Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 67 Bilag 7
Offentligt
1493383_0001.png
NOTAT
4. februar 2015
15/00841-1
Beskrivelse af ændringsforslag til L 67: Forslag til lov om ændring af
lov om en rejsegarantifond (dækning af tab ved køb af flyrejser i til-
fælde af rejseudbyderens konkurs m.v.)
Regeringen fremsatte i november 2014 et lovforslag om udvidelse af den
eksisterende konkursordning på flyområdet under Rejsegarantifonden.
Ved 1. behandlingen tegnede der sig ikke umiddelbart et flertal bag lov-
forslaget. I forlængelse af 1. behandlingen opfordrede erhvervs- og
vækstministeren derfor Rejsegarantifondens bestyrelse til at udarbejde et
forslag til en løsningsmodel for konkursdækning af flyrejsende, som hele
bestyrelsen står bag. Som følge heraf har Rejsegarantifondens bestyrelse
fremlagt en model for konkursdækning af flyrejsende, der nu er omsat til
et ændringsforslag.
Nærværende notat beskriver henholdsvis den gældende retstilstand vedr.
konkursdækning af flyrejsende jf. rejsegarantifondsloven, det fremsatte
lovforslag til ændring af rejsegarantifondsloven af 12. november 2014,
samt ændringsforslaget, som er sendt i høring den 4. februar 2015.
Gældende ret
Pakkerejsedirektivet fastsætter ikke regler for sikring af tilbagebetaling og
hjemtransport, når forbrugere alene køber flyrejser. I 2010 valgte man
dog i Danmark selv at etablere en ordning herfor. Ordningen indebærer, at
flyselskaber og rejseudbydere, der er etableret i Danmark, skal tilbyde
forbrugere mulighed for at tilkøbe konkursdækning ved køb af flyrejser i
udlandet. Vælger forbrugerne at tilkøbe konkursdækningen, er de sikret
hjemtransport samt tilbagebetaling af forudbetalte rejser.
Den nuværende lovgivning omfatter flyselskaber etableret i Danmark. I
en dom afsagt af Østre Landsret i juli 2012 er etableringsbegrebet blevet
fortolket, således at ordningen alene omfatter flyselskaber med fysiske
salgskontorer i Danmark, hvortil kunderne har adgang. Den fortolkning
har medført, at adskillige flyselskaber med et stort antal afrejsende fra
danske lufthavne ikke anses for omfattet af loven. Dette afskærer mange
danske kunder muligheden for at tilkøbe konkursdækning, og forbruger-
beskyttelsen har således ikke det niveau, som det var tiltænkt, da ordnin-
gen trådte i kraft i 2010. Endvidere har det vist sig i praksis, at der er me-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/4
get store forskelle på, hvordan udbyderne af flybilletter tilbyder konkurs-
dækning til kunder.
Lovforslag om ændring af rejsegarantifondsloven (L 67), fremsat den
12. november 2014
Med lovforslaget blev der foreslået en præcisering af loven, så udenland-
ske flyselskaber med mere end 25.000 årligt afrejsende passagerer fra
danske lufthavne også bliver omfattet af loven og dermed forpligtes til at
tilbyde konkursdækning til deres passagerer, som rejser fra Danmark.
Dækningsområdet skulle således bringes i overensstemmelse med de op-
rindelige intentioner med den nuværende lov. Alle dansketablerede udby-
dere af flybilletter ville fortsat være omfattet af ordningen.
For at undgå, at der pålægges udenlandske flyselskaber, med få afgange
fra Danmark, uforholdsmæssigt store administrative byrder, skulle uden-
landske flyselskaber med færre end 25.000 årligt afrejsende fra danske
lufthavne undtages.
Det skulle desuden pålægges Rejsegarantifonden at tilbyde konkursdæk-
ningen fra en central hjemmeside.
Derudover blev det foreslået, at den særlige garantiskala for udbydere af
flycharterrejser og muligheden for konkursdækning af billeje i udlandet
afskaffes.
Ændringsforslag til lovforslag om ændring af rejsegarantifondsloven
Det ændringsforslag, der er sendt i høring den 4. februar 2015 indebærer
at finansieringen og dækningsområdet ændres.
Der indføres således et passagerbidrag på 2 kr. pr. afrejst passager, der
flyver med flyselskaber fra en dansk lufthavn til en destination uden for
Danmark. Midlerne administreres af Rejsegarantifonden, der vil dække
hjemtransport for alle passagerer, der har en hjemrejsebillet til en dansk
lufthavn, hvis deres flyselskab går konkurs under rejsen. Hjemrejsen vil
så vidt muligt ske på den oprindeligt fastsatte dato eller tæt på denne.
Hvis der er tilstrækkelige midler i fonden dækkes også forudbetalinger for
rejser, der endnu ikke er påbegyndt, dog med en selvrisiko på ca. 1.000
kr. pr. rejsende. Såfremt der ikke er tilstrækkelige midler til at dække hele
forudbetalingen, dækkes en forholdsmæssig del af forudbetalingen.
Bidraget opkræves fra flyselskaber, der flyver fra danske lufthavne og
opkræves sammen med det safety-bidrag, som Trafikstyrelsen i dag op-
kræver, og på samme opkrævningsgrundlag. I forbindelse med opkræv-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/4
ningen vil det klart fremgå, at der er tale om to forskellige beløb: Et sa-
fety-bidrag og et bidrag til Rejsegarantifonden.
Pakkerejsearrangører omfattes ikke af ordningen, og vil dermed ikke have
mulighed for at opnå dækning fra Rejsegarantifonden for eventuelle tab.
De vil blive kompenseret ved at få tilbagebetalt 2 kr. pr. købt flybillet
med afgang fra Danmark, således at de ikke betaler et bidrag til en ord-
ning, som de ikke opnår dækning fra. Tilbagebetalingen sker via Rejsega-
rantifonden.
Ordningen dækker ligeledes ikke indenrigsflyvninger, da det i praksis kan
betyde, at rejsende vil komme til at betale bidraget to gange såfremt deres
rejse består af en indenrigsflyvning og udenrigsflyvning. Indenrigsflyv-
ninger opkræves dog bidraget på 2 kr. pr. rejse, da der i forbindelse med
opkrævningen af safety-bidraget ikke skelnes mellem indenrigs- og uden-
rigsrejser. Disse 2 kr. pr. afrejst passager, der flyver indenrigs, betaler
Rejsegarantifonden tilbage til flyselskaberne.
Der opbygges en fondskasse på ca. 100 mio. kr., som vurderes at kunne
håndtere Rejsegarantifondens forpligtelser i tilfælde af, at et stort flysel-
skab går konkurs. Det er forventningen, at fondskassen vil kunne opbyg-
ges i løbet af ca. 5 år.
Den nuværende ordning har medført, at der er opbygget en formue på 10
mio. kr. til dækning af konkurser på flyområdet. Disse midler vil indgå i
den nye fondskasse vedr. konkursdækning af flyrejsende.
Passagerbidraget på 2 kr. ophører, når fonden er opbygget til ca. 100 mio.
kr. Såfremt der indtræffer konkurser, som betyder, at fondskassens be-
holdning kommer under 75 mio. kr., gives der i loven hjemmel til, at bi-
draget aktiveres igen, indtil fondskassen igen rummer ca. 100 mio. kr.
Såfremt fondskassens beholdning kommer under 25 mio. kr., genindføres
bidraget og fordobles til 4 kr., indtil fondskassen igen rummer ca. 100
mio. kr.
Rejsegarantifonden opdeles i to fondskasser. Den eksisterende, der dæk-
ker fondens forpligtelser, som følge af konkurser på pakkerejseområdet,
og en ny som dækker fondens forpligtelser som følge af konkurser på
flyområdet. Den opkrævede passagerafgift på 2 kr. vil indgå i kassen for
flykonkurser.
Såfremt der indtræffer en flykonkurs, der mod forventning ikke kan hånd-
teres med de opkrævede midler fra de flyrejsende, vil fonden kunne opta-
ge et lån i den fondskasse under Rejsegarantifonden, der har til formål at
dække pakkerejsendes tab i forbindelse med rejsearrangørers konkurs. Et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
eventuelt lån optaget i fondskassen vedrørende pakkerejser vil alene kun-
ne anvendes til at dække hjemtransport af rejsende og kan således ikke
anvendes til at dække rejsendes tabte forudbetalinger.
Fondskassen vedrørende pakkerejser vil ligeledes kunne optage lån efter
samme model i fondskassen vedrørende flyrejser, såfremt der indtræffer
en uforudset stor konkurs på pakkerejseområdet.
Såfremt Rejsegarantifonden som følge af en ekstraordinær stor konkurs-
sag ikke er i stand til at håndtere sine forpligtelser med sin formue eller
ved lån i fondskasserne, kan Rejsegarantifonden optage et banklån. Hvis
det vurderes uhensigtsmæssigt for RGF at optage et banklån på markeds-
vilkår, kan erhvervs- og vækstministeren efter godkendelse af Regerin-
gens Økonomiudvalg og Folketingets Finansudvalg stille garanti for et lån
optaget af fonden.
Ordningen administreres for op til 0,5 mio. kr. årligt afhængigt af, om der
sker konkurser i branchen. Midlerne skal foruden organisering af hjem-
transport anvendes til administration af de opkrævede midler, til forbru-
gerkommunikation samt dækning af Trafikstyrelsens eventuelle omkost-
ninger til opkrævning af bidraget.
Lovforslagets oprindelige forslag om at afskaffe den særlige garantiskala
for udbydere af flycharterrejser samt forslag om afskaffelse muligheden
for konkursdækning af billeje i udlandet bibeholdes.