Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 Bilag 4, L 58 A Bilag 4, L 58 B Bilag 4
Offentligt
1425111_0001.png
Til medlemmer af
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 24. november 2014
Sag 2-2014-00690 – Dok. 178273/me_dh
DH's anbefalinger til en inkluderende beskæftigelsesreform
Kære udvalgsmedlemmer
Danske Handicaporganisationer håber med denne henvendelse, at udvalgets medlemmer vil
justere L 58 og L 59, så ledighedsydelsesmodtagere ikke rammes forkert af de skærpede
sanktioner og genoptjeningskravet, og så 6 ugers jobrettet uddannelse anvendes bedst muligt
for gruppen af ledighedsydelsesmodtagere. DH søger endvidere om foretræde for udvalget for
at uddybe de herunder beskrevne anbefalinger til reformen.
Konkret mener DH:
1. at periodesanktioner over for ledighedsydelsesmodtagere skal fjernes fra lovforslaget
2. at genoptjeningskravet for ledighedsydelsesmodtagere skal fjernes eller lempes
markant
3. at 6 ugers jobrettet uddannelse skal være for alle ledighedsydelsesmodtagere, så
kriteriet reelt bliver største behov for opkvalificering og ikke uddannelsesbaggrund
4.
at de nye RAR skal understøtte handicapindsatsen på tværs af kommunerne
Periodesanktioner over for ledighedsydelsesmodtagere skal fjernes
Argumentationen for at indføre skærpede sanktioner for ledighedsydelsesmodtagere er, at
fleksjobmarkedet kan sidestilles med det ordinære arbejdsmarked, og fleksjobbere med andre
ledige. Det er imidlertid helt forkert, for gruppen er væsensforskellig fra andre ledige. DH
ønsker periodesanktionerne fjernet og kommunerne pålagt en skærpet pligt til at rådgive og
vejlede, når det vurderes, at jobsøgningen er vanskelig for den ledige. Begrundelserne for
kravet er følgende:
En stadig stigende del af gruppen har en meget begrænset arbejdsevne
Da meget få i dag tilkendes førtidspension (tilkendelser faldet med 2/3) og i stedet
’microfleksjob’, har en stadig stigende andel af ledighedsydelsesmodtagerne i dag en
meget lille arbejdsevne, ned til 40 minutter om ugen (jf. afgørelse fra Ankestyrelsen).
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Lungeforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund •
Danske Døvblindes Fællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede - Strubeløse •
Danske Døves Landsforbund • Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6 ud af 10 på ny fleksjobordning har en arbejdsevne på under 10 timer. STAR beskriver
således i Samspil nr. 73, hvordan ’meget udsatte strømmer ind’ i ordningen.
Fleksjobvisiterede har varige, ofte alvorlige handicap og er i farezonen for sanktioner
Det kan fx være skizofreni, kognitive handicap, fx hjerneskade, udviklingsforstyrrelser,
udviklingshæmning, ligesom gruppen oftere vil have problemer med overblik,
hukommelse, sociale kompetencer, struktur mv.
Ofte misforstås og misfortolkes usynlige handicap i jobcentrene som udtryk for
manglende vilje, ligesom evnen til at huske eller være i stand til at møde op til tilbud,
kan svigte. De sanktioner, som dette lovforslag vil indføre, vil derfor ramme
ledighedsydelsesmodtagere hårdt på grund af deres handicap, hvilket næppe kan være
intentionen.
At overbevise sagsbehandleren om, at udeblivelsen har en rimelig grund, nemlig
handicappet, kræver endvidere dels store sproglige og formidlingsmæssige ressourcer,
dels indsigt i eget handicap. Noget, som ikke alle med handicap, særligt ikke
psykosociale/kognitive, besidder.
Undtagelsesbestemmelsen vil derfor ikke være
tilstrækkelig, ej heller kravet om partshøring.
En praksisundersøgelse fra 2011 viste fejl i 90 pct. af sanktionssagerne mod
ledighedsydelsesmodtagere.
Stramningerne ligger uden for den politiske aftale
STAR’s høringsnotat til L58 henviser til aftalen om føp/fleks-reformen hvor det
anføres, at sanktioner for ledighedsydelsesmodtagere skal være sidestillede med
dagpengemodtager. DH mener imidlertid ikke, at føp/fleks-aftalen giver hjemmel til at
fortsætte med at stramme sanktionerne over for ledighedsydelsesmodtagere i andre
reform-aftaler såsom denne.
Ledighedsydelsesmodtagerne er heller ikke nævnt i aftalen om en
beskæftigelsesreform.
Ret og pligt ude af balance: Sanktioner, men ingen hjælp
Hjælp og vejledning, samt brug af handicapkompenserende ordninger, er fortsat yderst
mangelfuld i kommunerne. DH kender talrige eksempler på ledige med handicap, som
trods alvorlige handicap (dysleksi, cerebral parese, psykiske lidelser, hjerneskade)
ikke får nogen hjælp og vejledning.
Ledige med handicap er ofte afhængige af pårørende eller andet netværk til at hjælpe
sig med de pligter, man skal opfylde som ledig, mens kommunerne fjerner støtte og
hjælp til den ledige.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Genoptjeningskrav for LY-modtagere skal fjernes eller lempes markant
DH finder, at beskæftigelseskravet for at genoptjene retten til ledighedsydelse på 9 måneders
ansættelse i fleksjob ud af 18 måneder er helt urealistisk. Det bør fjernes eller som minimum
lempes markant, idet mange ikke vil have en reel chance for at finde et fleksjob og kan slet
ikke være sikker på, at kunne fastholde jobbet i så lang tid, som loven her stiller krav om, bl.a.
fordi:
En ledighedsydelsesmodtager ikke kan tage et hvilket som helst job pga. skånehensyn
og tilrettelæggelse af støtteordninger
Der er langt højere ledighed blandt fleksjobvisiterede end for andre ledige (over 20
pct.).
En person med begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke søger aktivt job, har brug for
hjælp til at finde job – ikke at få frataget forsørgelsesgrundlaget uden mulighed for at
støtte til at opfylde genoptjeningskravet
Seks ugers jobrettet uddannelse til alle ledighedsydelsesmodtagere
DH ønsker, at 6 ugers jobrettet uddannelse bliver for alle LY-modtagere, og ikke kun dem
uden erhvervs- eller videregående uddannelse, idet:
Mange tilkendes fleksjob, netop fordi de har mistet arbejdsevnen i det arbejde, de før
besad og var uddannet til. En tømrer, der får et fysisk handicap, kan således ikke bruge
sin uddannelse, og vil derfor have mindst lige så meget brug for opkvalificering som en
person, der ikke har en uddannelse. Mange fleksjobbere skifter derfor branche, når de
får fleksjob.
Der er et stort kompetenceefterslæb blandt personer med handicap, herunder
fleksjobbere, som kan være kommet langt væk fra arbejdsmarkedet og den
uddannelse, de oprindeligt har taget.
STAR henviser i høringsnotatet til muligheden for til denne målgruppe at bruge kurser
mv. efter LAB kap. 10. Det er efter DH’s mening en falliterklæring at undtage
fleksjobbere fra muligheden for at få del i det massive uddannelsesløft, som er tiltænkt
med reformen. Desuden nedsættes refusionen for denne type tilbud til 0 med denne
reform, hvilket vil fratage kommunerne incitamentet til at bruge dette redskab.
Mulighed for 6 ugers jobrettet uddannelse til alle LY-modtagere vil give en bedre og
mere målrettet brug af ressourcer, da det vil blive anvendt til dem, der har behov i
gruppen og ikke blot dem, der har mindst uddannelse – og det vil i sidste ende sikre
bedre muligheder for selvforsørgelse og beskæftigelse for denne gruppe.
De nye RAR skal understøtte handicapindsatsen på tværs af kommuner
De lokale beskæftigelsesråd har haft som eksplicit formål at sikre en forebyggende indsats for
personer, der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Dette formål er ikke at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425111_0004.png
genfinde i de regionale beskæftigelsesråds opgaver eller bemærkningerne hertil, og DH er
uforstående over for dette. DH ønsker det indskrevet i bemærkningerne til § 2 i forslag til ny
styringslov (L59), at kommunerne eksempelvis kan samarbejde på tværs om
handicapindsatsen, ligesom handicapindsatsen bør være afspejlet i RAR’s opgaver af følgende
årsager:
Gruppen af ledige med handicap, som har behov for en specialiseret indsats, vil i
mange jobcentre være lille, og jobcentrene mangler generelt viden om de nødvendige
indsatser – ligesom det gælder for de to andre eksempler på mulige samarbejdstemaer,
der er nævnt i bemærkningerne
Kommunerne spiller som arbejdsgivere en vægtig rolle i forhold til at inkludere og
fremme inklusion af mennesker med handicap på arbejdsmarkedet
Jeg håber, at udvalget, herunder repræsentanter for forligskredsens partier, vil tage DH’s
bekymringer og anbefalinger med i det videre politiske arbejde med reformen. Kontakt gerne
konsulent Malene Eskildsen ([email protected]) for evt. spørgsmål vedrørende ovenstående.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
4