Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72 Bilag 11
Offentligt
1430029_0001.png
From:
SOS mod racisme
To:
[email protected]
Sent:
Wednesday, December 03, 2014 12:04 PM
Subject:
UNHCR anbefaler Danmark at trække en vigtig del af L72 tilbage
SOS mod Racisme
Nørre Allé 7
2200 Kbh. N.
email:
[email protected]
www.sosmodracisme.dk
3. december 2014
Til pressen!
Om det åbne samråd kl. 13.30 i dag, og om UNHCRs og SOS høringssvar om lovforslaget
om midlertidig beskyttelse og manglende ret til familiesammenføring i dag - og om
Justitsministerens svar herpå eller mangel på samme!
Det er sjældent, FNs Flygtningeorganisation UNHCR går så langt som til
direkte at anbefale en stat at trække et lovforslag tilbage!
Når det gælder L 72 har UNHCR alvorlig kritik af næsten alle dele af forslaget om
midlertidigt asyl og strammere regler og stramning af praksis vedr. DUBLIN III.
Specielt anbefaler UNHCR i sit høringssvar på side 12, at Danmark trækker
forslaget tilbage om at nægte modtagere af den midlertidige subsidiære
beskyttelse (§ 7.3) familiesammenføring i det første år.
Recommendations:
UNHCR recommends withdrawing the proposal to deny the beneficiaries of temporary
subsidiary protection and their family members family reunification during their first year on
this status. Instead UNHCR urges Denmark to facilitate family reunification for all
beneficiaries of international protection in a pro-active manner, including for all children
within the meaning of the Convention on the Rights of the Child, and for extended family
members of Syrians who have been granted some forms of protection.
(s. 12 i UNHCR's høringssvar:
http://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l72/bilag/2/1420807.pdf
NB: enkelte linier af høringssvaret synes at mangle efter indscanningen, ligesom
afslutningen på høringsbrevet virker meget brat og uden en skreven underskrift eller uden
en ledsagende mail med en præcis dato på ! Det skyldes formentlig hastværk, men kan
have resulteret i at nogle pointer - eller evt. bilag ? - kan være gået tabt undervejs)
Der er ikke svaret konkret på denne anbefaling i nogen af svarene til spørgsmål fra UUI til
Justitsministeren, de fleste af svarene svarer reelt ikke på de stillede spørgsmål, og nogle
af dem nedtoner samtidig den kritik af lovforslaget, der ligger i høringssvarene.
Det, at børn under 15 år under særlige belastende omstændigheder vil kunne søge
familiesammenføring til deres forælder med en §7.3 - midlertidig beskyttelse i Danamark,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430029_0002.png
før der er gået et år, ændrer ikke på det faktum, at alle børn under 18 år har ret til det efter
Børnekonventionen - uanset om de har særligt belastende omstændigheder udspecificeret
i lovforslaget.
Ligesom forældrene har ret til familiesammenføring i Danmark, når den nu ikke kan finde
sted i Syrien.
Vi har ikke set nogen
reelle svar
på den kritik, vi fremførte i vores høringssvar fra SOS
mod Racisme. - sammenlign:
http://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l72/bilag/3/1422831.pdf
med svar på Udvalgsspørgsmål nr. 18, som lige er offentliggjort i nat:
http://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l72/spm/18/svar/1177854/1429429.pdf
Både SOS mod Racisme og UNHCR har advaret om, at asylstramningerne kan
få andre lande til at reagere på samme vis som Danmark, når presset på dem
blir større, da færre søger mod Danmark.
Som vi skrev i SOS mod Racismes høringssvar, side 3:
Vi frygter desuden, at den midlertidige asylstatus også vil blive brugt af andre
lande, og mod andre flygtningegrupper, der kommer til Danmark. Nogle gange
er det svært at forestille sig, hvad et enkelt lands restriktioner kan føre til.
Med stramningerne i Udlændingeloven i 1986, der også havde til hensigt at
mindske antallet af flygtninge og asylsøgere i Danmark, indførte vi bøder til
flyselskaber, der transporterede mennesker uden gyldige rejsedokumenter til
Danmark. Dette tiltag blev kopieret af mange andre vestlige lande. Denne
stramning har således kostet utallige menneskeliv, idet asylsøgere til Europa nu i
stort tal må betale menneskesmuglere høje priser for at sejle dem illegalt dertil i
synkefærdige overfyldte både over Middelhavet - alene i 2014 med over 3.000
druknede til følge.
Danmarks forsøg på at unddrage sig sine forpligtelser over for syriske flygtninge der når til
Danmark, kan altså resultere i megen omfattende lidelse for flygtninge både i og uden for
Danmark - og både nu og mange år i fremtiden.
Vi vil derfor opfordre regeringen til at trække det tilbage, subsidiært Folketinget til at
forkaste det!
Venlig hilsen,
Anne Nielsen, Næstformand
SOS mod Racisme