Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1436556_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1600379
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 14. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 38 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 38:
’’Hvordan vil ministeren sikre, at afgående apotekere ikke påføres et tab, når
de på den ene side ved ophør af bevillingen forhindres i selv at nedlægge eller
sælge frit oprettede enheder, før de er blevet tilbudt en tiltrædende apoteker,
og på den anden side har pligt til selv at nedlægge eller sælge disse enheder
inden bevillingsophør, hvis ikke den tiltrædende apoteker ønsker at overtage
disse enheder?”
Svar:
Ved de foreslåede ændringer af apotekerloven får apotekere mulighed for frit
at oprette, flytte og nedlægge apoteksfilialer og apoteksudsalg inden for en ra-
dius af 75 km fra apoteket, og frit at oprette, flytte og nedlægge håndkøbsud-
slag og medicinudleveringssteder. Den frie mulighed for at oprette apoteksen-
heder betyder også, at apotekere, der har oprettet enheder, hvor der ikke af
Sundhedsstyrelsen er vurderet at være et forsyningsmæssigt behov, har et
ansvar for selv at afhænde enhederne, når apotekeren ikke ønsker at være
apoteker længere.
Følgende fremgår af lovforslaget, hvori er indsat en bestemmelse, som fast-
lægger retsstillingen for afhændelse af frit oprettede apoteksenheder og beta-
ling herfor:
§ 20 a.
En apoteker, der har oprettet apoteksfilialer og apoteksudsalg i medfør af §§ 5
og 6, eller har opretholdt sådanne enheder uden, at Sundhedsstyrelsen har givet påbud
herom i medfør af § 7, stk. 1, skal afhænde disse enheder, når apotekerens bevilling
bortfalder, jf. § 22, hvis den tiltrædende apoteker ikke ønsker at overtage disse ved
apoteksovertagelse. Sker afhændelsen ved salg af de i 1. pkt. nævnte enheder, må apo-
tekeren kun sælge den eller de pågældende enheders indretning, inventar og varelager
til en pris, der ikke overstiger den bogførte værdi heraf.
Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om, at Sundhedssty-
relsen uanset stk. 1 på den afgående apotekers vegne og for dennes regning kan af-
hænde de i stk. 1 nævnte apoteksenheder, hvis Sundhedsstyrelsen midlertidigt
har overtaget driften i henhold til § 19, stk. 1.
Som det fremgår ovenfor, vil en tiltrædende apoteker, hvortil der er knyttet frit
oprettede apoteksenheder, blive tilbudt apoteket med alle enheder. Ønsker
den tiltrædende apoteker ikke at overtage en eller flere af de frit oprettede en-
heder, vil afgående apoteker skulle afhænde disse til andre apotekere, eller
såfremt det ikke er muligt, lukke enhederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
I forhold til de økonomiske konsekvenser og muligt tab bemærkes det, at
overdragelse af et apotek med tilhørende enheder fra afgående til tiltrædende
apoteker skal ske til en pris, som ikke overstiger den bogførte værdi af apote-
kets og apoteksenheders indretning, inventar og varelager. Afhænder afgåen-
de apoteker til en anden apoteker end den tiltrædende, gælder samme regler,
jf. ovenfor.
En afgående apoteker kan opleve et tab, såfremt tiltrædende apoteker eller
anden apoteker, kun er villig til at betale et mindre beløb end den bogførte
værdi af apotekets og apoteksenheders indretning, inventar og varelager. Kan
afgående apoteker imidlertid ikke sælge de frit oprettede enheder, eller er apo-
tekeren ikke villig til at acceptere et lavere bud end den bogførte værdi af apo-
tekets og apoteksenheders indretning, inventar og varelager, må apotekeren
lukke enhederne. Dette er en konsekvens af de nye muligheder for at oprette
apoteksenheder, som giver adgang til indtjening, men også en vis risiko.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth