Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1493390_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 4. februar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1639150
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 135 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 135:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke udgifter der vil være forbundet med en æn-
dring af lovforslaget ved at omdanne alle de nuværende 17 supplerende en-
heder til filialer, sådan at de vil blive tilskudsvurderet på samme måde som fili-
aler og kun få tilskud, hvis de er beliggende mere end 10 km fra andre enhe-
der? Og herunder hvilke muligheder der ifølge ministeren er for at finde den
eventuelle merudgift inden for sektoren?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gøre opmærksom på, at en supplerende enhed er en
apotekers apotek nr. 2, 3 eller 4. En supplerende enhed er derfor et apotek, og
på apoteker er der krav om farmaceuttilstedeværelse i hele åbningstiden.
I forhold til hvilke af de 17 supplerende enheder, der ville kunne modtage på-
bud og blive ydet forsyningstilskud efter de kriterier, der gælder herfor, hvis de
supplerende enheder blev omdannet til filialer, kan jeg henvise til min besva-
relse af spørgsmål 111 til L 35.
Som bilag til svaret på spørgsmål 111 er Danmarkskort, hvor de 17 supple-
rende enheders geografiske placering er anført, ligesom øvrige apoteker, apo-
teksfilialer og apoteksudslag er anført.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at Danmarkskortene ikke vil give et ret-
visende billede af de forhold og den vurdering, som Sundhedsstyrelsen i løbet
af 2016 – dvs. inden udfasningen af de eksisterende enhedstilskud – skal fore-
tage med henblik på påbud om oprettelse/opretholdelse og ydelse af forsy-
ningstilskud for de apoteksfilialer og apoteksudsalg, der varetager særlige for-
syningsmæssige behov. Dette også fordi apotekernes adgang til frit at oprette
apoteksfilialer og apoteksudsalg, indenfor en radius af 75 km. fra apoteket,
skal give anledning til oprettelse af flere apoteksenheder, førend Sundhedssty-
relsen iagttager lægemiddelforsyningsstrukturen mhp. påbud.
Det er derfor ikke muligt at angive, hvilke af de 17 supplerende enheder, der
ved eventuel omdannelse til apoteksfilialer vil modtage påbud og ydes et for-
syningstilskud.
I forhold til de økonomiske aspekter ved omdannelse af supplerende enheder
til apoteksfilialer er det, som anført ovenfor, ikke muligt at fastlægge det antal,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
som opfylder betingelserne for påbud og i forlængelse heraf ydes forsynings-
tilskud. Jeg kan imidlertid bemærke, at omdannes alle de 17 supplerende en-
heder til apoteksfilialer med påbud fra Sundhedsstyrelsen med ydelse af for-
syningstilskud, vil udgifterne hertil være uændrede i forhold til i dag, idet alle
de 17 supplerende enheder modtager det samme i tilskud som apoteksfilialer,
og da forsyningstilskuddet, som vil blive ydet til påbudsfilialer, vil udgøre et be-
løb svarende til ca. 0,5 mio. kr., hvilket også er niveauet for supplerende en-
heder og apoteksfilialer i dag.
Jeg finder det, som det også fremgår af mit svar på spørgsmål 111, for meget
lidt sandsynligt, at Sundhedsstyrelsen ikke fremover vil kunne besætte ledige
apoteksbevillinger, dels pga. udligningsordningen, dels da en apoteksbevilling
efter lovforslaget vil give mulighed for frit at oprette apoteksfilialer og apoteks-
udsalg indenfor en radius af 75 km fra apoteket. Derfor forventer jeg også, at
aftrapning af tilskuddet til supplerende enheder vil give anledning til færre ud-
gifter til gavn for medicinbrugerne og det offentlige via priserne på medicin.
Dog vil jeg ikke udelukke, som det også fremgår af min besvarelse af spørgs-
mål 23, at det i de tilfælde, hvor en apoteker opgiver sin bevilling til den sup-
plerende enhed, og det ikke er muligt for Sundhedsstyrelsen at genbesætte
bevillingen trods genopslag, kan være nødvendigt at omdanne den suppleren-
de enhed til en påbudsfilial med forsyningstilskud for at sikre lægemiddelforsy-
ningen til borgerne.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth