Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72 Bilag 21
Offentligt
1436272_0001.png
Til lovforslag nr.
L 72
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 0. december 2014
5. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren
har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.)
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1 Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Justits-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 4, 7-9 og Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1-3, 5, 6 og 10.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2014 og var
til 1. behandling den 20. november 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 24. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 6.
Den 14. november 2014 sendte justitsministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Institut for Menneskerettigheder,
SOS mod Racisme og
Løs Asylknuden
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Institut for Menneskerettigheder og Løs
Asylknuden mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Ekspertmøde
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik afholdt
den 9. december 2014 et lukket ekspertmøde om lovforsla-
get.
Samråd
Udvalget har stillet 4 samrådsspørgsmål til justitsministe-
ren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i åbne
samråd med udvalget den 25. november 2014, den 3. de-
cember 2014 og 17. december 2014.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 180 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
1 af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes
svar herpå, er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[......... ]
Socialdemokraterne og Det Radikale Venstres medlem-
mer af udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse. S og R
mener, at forslaget i en ekstraordinær situation rammer den
rigtige balance i asylpolitikken. Det er en afgørende forud-
sætning for S og R, at Danmarks internationale forpligtelser
overholdes, og S og R har noteret sig, at Justitsministeriet
vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med Danmarks
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0002.png
2
internationale forpligtelser. S og R finder i lyset af bemærk-
ningerne fra Institut for Menneskerettigheder og instituttets
foretræde for udvalget anledning til at understrege, at de to
eksempler, der fremgår af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, pkt. 2.4.2.1 og 5.1, er eksempler på situationer,
hvor der kan være særlige grunde, som kan føre til, at der
skal gives tilladelse til familiesammenføring, allerede inden
den herboendes opholdstilladelse efter den foreslåede be-
stemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, eventuelt måtte
blive forlænget efter et år. Eksemplerne er ikke udtømmen-
de, men er netop blot eksempler, jf. også besvarelsen af
spørgsmål nr. 144 og 148 til lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
antallet af asylansøgere er historisk højt, og det samme gæl-
der antallet af dem, der får en opholdstilladelse, på asylom-
rådet. Det er et stort problem. Der er ingen tvivl om, at rege-
ringen bærer et stort ansvar for udviklingen.
Sammen med sine støttepartier har regeringen siden 2011
lempet asyl- og udlændingepolitikken med det resultat, at de
dele af indvandringen, som giver de største problemer, er
steget.
DF har flere gange advaret regeringen. Påstanden fra re-
geringens side har været, at den politik, som Folketinget fø-
rer, ikke har nogen afgørende indflydelse på antallet af asyl-
ansøgere, der kommer til Danmark. Det er – efter DFs opfat-
telse - en forkert påstand, og med lovforslaget, erkender re-
geringen, at den har taget fejl i alle disse år. Det er skuffen-
de, at der skulle gå så lang tid, før dette stod klart for rege-
ringen.
Det er DFs overbevisning, at regeringens forslag først og
fremmest er udtryk for en regering, som ansvarsløst og uden
omsorg for det folk, som den påstår at repræsentere, har
lempet asyl- og udlændingepolitikken og nu – som en de-
sperat handling inden et folketingsvalg - forsøger at vise
handlekraft. Det er ikke en ordentlig måde at udvikle politik
på.
DF anser det for problematisk, at der i forhold til dele af
lovforslaget er skabt berettiget tvivl om rækkevidden af æn-
dringerne. DF har noteret sig, at regeringen meget klart har
tilkendegivet, at der ikke er tale om en udvidelse af mulig-
heden for at opnå asyl i Danmark. Dette vil DF selvsagt føl-
ge op på. DF vil fortsat følge området tæt.
Ingen skal være i tvivl om, at der – efter DFs opfattelse -
er brug for tiltag, som omfatter mere end et lille mindretal af
de udlændinge, som kommer her til landet. Derfor er dette
lovforslag utilstrækkeligt og er på ingen måde nok til effek-
tivt at begrænse den alt for voldsomme asyltilstrømning.
Helt overordnet er der brug for en udlændingepolitik,
som begrænser den ikkevestlige del af indvandringen. Der
er simpelt hen ikke plads til, at vi fortsætter med en så mas-
siv og voldsom tilstrømning, som vi ser for øjeblikket.
Det handler om at føre en politik, der gør, at vores land
hænger sammen. Det handler om at bevare dansk kultur, om
at bevare vores fælles traditioner og sikre holdbarhed i
dansk økonomi.
Vores erfaring siger os – og bør også sige andre – at især
indvandringen via asylsystemet skaber en lang række inte-
grationsproblemer.
Derfor er der behov for mere end det, som regeringen har
lagt op til. Der er brug for en helt ny asyl- og udlændingepo-
litik.
DF har bl.a. derfor fremsat sit eget beslutningsforslag B
13, ligesom DF har fremsat en række ændringsforslag til re-
geringens lovforslag L 72.
Efter vores opfattelse er der brug for en omlægning af
dansk asylpolitik, så udlændinge, der opnår asylstatus, hjæl-
pes i udlandet - gerne i nærområderne - i stedet via en op-
holdstilladelse i Danmark.
I forlængelse af dette lovforslag opfordrer DF regeringen
og Folketinget til at forhandle en ny asyl- og udlændingepo-
litik på plads, der rækker videre end regeringens lovforslag,
hvis ændringer risikerer at have en yderst begrænset effekt.
Med disse bemærkninger kan DF støtte lovforslaget
[....... ]
Et mindretal (Enhedslistens medlemmer af udvalget) ind-
stiller lovforslaget til forkastelse. EL mener, at det er grund-
læggende forkert og i strid med Danmarks humanitære tradi-
tioner for at tage medansvar for at løse verdens flygtninge-
problemer, at Danmarks svar på den største flygtningekrise
siden Anden Verdenskrig er at forringe anerkendte flygtnin-
ges muligheder for at blive i Danmark, gøre det lettere at
inddrage deres opholdstilladelser og begrænse deres ret til
familiesammenføring.
Lovforslaget er udtryk for en uklædelig signallovgivning,
som var karakteristisk for udlændingepolitikken under de re-
geringer, der sad i perioden 2001-11. Formålet med signa-
lerne er at få asylansøgerne til at styre uden om Danmark og
i stedet søge til f.eks. Sverige eller Tyskland.
De menneskelige omkostninger ved at sende disse signa-
ler er, at tusindvis af flygtninge, der fremover blot opnår
midlertidig beskyttelse i Danmark, skal tilbringe år i usik-
kerhed og med frygt for fremtiden – en frygt, der desværre
kan påvirke deres evne og lyst til at lære dansk og finde sig
til rette i Danmark.
Usikkerheden omkring deres egen fremtid – og omkring
ægtefællers og børns skæbne i konfliktområderne – kan for
mange flygtninge betyde, at de ikke kommer i gang med en
uddannelse eller ikke kommer ind på arbejdsmarkedet på
den måde, som ville være optimal for dem selv og det dan-
ske samfund.
Til gengæld er der udsigt til, at mange af de flygtninge,
der er kommet, og som kommer hertil fra Syrien, vil blive i
Danmark i mange år fremover – måske resten af livet. Kri-
gen i Syrien har nået en uhørt intensitet, og intet tyder i øje-
blikket på fredelige forhold inden for en overskuelig frem-
tid.
Hvis disse syriske krigsflygtninge engang – trods de førs-
te års usikre opholdsstatus, som følger af dette lovforslag –
får permanent opholdstilladelse, vil de og deres børn på
grund af usikkerheden være ringere rustet, end de havde væ-
ret, hvis Danmark fra starten havde givet dem tryghed og et
godt fremtidsperspektiv.
EL ønsker ikke, at der skal indføres en tredje flygtninge-
kategori ud over den hidtidige udlændingelovs konventions-
flygtninge og beskyttelsesstatus-flygtninge. Allerede de gæl-
dende regler giver mulighed for kun at give toårige første-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0003.png
3
gangsopholdstilladelser til flygtninge, hvis det vurderes, at
der er udsigt til snarligt ophør af forfølgelsen i flygtningenes
hjemland. EL konstaterer, at denne mulighed i nyere tid ikke
har været anvendt over for syriske krigsflygtninge, men ale-
ne over for somaliere (jf. svar på spørgsmål nr. 263, UUI
alm. del, 2013-14). Intet tyder altså på, at udlændingemyn-
dighederne indtil nu har haft den opfattelse, at konflikten i
Syrien skulle kunne slutte inden for overskuelig fremtid.
EL ønsker at holde fast i de tilkendegivelser, der i forbin-
delse med den første offentliggørelse af regeringens planer
om dette lovforslag den 19. september 2014 kom fra den da-
værende justitsminister og fra social- og integrationsministe-
ren om, at flygtninge har ret til familiesammenføring. EL
beklager, at regeringen efterfølgende med dette lovforslag
vil indføre en kunstig forsinkelse af flygtninges ret til fami-
liesammenføring, så flygtninge med midlertidig beskyttelse
ikke får denne ret det første år efter, at de har fået opholds-
tilladelse. Denne kunstige forsinkelse fører til unødig adskil-
lelse af familier og til menneskelig lidelse – potentielt til tab
af liv, hvis ægtefæller og børn til de flygtninge, der er kom-
met i sikkerhed i Danmark, fortsat befinder sig i en krigszo-
ne eller i et område præget af andre typer af overgreb.
EL er enige med Institut for Menneskerettigheder i, at
lovbemærkningernes oplistning af muligheder for alligevel
at give tilladelse til familiesammenføring inden for det førs-
te år (alvorligt syge mindreårige børn eller ægtefæller med
handicap) er for snæver, og at der som minimum burde opli-
stes en række yderligere situationer, hvor familiesammenfø-
ring inden for det første år ikke kan nægtes. Det gælder ikke
mindst de situationer, hvor flygtninges nære familie fortsat
befinder sig i områder, hvor de er i overhængende fare for at
blive udsat for overgreb. Desuden bør det tydeliggøres i be-
mærkningerne, at oplistningen ikke er udtømmende.
EL frygter, at Danmark uden en sådan præcisering i lov-
bemærkningerne risikerer at indføre en praksis, der vil føre
til domme ved Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol, som går Danmark imod, eftersom andre grupper end
ægtefæller med handicap og alvorligt syge børn kan have
krav på hurtig familiesammenføring ifølge Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Uanset, at Institut for Menneskerettigheder vurderer, at
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i visse sager –
f.eks. når raske pårørende lever i nærområdet under forhold,
hvor deres sikkerhed ikke er umiddelbart truet – vil accepte-
re, at flygtninge ikke kan få familiesammenføring det første
år, mener EL principielt, at alle anerkendte flygtninge i Dan-
mark skal have adgang til familiesammenføring med deres
ægtefæller og mindreårige børn straks efter, at flygtningene
har fået opholdstilladelse, og at sagsbehandlingen i disse fa-
miliesammenføringssager skal være både hurtig og retssik-
kerhedsmæssigt i orden.
Ifølge bemærkningerne til lovforslaget (jf. punkt 2.5.2.)
er flygtninge, der har ophold efter udlændingelovens para-
graf 7, stk. 2, ikke omfattet af de samme krav til fundamen-
tale, stabile og varige ændringer i hjemlandet som konventi-
onsflygtninge, når danske myndigheder overvejer at inddra-
ge eller undlade at forlænge opholdstilladelser – uagtet at
Flygtningenævnet hidtil har sidestillet de to flygtningegrup-
per i denne henseende.
Lovbemærkningernes punkt 2.5.2. kan desværre føre til,
at flygtninge, der inden for de senere år har opnået beskyt-
telsesstatus efter paragraf 7, stk. 2 i tillid til, at der skulle
fundamentale, stabile og varige ændringer til i hjemlandet,
før de kunne tvinges hjem, nu pludselig oplever en usikker-
hed omkring deres opholdsret i Danmark. Dette anser EL for
at være retssikkerhedsmæssigt og integrationspolitisk pro-
blematisk.
Samtidig ønsker EL at påpege, at regeringen med ud-
formningen af lovbemærkningerne og det politiske flertal
ved at stemme for lovforslaget på dette punkt foretager en
utidig politisk indblanding i de vurderinger, som Flygtnin-
genævnet skal foretage, og at dette sætter spørgsmålstegn
ved den status, som Flygtningenævnet siden 1983 har haft
som uafhængigt, domstolslignende organ.
Grundlæggende finder EL det forkasteligt, at anerkendte
flygtninge – herunder de flygtninge, der fremover får mid-
lertidig beskyttelse – risikerer at få inddraget deres opholds-
tilladelse og blive sendt hjem til forhold i hjemlandet, der
»fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og ufor-
udsigelige« (jf. lovbemærkningernes punkt 2.5.2.).
EL konstaterer, at justitsministeren i svarene på spørgs-
mål 34-40, der under udvalgsbehandlingen er stillet til dette
lovforslag, ikke har ønsket at garantere, at anerkendte flygt-
ninge fremover ikke risikerer at få inddraget deres opholds-
tilladelse og blive sendt hjem til et land, hvor der er udbred-
te krigshandlinger, til et land, hvoraf store dele kontrolleres
af terrororganisationen Islamisk Stat, eller til et land, hvor
myndighederne systematisk anvender tortur og anden ned-
værdigende behandling.
Samlet set vil vedtagelsen af dette lovforslag skade Dan-
marks hidtidige internationale anseelse som en nation, der
tager sit ansvar for at give beskyttelse til forfulgte alvorligt.
På denne baggrund kan EL ikke støtte lovforslaget.
SFʼ medlemmer af udvalget indstiller lovforslaget til for-
kastelse, idet SF er stærkt imod forringelserne på familie-
sammenføringsområdet. Vi ved, at 96 pct. af dem, der vil
blive ramt af forslaget er kvinder og børn og 48 pct. er børn
under 12 år. Det betyder dermed, at Danmark vil efterlade
børn i lejrene og i nærområderne og krigszonerne, hvor bl.a.
flere og flere piger bortgiftes i afmagt af deres forældre for
at beskytte dem mod seksuelle overgreb eller fattigdom, og
hvor kvinder og måske især enlige kvinder frister en kum-
merlig tilværelse og risikerer at blive udsat for overgreb.
Ifølge svar på spm. 50, bruger regeringen ikke de eksi-
sterende muligheder for at udstede 2-årige tidsbegrænsede
tilladelser i mere end 2 pct. af tilfældene og de seneste 10 år
har man ikke formået at inddrage opholdstilladelserne i et
eneste tilfælde som følge af forbedrede forhold i hjemlandet.
Det er derfor heller ikke tænkeligt, at 1-årige opholdtilladel-
ser vil kunne bruges til at sende flygtninge hjem til et land i
bedring, og dermed er den eneste reelle virkning af lovfor-
slaget, at familiesammenføring udsættes for et år, og hvor
Danmark dermed til at bringe sårbare grupper i fare til ingen
verdens nytte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0004.png
4
SF er enige med Institut for Menneskerettigheder i, at det
bør specificeres mere, i hvilke tilfælde, der kan gives fami-
liesammenføring hurtigere. SF er bekymrede for, at signalet
til sagsbehandlere vil være, at der kun kan gives hurtigere
tilladelse i de to i lovforslaget nævnte tilfælde, og at det i
sidste ende vil kunne betyde, at Danmark risikerer at få en
dom ved Menneskerettighedsdomstolen for at have svigtet
særligt sårbare i krigszonerne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin var på tids-
punktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-
ningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(DF):
1)
Nr. 1
udgår.
[Forslag om midlertidig beskyttelsesstatus omfatter alle
flygtninge med undtagelse af FN-kvoteflygtninge]
Principalt
2)
Nr. 3-5
affattes således:
»3.
§ 9, stk. 1, nr. 1, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) har haft opholdstilladelse efter § 7 i mere end de sidste
3 år, dog 4 år, hvis det vurderes, at der er mulighed for
genbosætning i et andet land,
d) har opholdstilladelse efter § 8, eller«
Litra d bliver herefter litra e.
4.
§ 9, stk. 1, nr. 2, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) har haft opholdstilladelse efter § 7 i mere end de sidste
3 år, dog 4 år, hvis det vurderes, at der er mulighed for
genbosætning i et andet land,
d) har opholdstilladelse efter § 8, eller«
Litra d bliver herefter litra e.
5.
§ 9, stk. 1, nr. 3, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) har haft opholdstilladelse efter § 7 i mere end de sidste
3 år, dog 4 år, hvis det vurderes, at der er mulighed for
genbosætning i et andet land,
d) har opholdstilladelse efter § 8, eller«
Litra d bliver herefter litra e.«
[Stramning af familiesammenføringsreglerne]
Subsidiært
3)
Nr. 3-5
affattes således:
»3.
§ 9, stk. 1, nr. 1, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) har opholdstilladelse efter § 7, og denne opholdstilla-
delse er blevet forlænget,
d) har opholdtilladelse efter § 8, eller«
Litra d bliver herefter litra e.
4.
§ 9, stk. 1, nr. 2, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) har opholdstilladelse efter § 7, og denne opholdstilla-
delse er blevet forlænget,
d) har opholdtilladelse efter § 8, eller«
Litra d bliver herefter litra e.
5.
§ 9, stk. 1, nr. 3, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) har opholdstilladelse efter § 7, og denne opholdstilla-
delse er blevet forlænget,
d) har opholdtilladelse efter § 8, eller«.
Litra d bliver herefter litra e.«
[Familiesammenføring til udlændinge med opholdstilladelse
meddelt efter § 7 kan først ske, når opholdstilladelsen er ble-
vet forlænget]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
<>:
4)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 9, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »litra b-d« til: »litra b-e«.
02.
I
§ 9, stk. 12,
ændres »litra d« til: »litra e«.«
[Konsekvensændringer som følge af den foreslåede ændring
i nr. 1 i dette ændringsforslag]
Af et
mindretal
(DF):
5)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 11, stk. 1,
affattes således:
»Opholdstilladelse efter § 7 meddeles med henblik på
midlertidigt ophold her i landet. Opholdstilladelse efter
§§ 8-9 f eller 9 i-9 n meddeles med mulighed for varigt op-
hold eller med henblik på midlertidigt ophold her i landet.
Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses.««
[Opholdstilladelser meddelt efter § 7 meddeles med henblik
på midlertidigt ophold]
6)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»04.
I
§ 19, stk. 1,
ændres »En tidsbegrænset opholdstilla-
delse kan inddrages«: til: »En tidsbegrænset opholdstilladel-
se skal inddrages:«.
05.
I
§ 19, stk. 2,
ændres »En tidsbegrænset eller tidsube-
grænset opholdstilladelse kan altid inddrages,« til: »En tids-
begrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse skal altid
inddrages,«.
06.
I
§ 19, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
ændres »En opholdstilladelse
kan inddrages« til: »En opholdstilladelse skal inddrages«.
07.
I
§ 19, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »kan altid inddrages« til:
»skal altid inddrages«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0005.png
5
08.
I
§ 19, stk. 4, 1. pkt.,
og
stk. 5, 1. pkt.,
ændres »kan ind-
drages« til: »skal inddrages«.«
[Ændring af »kan« til »skal« i § 19 om inddragelse af op-
holdstilladelse]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
<>:
7)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 27, stk. 2, § 40 a, stk. 1, nr. 1,
og to steder i
§ 40 a,
stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 7, stk. 1 og 2« til: »§ 7, stk. 1-3«.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i
§ 1, nr. 1]
8)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»09.
I
§ 42 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 7, stk. 1 eller 2« til:
»§ 7, stk. 1-3«.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i
§ 1, nr. 1]
9)
Nr. 14
affattes således:
»14.
I
§ 53 a, stk. 2,
indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.:
»4. pkt. finder ikke anvendelse på klager over afgørelser
om afvisning efter reglerne i kapitel 5 b.««
[Ændring af »indsættes efter 4. pkt., der bliver til 5. pkt.« til:
»indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.«]
Af et
mindretal
(DF):
Til § 2
10)
I
stk. 2
ændres »14. november 2014« til »1. januar
2014.«
[Ændret ikrafttrædelsetidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 5
Der er behov for at stramme de nuværende asyl- og op-
holdsregler i Danmark. Med ændringsforslaget foreslås det,
at varigheden af opholdstilladelser generelt begrænses, såle-
des at flygtninge alene kan opnå den foreslåede midlertidige
beskyttelsesstatus, med mindre der er tale om kvoteflygtnin-
ge. Formålet med ændringsforslaget er bl.a. at fastholde at
asyl er en midlertidig foranstaltning, og at flygtninge bør
hjælpes i nærområdet.
Til nr. 3
Justitsministeriet har vurderet, at det er muligt at udvide
den etårige begrænsning til at gælde i flere år.
Med ændringsforslaget ønskes det generelt at stramme
familiesammenføringsreglerne, hvilket også gør sig gælden-
de i forhold til udlændinge med asylstatus. Dette er baggrun-
den for ændringsforslaget, ligesom der er et ønske om at
kontrollere og regulere indvandringen, herunder asyltil-
strømningen, til Danmark.
Til nr. 4
Justitsministeren: Det foreslås at indsætte to nye numre i
lovforslagets § 1 med ændringer af udlændingelovens § 9,
stk. 7, 1. pkt., og stk. 12. Der er tale om konsekvensændrin-
ger som følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Dansk Folkeparti:
Til nr. 6
Lovforslaget lægger op til mindre justeringer i forhold til
Flygtningenævnets hidtidige praksis i forhold til inddragelse
af opholdstilladelse. Dette ændringsforslag sigter på at for-
pligtige udlændingemyndigheder til i højere grad at hjem-
sende personer med asylstatus.
Til nr. 7
Med bestemmelsen undtages udlændingelovens § 42 a,
stk. 1, 2. pkt., fra lovforslagets § 1, nr. 7, idet formuleringen
»§ 7, stk. 1 og 2« ikke anvendes i udlændingelovens § 42 a,
stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 8
Det foreslås at ændre udlændingelovens § 42 a, stk. 1, 2.
pkt., som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 9
Det foreslås at ændre formuleringen af lovforslagets § 1,
nr. 14, idet den foreslåede ændring af udlændingelovens §
53 a, stk. 2, skal indsættes efter udlændingelovens § 53 a,
stk. 2, 3. pkt., der bliver 4. pkt.
Til nr. 10
Regeringen har udtalt, at lovforslaget har til hensigt at
håndtere det stigende flygtningepres, der er opstået i løbet af
2014. Med udgangspunkt i dette, foreslås det med ændrings-
forslaget at ændre ikrafttrædelsestidspunktet, således at lov-
forslaget får virkning allerede fra 1. januar 2014.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Karen J. Klint (S) René Skau Björnsson (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S)
Jeppe Bruus (S) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Jakob Engel-Schmidt (V) Martin Geertsen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma Øktem (V)
Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF)
nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Anders Samuelsen (LA) Tom Behnke (KF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0006.png
6
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 72
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministen
Henvendelse af 19/11-14 fra SOS mod Racisme
2. udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 21/11-14 fra Institut for Menneskerettigheder
Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Henvendelse af 28/11-14 fra Løs Asylknuden
Ændringsforslag, fra justitsministeren
Talepapir fra Institut for Menneskerettigheders foretræde for udvalget
tirsdag den 2. december 2014
Henvendelse af 3/12-14 fra SOS mod Racisme
Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Godkendt revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2. udkast til betænkning
Henvendelse af 10/12-14 fra Dansk Flygtningehjælp
3. udkast til betænkning
Godkendt 2. revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Godkendt 3. revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Opfølgning og svar på spørgsmål stillet på samråd om L 72 - sam-
rådsspm. C den 3. december 2014 om justitsministerens mundtlige be-
svarelse af spørgsmål nr. S 208 den 5. november 2014
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 72
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om processen i forbindelse med ændring af den tidligere mini-
sters citat, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om regeringen forventer, at markant færre vil søge til Danmark
på baggrund af de foreslåede regler, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvorfor regeringen reagerer så sent på antallet af asylansø-
gere, der kommer til Danmark, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorfor regeringen fastholder, at de pågældende flygtninge
skal påbegynde en integrationsproces i kommunerne, når regeringen
samtidig forventer, at disse flygtninge hurtigt kan hjemsendes, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at stramme reglerne yderligere, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvorfor lovforslaget kun omfatter et mindretal af de perso-
ner, som opnår asyl i Danmark, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
3
4
5
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0008.png
8
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om regeringen vil drøfte en ordning, hvor flygtninge i stedet for
at blive sendt ud i kommunerne, bliver boende på statslige asylcentre,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere, der som en konsekvens af lovfor-
slaget vil blive sendt til andre lande for at få deres asylsag behandlet
der, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om andre initiativer med det formål at begrænse asyltilstrømnin-
gen til Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det med lovforslaget bliver nemmere at hjemsende personer,
som allerede har fået tildelt flygtningestatus i Danmark, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor alle personer, der opnår midlertidig beskyttelse efter
§ 7, stk. 2, ikke er omfattet af ændringen, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvor mange steder i lovforslaget det forslås at fjerne klage-
adgangen til Justitsministeriet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om de politiske overvejelser, der ligger bag den foreslåede styr-
kelse af Flygtningenævnet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at ændringen om muligheden for at opnå familiesammenfø-
ring vil medføre, at rækkevidden af lovforslaget vil blive yderst be-
grænset, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at op mod to tredjedele af de syriske asylansøgere, der kom-
mer til Danmark, anses som militærunddragere, og som på denne bag-
grund får konventionsstatus, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at udlændingemyndighedernes praksis ændres, så den nævn-
te gruppe ikke fremover opnår konventionsstatus, men alene beskyt-
telsesstatus eller den nye midlertidige beskyttelse, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om fordelingen mellem de forskellige former for flygtningesta-
tus, der tildeles syriske asylansøgere i Danmark, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 19/11-14 fra SOS mod Racis-
me, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt konflikten vil være kortvarig, og de syriske krigs-
flygtninges beskyttelsesbehov således er midlertidigt, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om Danmark med fordel kunne have anvendt en bestemmelse
som den foreslåede § 7, stk. 3, i udlændingeloven til at give midlerti-
dig beskyttelse til krigsflygtninge fra lande som Irak, Afghanistan, So-
malia, Sri Lanka og Eks-Jugoslavien, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor mange ægtefæller og mindreårige børn til syriske
flygtninge og asylansøgere, der fortsat opholder sig i Syrien, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0009.png
9
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Spm. om, hvor mange ægtefæller og mindreårige børn til syriske
flygtninge og asylansøgere, der opholder sig i Tyrkiet, Jordan, Irak el-
ler Libanon, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, flygtninge, der ikke har fået konventionsstatus, kan få ind-
draget deres opholdstilladelse og sendes tilbage til alvorlige, skrøbeli-
ge og uforudsigelige forhold, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at undersøge, om de pågældende flygtninge kan hjemsendes
til forhold i hjemlandet, som er alvorlige, skrøbelige og uforudsigeli-
ge, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren fra de svenske og norske myndigheder vil ind-
hente oplysninger om aktuelle sagsbehandlingstider i syriske flygtnin-
ges familiesammenføringssager, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at vejlede på et sprog , som de pågældende flygtninge for-
står, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en præcisering, så det klart fremgår, i hvilke tilfælde subsidi-
ær beskyttelse gives, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at undgå, at brugen af udtrykket »vilkårlig voldsudøvelse«
kommer til at indgå i det grundlag, på hvilket udlændingemyndighe-
derne fremover skal træffe afgørelser om statusvalg for flygtninge, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at hurtig familiesammenføring kan være afgørende for flygt-
ninges rehabilitering, integration og velbefindende, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvilke politiske overvejelser, der førte til, at lovforslaget
kom til at indeholde begrænsninger i flygtninges adgang til familie-
sammenføring, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen vil følge UNHCR's anbefalinger for, hvornår en
ansøgning om asyl kan afvises, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om udlændingemyndighederne tager særlige hensyn til børn og
Danmarks forpligtelser efter børnekonventionen, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en andel af de asylansøgere, der får opholdtilladel-
se i Danmark, der de sidste fem år har søgt om familiesammenføring,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om flygtninge kan sendes tilbage til en étpartistat, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om flygtninge kan sendes tilbage til et land, hvor myndigheder-
ne systematisk anvender tortur og anden nedværdigende behandling,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om flygtninge kan sendes tilbage til et land, hvor der stadig er
udbredte krigshandlinger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om flygtninge kan sendes tilbage til et land på trods af, at dette
lands myndigheder fraråder tilbagesendelse af flygtninge på grund af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0010.png
10
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
sikkerhedssituationen i landet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om flygtninge kan sendes tilbage til et land på trods af, at dette
lands myndigheder anmoder andre lande om ikke at tilbagesende
flygtninge på grund af omfattende krigsskader i landet, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om flygtninge kan sendes tilbage til et land, hvoraf store dele
kontrolleres af terrororganisationen Islamisk Stat, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om flygtninge kan sendes tilbage på trods af en henstilling fra
UNHCR om at undlade tilbagesendelse, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om en flygtning vil have mulighed for at få prøvet en afgørelse
fra Flygtningenævnet ved danske domstole og Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om at udvide forslagets anvendelsesområde, så alle flygtninge
med undtagelse FN-kvoteflygtninge omfattes, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at ændre forslagets anvendelsesområde, således at tidsbe-
grænsede opholdstilladelser i udgangspunktet skal inddrages ud fra de
i forslaget angivne kriterier, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til artiklerne »Splittelse af familier kan stride
mod menneskerettighede«r og »Organisationer og jurister kritiserer
asylforslag«, Information, den 20. november 2014, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til artiklerne »Lempelig asylpraksis skal kulegra-
ves« og »Dansk asylpraksis er ude af ministerens hænder«, Jyllands-
Posten, den 20. november 2014, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at ændre Flygtningenævnets status som uafhængigt, dom-
stolslignende organ, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Folketinget kan ændre lovgivningen, så færre flygtninge får
konventionsstatus i Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om status for undersøgelsen af asylpraksis i øvrige europæiske
lande for så vidt angår tildeling af henholdsvis konventions- og be-
skyttelsesstatus til syriske asylansøgere, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om fremskyndelse af den bebudede undersøgelse af asylpraksis i
øvrige europæiske lande for så vidt angår tildeling af henholdsvis kon-
ventions- og beskyttelsesstatus til syriske asylansøgere, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor ofte man har udnyttet muligheden for en midlertidig
opholdstilladelse på 2 år inden for de seneste 10 år, justitsministeren,
og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0011.png
11
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
Spm. om, hvor ofte man har udnyttet muligheden for en midlertidig
opholdstilladelse på 5 år inden for de seneste 10 år, justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om begrænsning i familiesammenføring for midlertidige op-
holdstilladelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/11-14 fra Institut for Men-
neskerettigheder, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange flygtninge og deres nationalitet – regeringen
forventer at kunne hjemsende efter et år, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgninger, der er givet til flygtninge for
hvert af de seneste 10 år, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om overholdelse af børnekonventionen, samtidig med at der
med forslaget nægtes børn familiesammenføring i et år, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om den retlige virkning af indsættelse af et afsnit om Børnekon-
ventionen i forslaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om overholdelse af Børnekonventionen samtidig med at forsla-
get medfører, at børns ret til at bo sammen med familien ikke kan ud-
nyttes i et år, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt man har et konventionskrav på familiesammenfø-
ring, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det ville være foreneligt med konventionerne at nægte fami-
liesammenføring, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om udviklingen af asyltallene fra to år før starthjælpen blev gen-
indført i 2002 og frem til nu, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om muligheden for at straffe asylansøgere i Danmark for hen-
holdsvis ulovlig indrejse og medvirken til menneskesmugling, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil bekræfte, at lovforslaget ikke begrænser ad-
gangen til at få asyl i Danmark, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om flygtninges ret til familiesammenføring, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er uenig med ministeren for børn, ligestilling, in-
tegration og sociale forhold vedrørende flygtninges ret til familiesam-
menføring, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er enig med socialdemokraternes integrationsord-
fører Mette Reissmann, der har kaldt flygtninge »uønskede gæster«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der er konventionsmæssige forhindringer i forhold til at, be-
grænsningen i adgangen til familiesammenføring omfatter alle aner-
kendte asylansøgere, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at udskyde tidspunktet for familiesammenføring med hen-
holdsvis 14 måneder, 18 måneder eller 24 måneder, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0012.png
12
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
Spm. om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD)s doms-
praksis i forhold til beskyttelse af retten til familieliv for henholdsvis
asylansøgere, konventionsflygtninge samt flygtninge med beskyttel-
sesstatus, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. er tilbagetaget
Spm. er tilbagetaget
Spm. om praksisændringen i Udlændingestyrelsen fra slutningen af
2013 i forhold til familiesammenføringer fra syriske statsborgere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om hjemlen til at foretage praksisændringen i Udlændingestyrel-
sen fra slutningen af 2013 i forhold til familiesammenføringer fra syri-
ske statsborgere, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår praksisændringen i Udlændingestyrelsen fra slut-
ningen af 2013 i forhold til familiesammenføringer fra syriske stats-
borgere kom til Justitsministeriets kendskab, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om fhv. justitsminister Karen Hækkerups kendskab til praksi-
sændringen i Udlændingestyrelsen, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om reglerne i forhold til familiesammenføring med herboende
flygtninge, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forslaget er i overensstemmelse med regeringens såkaldte
forsigtighedsprincip, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af al korrespondance, telefonnotater m.v. om
vurderingen af de økonomiske aspekter af forslaget, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af alt materiale, der blev stillet til rådighed el-
ler tilgængeligt for pressen i forbindelse med presseorienteringen om
asylområdet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forslaget har til formål at nedbringe antallet af asylansøgere,
der kommer til Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om regeringen har planer om at tage yderligere skridt til at ned-
bringe antallet af asylansøgere, der kommer til Danmark, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til artiklen »Advokat: Klagesager over asyl vil
eksplodere«, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forslagets forventede virkning i forhold til klager over sta-
tusvalg, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om de samledes, gennemsnitlige omkostninger forbundet med
en klage over statusvalget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om implementering af konsekvenserne af Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstols (EMD) sag Sufi & Elmi mod Storbritannien
af 28. juni 2011, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at regeringen hævder, at forslaget vil give kommunerne et
pusterum samtidig med, at regeringen ikke kan redegøre for omfanget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0013.png
13
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
af den foreslåede ændring, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD)'s
praksis i forhold til inddragelse af opholdstilladelser for både konven-
tionsflygtninge og flygtninge med subsidiær beskyttelse, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange syriske asylansøgere, der vil – eller forventes –
at være omfattet af forslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere, der vil – eller forventes – at være
omfattet af forslaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om den samlede ventetid i de øvrige EU-lande og Norge i for-
hold til familiesammenføring, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor mange flygtninge, der tildeles den nye foreslåede sta-
tus, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt alle flygtninge får en tidsbegrænset opholdstilla-
delse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om man kunne tidsbegrænse flygtninges opholdstilladelse yder-
ligere ved en administrativ ændring af udlændingebekendtgørelsen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det logiske i, at både statsministeren og justitsministeren har
fremhævet, at krigsflygtninge skal være her midlertidigt, samtidig med
at det i forslaget fremhæves, at flygtningen skal have ret til permanent
ophold, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange permanente opholdstilladelser, der – i kraft af
regeringens lempelse af reglerne efter 8 års ophold i Danmark – er ud-
stedt til flygtninge, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om betingelserne for inddragelse af en opholdstilladelse efter de
nugældende regler og de foreslåede regler, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om betingelserne for en forlængelse af en opholdstilladelse efter
de nugældende regler og de foreslåede regler, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om formålet med ændringerne vedrørende forlængelse og ind-
dragelse er at inddrage eller nægte forlængelse til flere flygtninge end
i dag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om de ligestillingsmæssige konsekvenser af forslaget, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om vejledning af højtuddannede og studerende krigsramte asyl-
søgere om mulighederne for at opnå et andet opholdsgrundlag end
midlertidig opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om krigsramte, der opnår andet opholdsgrundlag, ikke er ude-
lukket fra familiesammenføring samtidig med, at opholdstilladelse gi-
ves, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0014.png
14
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
Spm. om, hvorvidt alene særligt udsatte flygtningebørn kan få familie-
sammenføring med flygtninge under den nye foreslåede status, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forventningen til omfanget af familiesammenføringssager
omfattet af de nye foreslåede regler, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om vurderingen af, om der skal gives familiesammenføring som
følge af Danmarks internationale forpligtelser, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om forskellen på de personer og grupper, der med forslaget vil
få asyl efter henholdsvis § 7, stk. 1, stk. 2 og stk. 3, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor familiesammenføring kan nægtes ved midlertidig
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke betingelser, der skal stilles, for at hjemsendelse/
udsendelse kan finde sted, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om betydningen af vurdering af risikoen ved hjemsendelse i sag-
er om hjemsendelse for flygtninge , til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om flygtninge, der i dag får asyl efter § 7, stk. 2, i nogle tilfælde
vil blive henført under stk. 3, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om udlændingelovens flygtningebegreb med forslaget udvides
betydeligt, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang, det vil være muligt at klage over varighe-
den af en opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om de samlede udgifter til behandling af klager over varigheden
af opholdstilladelser til flygtninge, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i asylsager, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang ministeren har sørget for, at der rejses prø-
vesager med henblik på hjemsendelse af flygtninge, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om initiativ til at rejse prøvesager i forhold til hjemsendelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om udgifterne til den øgede administration i Udlændingestyrel-
sen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere, der ville være omfattet af juste-
ringer i adgangen til familiesammenføring, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om i hvilket omfang, Danmark er juridisk bundet af domme fra
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD), til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om de gældende bevisregler i asylsager, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0015.png
15
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
Spm. om Danmarks internationale forpligtelser i forhold til bevisreg-
ler i asylsager, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Flygtningenævnets praksis efter Justitsministeriets
vurdering baserer sig på en korrekt fortolkning af praksis fra EMD, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om undersøge mulighederne for en mere systematisk orientering
til Folketinget af omfanget af asylansøgninger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at udarbejde prognoser over den forventede udvikling på
asylområdet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at ministeriet to uger før samrådet om stigning i antallet af
asylansøgere i Danmark havde opjusteret prognosen markant til
13.000 ansøgere, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange syriske asylsøgere, der i 2012 og 2013 har fået
ophold i Danmark fordelt efter »opholdstilladelse som konventions-
flygtning«, »opholdstilladelse efter § 7, stk. 2« eller »humanitær op-
holdstilladelse«, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er indstillet på at ændre forslaget, således at for-
slaget allerede finder anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse
indgivet fra 1. januar 2014, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
hvormed begrænsningen til familiesammenføring for flygtninge, udvi-
des til at gælde i tre år med mulighed for at udvide begrænsningen
yderligere et år, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om justitsministerens talepapir fra samrådet den 25. november
2014 vedr. L 72 – samrådsspm. A og B.
Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Løs Asylknuden,
til justitsministen, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til talepapir fra Institut for Menneskerettigheders
foretræde for udvalget tirsdag den 3/12-14, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet onsdag den 3. decem-
ber 2014 vedr. L 72 (Midlertidig beskyttelsesstatus), til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 3/12-14 fra SOS mod Racis-
me, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forskellen på de såkaldte krigsflygtninge, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringen afgrænser ordet »krigsflygtning« i for-
hold til ordet »flygtning«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om flygtninge med ophold i henhold til det foreslåede § 7, stk. 3,
er mindre beskyttelsesværdige end flygtninge med ophold i henhold til
de gældende bestemmelser §7 stk. 1 og § 7 stk. 2, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0016.png
16
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
Spm. om midlertidig beskyttelsesstatus for flygtninge er et supplement
til flygtningekonventionen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvad regeringens forventede årlige besparelse er ved at ud-
sætte familiesammenføringerne, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om der er en nedre grænse for, hvornår man beløbsmæssigt kan
påberåbe sig hensynet til statens økonomiske velfærd, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om staterne har ret til tidsmæssigt at suspendere andre af de ret-
tigheder, borgere i Danmark har i henhold til Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention under henvisning til en økonomisk besparelse
i den størrelse, som den Danmark forventes at opnå, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om formuleringen »effektiv immigrationskontrol« i bemærknin-
gerne til forslaget alene er en henvisning til familierne omfattet af for-
slaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, hvor-
med forslagets anvendelsesområde udvides, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, hvor-
med ordlyden i bestemmelserne om myndighedernes forpligtet til at
inddrage en opholdstilladelse ændres fra »kan« til »skal«, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, såle-
des at forslaget finder anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse
indgivet fra 1. januar 2014, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren er indstillet på at udvide omfanget af de særlige
tilfælde, hvor hensynet til familiens enhed vejer så tung, at det kan be-
grunde familiesammenføring, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilken opholdsretlig status personer vil have, hvis de efter
en periode med midlertidig beskyttelsesstatus får inddraget denne med
henvisning til ændrede forhold i hjemlandet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om lovteknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
hvorved omfanget af særlige tungtvejende tilfælde, der kan begrunde
familiesammenføring, udvides, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om sager, hvor asylansøgerne går fra at få beskyttelse under §7
stk. 3 (beskyttelsesstatus), til at få opholdsgrundlag efter den gælden-
de § 7 stk. 1 (Konventionsstatus), til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om en række yderligere eksempler på sager, hvor Danmark som
følge af internationale forpligtelser ikke vil kunne udskyde familie-
sammenføringen i et år som foreslået, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0017.png
17
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
Spm. om en mere detaljeret beskrivelse af de undtagelser, hvor det ik-
ke vil være muligt at udskyde familiesammenføringen i et år, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke rettigheder en person, der er udsendelseshindret, har,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil orientere Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik, når der hvert halve år kommer en ny asylprognose, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeriet forventer, at der om 1, 3 eller 5 år generelt er sket
en forbedring af situationen i Syrien, til udenrigsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvornår internationale eksperter og Danmarks internationale
samarbejdspartner forventer en varig forbedring af situationen i Syri-
en, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte at minister ikke ved, hvor mange personer, der
vil blive tildelt beskyttelsesstatus efter den nye foreslående §7 stk. 3,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilke omfang ministeren mener, at det med forslaget reelt
bliver lettere at fratage asylansøgere deres opholdsgrundlag og sende
dem tilbage til jeres hjemlande, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om ny prognose/analyse for 2015 ”hvor de overordnede forven-
tede effekter af det kommende lovforslag om midlertidig beskyttelse
indgik”, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan bekræfte, at ministeren ikke ved, hvor mange
anerkendte asylansøgere, der har fået ophold efter den foreslåede § 7
stk. 3, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Dansk Flygtninge-
hjælp, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til artiklen ”Syriske flygtninge i Danmark vil til-
bage til blodige borgerkrig”, Berlingske Nyhedsbureau den 11. de-
cember 2014, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en datasammenskrivning, som udlændingeloven vil se ud,
hvis nærværende lovforslag inkl. ministerens ændringsforslag, vedta-
ges, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at få oversendt ministerens ændringsforslag sammenstillet
med de gældende regler, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvoraf medmenneskeligheden fremgår i forslagets lovtek-
ster, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor i konventionerne medmenneskelighed er et kriterium
for rettigheder, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrebet ”en særlig alvorlig situation” som kriterium for
asyl, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det skal forstås på den måde, at der indføres et nyt asyl be-
greb, hvor generelle forhold i hjemlandet kan være asylbegrundende,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0018.png
18
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
Spm. om, hvorfor det skønnes nødvendigt at indføre begrebet midler-
tidig opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det er realistisk, at et større antal syrere vil kunne tilbagesen-
des efter 1 år, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er enig i, at tilbagesendelse af flygtninge og asyl-
søgere kræver en tilbagetagelsesaftale med hjemlandets regering, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange personer, der er påset udsendt til Somalia, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der får ministeren til at tro på, at f. eks. syrere vil kun-
ne tilbagesendes efter et år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om statsministerens løfte i Åbningstale den 7. oktober 2014,
hvori statsministeren udtalte: ”... Danmark skal selvfølgelig stadig ta-
ge imod mennesker, der flygter fra krig og rædsel,”, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at visse asylsøgere skal have tidsbegrænset opholdstilladelse
på et år med den begrundelse, at det påregnes for muligt at sende de
pågældende tilbage efter et år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at regeringen forventer, at en større gruppe flygtninge kan
udsendes til hjemlandet i 2015, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at samtlige sager, hvor der gives ophold uden at omgående
familiesammenføring er mulig, må forventes påklaget til Flygtningen-
ævnet med påstand om konventionsstatus, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 16 vil oplys-
se, hvornår undersøgelsen om at afdække praksis i sammenlignelige
lande forventes at være færdig, til justitsministeren , og ministerens
svar herpå
Spm. om ministeren i forlængelse af svaret på UUI alm. del - spm.
877 (2013-14), vil oplyse, om regeringen fastholder, at der ikke sker
en udvidelse af mulighederne for at opnå asyl i Danmark med lovfor-
slaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 7, vil uddy-
be, hvorfor regeringen ikke vil placere de udlændinge, som er omfattet
af lovforslaget, på et asylcenter, når ambitionen tilsyneladende er, at
de pågældende skal vende hjem igen, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 128, vil re-
degøre for, om præcis 1 års midlertidig opholdstilladelse er afgørende
for, om asylansøgere omfattet af lovforslaget "", til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for det konkrete praktiske sagsforløb for en per-
son på ophold i Danmark baseret på reglerne i lovforslaget, hvis og
når vilkårene i eksempelvis Syrien ikke tillader hjemsendelse efter 1
år, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0019.png
19
180
Spm. om ministeriet har foretaget en beregning på, hvor store økono-
miske omkostninger, der vil være forbundet med sagsbehandling af
fornyede asylansøgninger, såfremt de generelle vilkår i eksempelvis
Syrien ikke er forbedret 1 år fra tildeling af opholdstilladelse, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 72
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om årsagen til og baggrunden for, at den tidligere ju-
stitsminister Karen Hækkerup den 19. september 2014 udtalte, at
»størstedelen af de syriske flygtninge, vi ser i dag, er ikke individuelt
forfulgt i deres hjemland...«, og på hvilken baggrund ministeriet efter-
følgende ændrede i ministeriets pressemeddelelse, til justitsministeren
B
Samrådsspm. om regeringen er indstillet på at stramme reglerne yder-
ligere og/eller iværksætte øvrige tiltag for at begrænse tilstrømningen
til Danmark, til justitsministeren
C
Samrådsspm. om mulighederne for – inden for rammerne af Dan-
marks internationale forpligtelser – at skærpe reglerne yderligere i for-
hold til både tidsbegrænsning af opholdstilladelser og udskydelse af
familiesammenføring, til justitsministeren
D
Samrådsspm. om at redegørelse nærmere for forslaget, herunder kri-
tikken rejst af en række organisationer i forhold til Danmarks interna-
tionale forpligtelser, til justitsministeren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436272_0020.png
20
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 176:
»Vil ministeren i forlængelse af svaret på UUI alm. del - spm. 877 (2013-14), oplyse, om
regeringen fastholder, at der ikke sker en udvidelse af mulighederne for at opnå asyl i Danmark med for-
slaget L 72? «
Svar:
Ja, der kan henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 63 til lovforslaget. Som det fremgår heraf, vil
de foreslåede regler hverken udvide eller indskrænke kravene for at opnå beskyttelse i Danmark. Det vil
også fremover være en forudsætning for at opnå opholdstilladelse, at udlændingen enten er omfattet af
flygtningekonventionen eller har krav på beskyttelse efter de andre internationale konventioner, som Dan-
mark har tiltrådt.