Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 Bilag 6, L 43 A Bilag 6, L 43 B Bilag 6
Offentligt
1421824_0001.png
Torben Wilken
Stolpegaardsvej 14 B – DK 2820 Gentofte
Telf. +45-3965 1643 mobil +45-4085 8686 Telefax/telefon +45 3325 2421
e-mail: mandatar.torbenwilken@gmail-com
Til Folketingets Skatteudvalg
Gentofte den 18. november 2014
Sendt som e-mail:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Som privatperson og tidligere Taxi- & turistvognmand, samt tidl. Formand for
Taxisammenslutningen af 1926, skal jeg hermed anmode Skatteudvalget om et foretræde for
udvalget snarest muligt i forbindelsen med behandlingen af Skatteministerens lovforslag L 43.
Baggrunden for min anmodning er, at jeg kan se af forslaget, at medlemmerne af Folketinget slet
ikke kender forhistorien til ordningen om frikørslen af hyrevogne. Gennemfører folketinget dette
lovforslag, vil det bitterligt fortryde det p.g.a. de konsekvenser de nye regler vil afstedkomme.
I 1972 var den danske hyrevognspark i en elendig forfatning med ældre nedslidte køretøjer.
Trafiksikkerheden for passagererne var ikke god nok p.g.a. bilernes tilstand. De var alle godkendte
til synet ved Statens Biltilsyn, men karrossen var mør, hvilket er alvorligt ved kollision. Mange af
hyrevognene var partsvogne hvor 2 vognmænd deltes om én bil. Familierne kom privat sammen og
bilen blev udnyttet effektivt. Alt var således godt lige indtil motoren eller gearkassen gik i stykker,
var slidt op. Den ene vognmand havde penge lagt til side, den anden havde kun ”lommeuld”. Det
nære venskab røg fløjten. Dette forhold ville jeg ændre på.
Tilbage i 1972 var jeg sammen med nu afdøde tidl. Medlem af Folketinget og minister Palle
Simonsen (K) på Christiansminde (hjemmeværnets kursus ejendom ved Jægerspris) og her lagde vi
sammen grundstenene til den helt nye ordning med hyrevognenes mulighed for frikørsel.
Jeg er derfor dybt bekymret over, at deltagerne i det indgåede forlig omkring Vækstpakken,
indeholder en alvorlig ændringerne for landets automobiler til persontransport mod betaling optil 9
personer, incl. føreren som intet har med vækst at gøre, men som efter forslaget skal give et
provenu på 135 mill kr.
”Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014 indgået en aftale om en
vækstpakke, der indeholder en række initiativer rettet mod bedre regulering, styrket
virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre erhvervsbeskatning mv.
afgiftsharmonisering for taxier m.v. Alle ovennævnte partier er enige om at gennemføre disse
initiativer.
Harmoniseringen af afgiftsreglerne skønnes samlet set at medføre et merprovenu på ca. 85 mio. kr. i
2017 stigende til ca. 135 mio. kr. i 2020 efter tilbageløb og adfærd.”
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mine bekymringer bygger på følgende forhold:
1.
Der kommer ikke noget provenu som påstået i lovforslaget , Årsagen til at Palle Simonsen og jeg
lavede ordningen var, at vi ville skabe en sanering af den dengang rædselsfulde taxi-vognpark til en
vognpark med nogle ordentlige biler egnet til formålet, med høj passager-sikkerhed.
Den situation ville vi ændre radikalt på,. Midlet var, at hyrevognen skulle kunne køres fri, dengang
efter 3 år og 350.000 km uden at den skulle vurderes på ny og der skulle betales ny
registreringsafgift, de 20% afgift ved første registrering fastholdt vi. Betingelsen var også, at det
kun var vognmanden selv, der kunne sælge den frikørte hyrevogn til privat brug. Det var for at sikre
at der så penge til at købe den nye hyrevogn, uden at vognmanden skulle gældsætte sig påny.
Resultatet er velkendt, vognparken blev udskiftet og antallet af personskade (passagerer) pr. kørt
km faldt drastigst til næste nul. De nye hyrevogne var typisk Mercedes og andre i samme klasse.
Bilerne var rummelige med god bagageplads. De frikørte hyrevogne var velplejede og velegnede til
privatkørsel i 4-6 år uden store omkostninger for køberen.
2.
Den ændring der skete i 2008 med indførslen af "besatte km" har kun medført, at hyrevognene
holder stille ved holdepladsen i stedet for at betjene den alm. borger på gaderne. Den skal derfor
væk så branchen igen kan tjene til føden ved at arbejde i stedet for som nu, at snakke.arbejdstiden
væk.
3.
Der kommer ikke noget provenu fordi vognmændene vil være tvungen til at reagerer med indkøb af
billigere biler og vognparken vil blive meget ældre end i dag og dermed langt mindre driftsikre.
Salgsprisen og dermed vurderingsprisen for registreringsafgifts beregning bliver langt mindre.
4.
Det bliver et meget dårligt billede, som turisten og forretningsmanden møder når han træder ud af
lufthavnen eller hotellet. Hyrevognene er Danmarks visitkort. En sund vognpark og en ensartet pæn
neutral påklædning vil også ændre meget på førstehånds indtrykket.
5.
Jeg vil gerne slå fast, at jeg i dag ingen økonomisk interesse har i erhvervet og jeg derfor søger
foretræde i Skatteudvalget som privatperson, men med den historiske viden, mange i dag helt
mangler.
Med venlig hilsen
Torben Wilken
Tidligere taxi & turistvognmand (20 år) & Tidligere formand for Taxisammenslutningen af 1926
Side 2 af 2