Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 30 Bilag 2, L 30 A Bilag 2, L 30 B Bilag 2
Offentligt
1409493_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. oktober 2014
Færdselskontoret
Jessika Heltberg Auken
2011-84-0013
1339570
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Letbaner m.v.)
I. Høringen
1.
Et udkast til lovforslag om udenlandske myndigheders behandling af
oplysninger om kørekort (det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16) har været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Chaufførernes
Fagforening, Danmarks Knallert Union, Danmarks Motor Union, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Metal, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Trans-
port & Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Busvognmænd, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcykli-
sters Råd, Danske Regioner, Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
DTU Transport, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, Foreningen for Trafikofre,
Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Håndværks-
rådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark,
KL, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, MC-Touring Club Danmark,
Politiforbundet i Danmark, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspo-
litiet og Rådet for Sikker Trafik.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre
og
Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Dansk
Byggeri, Dansk Kørelærer-Union, Datatilsynet, Den Danske Dommer-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU
Transport, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, FDL, FDM,
Institut for Menneskerettigheder, Rigsadvokaten, Rigspolitiet
og
Rå-
det for Sikker Trafik.
2.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne hørings-
svar. Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med
kursiv.
II. Høringssvar
1. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Østre
og
Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Dansk
Kørelærer-Union, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU Transport, Forbrugerom-
budsmanden, Forbrugerrådet, FDL, FDM, Institut for Menneskeret-
tigheder, Rigsadvokaten, Rigspolitiet
og
Rådet for Sikker Trafik
har
ingen bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Byggeri
henstiller til, at det kun er oplysninger, som er nødvendige
for at kontrollere et kørekorts gyldighed, som gøres tilgængelige via RE-
SPER, og at de persondataretlige regler overholdes i den forbindelse.
FDL
bemærker, at lovforslaget afspejler nogle af de tiltag, som foreningen
længe har ønsket. Det manglende samarbejde mellem EU-landene på om-
rådet har ført til utilstedelig forskelsbehandling. Det er diskrimination, når
europæere kan slippe af sted med at få frataget førerretten i et EU-land,
men ikke samtidig i andre EU-lande.
Datatilsynet
henviser til, at tilsynet tidligere har udtrykt betænkelighed
ved at give myndigheder i andre medlemsstater online-adgang til elektro-
niske databaser, da det må formodes vanskeligt og eventuelt umuligt at
kontrollere, om den modtagende myndighed har brug for oplysningerne for
at kunne varetage dens lovgivningsmæssige opgaver. Datatilsynet finder
umiddelbart, at det samme gør sig gældende, hvor andre landes myndighe-
der ikke får direkte adgang til registeret, men hvor der sker en automatisk
videregivelse af oplysninger fra registeret.
Datatilsynet anfører endvidere, at en generel adgang til videregivelse af
oplysninger, som stammer fra Kriminalregisteret, må være at betragte som
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en fravigelse af persondatalovens regler, hvilket bør fremgå af bemærk-
ningerne til loven. Datatilsynet understreger i den forbindelse, at en sådan
forringelse i forhold til persondatalovens regler efter tilsynets opfattelse
kun bør gennemføres, hvis vægtige samfundsmæssige hensyn taler derfor.
Der henvises i den forbindelse til principperne i persondatalovens § 5 om
saglighed, rimelighed og proportionalitet.
Som det fremgår af pkt. 7.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
sker videregivelsen af oplysninger fra kørekortregisteret udelukkende gen-
nem såkaldte RESPER-koder, og andre landes myndigheder vil således ik-
ke få direkte online-adgang til det danske kørekortregister efter dansk til-
slutning til RESPER. Adgangen via RESPER indebærer imidlertid en au-
tomatisk videregivelse af RESPER-koder på baggrund af oplysninger, som
findes i kørekortregisteret, herunder af oplysninger, som stammer fra Kri-
minalregisteret, og som knytter sig til kørekortet (kørekortet frakendt, fø-
rerretten ikke generhvervet, kørselsforbud mv.).
Som det fremgår af pkt. 7.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, fin-
der Justitsministeriet på grund af den automatiske videregivelse af oplys-
ninger og karakteren af de oplysninger, der videregives, at der bør fast-
sættes en udtrykkelig hjemmel til videregivelse af oplysninger fra kørekort-
registeret via RESPER til de kompetente myndigheder i andre EU- og
EØS-lande.
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at det alene er hensigten, at
der skal ske videregivelse af oplysninger fra kørekortregisteret via RES-
PER til de kompetente myndigheder i andre EU- og EØS-lande til brug for
de pågældende myndigheders behandling af sager om kørekort. Efter Ju-
stitsministeriets opfattelse vil dette være i overensstemmelse med princip-
perne i persondatalovens § 5.
III. Lovforslaget
Lovforslaget er en sammenskrivning af tre forskellige lovudkast, som har
været sendt særskilt i høring. Det drejer sig om henholdsvis § 1, nr. 1-15
og 19-25, § 1, nr. 16, samt § 1, nr. 17 og 18 og bemærkningerne til de på-
gældende bestemmelser samt de almindelige bemærkninger, som knytter
sig hertil.
Lovforslagets § 1, nr. 16 (forslag til færdselslovens § 61 a) er uændret i
forhold til det lovudkast, som har været sendt i høring.
3