Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 67 Bilag 11
Offentligt
Ændringsforslag stillet den [xx]. marts 2015
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegarantifond (dækning
af tab ved køb af flyrejser i tilfælde af
rejseudbyderens konkurs m.v.)
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes følgende:
»01.
I
§ 1, stk. 1,
udgår ».« og i stedet indsættes »og når en kunde har indgået aftale om en rejseydelse med
en udbyder af flytransport«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02.
Overskriften før § 3 affattes således:
»Rejseudbydere, formidlere og udbydere af flytransport«.«
[Teknisk korrektion]
3)
Nr. 4
udgår, og i stedet indsættes:
»4.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes efter »eller sælger«: »de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
4)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 3,
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»stk. 4. Som udbyder af flytransport anses enhver, der i eget navn udbyder eller sælger flytransport,
medmindre denne virksomhed alene udøves lejlighedsvis.««
[Som følge af ændringsforslag nr. 5, foretages en separat definition af udbydere af flytransport]
5)
Nr. 5
udgår, og i stedet indsættes:
»5.
§ 5a, stk. 1,
affattes således:
»Når en kunde har indgået en aftale om en rejseydelse, der udelukkende omfatter flytransport jf. § 2, stk. 1,
nr. 4, er kunden dækket i henhold til stk. 2 og 3, såfremt rejsen er påbegyndt, og kunden har et gyldigt
hjemrejsedokument til en dansk lufthavn. Indenrigsflyvninger og rejseydelser omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-3,
er ikke omfattet af bestemmelsen. Rejsegarantifonden skal tilbagebetale flykonkursbidrag, der er opkrævet
fra indenrigsflyvninger til udbydere af flyrejser og flykonkursbidrag, der er opkrævet fra flytransport, som
efterfølgende er anvendt som element i en af de § 2, stk. 1, nr. 1-3 nævnte rejseydelser, til rejseudbyderne.««
[Konsekvensændring som følge af nyt dækningsområde]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6)
Nr.6
udgår og i stedet indsættes:
»6.
§ 5 a, stk. 2,
ophæves.««
7)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
Stk. 3,
der herefter bliver stk. 2 ændres »rejseudbyders« til: »udbyder af flytransports«.«
[Konsekvensændring som følge af det nye dækningsområde]
8)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»05.
§ 5 a, stk. 4,
der bliver stk. 3, affattes således:
»Fonden kan endvidere yde en kunde en godtgørelse for en ikke påbegyndte forudbetalt rejse, fra en dansk
lufthavn til en udenlandsk destination, forudsat, at der er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen efter
afholdelse af de i stk. 2 omtalte udgifter. Såfremt der ikke er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen til at
dække ikke påbegyndte forudbetalte rejser fuldt ud, foretages en forholdsmæssig økonomisk dækning af
kundens tab. Godtgørelsen fratrækkes 1.000 kr. pr. rejse.««
[Konsekvensændring som følge af det nye dækningsområde]
9)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 6
udgår »§« samt »og 5 a«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets forslag om anmodning om godtgørelse indenfor
rimelig tid.]
10)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 6
indsættes som nyt stykke:
»stk.2. Anmodning fra kunden om godtgørelse i henhold til § 5 a skal fremsættes overfor Rejsegarantifonden
inden rimelig tid, dog senest 6 måneder efter, at rejseydelsen er afsluttet eller det er åbenbart, at rejseydelsen
ikke vil blive gennemført.««
[Rettelse som konsekvens af Rejsegarantifondens nye administration af konkursdækning for flytransport]
11)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 8, stk. 3,
ændres »stk. 4-7« til: »stk. 4-5«.«
[Konsekvensændring som følge af at § 8, stk. 6 og stk. 7 vedrørende garantistillelse foreslås ophævet.]
12)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»09.
I
§ 8, stk. 4,
ændres «jf. §§ 5 og 5a« til: »jf. § 5«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nye finansieringsmodel]
13)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»010.
I
§ 8, stk. 5,
udgår »dog stk. 6 og 7 og«.«
[Konsekvensændring som følge af at § 8, stk. 6 og stk. 7 vedrørende garantistillelse foreslås ophævet]
14)
Nr. 7
udgår, og i stedet indsættes:
»7.
§ 8, stk. 6
ophæves. Stk. 8-10, bliver herefter til stk. 6-8. «
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nye finansieringsmodel]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»011.
§
9 affattes således:
Ȥ
9.
Rejsegarantifonden er én juridisk enhed, hvis formue regnskabsteknisk er opdelt i to fondskasser, en
pakkerejsefondskasse vedrørende de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte rejseydelser og en flyrejsefondskasse
vedrørende den i § 2, stk.1, nr. 4, nævnte rejseydelse. De to fondskasser opgøres separat, men der kan under
visse omstændigheder optages lån mellem fondskasserne jf. § 9c.««
16)
Nr. 9
udgår.
17)
Nr. 10
affattes således:
Ȥ 9 a.
Rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejseudbydere af rejseydelser omfattet af § 2, stk. 1, nr.
1-3, skal betale et administrationsbidrag til pakkerejsefondskassen til finansiering af pakkerejsefondskassens
og ankenævnets driftsudgifter. Bidragets størrelse fastsættes af Rejsegarantifondens bestyrelse og godkendes
af erhvervs- og vækstministeren.
Stk. 2.
Rejsegarantifondens bestyrelse kan fastsætte, at rejseudbydere og formidlere for en udenlandsk
rejseudbyder af de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte rejseydelser, skal betale et bidrag til pakkerejsefondskassen
pr. deltager i en rejseydelse, der er omfattet af pakkerejsefondskassens dækning, jf. § 5. Bidragets størrelse
fastsættes af Rejsegarantifondens bestyrelse og godkendes af erhvervs- og vækstministeren.
Stk.3.
Pakkerejsefondskassens formue fastsættes af fondens bestyrelse og godkendes af erhvervs- og
vækstministeren.
««
18)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
Ȥ 01.
Efter § 9 a indsættes:
Ȥ 9b.
Udbydere af flytransport jf. § 3, stk. 4, vil blive opkrævet et bidrag på 2 kr. pr. afrejsende fra en dansk
lufthavn til en udenlandsk destination. De indkomne bidrag vil indgå i flyrejsefondskassen under
Rejsegarantifonden til dækning af ydelser omfattet af stk. 5 samt § 5a.
Stk. 2. Flyrejsefondskassen er fuldt opbygget, når fondskassen har opnået en størrelse af 100 mio. kr.
Bidragsopkrævning vil herefter blive sat i bero jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3. Såfremt flyrejsefondskassen efter at have opnået en størrelse af 100 mio. kr. på grund af konkurs hos
udbydere af flytransport kommer under 75 mio. kr., vil bidraget, jf. stk.1, blive genaktiveret, indtil
fondskassen igen opnår en størrelse af 100 mio. kr. Bidragsopkrævningen vil herefter blive sat i bero.
Stk. 4. Såfremt flyrejsefondskassen på grund af konkurs hos udbydere af flytransport kommer under 25 mio.
kr., vil bidraget jf. stk. 1, blive forøget til 4 kr., indtil fondskassen opnår en størrelse af 100 mio.
Bidragsopkrævningen vil herefter blive sat i bero.
Stk. 5. Omkostninger til administration af ordning for flykonkursdækning skal udelukkende afholdes af
flyrejsefondskassen.««
19)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
Ȥ 02.
Efter § 9 a indsættes:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ȥ 9c.
Der kan optages lån mellem de to fondskasser, hvis der ikke er tilstrækkelige midler i den tabspåførte
fondskasse til at opfylde dennes forpligtelser. Lån mellem fondskasserne kan i særlige tilfælde kræves
indfriet umiddelbart. Lån optaget af flyrejsefondskassen kan ikke anvendes til at dække forudbetalinger jf. §
5 a, stk. 3. Lån mellem fondskasserne skal godkendes af erhvervs- og vækstministeren«.«
20)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»012.
I
§ 10
ændres »3 de i fonden registrerede rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejseudbydere«
til: »2 medlemmer repræsenterer de i fonden registrerede rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejseudbydere, 1 medlem repræsenterer udbydere af flytransport,«
21)
I den
nr. 11
foreslåede affattelse af
§ 15,
ændres »§ 8, stk. 5-7,« til: »§ 8 stk. 5«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nye finansieringsmodel]
22)
Nr. 12
udgår.
[Konsekvensændring som følge af gældende lov § 5a, stk. 2, foreslås ophævet jf. ændringsforslag nr. 6]
23)
I den
nr.
13 foreslåede affattelse
af § 17, stk. 1,
ændres »§ 8, stk. 5-7,« til: »§ 8, stk. 5«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nye finansieringsmodel]
24)
Nr. 14
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nye finansieringsmodel.]
25)
Nr. 15
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nye finansieringsmodel]
26)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»013.
I
§ 23, stk. 2,
ændres »stk. 3-7« til: »stk. 3-5«.«
[Konsekvensændring som følge af begrebet flycharterrejse foreslås ophævet]
27)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»014.
I
§ 25, stk. 1,
udgår »§ 5a, stk. 2 og«.«
[Konsekvensændring som følge af ophævelsen af ændringsforslagets obligatoriske ordning for
hjemtransport]
Til § 2
28)
I
§ 2
ændres »1. januar 2016« til: »1. juli 2015.«
[Ny ikrafttrædelsesdato]
29)
Efter
§ 2
indsættes som nyt stykke:
»01.
stk. 2.
Kunder, som har indgået en aftale om en rejseydelse, der udelukkende omfatter flytransport jf. §
2, stk. 1, nr. 4, og som har et gyldig hjemrejsedokument til en dansk lufthavn, har ret til at blive
hjemtransporteret efter ikrafttrædelse af denne lov. Kunder, der har tilkøbt Rejsegarantifondens
konkursdækning før lovens ikrafttrædelse, men først rejser efter lovens ikrafttrædelse, vil have de
rettigheder, som følger af den tilkøbte konkursdækning.««
[Præcisering af overgangsbestemmelser for lovens ikrafttræden]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at fonden forpligtes til at yde kunder bistand i henhold til de nye regler om flytransport jf.
ændringsforslagets nr. 5, når kunden har indgået en aftale om de nævnte rejseydelser i § 2, stk. 1, nr. 4.
Til nr. 2
I ændringsforslagets nr. 5 adskilles dækningen for flytransport fra dækningen af andre rejseydelser og
Rejsegarantifonden opdeles i to forskellige kasser - en pakkerejsefondskasse og en flyrejsefondskasse.
Pakkerejsefondskassen omfatter pakkerejser, rejseydelser der omfatter transport og indkvartering, som er
aftalt med samme rejseudbyder eller formidler, men som ikke er omfattet af pakkerejser, og transport og
anden turistmæssig ydelse, som ikke har en varighed over 24 timer, men har en samlet pris på over 1.000 kr.
jf.§2, stk.1, nr.1-3.
Flyrejsefondskassen omfatter flytransport jf. § 2, stk.1, nr. 4.
Som konsekvens af ovenstående ændres overskriften, så udbydere af flytransport udskilles fra andre
rejseudbydere.
Til nr. 3
Lovforslagets nr. 4 indeholdt en udvidelse af lovens dækningsområde til ligeledes at omfatte udenlandske
flyselskaber, der leverer flytransport med mere end 25.000 årligt afrejsende passagerer fra lufthavne i
Danmark.
Det foreslås, at lovforslagets nr. 4 udgår og erstattes med ændringsforslag nr. 5, hvorefter udbydere af
flytransport udskilles fra de øvrige rejseudbydere og formidlere. Som konsekvens heraf præciseres det i § 3,
stk. 1, at bestemmelsen omhandler de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, omfattede rejseydelser og ikke flytransport jf. § 2,
stk. 1, nr. 4.
Til nr. 4
Med ændringen af loven i 2010 blev Rejsegarantifondens dækningsområde udvidet. Det blev således
obligatorisk for dansk etablerede rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejseudbydere, som sælger
bl.a. flyrejser, at være registeret i Rejsegarantifonden og at tilbyde forbrugeren dækning fra
Rejsegarantifonden.
Det foreslås, at alle udbydere af flytransport, der i eget navn udbyder eller sælger flytransport, defineres
særskilt.
Til nr. 5
Efter gældende lovgivning kan kunden ved indgåelse af en aftale om en rejseydelse til privat brug vælge
dækning af Rejsegarantifonden. Hvis en kunde vælger at tilkøbe konkursdækning, sker dette ved betaling til
rejseudbyderen, som viderebetaler bidraget til fonden.
Det foreslås i ændringsforslaget, at alle erhvervs- og privatrejsende mod dokumentation af et gyldigt
hjemrejsedokument til en dansk lufthavn, har ret til vederlagsfrit at blive transporteret til rejsedokumentets
danske slutdestination. Rejsegarantifonden skal som udgangspunkt alene afholde udgifterne til
hjemtransporten. Såfremt hjemtransport ikke er mulig indenfor rimelig tid, skal Rejsegarantifonden yde
godtgørelse i form af passende overnatningsmuligheder samt andre væsentlige fornødenheder.
Rejsegarantifondens bestyrelse fastlægger som hidtil retningslinjerne for, hvordan begreberne ”rimelig tid”
og ”væsentlige fornødenheder” skal tolkes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ønsker en kunde ikke at blive hjemtransporteret på det tidspunkt, som Rejsegarantifonden har arrangeret,
taber kunden retten til hjemtransport. Hjemrejsetidspunkt tidligere end det planlagte tidspunkt, kan ikke give
anledning til krav mod Rejsegarantifonden, selvom der er tale om en afkortning af rejsen.
Ordningen dækker hverken indenrigsflyvninger eller rejseydelser nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1-3.
Rejsegarantifonden skal tilbagebetale flykonkursbidrag, der er opkrævet fra de nævnte indenrigsflyvninger
eller rejseydelser, til flyselskaberne eller rejseudbydere.
Til nr. 6 og nr. 7
Ændringsforslaget indeholder en obligatorisk ordning, hvormed alle med et gyldigt hjemrejsedokument til en
dansk lufthavn omfattes af loven. Som konsekvens heraf udgår lovforslagets nr. 6.
Endvidere foreslås det, at hele § 5a, stk. 2, ophæves som følge af ændringsforslagets nye obligatoriske
dækningsordning.
§ 5a, stk. 3 bliver herefter til § 5a, stk. 2.
Til nr. 8
Efter gældende lovs § 5a, stk. 4, kan fonden yde kunder, der har købt en flyrejse og garantidækning, en
rimelig godtgørelse for tab, der skyldes en rejseudbyders økonomiske forhold.
Det foreslås, at bestemmelsen præciseres således, at fonden skal yde en godtgørelse til kunder for ikke
påbegyndte forudbetalte enkelt- og returflyrejser fra en dansk lufthavn, såfremt der er tilstrækkelige midler i
flyrejsefondskassen efter afholdelse af udgifter til hjemtransport af kunder med hjemrejsedokument.
Det foreslås endvidere, at der indføres en selvrisiko på 1.000 kr. pr. kunde pr. ikke påbegyndt forudbetalt
rejse. Rejse skal forstås som en sammenhængende rejse med en eller flere flyrejser bestilt ved samme
transaktion.
Er der ikke midler nok i flyrejsefondskassen til at dække ikke påbegyndte forudbetalte rejser fuldt ud, vil der
ske en forholdsmæssig økonomisk dækning af kundens tab.
Til nr. 9
Med ændringsforslagets nr. 10 foreslås særskilte fristregler for de i § 2, stk. 1 nr. 4, nævnte rejseydelser. Som
konsekvens heraf, foreslås henvisningen i § 6, stk. 1 ophævet, idet dækning efter de hidtidige fristregler i § 5
a ikke længere finder anvendelse.
Til nr. 10
Hvis der ikke er midler nok i flyrejsefondskassen, skal der opgøres en forholdsmæssig økonomisk dækning
jf. ændringsforslag nr. 9. For at Rejsegarantifonden endeligt kan opgøre tabet og muligheden for at godtgøre
forudbetalte rejser, foreslås det i ændringsforslaget, at der etableres en særskilt bestemmelse vedrørende
frister for fremsættelse af krav for så vidt angår flytransportdelen i henhold til § 5a. Der vil således være en
kortere anmeldelsesfrist for dækning af tab for flytransport. Baggrunden for den kortere frist er, at der typisk
er tale om simple ydelser, og at omkostningerne skal opgøres for det kan afgøres om forudbetalinger kan
dækkes.
Til nr. 11, 13, 21, 23 og 26
Konsekvensændring som følge af gældende lovs § 8, stk. 6 og stk. 7 om garantistillelse ophæves.
Til nr. 12
Ændringsforslag nr. 12 indeholder en konsekvensændring som følge af, at udbydere af flytransport jf. § 2,
stk. 1 nr. 4, ikke længere skal registreres i fonden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 14
Det foreslås med dette ændringsforslag, at udbydere af flytransport jf.§3, stk.4, undtages fra
registreringspligten til Rejsegarantifonden, og at rejseudbydere ikke skal stille garanti for disse rejseydelser, i
det omfang de er købt separat – dvs. at de ikke indgår som en del af de i § 2, stk. 1, nr. 1-3 nævnte
rejseydelser.
Det er foreslået i lovforslaget nr. 7, at ”billeje i udlandet formidlet af dansk udbyder” i den gældende lovs §
2, stk. 1, nr. 5 ophæves.
Som konsekvens af det ovenstående foreslås det, at § 8, stk. 6, ophæves, da dette henfører til garantistillelse
af flytransport samt billeje.
Til nr. 15
Det foreslås præciseret i § 9, at Rejsegarantifonden er én juridisk enhed, som har én formue. Derudover
foreslås det, at der rent regnskabsteknisk etableres to fondskasser. Én fondskasse skal dække de kunder, der
har købt de i § 2, stk. 1-3, omfattede rejseydelser, som allerede er omfattet efter gældende lovgivning
(pakkerejsefondskassen). Derudover etableres en fondskasse, der dækker kunder, der har købt flytransport jf.
§ 2, stk. 1, nr. 4 (flyrejsefondskassen).
Fondskasserne er separate, og formuen er regnskabsteknisk opdelt i to fondskasser.
I de tre foreslåede bestemmelser §§ 9a-c jf. ændringsforslagets nr. 17-19, fastlægges de nærmere regler for
opbygningen af flyrejsefondskassen og lånemulighederne fondskasserne imellem.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget skabes der en obligatorisk ordning for flytransport hvor der indbetales 2 kroner for
alleafrejsende kunder. Der er derfor ikke længere tale om at kunden skal tilbydes at tilkøbe konkursdækning.
§ 9, stk. 3, foreslås derfor ophævet. Ophævelsen omfatter såvel lovforslagets ændring af § 9, stk. 3, som
gældende lovs § 9, stk. 3.
Til nr. 17
Det foreslås, at den eksisterende § 9 med visse præciseringer bliver ny § 9 a jf. bemærkningerne til nr. 15.
Det præciseres i stk. 1, at bestemmelsen finder anvendelse for de i § 2, stk. 1. nr. 1-3, nævnte rejseydelser.
Endvidere præciseres det, at omkostninger til administration af ordningen udelukkende skal finansieres af
pakkerejsefondskassen.
Det præciseres i stk. 2, at fastsættelse af denne del af fondens formue udelukkende kan anvendes til dækning
af pakkerejsefondskassen. Rejseydelser omfattet af flyrejsefondskassen jf. § 2, stk. 1, nr. 4, vil derfor ikke
længere være omfattet af § 9 a, men af den foreslåede bestemmelse vedrørende udbydere af flytransport jf.
ændringsforslagets nr. 18.
Det præciseres i stk. 3, at det er Rejsegarantifondens bestyrelse, der fastlægger formuens størrelse, og at
formuens størrelse skal godkendes af erhvervs- og vækstministeren.
Til nr. 18
Ændringsforslaget indeholder en anden finansieringsmodel og dækning af flytransport end den, der er
angivet i lovforslagets nr. 10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den foreslåede § 9 b indebærer, at udbydere af flytransport bliver forpligtet til at betale 2 kr. pr. afrejsende
fra en dansk lufthavn med en udenlandsk destination. De opkrævede midler skal dække Rejsegarantifondens
udgifter for hjemtransport af kunder med et gyldigt hjemrejsedokument til en dansk lufthavn, hvis det
pågældende flyselskabs økonomiske forhold hindrer planmæssig hjemtransport, jf. ændringsforslagets nr. 5.
Ydermere skal midlerne dække passende overnatningsmuligheder samt andre væsentlige fornødenheder,
såfremt en rejseudbyders økonomiske forhold nødvendiggør dette. Endelig kan fondskassen yde godtgørelse
for forudbetalte rejser i det omfang, der er tilstrækkelige midler i fondskassen efter afholdelse af udgifter til
hjemtransport, jf. ændringsforslag nr. 8.
Bidraget opkræves sammen med det safety-bidrag, som Trafikstyrelsen allerede opkræver. Bidraget
opkræves på vegne af Rejsegarantifonden, som forestår den videre administration. Rejsegarantifonden
kompenserer trafikstyrelsen for de administrative udgifter i forbindelse med opkrævning af bidraget.
Rejsegarantifondens nuværende formue er opbygget af bidrag fra udbydere af rejseydelser samt de indkomne
midler fra forbrugere, der har tilkøbt konkursdækning af flytransport. Det foreslås, at Rejsegarantifondens
formue rent regnskabsmæssigt opdeles i to fondskasser jf. nr. 15. Rejsegarantifondens formue vil på lovens
ikrafttrædelsestidspunkt blive fordelt i de to fondskasser svarende til de foretagne indbetalinger.
I
stk. 2
foreslås det, at flyrejsefondskassen anses for at være fuldt opbygget, når den har en opnået en
størrelse af 100 mio. kr., hvorefter opkrævningen af bidrag vil blive sat i bero.
I
stk. 3
foreslås det, at såfremt en konkurs i flyrejsefondskassen, efter at have opnået en størrelse af 100 mio.,
på grund af konkurs hos en udbyder af flytransport kommer under 75 mio. kr., vil bidraget blive genaktiveret
indtil fondskassen igen opnår en størrelse af 100 mio. kr.
I
stk. 4
foreslås det, at såfremt fondskassens beholdning kommer under 25 mio. kr. på grund af konkurs hos
en rejseudbyder af flytransport, vil bidraget blive genindført og forøget til 4 kr., indtil fondskassen igen
rummer 100 mio. kr.
I
stk. 5
foreslås det, at administration og driftsudgifter af flyrejsefondskassen vil fortsætte på samme vilkår,
som finder anvendelse efter gældende lov jf.§ 9, stk. 1-2 og stk. 4.
Etableringsudgifterne for flyrejsefondskassen skal udelukkende afholdes af denne fondskasse.
De almindelige løbende omkostninger til administration og driftsudgifter af ordningen kan årligt anløbe 0,5
mio. kr. Dette beløb kan årligt pristalsreguleres. Omkostningerne skal afholdes af flyrejsefondskassen.
Til nr. 19
Det foreslås, at der indsættes en ny paragraf § 9c, hvorved forholdene for lån imellem de to fondskasser
fastlægges.
Ved tab i en fondskasse, som ikke kan rummes indenfor fondskassens aktuelle størrelse, kan fondens
bestyrelse tage lån i den anden fondskasse efter godkendelse af erhvervs- og vækstministeren. En
godkendelse vil forudsætte, at der foreligger en plan for tilbagebetaling indenfor en kort tidsramme.
Såfremt der er ydet lån fra den ene fondskasse til den anden fondskasse, og den udlånende fondskasse
efterfølgende påføres et tab som følge af en konkurs, som er større end den kan dække med de resterende
midler i fondskassen, kan det udestående lån kræves umiddelbart tilbagebetalt.
Såfremt der er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen, dækkes også forudbetalinger for rejser, der endnu
ikke er påbegyndt. Dog vil lån optaget i fondskassen vedr. pakkerejser alene kunne anvendes til at dække
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hjemtransport af rejsende jf. ændringsforslag nr. 5, og vil således ikke kunne anvendes til at dække de
omfattede kunders tabte forudbetalinger.
Lån optaget af pakkerejsefondskassen i flyrejsefondskassen kan benyttes til dækning af både hjemtransport
og til forudbetalte rejser.
I det omfang, der påløber ekstraordinære administrative udgifter på flyrejsefondskassen, skal disse afholdes
af denne fondskasse.
Såfremt et lån i den ene fondskasse ikke er stort nok til at dække tabet i den anden fondskasse, kan
Rejsegarantifonden optage et banklån. Et banklån optaget af flyrejsefondskassen kan dog ikke bruges til at
dække forudbetalinger. Hvis det vurderes uhensigtsmæssigt for Rejsegarantifonden at optage et banklån på
markedsvilkår, kan erhvervs- og vækstministeren efter godkendelse af Folketingets Økonomiudvalg og
Folketingets Finansudvalg stille garanti for et lån optaget af Rejsegarantifonden. Dette princip er allerede
gældende for Rejsegarantifonden efter den gældende lovs § 23, stk. 3.
Til nr. 20
Efter gældende lov består Rejsegarantifondens bestyrelse af 6 medlemmer. 3 af medlemmerne repræsenterer
de i fonden registrerede rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejseudbydere. De resterende 3
medlemmer repræsenterer kunderne.
Med dette ændringsforslag vil udbydere af flytransport ikke længere være registreringspligtige i
Rejsegarantifonden.
Derfor ændres gældende lovs § 10 således, at de tre pladser, der på nuværende tidspunkt tilfalder
repræsentanter for registrerede udbyder, nedsættes til to pladser, og at den sidste plads tildeles en
repræsentant for udbydere af flytransport jf.de i § 2, stk.1, nr. 4 nævnte ydelser. De resterende 3 pladser
tilfalder stadig repræsentanter for kunderne.
Til nr. 22 og 27
Ændringsforslag nr. 19 indeholder en konsekvensændring som følge af gældende lovs § 5a, stk. 2, foreslås
ophævet.
Til nr. 24 og nr. 25
Lovforslagets nr. 12 - 13 henviser til en adskillelse mellem flyselskaber, der årligt har mere- eller mindre end
25.000 afrejsende passagerer fra en dansk lufthavn.
Med ændringsforslaget bibeholdes det eksisterende etableringsbegreb for de i § 2, stk. 1 nr. 1-3 nævnte
rejseudbydere og formidlere, hvorfor gældende lov opretholdes og lovforslagets nr. 14 og nr. 15 bortfalder.
Til nr. 28
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2015.
Til nr. 29
Kunder, der er afrejst før 1. juli 2015, men er i besiddelse af et gyldig hjemrejsedokument til efter lovens
ikrafttrædelse, vil blive omfattet af denne lovs regler uanset tilvalg af konkursdækning hos
Rejsegarantifonden før lovens ikrafttrædelse.
Kunder, der er afrejst efter 1.juli 2015, men har købt rejsen før 1.juli 2015 og er i besiddelse af et gyldig
hjemrejsedokument til efter lovens ikrafttrædelse, vil blive omfattet af denne lovs regler uanset tilvalg af
konkursdækning hos Rejsegarantifonden før lovens ikrafttrædelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kunder, der har tilkøbt Rejsegarantifondens konkursdækning, før loven træder i kraft 1. juli 2015, men først
rejser efter lovens ikrafttrædelse, har de rettigheder, som de har købt via dækningen – dvs. ret til
hjemtransport og fuld tilbagebetaling af forudbetalinger i tilfælde af et flyselskabs konkurs.