Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 67 Bilag 2
Offentligt
1422249_0001.png
Fremtidens rejsegaranti
Bemærkninger til forslag til lov om ændring
af lov om en rejsegarantifond (L67)
Rejsearrangører i Danmark
November 2014
Materiale til brug ved RIDs foretræde for Folketingets
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg den 27/11 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0002.png
Den overordnede politiske stillingtagen
Rammesætningen for den politiske proces:
- Hvad er det reelt for et beskyttelsesbehov, vi skal tilgodese?
Revisionen af den nuværende lov om en rejsegarantifond bør, tage sit udgangspunkt i
en politisk stillingtagen til følgende to spørgsmål:
1) Er det rimeligt, at ca. halvdelen af alle ferierejser med fly er
dækket, mens den anden halvdel ikke er det?
2) Hvad er logikken i, at en selv-arrangeret pakkerejse ikke er
dækket, når en arrangeret pakkerejse er det?
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0003.png
Lovforslaget (L67) løser ikke alle problemerne
Hvis politikerne ønsker…
En bedre forbrugerbeskyttelse
En udligning af konkurrenceforvridningen mellem flyselskaber og rejsearrangører
En rimelig fordeling af omkostningerne ved administrationen
Et administrativt enkelt system for forbrugerne
…har det foreliggende lovforslag følgende fordele:
Norwegian, Easyjet og Ryanair m.fl. bliver omfattet
Det er forholdsvis nemt administrerbart
Det er på nogle punkter bedre end alternativerne
…har det foreliggende lovforslag følgende svagheder:
En central hjemmeside til salg af konkursdækning gør købsprocessen bøvlet og vil
medføre få køb af den udbudte konkursdækning
Beregning af omkostninger til hjemmeside er ikke-dokumenteret
Finansieringen af hjemmesiden er diplomatisk sagt helt urimelig:
Finansieringsbehov i 2015 - Nye flyselskaber først med i 2016
Rejsearrangørerne skal medfinansiere en hjemmeside, hvor
flyselskabernes kunder kan købe en konkursdækning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0004.png
Lovforslaget (L67) løser ikke alle problemerne
- Set fra et kundeperspektiv
Forestil dig, at du skal en smuttur til London med Norwegian.
Du vælger din rejse og flyselskab på nettet.
Du anfører alle relevante persondata og rejsedata.
Du taster dine kreditkortoplysninger.
Rejsen bekræftes.
Du betaler 795 kr.
Herefter henvises du til en anden hjemmeside: Rejsegarantifondens centrale
konkursdækningsside.
Her skal du først læse om, hvem der kan købe konkursdækningen, og hvad
den dækker.
Dernæst skal du anføre alle relevante persondata og rejsedata.
Du skal endvidere angive bookingidentifikation.
Du indtaster herudover dine kreditoplysninger.
Konkursdækningen bekræftes.
Du betaler 20 kr.
Hånden på hjertet:
Hvor mange tror du vil bruge tid på dette?
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0005.png
Lovforslaget (L67) løser ikke alle problemerne
- Set fra et rejsearrangørperspektiv
Det skal rejsearrangørerne betale for at
flyselskabernes kunder kan købe en
konkursdækning:
Punkt 10 i ”Lex Norwegian” rejser flere
spørgsmål:
Er det rimeligt, at rejsearrangørerne
skal betale for etablering af flysel-
skabernes salg af konkursdækning?
Er det rimeligt, at etablerings-
omkostningerne skal finansieres i
2015, mens Norwegian, Easyjet og
Ryanair m.fl. først registreres i 2016?
Er det rimeligt at bruge op til kr.
1.500.000 på en hjemmeside, der
blot skal sælge 1 ydelse?
Disse fire arrangører skal tilsammen
betale kr. 435.000 til hjemmesiden.
Disse 10 mindre arrangører skal tilsam-
men betale kr. 134.000 til hjemmesiden.
Hvad hvis det koster mere/mindre?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0006.png
Hvad med alternativerne?
Deregulering
Betydning:
Salg af konkursdækning ophæves. Kun
pakkerejser er dækket.
Konsekvenser:
Flypassagerer er ikke dækket (risiko for
økonomisk tab)
Flypassagerer lades i stikken ved
konkurs
Rejsegarantifondens tilsynsopgave
reduceres
Flyselskaberne sparer omkostninger til
garantistillelse
Konkurrenceforvridning i forhold til
rejsearrangører opretholdes
Konklusion:
Ud fra et forbrugerbeskyttelseshensyn
samt for at undgå diskriminering og
konkurrenceforvridning frarådes dette
forslag.
5-kroners modellen
Betydning:
Der opkræves 5 kr. for samtlige flypas-
sagerer.
Konsekvenser:
Alle flyrejsende er dækket
Medmindre der laves fritagelse for
erhvervsrejser, er de også dækket
Medmindre der laves en undtagelses-
bestemmelse, skal ferierejsende, som
rejser med en arrangør, betale dobbelt
dækning: Både via ordinær pakkerejse-
arrangør-garanti og via opkrævning af
5 kr.
Konklusion:
Modellen anbefales – forudsat, at dobbelt-
dækningen undgås. Hvis der skal betales 5
kr. for flysikring, skal arrangørens garanti-
andel reduceres med flyandelen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0007.png
De forskellige modeller i perspektiv
DEREGULERING
UDVIDELSE AF
NUGÆLDENDE
ORDNING
Teoretisk bedre, men
i praksis forventes
dårligere
forbrugerbeskyttelse.
Urimeligt, at
rejsearrangører skal
betale for
flyselskabernes
hjemmeside.
5-KRONERS
MODELLEN
Omfattende
forbrugerbeskyttelse.
Alle bliver dækket.
Uholdbart, hvis
rejsearrangører skal
betale for dobbelt
dækning af de
rejsende.
BESKYTTELSES-
HENSYN
Utilstrækkelig
forbruger-
beskyttelse.
Ingen dækning =
Ingen omkostninger
for flyselskaber.
FINANSIERING
AF ORDNING
PRAKTISKE
FORHOLD
Ingen implikationer.
Rejsegarantifondens
tilsyn kan reduceres,
hvis flyselskaber
fritages.
Uhensigtsmæssig
omkostnings-
angivelse og
finansieringsgrundlag.
Uafklarethed om
finansiering,
opkrævning og
betalingsrutiner.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0008.png
Hvordan kan rejsegarantisystemet forbedres?
Hvis der ikke er politisk forståelse for en modificeret 5 kr.’s model
- Hvad vil så give mening i forhold til L67?
Loven udvides som foreslået, så det omfatter alle større flyselskaber, som flyver
ud af Danmark (herunder Norwegian, Easyjet og Ryanair).
Forslaget om en af Rejsegarantifondens administreret central hjemmeside, hvor de
rejsende kan købe en konkursdækning, droppes.
De flyselskaber, som omfattes af loven, skal selv udbyde konkursdækning, ligesom
i dag, så passagererne kan købe dækningen samtidig med deres billet.
De fleste flyselskaber sælger i forvejen konkursdækning
Dækningen bør fortsat koste 20 kr.
Krav om at flyselskaberne skal tydeliggøre dækningsmuligheden.
Dækningen skal alene tilbydes ferierejsende.
Flyselskabers garantistillelse opgøres ligesom i dag.
Pakkerejsearrangørerne – herunder charterrejsearrangørerne – behandles, som
lovforslaget lægger op til.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0009.png
Medlemmerne af RID
RID repræsenterer ovenstående rejsearrangører, som i 2013 sendte
ca. 1,1 million ferierejsende ud af Danmark
– svarende til ca. 90% af de charterrejsende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422249_0010.png
Rejsearrangører i Danmark (RID)
Direktør Henrik Specht
www.rejsearrangorer.dk
[email protected]
Mobil 40 82 86 77