Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 , L 58 A , L 58 B
Offentligt
1430817_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. november 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 6 (L58), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 6:
4. december 2014
J.nr. 2014-6970
”Udvalget anmoder om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til lov-
forslaget med følgende indhold:
1. Ledige skal have fuld dagpengesats ved deltagelse i erhvervsuddannelse og ikke
kun 80 pct.
2. Kravet om, at uddannelsen skal gennemføres inden for dagpengeperioden, vil
gøre det umuligt for mange at gennemføre en erhvervsuddannelse inden for den
snævre tidsramme. I stedet skal ledige have lov til at fuldføre uddannelsen for egen
regning, når dagpengeperioden er opbrugt.
3. Lån til uddannelsesløft skal være rentefrit under uddannelsen.
4. Forbedringerne for voksenlærlinge skal gælde for alle, uanset om de kommer fra
arbejde eller er arbejdsløse.
5. Retten til realkompetencevurdering skal gælde for alle uanset alder.
6. Positivlisten til den regionale pulje til korte, erhvervsrettede uddannelser skal
udarbejdes af de regionale arbejdsmarkedsråd.
7. Der skal være en dispensationsadgang for ikke ordinære uddannelser, så kom-
munerne kan få refusion til f.eks. afklaringsforløb for alvorligt syge og ofre for
ulykker.
8. Der skal være ret (men ikke pligt) til mere end et tilbud i dagpengeperioden.
9. Kontakten til den ledige foregår de første 6 måneder gennem a-kassen. I
disse 6 måneder skal der holdes én CV-samtale og 2 samtaler. Der kan holdes
flere samtaler, hvis a-kassen og den ledige finder det formålstjenligt. De ledige kan
til hver en tid bede om en individuel samtale i a-kassen. A-kasserne skal desuden
tilbyde de ledige andre tilbud end individuelle samtaler, f.eks. workshops og besøg
på arbejdspladser.
10. Retten til 6 ugers jobrettet uddannelse skal ændres til 6 ugers selvvalgt uddan-
nelse ud fra positivlisten for alle ledige.
11. Som minimum skal alle AMU-kurser på positivlisten.
12. Vilkårene for jobrotation fastholdes på nuværende niveau, således at der er ad-
gang efter 3 måneders ledighed, at ansættelsen varer i 12 måneder, hvor man optje-
ner ret til dagpenge, og at den nuværende 100 pct. refusion bevares. Erhvervsfagli-
ge uddannelser skal også kunne tages som led i jobrotation. Det gælder også for
uddannelser uden skolepraktik.
13. G-dagene skal afskaffes ved alle ansættelser, og arbejdsgiverne skal indbetale
et beløb til en fælles pulje, der svarer til det sparede beløb.
14. De nye rådighedsafprøvende tilbud skal fjernes fra lovgivningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. Adgang til brug af nyttejobs fjernes fra loven.
16. Der skal være samme procentrefusion for alle ydelser, uanset ydelsens art og
uanset hvor længe man modtager ydelsen.
17. De foreslåede sanktioner for en eller flere dages udeblivelse i tilbud fjernes.
Udeblivelse fra et tilbud skal alene være en sag mellem den arbejdsløse og uddan-
nelsesstedet eller arbejdsgiveren.
18. Der skal oprettes et nationalt center for udvikling af rekruttering, undervis-
ningsmetoder og teknologi for læse-, skrive-, regnesvage og ordblinde."
Endeligt svar:
Der vedlægges udkast til ændringsforslag til lovforslaget vedrørende de ønskede
punkter, bortset fra punkterne 13, 15, 16 og 18. Begrundelsen for, hvorfor disse ik-
ke er udarbejdet, fremgår af gennemgangen af de enkelte punkter nedenfor.
Det er generelt forudsat, at ændringsforslagene træder i kraft på samme tidspunkt
som de forslag, der ændres.
Ad punkt 1 og 3
Det bemærkes, at Enhedslistens ændringsforslag til nr. 1 og 3 til lovforslaget er ud-
arbejdet som et over- og underforslag. Vedtages ændringsforslag nr. 1 om, at ledige
skal have fuld dagpengesats ved deltagelse i erhvervsuddannelse, vil bestemmel-
serne om låneordningen, herunder bestemmelsen om forrentningen af lånet falde
bort.
Falder ændringsforslag nr. 1 derimod bort, vil ændringsforslag nr. 3 om, at lånet
skal være rentefrit under uddannelsen, blive relevant.
Ad punkt 2
Enhedslisten har bemærket, at kravet om, at uddannelsen skal gennemføres inden
for dagpengeperioden, vil gøre det umuligt for mange at gennemføre en erhvervs-
uddannelse inden for den snævre tidsramme. I stedet foreslår Enhedslisten, at ledi-
ge skal have lov til at fuldføre uddannelsen for egen regning, når dagpengeperioden
er opbrugt.
Der er udarbejdet ændringsforslag hertil, som ikke giver anledning til yderligere
bemærkninger.
Ad punkt 4
Enhedslisten har foreslået, at forbedringerne for voksenlærlinge skal gælde for alle,
uanset om de kommer fra arbejde eller er arbejdsløse.
Der er udarbejdet ændringsforslag hertil, som ikke giver anledning til yderligere
bemærkninger
Ad punkt 5 og 7
I forhold til de udarbejdede ændringsforslag om punkt 5 og 7, bemærkes, at da der i
L 58 alene sker ændringer i reglerne for dagpengemodtagere, er det forudsat, at der
alene ønskes ændringer for denne målgruppe, selvom det ikke klart fremgår af tek-
sten i punkterne. Ændringsforslagene er derfor udarbejdet under denne forudsæt-
ning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ad punkt 6
Den ønskede ændring kræver ændring af såvel L58 som L59. Der er udarbejdet
ændringsforslag i overensstemmelse hermed, og som ikke giver anledning til yder-
ligere bemærkninger.
Ad punkt 8
Enhedslisten har foreslået, at der skal være ret (men ikke pligt) til mere end et til-
bud i dagpengeperioden.
Der er udarbejdet ændringsforslag hertil, som ikke giver anledning til yderligere
bemærkninger.
Ad punkt 9
I forhold til de udarbejdede ændringsforslag vedr. punkt 9, om at kontakten til den
ledige de første 6 måneder foregår gennem a-kassen, har det været nødvendigt at
indlægge en række forudsætninger for at kunne udarbejde ændringsforslagene.
Det er således forudsat, at den kontakt, der ønskes teknisk bistand til at udarbejde
ændringsforslag om, er kontaktforløbet, som jobcentrene ellers skulle have afholdt
med dagpengemodtageren de første 6 måneder. Det er videre forudsat, at arbejds-
løshedskassen og dagpengemodtageren færdiggøre udarbejdelsen af personens
”Min Plan” ved den første samtale, og at planen herefter skal godkendes af jobcen-
teret og først herefter er fastlagt. Det er endelig forudsat, at det fortsat er jobcente-
ret, der giver og betaler for tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til
den enkelte dagpengemodtager.
Da det i spørgsmålet er oplyst, at der i de første 6 måneder alene skal holdes en cv-
samtale samt to yderligere samtaler, er det forudsat, at rådighedssamtaler i hele le-
dighedsperioden holdes efter behov, dvs. at der ikke er krav om at holde to rådig-
hedssamtaler i de første 6 måneders ledighed.
I overensstemmelse med lovforslaget er det desuden forudsat, at:
Jobcenteret efter de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal holde jobsam-
taler med dagpengemodtageren, hver gang dagpengemodtageren har været ledig
i sammenlagt 3 måneder, og at disse samtaler i et vist omfang kan afholdes flek-
sibelt,
Jobcenteret efter senest efter 16 måneders ledighed skal holde en yderligere
samtale med dagpengemodtageren, hvor jobcenteret skal tilbyde dagpengemod-
tageren en intensiveret indsats, og hvor arbejdsløshedskassen deltager i samta-
len, medmindre dagpengemodtageren ikke ønsker det,
Jobsamtalerne under kontaktforløbet - i overensstemmelse med gældende regler
- kan holdes på anden måde end ved personligt fremmøde, hvis dagpengemod-
tageren deltager i tilbud,
Samtalen om selvvalgt uddannelse, som skal afholdes efter § 26 a, stk. 3, 2.
pkt., kan træde i stedet for en jobsamtale efter stk. 1,
Dagpengemodtagerene selv skal booke jobsamtalerne under kontaktforløbet,
bortset fra fællessamtalen efter senest 16 måneders ledighed,
Selvbookning af jobsamtaler med jobcenteret sker på "Min side" på Jobnet,
mens selvbookning af jobsamtaler med arbejdsløshedskasserne i de første 6
måneder sker via arbejdsløshedskassernes bookningssystemer,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der fastsættes nærmere regler om selvbooking og om afmelding som arbejdssø-
gende, hvis en person ikke selv booker jobsamtaler, samt om fritagelse af per-
soner fra pligten til selv at skulle booke jobsamtaler.
Ad punkt 10 og 11
Det bemærkes, at der er udarbejdet teknisk ændringsforslag, således at:
Ordningen hedder selvvalgt uddannelse i stedet for jobrettet uddannelse,
Retten opnås fra første ledighedsdag og ikke først efter fire måneders ledighed,
men at arbejdsløshedskassen som en betingelse skal vejlede om selvvalgt ud-
dannelse tidligst efter cv-samtalen og senest en uge efter cv-samtalen - på bag-
grund af forslaget om kontaktforløbet - og i øvrigt i forbindelse med første job-
samtale, hvis den ledige efterspørger dette,
Alle AMU-kurser er med på positivlisten,
Alle ledige uanset eventuelt forudgående uddannelse kan vælge ét kursus eller
ét kursusforløb fra positivlisten.
Ad punkt 12
Enhedslisten har foreslået, at vilkårene for jobrotation fastholdes på nuværende ni-
veau, således at der er adgang efter 3 måneders ledighed, at ansættelsen varer i 12
måneder, hvor man optjener ret til dagpenge, og at den nuværende 100 pct. refusi-
on bevares. Erhvervsfaglige uddannelser skal også kunne tages som led i jobrotati-
on. Det gælder også for uddannelser uden skolepraktik.
Der er udarbejdet ændringsforslag hertil, som ikke giver anledning til yderligere
bemærkninger.
Ad punkt 13
Enhedslisten har anmodet om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag
om, at G-dagene skal afskaffes ved alle ansættelser, og arbejdsgiverne skal indbeta-
le et beløb til en fælles pulje, der svarer til det sparede beløb.
Udarbejdelse af et ændringsforslag for så vidt angår en arbejdsgiverafgift som af-
løsning for G-dagsreglerne er en meget omfattende ændring, som kræver grundige
overvejelser, før der kan udarbejdes et sådant forslag. Som følge af den korte svar-
frist er det ikke muligt at udarbejde et så gennemgribende ændringsforslag.
Ad punkt 14
Det bemærkes, at der er udarbejdet ændringsforslag om, at rådighedsafprøvende
tilbud til dagpengemodtagere udgår af lovgivningen, og at tilbud om nytteindsats til
dagpengemodtagere ligeledes udgår som konsekvens heraf.
Ad punkt 15
Enhedslisten har anmodet om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag
om, at nyttejobs (nytteindsats) fjernes fra loven.
Det er vurderingen, at det ønskede ændringsforslag ikke opfylder kravet om identi-
tet. Lovforslaget indeholder alene en konsekvensændring af reglerne om nytteind-
sats, således at jobcentrene fremover kan give nytteindsats til dagpengemodtagere
som rådighedsafprøvende tilbud. Der henvises til
ad punkt 14
ovenfor.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derimod ændres der ikke i reglerne om nytteindsats for kontanthjælps- og uddan-
nelseshjælpsmodtagere samt modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse i L
58. Der er derfor ikke grundlag for at yde teknisk bistand til udarbejdelse af dette
ændringsforslag.
Ad punkt 16
Enhedslisten har anmodet om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag
hvorefter, der skal være samme procentrefusion for alle ydelser, uanset ydelsens art
og uanset hvor længe, man modtager ydelsen.
Det er vurderingen, at det ønskede ændringsforslag ikke opfylder kravet om identi-
tet. Lovforslaget indeholder ikke elementer vedrørende en omlægning af refusions-
systemet og berører derfor ikke de relevante refusionsbestemmelser, herunder de
relevante love, som derfor ikke er indeholdt i L 58. Der er derfor ikke grundlag for
at yde teknisk bistand til udarbejdelsen af dette ændringsforslag. Jeg kan hertil
supplerende oplyse, at der som led i beskæftigelsesreformen indgår en omlægning
af refusionssystemet. De politiske forhandlinger herom er endnu ikke afsluttet.
Ad punkt 17
Enhedslisten har foreslået, at sanktioner for en eller flere dages udeblivelse i tilbud
fjernes, og at udeblivelse fra et tilbud alene skal være en sag mellem den arbejdslø-
se og uddannelsesstedet eller arbejdsgiveren.
Der er udarbejdet ændringsforslag hertil, som ikke giver anledning til ydereligere
bemærkninger.
Ad punkt 18
Enhedslisten har anmodet om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag
om oprettelse af et nationalt center for udvikling af rekruttering, undervisningsme-
toder og teknologi for læse-, skrive-, regnesvage og ordblinde.
Lovforslag L 58 og lovforslag L 59, som udmønter forliget om reform af beskæfti-
gelsesindsatsen omfatter ikke oprettelse af et nationalt kontaktcenter for udvikling
af rekruttering, undervisningsmetoder og teknologi for læse-, skrive-, regnesvage
og ordblinde. Det er derfor vurderingen, at det ønskede ændringsforslag ikke op-
fylder kravet om identitet, idet oprettelse af et nationalt center som omhandlet i
spørgsmålet ikke indgår som en del af indholdet i de fremsatte lovforslag. Der er
derfor ikke grundlag for at yde teknisk bistand til udarbejdelse af dette ændrings-
forslag.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
5