Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 32
Offentligt
1430046_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
03-12-2014
I forbindelse med behandlingen af (L 32) Forslag til lov om ændring af
lov om efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (Fornyelse
af frie fagskolers undervisningstilbud m.v.) har udvalget i brev af 19.
november 2014 efter ønske fra Anni Matthiesen (V) stillet mig følgende
spørgsmål
Spørgsmål 2:
"Vil ministeren angive, hvordan Frie Fagskolers ønske om justering af
den foreslåede campus-forsøg, jf. L 32 - bilag 3, kan justeres i lovforsla-
get, således at der f.eks. efter ansøgning kan gives disposition, som mu-
liggør forsøgsordning i en 5-årig periode, hvor den juridiske udlejer kan
være en anden end erhvervsrettede uddannelser?"
Svar:
Foreningen Frie Fagskoler har i det omhandlede notat (L 32 - bilag 3)
anført, at den bedste løsning for udviklingen af frie fagskoler være, at der
åbnes for, at alle ungdomsuddannelses-institutioner (ikke kun erhvervs-
skoler) samt kommuner og erhvervsvirksomheder mv. kan udleje lokaler
til en fri fagskole.
Jeg skal hertil særlig fremhæve, at hele formålet med fornyelsen på frie
fagskolers område er at give mulighed for, at skolerne kan etablere et
tilbud, der kan medvirke til at fastholde frafaldstruede unge i ungdoms-
uddannelsessystemet, og som især skal understøtte, at unge efterfølgende
går i gang med en erhvervsuddannelse, jf. også det af Frie Fagskoler an-
førte i nævnte notats pkt. 1.
Den foreslåede bestemmelse i L 32 om forsøg med bygningslejemål (ny §
51 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 16) understøtter præcist dette formål, ved at
en fri fagskole kan indgå i bygningsfællesskab i en campusdannelse med
mindst én institution for erhvervsrettet uddannelse. Bygningsfællesskabet
skal understøtte og udnyttes til at fremme de unges overgang til er-
hvervsuddannelse, fx ved at eleverne opnår viden og indsigt i dagligda-
gen på erhvervsskolen, dennes faglige tilbud, studielivet, læringsmiljøet
og lærerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Jeg ser i denne sammenhæng ikke nogen faglig begrundelse for, at en fri
fagskole skal kunne leje sig ind i en erhvervsvirksomhed eller fx i et
kommunalt 10. klassecenter.
En fri fagskole kan allerede i dag uden problemer indgå et tættere samar-
bejder med erhvervsvirksomheder, fx om at lade kursister opleve og del-
tage i produktionsaktiviteter.
Lovforslaget har ikke til formål at modvirke et fald i antal frie fagskoler.
Dette er i modsætning til den ny højskolelov, jf. også mit svar på
spørgsmål 5.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger i pkt. 3 om de
økonomi-
ske og administrative konsekvenser for det offentlige,
medfører den foreslåede
justering af kriteriet for mentortakst og indførelse af ny præmie merud-
gifter. Om merudgifterne hedder det i pkt. 3's sidste afsnit, at de skal
"(...) finansieres inden for frie fagskolers egen bevillingsramme ved juste-
ring af de eksisterende takster således, at der samlet set ikke er merudgif-
ter for staten som følge af lovforslaget". Skolernes basistakst er på FFL
2015 derfor nedsat med 1.200 kr. pr. årselev til finansiering af de skøn-
nede merudgifter.
Det er således en forudsætning for L 32, at merudgifter holdes inden for
den økonomiske ramme, der er fastsat for frie fagskoler, således at evt.
merudgifter ved forslaget ikke skal hentes fra andre uddannelsesområder.
En fri adgang til at oprette frie fagskoler i lejede bygninger vil betyde, at
denne frie kostskoleform bliver denne letteste at etablere. Alle andre frie
kostskoler i ministeriets regi, dvs. efterskoler, private gymnasiekostskoler
og frie grundskoler med kostafdeling skal eje egne bygninger, og alle nye
frie grundskoler skal betale depositum i forbindelse med oprettelsen.
Jeg kan oplyse, at ministeriet har modtaget tre ansøgninger om oprettelse
af nye frie fagskoler med virkning fra den 1. august 2015. Jeg synes, at
det kan være acceptabelt med en mindre fremgang i antal frie fagskoler,
men jeg ser ikke et formål i en større tilgang, herunder fordi merudgifter
til frie fagskoler betyder færre midler til andre undervisningsformål.
En imødekommelse af ønsket fra Frie Fagskoler vil betyde, at § 51 a, stk.
1, 2. pkt., skal udgå. Herved vil den grundlæggende begrundelse for den
foreslåede fravigelse af kravet bygningseje være bortfaldet.
Sammenfattende kan jeg oplyse, at jeg ikke går ind for en sådan udvidel-
se af forsøgsordningen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini