Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1486916_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 16. januar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1625681
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 22. december 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 109 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 109:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. december 2014 fra Farsø
Apotek, jf. L 35 - bilag 13.”
Svar:
I henvendelsen fra Farsø Apotek gør apoteker Steen Nielsen rede for de kon-
sekvenser, han som apoteker forventer af den administrative omlægning af de
eksisterende enhedstilskud samt tilpasningen af udligningsordningen, som
fremgår af bemærkningerne til L 35 om modernisering af apotekersektoren.
Særligt er Steen Nielsen utilfreds med, at hans overskud må forventes reduce-
ret som følge af den ændrede støtte til supplerende enheder – en apotekers
apotek nr. 2, 3 eller 4, idet Steen Nielsen foruden Farsø Apotek driver Løgstør
Apotek.
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 37 af 17. december 2014
samt svar på spørgsmål 22 og 23 af 18. december 2014, hvoraf relevante
passager er gengivet nedenfor.
Af min svar på spørgsmål 37 fremgår:
”Supplerende enheder er en apotekers apotek nr. 2, 3 eller 4. For supplerende
enheder modtager apotekere i dag knap 1,5 mio. kr. det år, apotekeren over-
tager endnu et apotek. Tilskuddet aftrappes over en 6-årig periode til ca.
500.000 kr. svarende til den støtte, som apoteksfilialer modtager.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil der administrativt ske
en omlægning af tilskudsordningerne således, at der vil blive iværksat en 5-
årig udfasning fra 2017 af de tilskud, som ydes til supplerende enheder, apo-
teksfilialer og apoteksudsalg i dag.
Der foreslås en omlægning af enhedstilskuddene således, at disse målrettes
enheder, som varetager særlige lægemiddelforsyningsmæssige behov. De
apoteksfilialer og apoteksudsalg, som Sundhedsstyrelsen finder, varetager
særlige lægemiddelforsyningsmæssige behov, vil modtage et påbud fra styrel-
sen samt et forsyningstilskud. Supplerende enheder, som er apoteker, vil
fremover alene være omfattet af udligningsordningen og ikke modtage en-
hedstilskud.
Apotekere med supplerende enheder får aftrappet det hidtidige tilskud, men
bevillingen til den supplerende enhed påvirkes ikke. Vælger en apoteker at
opgive bevillingen til den supplerende enhed, vil Sundhedsstyrelsen, i dag
som i fremtiden, vurdere, om en ledig apoteksbevilling, herunder en supple-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
rende enhed, skal slås op for at finde en ny apoteker, eller om lægemiddelfor-
syningen i området kan imødekommes ved andre apoteker og apoteksenhe-
der.”
Af min svar på spørgsmål 22 fremgår:
”Såfremt en apoteker, der har en supplerende enhed, ikke ønsker at drive den
supplerende enhed (fx 2. apotek), når tilskuddet aftrappes for til sidste at bort-
falde, kan apotekeren opgive bevillingen. Herefter vil Sundhedsstyrelsen, så-
fremt der er behov, opslå bevillingen med henblik på, at farmaceuter såvel
som apotekere kan ansøge.
Opstår der en situation, hvor der ikke er ansøgere til en ledig bevilling, eller
hvor ingen af ansøgerne er kvalificerede, vil Sundhedsstyrelsen genopslå be-
villingen. Medfører genopslaget heller ingen ansøgere/kvalificerede ansøgere,
vil Sundhedsstyrelsen, idet det allerede ved oplaget af den ledige bevilling er
vurderet, at der var behov for opretholdelse af lægemiddelforsyningen i områ-
det, være nødsaget til at omdanne apoteket til en apoteksfilial, som en apote-
ker påbydes at drive med et forsyningstilskud.”
Af min svar på spørgsmål 23 fremgår:
”Det vurderes meget lidt sandsynligt, at Sundhedsstyrelsen ikke fremover vil
kunne besætte ledige apoteksbevillinger, dels pga. udligningsordningen, jf.
nedenfor, dels da en apoteksbevilling efter lovforslaget vil give mulighed for frit
at oprette apoteksenheder. Apoteksfilialer og apoteksudsalg, dog indenfor en
radius af 75 km fra apoteket.
Udligningsordningen fungerer således, at en beløbsgrænse for omsætningsni-
veauet afgør, om en apoteker skal bidrage til ordningen eller modtage støtte
herfra. En omsætning under beløbsgrænsen vil medføre støtte svarende til dif-
ferencen mellem apotekerens omsætning og beløbsgrænsen. For omsætning
over beløbsgrænsen betales bidrag, som udgør differencen mellem beløbs-
grænsen og apotekerens omsætning. For apoteker beliggende i de større by-
er, kaldet bilag 1-apoteker med henvisning til listen over byer i bilag 1 i be-
kendtgørelse om beregning om betaling af afgift og tilskud i henhold til lov om
apoteksvirksomhed, gælder, at disse er udelukket fra at modtage tilskud fra
udligningsordningen, men at apotekeren bidrager til udligningsordningen, så-
fremt omsætningen overstiger beløbsgrænsen.
Hvis en supplerende enhed opgives af en eksisterende apoteker, og bevillin-
gen gives til en farmaceut, som ikke er apoteker, vil apoteket som i dag være
omfattet af udligningsordningen. Til apoteksvirksomheder, der har en omsæt-
ning under beløbsgrænsen, ydes der tilskud under forudsætning af, at apote-
ket ikke er beliggende i en by nævnt i bilag 1 i bekendtgørelse om beregning
om betaling af afgift og tilskud i henhold til lov om apoteksvirksomhed. Har
apoteksvirksomheden en omsætning over beløbsgrænsen, bidrages til udlig-
ningsordningen. Hvorvidt det vil være forbundet med merudgifter i udlignings-
ordningen, at en supplerende enhed tildeles til en ny apoteker, vil afhænge af
omsætningsniveauet og –udviklingen.”
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth