Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 , L 58 A , L 58 B
Offentligt
1430999_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
5. december 2014
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. december 2014 stillet følgende spørgsmål
28 (L58), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Dy-
remose (KF).
J.nr. 2014-6970
Spørgsmål nr. 28:
”Kan ministeren bekræfte, at udmøntningen af beskæftigelsesreformen følger prin-
cipperne for den aftalte fælles offentlige digitaliseringsstrategi og bemærkningerne
til lovforslaget, hvor der bl.a. står, "at kommunerne fortsat skal have ansvaret for at
it-understøtte sagsbehandlingen i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen i job-
centrene, …"?”
Endeligt svar:
Udmøntningen af forliget om beskæftigelsesreformen er i god tråd med den fælles-
offentlige digitaliseringsstrategi, idet der med udmøntningen lægges vægt på fortsat
at understøtte og afstemme den videre digitale udvikling på beskæftigelsesområdet
– herunder i forhold til digitale selvbetjeningsløsninger, fælles standarder, dataud-
veksling og snitflader mellem de forskellige systemer. Samarbejdet om dette fore-
går blandt andet i den fællesoffentlige dialoggruppe om digitalisering på beskæfti-
gelsesområdet, der er beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget. På den måde
sikres en løbende involvering og dialog med KL, kommunerne, AK Samvirke og a-
kasserne omkring it-understøttelsen. Gruppens arbejde tager udgangspunkt i den
eksisterende ansvarsfordeling for de digitale løsninger.
Staten stiller, jf. lovbemærkningerne, på nogle få områder obligatoriske løsninger
til rådighed for kommunerne i forhold til beskæftigelsesindsatsen. Det gælder i for-
hold til it-understøttelsen af lediges og sygedagpengemodtageres selvbooking af
samtaler i jobcentrene og selvbetjeningsløsningen VITAS i forhold til virksomhe-
dernes ansøgning om oprettelse af virksomhedsrettede tilbud. Dette sker for at sikre
en hurtig udbredelse og implementering og en god service over for borgerne og
virksomhederne.
Oplysningerne i det fælles datagrundlag er tilgængelige for kommuner og arbejds-
løshedskasser via åbne grænseflader, så den enkelte kommune og arbejdsløsheds-
kasse efter eget valg kan anvende én eller flere leverandører af fagsystemer m.v.,
der understøtter kommunen eller arbejdsløshedskassens sagsgange.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål 8 og 23.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2