Miljøudvalget 2014-15 (1. samling), Miljøudvalget 2014-15 (1. samling), Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 70 , L 70 A , L 70 B
Offentligt
1428501_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-101-01905
1.
december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 25. november 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 (L 70), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Christian Thoning (V).
Spørgsmål nr. 12 (L 70)
Hvordan har regeringen sikret, at administrationen af planlovens bestemmelser
tager hensyn til både at medvirke til etablering af nye vækstorienterede udviklings
og anlægsprojekter og til at bevare den natur og de landskaber, som mange
turister kommer til Danmark for at opleve, som regeringen skriver den vil jf. side 8
i ”Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2014”
http://mbbl.dk/sites/mbbl.dk/files/dokumenter/publikationer/regionslanddistrik
tpolitik_enkeltsidet_2.pdf?
Svar
Planloven har til formål at sikre, at den sammenfattende planlægning forener de
samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen og medvirker til at fremme både
benyttelse og beskyttelse. Det er landets kommunalbestyrelser, som har til opgave
at udarbejde de konkrete kommuneplaner, hvor de på grundlag af en samlet
vurdering af udviklingen i kommunen kan tage stilling til i, hvilket omfang der kan
udlægges areal til turismeaktiviteter, og på hvilken måde denne interesse afvejes i
forhold til natur og landskab.
Regeringen har sat fokus på mulighederne for at udvikle dansk turisme.
Regeringen offentliggjorde derfor i januar 2014 en vækstplan for dansk turisme
”Danmark i arbejde”. I juni 2014 indgik regeringen en bred politisk aftale om
vækstplan for dansk turisme.
Lovforslaget om forsøgsordningen udmønter en del af den politiske aftale mellem
regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti, nemlig
den del, der omhandler fremme af den fysiske udvikling af dansk kyst- og
naturturisme inden for kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen.
Forsøgsordningen giver mulighed for, at miljøministeren kan meddele op til 10
tilladelser til bl.a. planlægning for konkrete fysiske projekter på baggrund af
ansøgninger fra kommunalbestyrelser. De tre kriterier, som de ansøgte projekter
skal opfylde, sikrer den fornødne balance mellem benyttelse og beskyttelse.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg kan tilføje, at jeg i foråret 2014 bad Naturstyrelsen om at sørge for, at de
muligheder, som lovgivningen giver for at dispensere fra strandbeskyttelseslinjen,
udnyttes fuldt ud. Det er min forventning, at der fremadrettet vil være gode
muligheder for at få dispensation til f.eks. formidlingsmæssige installationer,
rekreative anlæg som shelters, informationsbygninger mv. til brug for
offentligheden og anlæg i tilknytning til havne f.eks. kiosker.
Endvidere indførte regeringen i foråret 2013 en ny landdistriktsbestemmelse i
planloven, som har til formål at styrke udviklingen i alle vanskeligt stillede
landdistrikter ved at lempe landzonepraksis for bl.a. etablering af erhverv i alle
typer overflødiggjorte bygninger samt udvidelse af eksisterende erhverv, herunder
også erhverv indenfor turistbranchen.
Som det fremgår af Vækstplan for dansk turisme, kan der ske udlejning af
statsejede naturarealer til erhvervsmæssig brug på markedsvilkår under
forudsætning af, at naturbeskyttelsen ikke sættes overstyr.
Herudover har regeringen igangsat et udvalgsarbejde om rammerne for
kommunernes fysiske planlægning med udgangspunkt i KL’s eksempelkatalog
”Barrierer for vækst i den fysiske planlægning”. I udvalget deltager KL,
Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Erhvervs- og
Vækstministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og Miljøministeriet
som formand. Udvalget kan på baggrund af analyserne komme med forslag til evt.
ændringer af relevante regler og administrativ praksis. Forslagene skal samtidig
opretholde et højt niveau for varetagelse af overordnede samfundsmæssige
hensyn, herunder natur- og miljøbeskyttelse.
Arbejdet med planloven skal blandt andet omfatte en analyse af kystzone- og
strandbeskyttelseslovgivningen med fokus på balanceringen mellem ønsket om
fremme af kyst- og naturturismen og samtidig hensyntagen til miljøet.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2