Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 30 Bilag 10, L 30 A Bilag 10, L 30 B Bilag 10
Offentligt
1431482_0001.png
Til lovforslag nr.
L 30
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 4. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Letbaner m.v.)
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 6 og 8. Justits-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 3 og 5. Det Kon-
servative Folkepartis medlem af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 7. november 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 16. juli 2014
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 324
(2013-14). Den 8. oktober 2014 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den
16. oktober 2014 sendte justitsministeren supplerende hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Letbaner. DK og Rådet for Bære-
dygtig Trafik.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under
nr. 3 og 5-8 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stem-
me imod de under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er skepti-
ske over for den del af lovforslaget, der giver transportmini-
steren hjemmel til at opkræve gebyr i forbindelse med ud-
stedelse af legitimationskort til personer, som bliver bemyn-
diget af politiet til at regulere færdsel ved særtransporter.
Denne administration af legitimationskort bør kunne gen-
nemføres inden for eksisterende ressourcer hos Trafikstyrel-
sen. Endvidere er der risiko for, at det kan udvikle sig til en
pengemaskine.
Endvidere ønsker partierne med henvisning til V’s, DF’s
og LA’s beslutningsforslag B 121 om ændring af hastig-
hedsgrænser og anvendelse af automatisk fartkontrol på far-
lige steder i trafikken (folketingsåret 2012-13), at det snarest
bliver tilladt at køre 40 km/t. med de traktorer og motorred-
skaber, som f.eks. anvendes i landbruget, og som af fabrik-
ken er konstrueret og godkendt til at køre 40 km/t.
Et
andet mindretal
i udvalget (S, RV, SF og SIU) indstil-
ler de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
under nr. 3, 5, 6 og 8 stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod de under nr. 2, 4 og 7 stillede ændringsfor-
slag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 2-6 stille-
de ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under
nr. 7 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Mindretallet vil dog stemme for det under nr. 8 stillede æn-
dringsforslag.
AX016666
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431482_0002.png
2
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag om deling af lovforslaget.
Uagtet at EL støtter indførelsen af letbaner, finder EL, at
det er nødvendigt at forholde sig til, hvordan trafikken kan
afvikles med den nye trafikform.
Ministeriet/Vejdirektoratet vil ikke give letbanekøretøjer
forkørselsret i trafikken. Det begrundes med, at det vil være
til fare for færdselssikkerheden at give en enkelt trafikform
generel forkørselsret. Der anføres som alternativ, at forkør-
selsretten i praksis kan håndteres gennem en udformning af
letbanens forløb og gennem skiltning m.v.
Et sådant alternativ kan gennemføres nogle steder, men
langtfra overalt, og på sådanne lokaliteter er det EL’s opfat-
telse, at der er brug for at tildele letbanekøretøjer forkørsels-
ret.
EL's ændringsforslag til det delte lovforslag begrundes
med følgende:
En letbane er på grund af størrelse, vægt og køreegenska-
ber markant anderledes end andre transportmidler.
Skal et letbanekøretøj på lige fod med busser og øvrige
trafikanter stoppe op og holde tilbage, da vil den ikke være
den gevinst for den kollektive trafik, som de store investe-
ringer stiller forventninger om.
Et letbanetog er et særligt køretøj, som i en farlig situa-
tion ikke har mulighed for at vige for andre trafikanter, hvad
andre køretøjer dog er i stand til.
Letbanetog kan, som alle andre skinnekøretøjer, under
bestemte vejrforhold have ringere bremseegenskaber end bi-
ler med gummihjul.
Et letbanetog medfører mange passagerer, og af hensyn
til disse og især til stående passagerer må antallet af akutte
opbremsninger være så lille som muligt;
I byerne vil der altid være mange gående og cyklister, der
krydser et letbanespor, også på uautoriserede steder. Det er
derfor ikke hensigtsmæssigt – og ej heller praktisk muligt –
at signalregulere alle overgange. Der skal således indskær-
pes særlig forsigtighed for krydsende fodgængere og cykli-
ster, og det vil sige, at vigepligten påhviler de øvrige trafik-
anter.
Det vil være yderst uheldigt, om der hersker så megen
tvivl om vigepligten i forhold til letbaner, at der skal en ef-
terfølgende domstolsprøvelse til, for at trafikanterne kan for-
stå loven.
Tildeles letbaner en prioriteret vigepligt, vil dette være i
overensstemmelse med lovgivningen i bl.a. Schweiz, Norge
og Tyskland, der har årelange erfaringer med letbaner sam-
men med andre trafikanter. Da de danske letbaner godken-
des med afsæt i de tyske regler BOStrab (Straßenbahn- Bau-
und Betriebsordnung), vil det være mærkeligt, om der her i
landet fastsættes andre vigepligtsforhold.
Endelig ønsker EL, at kravene til føreren af letbanekøre-
tøjer som minimum er, at de skal have kørekort til busser og
ikke til almindeligt kørekort, således som det anføres i lov-
forslaget. Når en letbane skal køre på samme spor som
godstog, rækker et almindeligt kørekort langt fra.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-
præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-
talelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Letbaner)«
omfattende § 1, nr. 1, 4-15, 19, 20 og 22-24, og § 2.
B.
»Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konstruk-
tivt bestemt hastighed for motorredskaber m.v.)« omfattende
§ 1, nr. 2, 3, 16-18, 21 og 25, og § 2.
[Deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL):
2)
Nr. 5
udgår.
[Bestemmelse om trafikanters færdsel over letbanespor ud-
går]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 32 indsættes:
Ȥ 32 a.
Føreren af et letbanekøretøj kan anvende lydsig-
nal, når der er særligt behov for at gøre andre trafikanter op-
mærksom på letbanekøretøjet.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter efter forhandling
med justitsministeren nærmere bestemmelser om krav til
lyd- og lyssignaler på letbanekøretøjer.««
[Letbanekøretøjets signaler]
Af et
mindretal (EL):
4)
I den under
nr. 15
foreslåede
§ 52 b
indsættes før stk. 1
som nyt stykke:
»Føreren af et letbanekøretøj skal være indehaver af et
gyldigt kørekort til kategori D.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
[Krav til føreren af letbanekøretøj om kørekort til kategori
D]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431482_0003.png
3
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
5)
Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 92 d, stk. 1,
ændres »§ 2, nr. 2, 7, 9 og 12-14« til: »§
2, nr. 2, 7, 9 og 13-15«.«
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
Til § 2
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.«
[Konsekvensændring]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(V, DF og LA):
Til § 1
7)
Nr. 18
udgår.
[Bestemmelsen om opkrævning af gebyr for udstedelse af
legitimationskort til personer, der har gennemført uddannel-
se i at regulere færdsel i forbindelse med gennemførelse af
særtransporter, udgår]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
Til § 2
8)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 2, 3, 17 og 18, træder i kraft den 1. januar
2015.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen indebærer, at lovforslaget deles i to separate
lovforslag, således at de foreslåede bestemmelser om regule-
ringen af letbaner adskilles fra forslaget om ændring af be-
stemmelserne om konstruktivt bestemt hastighed for motor-
redskaber, kørsel med let gods på blokvogne, gebyr for ud-
stedelse af legitimationskort til personer, der bliver bemyn-
diget til at regulere færdsel ved gennemførelse af særtrans-
porter og udenlandske myndigheders behandling af oplys-
ninger om kørekort.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer, at bestemmelsen i
lovforslagets § 1, nr. 5, om, at færdselslovens § 5, stk. 1-3,
om færdsel over »spor, der ligger i vej« ikke gælder for let-
banespor, udgår.
Til nr. 3
Efter færdselslovens § 32, stk. 1, 1. pkt., skal kørende,
når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare,
ved lyd eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde
henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. Be-
stemmelsen foreslås med lovforslagets § 1, nr. 15, (forslag
til færdselslovens § 52 a) sat i kraft for letbanekøretøj. Med
forslaget til § 32 a indsættes endvidere en særlig bestemmel-
se om, at føreren af et letbanekøretøj kan anvende lydsignal,
når der er særligt behov for at gøre andre trafikanter op-
mærksomme på letbanekøretøjet. Bestemmelsens stk. 1 for-
udsættes navnlig anvendt ved letbanekøretøjets igangsæt-
ning, hvor der vil kunne befinde sig trafikanter tæt på letba-
nekøretøjet, herunder fodgængere og cyklister foran og ved
siden af letbanekøretøjet, eller i øvrigt i forbindelse med let-
banekøretøjets færdsel tæt på andre trafikanter, herunder ved
færdsel over trafikerede pladser. Det forudsættes, at lydsig-
nalet afgives med letbanekøretøjets klokke, hvis lydniveau
er lavere end letbanekøretøjets horn (såkaldt tyfon). Det for-
udsættes, at lydsignaler, der skal forebygge eller afværge fa-
re efter færdselslovens § 32, stk. 1, 1, pkt., vil skulle afgives
med letbanekøretøjets horn. Efter det foreslåede stk. 2 fast-
sætter transportministeren efter forhandling med justitsmini-
steren nærmere bestemmelser om krav til letbanekøretøjer-
nes lyd- og lyssignaler. Bestemmelsen giver hjemmel til at
fastsætte de nærmere tekniske krav til de lyd- og lyssignaler,
som letbanekøretøjet skal kunne afgive.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring indebærer, at det er et krav til fø-
reren af et letbanekøretøj, at føreren er i besiddelse af et gyl-
digt kørekort til kategori D (stor bus).
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 1, nr. 1 (forslag til færdselslovens § 2, nr. 11).
Til nr. 6 og 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslaget om deling af lovforslaget.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring indebærer, at bemyndigelsen for
transportministeren til at fastsætte bestemmelser om gebyr
for udstedelse af legitimationskort til personer, der har gen-
nemført uddannelse i at regulere færdsel i forbindelse med
gennemførsel af særtransporter, udgår af lovforslaget.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)
Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431482_0004.png
4
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Søren Pind (V)
Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431482_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 30
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 13/11-14 fra Letbaner. DK om vigepligt over for letba-
ner
Ændringsforslag, fra justitsministeren
Udkast til betænkning
Henvendelse af 23/11-14 fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 30
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til den del af lovforsla-
get, der vedrører gebyr for udstedelse af legitimationskort til personer,
der har gennemført uddannelse i at regulere færdsel i forbindelse med
gennemførelse af særtransporter, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til at dele lovforslaget, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 13/11-14 fra Let-
baner. DK om vigepligt over for letbaner, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor Vejdirektoratet insisterer på, at letbaner ikke skal
have en fortrinsstilling med hensyn til vigepligt i forhold til de øvrige
trafikanter, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt den vigepligtsmæssige ligestilling mellem letbaner
og de øvrige trafikanter har været underkastet en trafiksikkerhedsrevi-
sion, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der er byer i de lande, vi normalt sammenligner os
med, hvor letbaner ikke har en fortrinsstilling i forhold til andre trafik-
anter, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for reglerne for bilers vigepligt i forhold til spor-
vogne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/11-14 fra Rådet for Bære-
dygtig Trafik, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
der skal have den konsekvens, at det forudsættes fastsat som krav til
førere af letbanekøretøjer, at de som minimum er i besiddelse af et
gyldigt kørekort til kategori D, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
der skal have den konsekvens, at udgangspunktet om prioritet for let-
banekøretøj frem for den øvrige trafik på samme måde, som den tradi-
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431482_0006.png
6
tionelle jernbanetrafik har prioritet, fastholdes, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå