Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 30 Bilag 5, L 30 A Bilag 5, L 30 B Bilag 5
Offentligt
1420412_0001.png
Letbaner.DK - Folketinget svækker danske letbaner
Side 1 af 5
Folketinget svækker danske letbaner
Forside
Nyheder
Artikel
Næste
Tilbage
«
«
»
Nyhed 00484
Letbaner.DK støtter
de danske
anlægsselskabers
ønske om at få fuld
vigepligt for letbaner
med ind i
Færdselsloven.
Læs mere her:
Sporvogne ude af
færdselsloven
(TV2 Fyn 07.11.14)
L 30 Forslag til lov
om ændring af
færdselsloven.
(Folketinget
07.11.14)
Planche fra Sikkerhedskampagne til letbaneåbning.
Bergen Bybane 2013
Folketinget svækker danske letbaner
12.11.14
(Opdateret 13.11.14, kl. 21:35)
Ny færdselslov kan degradere danske letbaner til
hjælpeløse busser på skinner. De vil blive fanget i
myldretidens køer af utålmodige bilister og farlige
situationer kan let opstå.
Gennemføres færdselsloven (som netop er 1. behandlet
d. 07.11.14) i den nuværende form, kan det betyde en
væsentlig svækkelse af de kommende danske letbaners
fremkommelighed.
Hovedproblemerne er den manglende klare vigepligt for
letbanetog og de manglende klare
parkeringsrestriktioner.
Justitsministeriet argumenterer med at det, ved
udformningen af skiltning, signaler osv er muligt at opnå
den nødvendige vigepligt og de nødvendige
parkeringsrestriktioner, hvilket er stort set rigtigt, men
det vil nok blive nødvendigt at afgrænse kraftigere mod
banen hvilket giver barriere.
Det havde dog været mere hjælpsomt, hvis vigepligten
var lagt klart ind i færdselsloven, så enhver kørelærer og
elev fik det ind under huden.
I stedet bliver Letbanen med forslaget sidestillet med
den øvrige vejtrafik.
De danske letbaneprojekter er betænkelige ved
lovforslaget
Alle de fire danske letbaneprojekter bifalder at letbanen
indføres i Færdselsloven, men de er betænkelige ved
flere dele af lovforslaget.
http://www.letbaner.dk/nyheder/00484/
13-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420412_0002.png
Letbaner.DK - Folketinget svækker danske letbaner
Side 2 af 5
Odense Letbane henviser til deres høringssvar, som er
udarbejdet i samarbejde med Aarhus og Ring 3. Her
peges på:
• problemer med letbanens fremkommelighed, der
udfordres af en manglende generel vigepligt
• Dette skal modsvares af signaler, som kan betyde
en overregulering af trafikken
• Sikkerhedsrisikoen øges generelt, da et letbanetog
i en farlig situation ikke har mulighed for at vige
for de andre trafikanter. Derfor kræves der særlig
forsigtighed hos de andre trafikanter
• Hvis blot én bil parkerer i sporet, kan den standse
hele trafiksystemet, da der mangler
sanktionsmuligheder.
Jesper Schultz fra Aalborg letbaneprojekt udtaler at
Aalborg Kommune bifalder indarbejdelsen af letbaner i
færdselsloven, men at de har nogen forslag til
forbedringer, herunder:
• Mulighed for øjeblikkelig fjernelse af uvedkomne
køretøjer i tracéet,
• præciserede definitioner af letbanekøretøjet og
tracéet,
• en anden tilgang til fastsættelse af
hastighedsgrænserne, samt
• behov for 2 former for lydsignaler: horn og klokke
Det tyder på at man i Folketinget har overset væsentlige
erfaringerne fra de 200 letbanersystemer i europæiske
byer.
Vil Folketinget sætte letbaners succes på spil ved at
gå enegang? Lovforslaget som det er udformet, vil
gøre letbanen langsommere og give flere farlige
situationer i trafikken.
I stort set alle andre europæiske lande er der fuld
vigepligt for sporvogne.
Selv om sporvogne på letbaner er "lette" som fx en
lastbil, så er det ikke kun usikkert, men også
uhensigtsmæssigt at lade et højklasset trafikmiddel vige
for almindelige vejtrafik.
Letbanen bør kun bremse for vejtrafikken i meget sjælne
tilfælde. Dette anså man for væsentligt på succes-
letbanen i Bergen:
http://www.letbaner.dk/nyheder/00484/
13-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420412_0003.png
Letbaner.DK - Folketinget svækker danske letbaner
Side 3 af 5
Nordens nyeste letbane i Bergen har stor succes med
vejtrafikanternes fulde vigepligt.
Bergen sikrede både fremkommelighed og succes
Bergen er præget af en forholdsvis lille bykerne omgivet
af mange mindre bysamfund, som det har været
hensigten at binde sammen. Dette har allerede ved
første etaper vist sig at lykkes over al forventning.
Åbningen af første etape blev en langt større
passagersucces og har tiltrukket langt flere passager,
som ikke tidligere benyttede kollektiv transport end
forventet.
Dertil kommer, at investeringerne i Bergens byudvikling
langs Bybanen har givet pengene 13 gange igen.
I Bergen kører letbanen uden stop imellem
standsningsstederne. Fremkommeligheden er sikret med
fuld signal prioritet, så der altid bliver "grønt" for
letbanen. Det har resulteret i rettidighed og en pæn
gennemsnitshastighed for letbaner: 24 km/t.
Letbanen skal respekteres for at blive en succes
I det stærkt trafikerede kryds Ringgaden/Randersvej,
hvor Aarhus letbane skal køre, kan der i myldretiden
opstå væsentlige driftsforstyrrelser, hvis bilister (som
idag) ikke respekterer reglen om, at man ikke må køre
ud i krydset, før det med sikkerhed kan passere for
grønt lys.
Her skal sanktionerne være mærkbare for dem der
spærrer den offentlige trafik. Ellers vil de vigtigste
argumenter for en letbane (rettidighed,
fremkommelighed og komfort) være tabt!
Der vil også kunne opstå problemer i små krydsninger,
hvor der køres ud fra private grunde uden signaler, eller
når vejsignaler er slukkede. Det betyder nødvendigvis
mange skilte.
Endelig er man igang med at kræve fodgængerstriber i
overgange over sporene, hvilket er modsat eksperters
anbefaling. Det signalerer fejlagtigt at sporvognen har
vigepligt for fodgængere, (se overgang i Bergen
herunder th.).
Plancher fra Sikkerhedskampagne i Bergen ved
Bybanens forlængelse i 2013
Begrænset skiltning er bedst
Al erfaring fra udlandet peger på, at for meget skiltning
virker modsat formålet. Trafikanter overser advarslerne
når de gentages.
http://www.letbaner.dk/nyheder/00484/
13-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420412_0004.png
Letbaner.DK - Folketinget svækker danske letbaner
Side 4 af 5
Derfor er den nyeste metoder på letbaner at etablere
overskuelige krydsninger med begrænset skiltning -
understøttet af en generel vigepligt.
Når øvrige trafikanter ikke har fuld vigepligt, kan der
opstå mange farlige situationer i alle de tilfælder der
ikke kan tages højde for med signaler og skilte. For alle
trafikanter bør det derfor ligge i rygraden, at de altid
skal vige ved letbanespor - ligesom for andre spor.
Dårlige eksempler: Oslo og Houston
I Oslo kan man opleve konsekvensen af at respekten
ikke er tilstrækkelig indarbejdet i lovgivningen. En tur i
myldretiden viser hvor langsomt det kan blive på det
gamle sporvejsnet når sporvognen skal mase sig frem
sammen med vejtrafikken. I Danmark bliver det dog kun
undtagelsen at sporet ikke er reserveret.
Houston er et eksempel på en "hård" start for en ny
letbane i 2004, hvor der var flere alvorlige påkørsler,
fordi vejtrafikken ikke respekterede letbanen.
Letbanens fordele kan altså blive til markante gener og
kan skade det ønskede løft af kollektivtrafikken og hele
formålet med den store investering.
Sporvogn eller letbane?
Ifølge Trine Bramsen (S) er det gamle Sporvognsdirektiv
fundet frem. Heri skal ordet "sporvogn" tages ud og
erstattes med "letbane".
Men hvad er formålet med det? Letbaner befares jo
netop af moderne sporvogne.
Grænsen imellem definitionerne af en sporvogn og et
letbanetog er flydende, mens ordet "Letbane" primært
definerer infrastrukturen (ligesom ordet "Jernbane").
Alle letbanetog i Europa har en klokke
I en periode ville man med lovforslaget også fjerne den
karakteristiske klokkelyd fra sporvogne. En lyd som
bilisterne kan bestemme køretøjet med. At fjerne den
kan sammenlignes med at kræve horn på cyklen i
modsætning til resten af europa.
Heldigvis viste en efterfølgende snak i Justitsministeriet,
at der ikke var noget problem med klokken. Der kommer
således både klokke og horn på letbanetogene.
Letbaner.DK støtter derfor danske anlægsselskabers
ønske om at få fuld vigepligt for letbaner med ind i
Færdselsloven.
/HB
Relaterede nyheder:
Letbanen langs Ring 3 er fremsat
Lovforslag om Ring 3 Letbanen er fremsat
af ministeren d. 13/11 og kommer til 1.
behandling d. 21/11.
(19.11.13)
http://www.letbaner.dk/nyheder/00484/
13-11-2014