslaget vil blive udarbejdet efter høringsfristens
udløb.
2.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne hørings-
svar. Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med
kursiv.
II. Høringssvar
1. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Østre
og
Vestre Landsret, byretterne, Advokatrådet, Dansk Byggeri,
DI, Dansk Kørelærer-Union, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Forbruger-
ombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af offentlige anklagere,
FDL, Danske Regioner, Institut for Menneskerettigheder og Politifor-
bundet i Danmark
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
FDM
anfører, at de foreslåede regler vedrørende letbaner og deres samspil
med det øvrige trafikbillede synes velafbalancerede og fornuftige. Der op-
fordres til, at der, inden letbanerne indføres i trafikbilledet, gennemføres
oplysningskampagner, og at de nye regler evalueres, når der er skabt prak-
tisk erfaring med letbanerne.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Motorcykel Forhandler Foreningen
anfører, at de foreslåede regler om
konstruktivt bestemt hastighed for motorredskaber giver mulighed for, at
kunden har et større modeludvalg til rådighed ved valg af arbejdsredskab.
Justitsministeriet er enig i, at det, når letbanerne sættes i drift i Danmark
(forventeligt i 2017), er hensigtsmæssigt at orientere offentligheden om
den nye færdselsart og færdselsreglerne herfor.
2. Letbaner
DTL
anfører, at der kan opstå problemer for bl.a. høje og omfangsrige
særtransporter, herunder vindmølletransporter, og at det bør sikres, at let-
banerne ikke kommer til at afskære vigtige havne. Desuden bør ledninger
mv. hænges op i så stor højde som muligt, når vigtige veje skal krydse et
letbanespor, så adgangen for særtransporter mv. ikke bliver forhindret.
Justitsministeriet bemærker, at den nærmere udformning og projektering
af letbanesystemet, herunder i forhold til eksisterende veje og ledninger,
foretages af letbaneselskaberne og de myndigheder, som er involveret i
projekteringen. Forholdet reguleres derimod ikke i færdselsloven.
3F
finder, at kravene til letbaneførere, herunder i forhold til spirituskørsel,
ikke bør reguleres i både jernbaneloven og færdselsloven. Enten bør det
være færdselsloven, der gælder, som den er, eller også bør man have en la-
vere grænse for erhvervsførere end for andre førere. Det kan fremadrettet
give komplikationer, at der ikke gælder samme regler f.eks. med hensyn til
forsikring af letbanekøretøj, uddannelse af letbaneførere og straf i forbin-
delse med førelse af letbanekøretøj i promilletilstand eller spirituspåvirket
tilstand. Det er desuden utilstrækkeligt, at føreren af et letbanekøretøj som
minimum skal være i besiddelse af et kørekort til kategori B.
Som anført i pkt. 2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger vil de
nærmere krav til føreren af et letbanekøretøj og særlige forhold vedrøren-
de letbaner (herunder forsikringsforhold) ikke blive reguleret i færdselslo-
ven, idet regler herom i stedet forudsættes fastsat i jernbaneloven og ad-
ministrative forskrifter udstedt af transportministeren efter forhandling
med justitsministeren. Dette skal sikre en samlet og ensartet regulering af
kravene til letbaneførere, herunder vedrørende førerens uddannelse, hel-
bred samt kørsel under påvirkning af alkohol, bevidsthedspåvirkende stof-
fer mv., uanset om letbanen befinder sig på eller uden for færdselslovens
område. Justitsministeriet er således enig med 3F i, at en regulering af
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
disse forhold i både færdselsloven og jernbaneloven ikke er hensigtsmæs-
sig. Der henvises i den forbindelse til bekendtgørelse nr. 891 af 30. juni
2014 om krav til letbaneførere og trafikstyringspersonale på letbaneområ-
det. Det bemærkes i tilknytning hertil, at transportministeren som anført
under pkt. 2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger forventes at
fremsætte forslag til en ny jernbanelov senere i denne folketingssamling.
Det er alene de adfærdsmæssige regler for kørslen på færdselslovens om-
råde samt hjemlen til frakendelse af førerretten af motordrevet køretøj,
som foreslås fastsat i færdselsloven. Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.6 i
lovforslagets almindelige bemærkninger samt lovforslagets § 1, nr. 22 og
23 (forslaget til færdselslovens § 125, stk. 7, og § 126, stk. 3), og bemærk-
ningerne hertil.
Det bemærkes, at det i § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, i bekendtgørelse nr. 891 af
30. juni 2014 om krav til letbaneførere og trafikstyringspersonale på let-
baneområdet er fastsat, at der for føreren af et letbanekøretøj – udover
som minimum at være indehaver af et gyldigt kørekort til kategori B –
kræves et førerbevis udstedt af letbanevirksomheden og en helbredsgod-
kendelse udstedt af Trafikstyrelsen. I § 2, stk. 2, er det fastsat, at såfremt
en person er indehaver af et gyldigt kørekort til erhvervsmæssig personbe-
fordring til kategori D (stor bus) samt et gyldigt chaufføruddannelsesbevis
knyttet til kategori D, jf. bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse fø-
rere af køretøjer i vejtransport, kræves alene et førerbevis, jf. stk. 1, nr. 2.
Endelig er der i bekendtgørelsens §§ 4 og 5 fastsat krav til letbaneførerens
kompetencer og uddannelse. Som anført i pkt. 3.2.1 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger er Justitsministeriets forudsætning om, at føreren af
et letbanekøretøj som minimum skal være i besiddelse af gyldigt kørekort
til kategori B (almindelig bil) begrundet i, at det derved sikres, at letbane-
føreren har den fornødne indsigt i færdselsreglerne og de øvrige færdsels-
arters adfærd til sikkert at kunne begå sig i trafikken på færdselslovens
område. Modsat den øvrige færdsel, herunder lastbiler (kategori C) og
busser (kategori D), vil letbanekøretøjet køre i faste spor og ikke skulle fo-
retage vognbane- eller retningsskift. Justitsministeriet finder, at kravet om
kørekort til kategori B – sammen med de øvrige krav til letbaneføreren,
herunder om førerbevis – er tilstrækkeligt til at sikre førerens indsigt i
færdselsreglerne og færdselsarternes adfærd.
Rigsadvokaten
anfører, at der i forhold til lovudkastets § 1, nr. 23 og 24
(forslag til færdselslovens § 125, stk. 7, og § 126, stk. 3), hvorefter en let-
banefører ”kan” frakendes retten til at føre motordrevet køretøj, mens det i
færdselslovens § 125, stk. 1, og § 126, stk. 1, er fastsat, at førerretten i de
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opregnede situationer ”skal” frakendes den pågældende fører, bør medta-
ges en nærmere vejledning i bemærkningerne om, i hvilke situationer der
f.eks. foreligger sådanne omstændigheder, at der ikke vil være grundlag
for betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten for føreren af et let-
banekøretøj.
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.7 overlades
der med formuleringen af de foreslåede bestemmelser anklagemyndighe-
den (i tiltalepraksis) og domstolene en friere vurdering af, om en konkret
forseelse skal medføre frakendelse af førerretten, hvor hensynet til letba-
nens særlige karakter og forhold under kørslen vil kunne indgå. Justitsmi-
nisteriet finder ikke anledning til at angive nærmere retningslinjer for,
hvornår der ikke er grundlag for en frakendelse, idet dette må bero på en
konkret vurdering, herunder på baggrund af de erfaringer, som gøres, ef-
ter at letbaner er sat i drift i Danmark. Det forudsættes imidlertid, at hvis
en forseelse har en sådan karakter, at retten til at føre motordrevet køretøj
skulle frakendes, hvis forseelsen var begået under kørsel med motordrevet
køretøj, skal der som udgangspunkt også ske en sådan frakendelse, hvis
forseelsen er begået under kørsel med letbanekøretøj. Dette forudsættes
desuden i alle situationer at være tilfældet ved kørsel under påvirkning af
spiritus, bevidsthedspåvirkende stoffer mv.
Aalborg Kommune, Aarhus Letbane I/S, Aarhus Kommune, Midttra-
fik, Ring 3 Letbane I/S
og
Odense Letbane
anfører, at der er behov for at
præcisere definitionen af letbanekøretøj, bl.a. således, at skinnebårne ar-
bejdskøretøjer omfattes. Det foreslås, at det præciseres, at definitionen af
et letbanekøretøj gælder de strækninger til kørsel med letbanekøretøj, der
er omfattet af færdselsloven, da letbanen også kan køre på strækninger, der
ikke er omfattet af færdselsloven. Det foreslås desuden, at udtrykket ”luk-
ket” i beskrivelsen af banesystemet udgår af definitionsbestemmelsen. Li-
geledes foreslås en definition af ”letbanespor”.
Som det fremgår af pkt. 3.2.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger
har de foreslåede ændringer af færdselsloven, herunder definitionen af et
letbanekøretøj, alene betydning for letbanekøretøj, som kører på færdsels-
lovens anvendelsesområde. Det vil i almindelighed også gælde, når letba-
nen kører i et særligt tracé i et reserveret areal i gaden. I det omfang let-
banekøretøjet bevæger sig ind i eget, lukket tracé, som ikke er åbent for
almindelig færdsel, og som dermed falder uden for færdselslovens område,
er letbanen i færdselslovens forstand at betragte som jernbane. Det følger
af afgrænsningen for færdselslovens anvendelsesområde i lovens § 1. Sig-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tet med den foreslåede definition af letbanekøretøj i færdselslovens § 1, nr.
11, er således ikke at fastlægge, hvad der kendetegner et letbanekøretøj i
forhold til jernbanedrift, som foregår uden for færdselslovens område
(bortset fra at et område omfattet af færdselsloven kan krydses af jernba-
nen). Sigtet er derimod at beskrive, hvilke karakteristika i forhold til de øv-
rige trafikanter, som bevæger sig på færdselslovens område, der kende-
tegner letbanekøretøjet med henblik på at sikre, at der ikke er tvivl om,
hvem de foreslåede særlige regler for letbanekøretøjer gælder for. Dette er
ligeledes baggrunden for, at udtrykket ”lukket” anvendes i beskrivelsen af
banesystemet, idet letbanekøretøjer herved afgrænses over for øvrige køre-
tøjer på skinner.
Da de foreslåede ændringer af færdselsloven for letbanekøretøjer gælder
på ethvert sted, hvor færdselsloven finder anvendelse, og da det følger af
den foreslåede definition af letbanekøretøj, at et sådant køretøj kører i
spor, finder Justitsministeriet det ufornødent at definere ”letbanespor”
nærmere, herunder i forhold til spørgsmål om kørsel på og uden for færd-
selslovens område.
Justitsministeriet er enig i, at også arbejdskøretøjer, som skal køre på let-
banespor, bør omfattes af definitionen af et letbanekøretøj, og har i for-
hold til lovudkastet, som har været i høring, justeret definitionen i lovfor-
slagets § 1, nr. 1 (forslag til færdselslovens § 2, nr. 11) således, at også
transportmidler til udførelse af arbejder på spor mv. omfattes af definitio-
nen.
Aalborg Kommune, Aarhus Letbane I/S, Aarhus Kommune, Midttra-
fik, Ring 3 Letbane I/S
og
Odense Letbane
foreslår desuden, at letbaner
skal have forkørselsret i forhold til andre trafikanter samt som konsekvens
heraf, at en række af færdselslovens adfærdsbestemmelser ikke sættes i
kraft.
Som anført i pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger har det
været en overordnet forudsætning ved udformningen af lovforslaget, at
letbanekøretøjerne som følge af vægt, dimensioner og manøvredygtighed
tillægges prioritet i trafikken, således at (øvrige) trafikanter som altover-
vejende udgangspunkt skal afpasse deres adfærd i trafikken efter letbaner-
ne og give letbanekøretøj fri passage.
Lovudkastet indeholder derimod ikke en udtrykkelig bestemmelse om, at
trafikanter så vidt muligt skal give fri passage for letbanekøretøj. Justits-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ministeriet finder fortsat ikke grundlag for at indføre en regel herom, idet
der bør være rum for at indrette færdselsafviklingen omkring letbanerne
på den måde, som konkret er mest hensigtsmæssig.
Det er samtidig – som ligeledes anført i pkt. 2.1.3 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger – ved lovforslagets udformning forudsat, at letbanekø-
retøjets prioritet ved mødet med øvrige trafikanter i høj grad sikres ved
projekteringen og en hensigtsmæssig udformning af letbanens forløb samt
ved skiltning, afmærkning og lysregulering frem for en generel tildeling af
forkørselsret til en enkelt trafikantgruppe. Hvor ingen andre regler eller
anvisninger gælder for letbanekøretøj, herunder også f.eks. hvis en lysre-
gulering måtte være ude af drift, vil man også for letbanekøretøjer falde
tilbage på færdselslovens grundregler om, at man skal optræde hensyns-
fuldt og udvise agtpågivenhed (færdsel efter forholdene), og om vigepligt
for kørende mv., når letbanekøretøjet kører på et område, hvor færdselslo-
ven gælder.
Aalborg Kommune, Aarhus Letbane I/S, Aarhus Kommune, Midttra-
fik, Ring 3 Letbane I/S
og
Odense Letbane
foreslår i forhold til lovfor-
slagets § 1, nr. 11 (forslag til ændring af færdselslovens § 29, stk. 1), en
præcisering af, at forbuddet mod standsning og parkering ikke kun gælder
på selve letbanesporet, men også i øvrigt, hvor det sker til gene for letba-
netrafikken. Desuden bør der være skærpede sanktionsmuligheder (øje-
blikkelig fjernelse af køretøjet) for parkering i letbanespor, og busser bør i
særlige tilfælde være undtaget. Desuden påpeges det, at sanktionsmulighe-
den i form af en parkeringsafgift ved parkering i et letbanespor ikke er
skarp nok.
Justitsministeriet er enig i, at der i forhold til § 1, nr. 11 (forslag til æn-
dring af færdselslovens § 29, stk. 1), i det lovudkast, som har været i hø-
ring, bør ske en præcisering, idet standsning og parkering, som ikke nød-
vendigvis sker på selve letbanesporet, også kan være til gene for letbane-
trafikken og dermed bør forbydes. Lovforslagets § 1, nr. 11, er justeret så-
ledes, at bestemmelsen omfatter standsning og parkering på en sådan må-
de, at kørsel med letbanekøretøj hindres.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1 nr. 11, har politi-
et mulighed for efter færdselslovens § 123, stk. 1, at fjerne køretøjer, der
er henstillet i strid med gældende bestemmelser om standsning og parke-
ring, herunder den foreslåede § 29, stk. 1, nr. 11. Det er i færdselslovens §
123, stk. 2, 2. og 3. pkt., fastsat, at de af politiet afholdte udgifter til trans-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
port og opbevaring påhviler føreren eller ejeren (brugeren), og at beløbet
kan inddrives ved udpantning. Det vil i alle tilfælde bero på en konkret po-
litifaglig vurdering, om et ulovligt hensat køretøj medfører en sådan fare
eller gene, at det bør fjernes. Justitsministeriet finder ikke grundlag for at
foreslå disse regler ændret.
Det bemærkes desuden, at overtrædelse af færdselslovens § 29, herunder
den foreslåede § 29, stk. 1, nr. 11, udover at være sanktioneret ved kon-
trolafgift efter den foreslåede tilføjelse til færdselslovens § 121, stk. 1., nr.
3 (lovforslagets § 1, nr. 17), også er strafbelagt med bøde efter færdselslo-
vens § 118, stk. 1, nr. 1.
Vejmyndigheden kan efter samtykke fra politiet med hjemmel i færdselslo-
vens § 92, stk. 1, nr. 1, jf. § 92 c, stk. 4, ved offentliggørelse i en lokal be-
kendtgørelse træffe færdselsmæssig bestemmelse om at udvide det område,
hvor der lovligt kan parkeres eller standses. Herved kan forbuddet mod
standsning og parkering i den foreslåede § 29, stk. 1, nr. 11, konkret fravi-
ges således, at f.eks. busser kan tillades at standse på letbanespor.
Aalborg Kommune, Aarhus Letbane I/S, Aarhus Kommune, Midttra-
fik, Ring 3 Letbane I/S
og
Odense Letbane
anfører, at det er uklart, i
hvilke situationer lovforslagets § 1, nr. 13 (forslag til færdselslovens § 43
b, stk. 1), hvorefter hastigheden for letbanekøretøj ikke må overstige has-
tighedsgrænsen for busser, er relevant. Det anføres, at fastsættelsen af ha-
stighed bør bero på en risikovurdering, og at begrænsningen ikke bør gæl-
de, hvor letbanekøretøjet kører i et særskilt tracé, hvorved forstås et reser-
veret areal i gaden.
Som det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 13 (forslag til færdselslo-
vens § 43 b), er de generelle hastighedsgrænser for busser i tættere be-
bygget område 50 km i timen og uden for tættere bebygget område som
udgangspunkt 80 km i timen. Efter færdselslovens § 42, stk. 4, kan der dog
for en vejstrækning fastsættes en højere hastighedsgrænse end den gene-
relle hastighedsgrænse, såfremt omstændighederne, herunder trafikafvik-
lingen, tilsiger det, og afgørende færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke
taler derimod, ligesom der efter § 42, stk. 5, kan fastsættes en lavere ha-
stighedsgrænse end den generelle.
Hensigten med lovforslagets § 1, nr. 13 (forslaget til færdselslovens § 43
b, stk. 1), er at sikre, at den højest tilladte hastighed er den samme for let-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
banekøretøjer som for busser. Dette gælder også, hvor den generelle ha-
stighedsgrænse lokalt ved skiltning måtte være fraveget.
Som det fremgår af pkt. 3.2.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger, jf.
herved færdselslovens § 1, har de foreslåede ændringer, herunder den fo-
reslåede § 43 b, stk. 1, alene betydning for et letbanekøretøj, som kører på
færdselslovens område. I det omfang letbanekøretøjet bevæger sig ind i
eget, lukket tracé, som ikke er åbent for almindelig færdsel, og som der-
med ikke er omfattet af færdselslovens område, er letbanen i færdselslo-
vens forstand at betragte som jernbane. Færdselslovens hastighedsgræn-
ser finder i disse situationer ikke anvendelse på letbanekøretøjet.
Movia
foreslår, at den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 43 b, stk.
2 – hvorefter der for en vejstrækning, hvor der fremføres både letbanekøre-
tøj og motordrevne køretøjer, og hvor letbanekøretøj fremføres klart ad-
skilt fra den øvrige færdsel, kan fastsættes en højere hastighedsgrænse for
letbanekøretøj end de generelle hastighedsgrænser, hvis ikke afgørende
færdselsmæssige hensyn taler imod – udvides til også at omfatte busser,
der fremføres klart adskilt fra den øvrige trafik.
Som anført i pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger har lovfor-
slaget til formål at skabe de færdselslovmæssige rammer for etableringen
af de kommende letbaner. Det er derimod ikke hensigten med lovforslaget
at ændre i bestemmelser i færdselsloven, som vedrører særlige spørgsmål
om kørsel med bus.
Danske Motorcyklisters Råd
ønsker i forhold til den foreslåede bestem-
melse i færdselslovens § 43 b, stk. 2, en definition af, hvad der forstås ved
en ”klar adskillelse”. Der bør ikke kunne efterlades tvivl om, hvornår ha-
stigheden for letbaner blandt øvrig trafik skal begrænses til dennes maksi-
male hastighed, og hvornår letbanens hastighed må øges i forhold hertil.
Tilsvarende anfører
Aalborg Kommune, Aarhus Letbane I/S, Aarhus
Kommune, Midttrafik, Ring 3 Letbane I/S
og
Odense Letbane,
som i
øvrigt anfører, at den foreslåede 43 b, stk. 2, er en vigtig bestemmelse, og
det foreslås, at begrebet ”klart adskilt” tydeliggøres i bemærkningerne med
eksempler som kantsten, hæk, autoværn mv.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets nr. 13 (forslag til
færdselslovens § 43 b), vil det være en betingelse for efter den foreslåede
bestemmelse at fastsætte differentierede hastighedsgrænser, således at der
for letbanekøretøj fastsættes en højere hastighedsgrænse end den generelle
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hastighedsgrænse, at fremførslen af letbanekøretøjet er klart adskilt fra
den øvrige færdsel, og at afgørende færdselsmæssige hensyn ikke taler
imod. Det er ved bestemmelsen forudsat, at der er tale om en fysisk adskil-
lelse mellem fremførslen af letbanekøretøjet og den øvrige færdsel, herun-
der således at der ikke sker fremførsel af letbanekøretøj og den øvrige
færdsel i samme vognbane.
Justitsministeriet er enig i, at det kan være nyttigt at eksemplificere, hvor-
når fremførslen af letbanekøretøjet f.eks. kan anses for klart adskilt fra den
øvrige færdsel. Bemærkningerne til lovudkastets § 1, nr. 13 (forslag til
færdselslovens § 43 b, stk. 2), er derfor i forhold til det lovudkast, som har
været i høring, justeret således, at det tilføjes, at en klar adskillelse f.eks.
kan ske ved kantsten, hæk, autoværn mv.
Det bemærkes hertil, at det efter lovforslagets § 1, nr. 16 (forslag til æn-
dring af færdselslovens § 92 a, stk. 2), er politiet (for så vidt angår offent-
lig vej efter forhandling med vejbestyrelsen og for så vidt angår privat fæl-
lesvej omfattet af afsnit III i lov om private fællesveje, jf. lovens § 3, stk. 1
og 2, efter forhandling med vejmyndigheden), som træffer afgørelse om at
anvende den foreslåede bestemmelse i § 43 b, stk. 2. Politiet vil i den for-
bindelse skulle vurdere, om adskillelsen konkret er klar, og om afgørende
færdselsmæssige hensyn taler imod.
3. Konstruktivt bestemt hastighed for motorredskaber
DTL
anbefaler, at der gives mulighed for at køre med motorredskaber med
en konstruktivt bestemt tophastighed på 40 km/t. Dog bør ændringen give
anledning til trafiksikkerhedsmæssige overvejelser, herunder om reglerne
om kørekort, hvor alderen bør sættes op til 18 år, ligesom der bør være
krav om et vist uddannelsesniveau for at kunne føre et traktorvogntog. Li-
geledes bør reglerne for bremser og tilkoblingsanordninger samt andet tra-
fiksikkerhedsudstyr ses efter.
Danske Motorcyklisters Råd
finder, at hastighedsbegrænsningen bør hæ-
ves til 45 km/t, dels af hensyn til den øvrige trafikafvikling, dels for at tage
hensyn til, at der også på offentlig vej kører knallert 45, som ved den fore-
slåede hastighedsgrænse fortsat vil kunne foretage overhalinger.
3F
anfører, at lovforslaget vil resultere i en indsnævring af forskellen mel-
lem de almindelige køretøjers tilladte hastighed og motorredskabets tillad-
te hastighed, eksempelvis ved bymæssig bebyggelse. Det må forudses, at
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det bliver sværere at overhale disse køretøjstyper. Derved øges risikoen for
uhensigtsmæssige overhalinger, ligesom forbikørselstiden bliver længere
eller forbikørsel umulig. Det foreslås i den forbindelse, at politiet får til
opgave at være særlig opmærksom på overtrædelse af færdselslovens § 22,
stk. 2, om langsomtgående køretøjers særlige forpligtigelser overfor den
øvrige trafik. 3F finder endelig, at færdselslovens § 43, stk. 5, som fastsæt-
ter en hastighedsgrænse på 30 km i timen for bl.a. traktorer og motorred-
skaber, bør konsekvensændres som følge af forslaget.
3F
anfører desuden, at der bør stilles særlige krav til føreren af motorred-
skaber således, at der som minimum kræves en føreruddannelse svarende
til køretøjer over 3,5 ton, idet de alle har en totalvægt der langt overstiger
3,5 ton. Ligeledes bør der stilles krav om syn af vogne og udstyr i lighed
med, hvad der gælder for lastbiler.
Rigspolitiet
udtrykker bekymring for, om motorredskaberne vil blive ud-
nyttet til at køre den maksimale konstruktivt bestemte hastighed på 40 km i
timen.
Med lovforslagets § 1, nr. 2 og 3 (forslaget til ændring af færdselslovens §
2, nr. 14 og 15), foreslås det, at den maksimale konstruktivt bestemte ha-
stighed for motorredskaber – altså den hastighed redskabet skal være ind-
stillet til højest at kunne køre for at kunne anses for at være et motorred-
skab i færdselslovens forstand – hæves fra 30 til 40 km i timen.
I forhold til det, som Rigspolitiet har anført, bemærker Justitsministeriet,
at der også for traktorer gælder en lavere hastighedsbegrænsning på
færdselslovens område end den hastighed på 40 i timen, som traktorer ef-
ter færdselslovens § 2, nr. 25, kan være konstruktivt bestemt til.
Som anført i pkt. 4.1 og 4.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
det i færdselslovens § 43, stk. 5, faststat, at hastigheden for såvel traktorer
som for motorredskaber aldrig må overstige 30 km i timen. Denne hastig-
hedsgrænse finder Justitsministeriet ikke anledning til at forslå ændret
med lovforslaget.
4. Let gods på blokvogne
DTU Transport
anfører, at forslaget kan medføre flere specielle transpor-
ter, hvilket kan tænkes at have en negativ effekt på trafiksikkerheden. Der
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opfordres derfor til, at specielle køretøjer bliver mærket i tilstrækkeligt
omfang.
Trafikstyrelsen bemærker, at der for særtransporter er fastlagt særlige
krav om afmærkning, jf. herved bilag II til bekendtgørelse nr. 374 af 23.
april 2007 om særtransport.
5. Gebyr for udstedelse af legitimationskort
DI
og
ATL
er principielt imod nye gebyrer på vejgodstransport og er der-
for betænkelige ved, at der indføres gebyrer for udstedelse af legitimati-
onskort. Omkostninger til udstedelse af legitimationskort er opgjort til
108.000 kr. i 2014 og herefter mellem 42.000 kr. og 45.000 kr. de efterføl-
gende tre år. Det anføres, at det er et begrænset beløb, som det bør være
muligt at afholde inden for de nuværende rammer, uden at branchen på-
lægges gebyrer.
Trafikstyrelsen bemærker hertil, at det under hele arbejdet med at give an-
dre end politiet adgang til at foretage færdselsregulering i forbindelse med
særtransporter har været en forudsætning, at ordningen skulle finansieres
ved et gebyr på udstedelsen af legitimationskort. Dette fremgik bl.a. af
Rapport om færdselsregulering ved særtransporter, som blev sendt i hø-
ring af Justitsministeriet den 11. juli 2013.
III. Lovforslaget
Lovforslaget er en sammenskrivning af tre forskellige lovudkast, som har
været sendt særskilt i høring. Det drejer sig om henholdsvis § 1, nr. 1-15
og 19-25, § 1, nr. 16, samt § 1, nr. 17 og 18 og bemærkningerne til de på-
gældende bestemmelser samt de almindelige bemærkninger, som knytter
sig hertil.
Det fremsatte lovforslag adskiller sig i øvrigt fra de udkast, der har været
sendt i høring, på følgende punkter.
1.
I definitionen af et ”letbanekøretøj” i forslaget til færdselslovens § 2, nr.
10 (lovforslagets § 1, nr. 1), er ”køretøj” ændret til ”transportmiddel” og
transportmidler ”til udførelse af arbejde på spor mv.” er tilføjet.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Den foreslåede § 29, stk. 1, nr. 11 (lovforslagets § 1, nr. 11), om forbud
mod standsning og parkering på letbanespor er ændret til, at parkering ikke
må ske på en sådan måde, at kørsel med letbanekøretøj hindres.
3.
Der er indsat en ny § 1, nr. 19, i lovudkastet, hvorved henvisningen i
færdselslovens § 125, stk. 2, nr. 1, ændres fra § 21, stk. 1-3, til § 21, stk. 1-
4. Herved omfattes den foreslåede tilføjelse af § 21, stk. 2 (lovforslagets §
1, nr. 6), af reglerne om betinget frakendelse for visse overtrædelser af
færdselsloven inden for en periode af 3 år, der ikke i sig selv medfører fra-
kendelse af førerretten.
4.
Den foreslåede § 52 a (lovforslagets § 1, nr. 15), er præciseret til at om-
fatte letbanespor i stedet for ”letbaner”.
5.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen (lovforslagets § 2) er omformuleret.
6.
Det er i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6 (forslag til færdsels-
lovens § 21, stk. 2), præciseret, at den agtpågivenhed, som skal udvises
ved overhalinger efter § 21, stk. 2, er skærpet i forhold til færdselslovens
almindelige pligt til at udvise agtpågivenhed jf. lovens § 3.
7.
Det er i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13 (forslag til færd-
selslovens § 43 b), tilføjet, at en klar adskillelse mellem fremførslen af let-
banekøretøjet og den øvrige færdsel f.eks. kan ske ved kantsten, hæk, au-
toværn mv.
Herudover er der foretaget visse redaktionelle ændringer og præciseringer
i lovforslaget samt bemærkningerne hertil.
14