Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 64 Bilag 12, L 64 A Bilag 12, L 64 B Bilag 12
Offentligt
1430018_0001.png
3. december 2014
J.nr. 14-2328147
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af
lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og for-
skellige andre love (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af
afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre
særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, ind-
førelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler
på spiritus m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Forslaget er sendt i høring med frist til den 8. december 2014 kl. 10.00.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430018_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum
m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og
forskellige andre love (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til
godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under
toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsaf-
gift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte op-
gørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.) (L 64)
Til § 8
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 3, stk. 2, § 3a og § 4, stk. 1,
udgår ”ubrugte”.”
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
02.
I
§ 5, stk. 1, nr. 4,
udgår ”brugte”.”
[Modtagelse af påfyldte emballager fra udlandet og fra andre registrerede virk-
somheder, uden at afgiften er berigtiget m.v.]
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430018_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Virksomheder, der driver mellemhandel med ubrugte (tomme) afgiftspligtige varer
omfattet af emballageafgiftslovens § 1, dvs. emballage til øl, vin, spiritus, mineral-
vand m.v., har mulighed for at blive registreret som oplagshaver, jf. emballageaf-
giftslovens § 3, stk. 2. Det medfører, at virksomhederne kan oplægge den afgifts-
pligtige emballage samt overføre denne til andre registrerede oplagshavere uden
betaling af afgift. Afgiften forfalder således først til betaling på tidspunktet for
udlevering til en ikke-registreret virksomhed.
Ved handel med fyldt, afgiftspligtig emballage har disse virksomheder derimod
ikke mulighed for at blive registreret som oplagshaver. Afgiften skal derfor afreg-
nes, når mellemhandleren modtager varerne, jf. emballageafgiftslovens § 7 a.
For at lette de administrative byrder foreslås det, at emballageafgiftslovens § 3,
stk. 2, ændres, således at det bliver muligt for mellemhandlere ligeledes at blive
registreret for handel med fyldt, afgiftspligtig emballage.
Forslaget medfører, at reglerne for mellemhandleres handel med fyldte, afgifts-
pligtige flasker bliver i overensstemmelse med handel med tomme, afgiftspligtige
flasker, jf. ovenfor. Endvidere vil emballageafgiften på denne måde som hovedre-
gel følge afgiften af emballagens indhold, dvs. afgiften på øl, vin eller spiritus.
Virksomheder, der er registreret efter emballageafgiftsloven, er efter § 3 a beretti-
get til, uden at afgiften er berigtiget, fra udlandet og fra andre registrerede virk-
somheder at modtage ubrugte (tomme) afgiftspligtige varer omfattet af lovens § 1,
dvs. emballage til øl, vin, spiritus, mineralvand m.v.
Reglerne medfører, at varerne kan oplægges og overføres til andre registrerede
virksomheder, uden at afgiften skal betales. Afgiften forfalder til betaling, når va-
rerne udleveres til en ikkeregistreret virksomhed.
Når registrerede virksomheder modtager fyldt emballage fra udlandet eller fra
andre registrerede virksomheder, medfører § 3 a, at afgiften skal betales, når va-
rerne modtages. Dette vil typisk medføre, at emballageafgiften for fyldt emballage
forfalder til betaling tidligere end afgiften af selve indholdet af emballagen, hvor
det som hovedregel vil være muligt at suspendere afgiften, indtil den udleveres til
en ikke-registreret virksomhed.
For at lette de administrative byrder foreslås det, at emballageafgiftslovens § 3 a
ændres, således at det bliver muligt for registrerede virksomheder, fra udlandet og
fra andre registrerede virksomheder, at modtage fyldt emballage omfattet af lovens
§ 1, uden at afgiften skal betales ved modtagelse. Reglerne for påfyldt emballage i
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430018_0004.png
emballageafgiftslovens § 3 a vil således blive i overensstemmelse med reglerne for
ubrugt emballage, jf. ovenfor. Endvidere sikres der i højere grad en ensretning af
forfaldstidspunktet for afgiften af selve emballagen og afgiften af emballagens
indhold.
I henhold til emballageafgiftslovens § 4 skal virksomheder opgøre den afgiftsplig-
tige mængde for en afgiftsperiode på grundlag af udleveringen fra virksomheden
af afgiftspligtige varer eller virksomhedens forbrug af egne ubrugte varer i perio-
den. Bestemmelsen medfører, at afgiften af tom emballage forfalder til betaling på
det tidspunkt, hvor emballagen tages i brug, dvs. på tidspunktet for påfyldning.
SKATs Juridiske Vejledning har for så vidt angår denne bestemmelse været uklar.
Dette har resulteret i, at bestemmelsen hovedsageligt fortolkes således, at den af-
giftspligtige mængde opgøres på baggrund af den udleverede mængde og ikke på
baggrund af tidspunktet for ibrugtagning af emballagen.
Det foreslås, at emballageafgiftslovens § 4 præciseres. Fremover vil det således
klart fremgå af loven, at afgiftspligten indtræder ved udlevering – også for embal-
lager, der påfyldes i virksomheden.
Registrerede virksomheder vil fortsat være forpligtet til at afregne afgift af egne
varer, som forbruges i virksomheden. Med dette forstås varer, som endeligt for-
bruges af virksomheden selv, og som dermed ikke senere vil blive udleveret fra
virksomheden. Påfyldning af tom emballage med henblik på efterfølgende udleve-
ring af den fyldte emballage anses ikke for forbrug af egne varer.
Til nr. 2
I henhold til emballageafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 4, fradrages brugte varer, hvor-
af der tidligere er betalt afgift, i den afgiftspligtige mængde.
Som følge af ændringerne i emballageafgiftslovens § 3 a, hvorefter reglerne for
brugte (fyldte) emballager bliver i overensstemmelse med reglerne for ubrugte
(tomme) emballager, foreslås det, at ordet ”brugte” udgår af § 5, stk. 1, nr. 4, så
alle varer, hvoraf der tidligere er betalt afgift, kan fradrages i den afgiftspligtige
mængde.
Provenumæssige konsekvenser
Forslaget skønnes at medføre et ikke nævneværdigt mindreprovenu for staten.
Side 4 af 4