Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 Bilag 13, L 43 A Bilag 13, L 43 B Bilag 13
Offentligt
1434808_0001.png
Til lovforslag nr.
L 43
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
(Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport)
[af skatteministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget, herunder 1 ændringsforslag
om deling af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2014 og var til
1. behandling den 13. november 2014. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 5. september
2014 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2013-14,
SAU alm. del – bilag 256. Den 30. oktober 2014 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Taxi Råd,
Landdistrikternes Fællesråd,
Ivan Naurholm, København N,
Taxa Fyn og
Torben Wilken, Gentofte.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Dansk Taxi Råd og Torben Wilken, Gen-
tofte, mundtligt over for udvalget redegjort for deres hold-
ning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 52 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, EL, SF, LA og KF) vil stem-
me for det af LA under nr. 1 stillede ændringsforslag om de-
ling af lovforslaget.
Et
andet flertal
i udvalget (V, DF, SF og KF) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod det af LA under nr. 2 stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Såfremt lovforslaget bliver delt, vil
mindretallet stemme for de under A og B nævnte lovforslag.
Mindretallet vil stemme imod det af LA under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de under A og B nævnte lovfor-
slag og det af LA under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret
og det under B
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for det under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
DokumentId
Journalnummer
L 43 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434808_0002.png
2
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
flertal
(V, DF, EL, SF,
LA og KF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af momsloven (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold)« om-
fattende titelnoten, § 1 og § 5, stk. 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af mo-
torkøretøjer m.v. (Harmonisering af afgifterne på personbi-
ler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport)« om-
fattende §§ 2-5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(LA):
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 5
2)
I
stk. 1
og
3
ændres »1. januar 2015« til: »1. januar
2016«.
[Udsættelse af tidspunkt for lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønsker Liberal Alliance at udskil-
le spørgsmålet om harmonisering af afgifterne på personbi-
ler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport til et
selvstændigt lovforslag. Det giver Liberal Alliance mulig-
hed for at stemme for den resterende del af det fremsatte
lovforslag vedrørende moms på hotelophold.
Til nr. 2
Med en udsættelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt op-
nås en mere rimelig overgang til den nye ordning, hvorved
de allerede indgåede aftaler om bilkøb m.v. ikke undermine-
res, og vognmændenes eksistensgrundlag ikke trues.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V)
Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
L 43 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434808_0003.png
3
L 43 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434808_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 43
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 10/11-14 fra Taxa Fyn
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 14/10-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde
om registreringsafgiften for taxier
Henvendelse af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde
Henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, Gentofte
Henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N
Kopi af skatteministerens svar på ULØ alm. del – spm. 31 vedrørende
kommentar til henvendelsen fra Dansk Taxi Råd om afgiftsharmonise-
ring af registreringsafgiften
Henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 43
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning,
hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle
former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-14 fra Taxa Fyn,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være i forhold til rege-
ringens forslag, hvis det viser sig, at taxivognmændene ikke skifter bi-
lerne ud efter 3 år som forudsat i regeringens forslag, men efter hen-
holdsvis 4, 5 og 6 år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad bundgrænsen skal være for at opnå det samme prove-
nu som i regeringens forslag, hvis den nuværende frikørselsordning
opretholdes og udbredes til alle former for erhvervsmæssig person-
transport med personbil, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning,
hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle
former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, samtidig
med at bundgrænsen for betaling af registreringsafgift ændres fra de
nuværende 230.000 kr. til 150.000 kr., til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at uddybe, hvorledes to sætninger i de almindelige bemærk-
ninger til lovforslaget hænger sammen, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
2
3
4
5
6
7
L 43 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434808_0005.png
5
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd
vedrørende foretræde, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor mange år ministeren vurderer at afgiftsharmoni-
seringen af registreringsafgiften vil udskyde salget af brugte taxier, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor mange ekstra biler til privatforbrug der efter mi-
nisterens vurdering vil blive indkøbt som konsekvens af afgiftsharmo-
niseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
MFU spm. om, hvor meget ministeren vurderer at prisen for at køre
taxi vil skulle stige som konsekvens af »afgiftsharmoniseringen af re-
gistreringsafgiften«, hvis taxivognmændene skal fastholde deres ind-
tægt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om at redegøre for sammenhængen mellem pkt. 151 på
lov- og cirkulæreprogrammet fra 2014, hvor kommunerne blev nega-
tivt kompenseret som følge af skærpede energi- og miljøkrav til taxier,
og afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor mange job afskaffelsen af frikørselsordningen
kommer til at koste pr. mio. kr. i øget statsligt provenu, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor mange mennesker ministeren vurderer vil miste
deres job i taxibranchen, til skatteministeren, og ministerens svar her-
MFU spm. om, hvor mange procent af taxierne der i dag bliver udskif-
tet efter henholdsvis 2 år og 3 år, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
MFU spm. om, hvilke biltyper vurderingen i svaret på SAU (2013-14)
alm. del – spørgsmål 907 bygger på, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
MFU spm., om det forventes, at det er de samme bilmodeller, der vil
blive indkøbt uden frikørselsordningen, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
MFU spm. om, hvilke ændringer der vurderes at komme i forhold til
indkøb af biltyper til taxibrug, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm. om, hvilke biltyper der ikke vil blive udskiftet, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvilken antagelse der ligger til grund for, at det er 70
pct. af bilerne, der vurderes solgt efter 2 år, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
MFU spm. om at fremsende det samlede datasæt for biler registreret
igennem DMR, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om at vurdere påstanden om, at det vil være administrativt
lettere og mere overskueligt for taxibranchen, hvis man i stedet for at
ændre afgiftsreglerne for frikørte taxier nu ventede, til en helt ny regi-
streringsafgift var på plads, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
L 43 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434808_0006.png
6
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
MFU spm. om, hvilke alternative transportformer ministeren mener
vil erstatte taxierne og køre med de mange ældre, handicappede og sy-
ge i landets kommuner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om de manglende transportmuligheder i yderområderne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om det skal være attraktivt for flere danskere at bruge den
kollektive transport, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan forslaget om »afgiftsharmonisering af regi-
streringsafgiften« kan »bidrage til lige og fair konkurrence i taxaer-
hvervet«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at gennemføre engrosmodellen på elområdet, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at give et regneeksempler på, hvilke konsekvenser udskift-
ningen af de nuværende biltyper for taxikørsel vil have for provenuet
ved afskaffelsen af frikørselsordningen, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at konsekvensen af lovforslaget er, at
en gennemsnitlig taxivognmand vil få en årlig meromkostning i form
af øget værdiforringelse på ca. 50.000 kr. pr. taxi, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan taxiselskabernes manglende mulighed for at imøde-
gå en årlig meromkostning pr. taxi på ca. 50.000 kr. i forhold til alle-
rede indgåede aftaler med kommuner, regioner og trafikselskaber ikke
kan betragtes som værende af »nævneværdig administrativ konse-
kvens«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om beregninger for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsord-
ningen bygger på, at der efter afskaffelsen af frikørselsordningen vil
blive solgt det samme antal af de bilmodeller, der for nuværende bli-
ver frikørt som taxier m.v., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilken ændring i statsligt provenu en udskydelse på 1 år af
implementeringen af »harmoniseringen af registreringsafgiften« vil
medføre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes det i lovforslaget er regnet ind i provenuet, at der,
jf. svaret på SAU alm. del – spørgsmål 41, bliver 400 arbejdsløse som
konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens oplistning af alle de
tiltag, regeringen har gjort, for at skabe flere arbejdspladser siden re-
geringens tiltræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens redegørelse for, hvor
mange af de 400 personer, der ventes afskediget i taxibranchen, som
ministeren mener kan gå umiddelbart videre til et andet job, og hvor
mange personer beskæftigelsesministeren mener vil gå direkte i ar-
L 43 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434808_0007.png
7
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
bejdsløshed som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-14 fra Ivan Naurholm,
København N, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes
Fællesråd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om at redegøre for begrundelsen for, at antallet afviger
markant fra Dansk Taxi Råds beregninger, hvorefter 1.300 arbejds-
pladser forsvinder som direkte konsekvens af afskaffelsen af frikør-
selsordningen, jf. svar på spm. 41, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
MFU spm. om kommentar til artiklen i JydskeVestkysten den 1/12-14:
»Vognmand: Vi skal køre længere for at tjene det samme«, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, i hvilke tilfælde en indkøbt taxi vil være henholdsvis
omfattet og ikke omfattet af de hidtidige regler om frikørsel, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvorfor ministeren mener, at en »passende omstil-
lingsperiode« for afskaffelsen af frikørselsordningen kan beregnes fra
tidspunktet for indgåelsen af vækstpakken i juni måned 2014, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan ministeren mener at man kan »hamstre« taxi-
er, når man skal afmelde taxibevillingen på sin vogn for at kunne regi-
strere en ny, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvad der vil ske for en vognmand, der har købt sin bil
til mulig indregistrering i f.eks. december 2014, men hvor leveringen
bliver forsinket, så bilen først modtages og indregistreres i 2015, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om det fremgik af de oplysninger, der tilgik forligskredsen,
at det ville koste 400 arbejdspladser i taxibranchen, at denne lovgiv-
ning skulle træde i kraft den 1. januar 2015 m.v., til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
MFU spm., om de oplysninger, der kom frem i materialerne fra vækst-
aftalen i juni 2014, var tilstrækkelige for erhvervslivet til at træffe for-
retningsmæssige dispositioner på i almindelighed, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvorfor man både har en høringsproces og tre behand-
linger i Folketinget, da disse vel er overflødige, når befolkning og er-
hvervsliv sagtens kan basere deres beslutninger på politiske forlig, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvorfor taxiselskaberne og Dansk Taxi Råd ikke var
en del af høringslisten for denne lov, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
MFU spm., om der med fjernelsen af frikørselsordningen fortsat er ri-
melige rammer for taxibetjening i yderområderne, til skatteministeren
og ministeren for by, bolig og landdistrikter, og skatteministerens svar
herpå
L 43 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434808_0008.png
8
51
52
MFU spm., om ministrene er enige i, at udfordringen bliver markant
større, når frikørselsordningen bliver afskaffet, til skatteministeren og
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og skatteministerens svar
herpå
MFU spm. om, hvilke grupper af borgere i landdistrikterne der bliver
ramt hårdest, når der ikke længere er adgang til taxikørsel, til skatte-
ministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter, og skattemini-
sterens svar herpå