Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72 Bilag 5
Offentligt
1423846_0001.png
Justitsministeriet
Asyl- og Visumkontoret
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 32698979
MOBIL 32698979
[email protected]
MENNESKERET.DK
J. NR.
540.10/31282/PVK/TGH/EMKI
HØRING OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN (MIDLERTIDIG
BESKYTTELSESSTATUS FOR VISSE UDLÆNDINGE MV.)
Justitsministeriet har ved e-mail af 24. oktober 2014 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast
til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Midlertidig
beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået
beskyttelse i et andet EU-land mv.).
Med lovforslaget foreslås indført en midlertidig beskyttelsesstatus for
udlændinge, der har behov for beskyttelse på baggrund af generelle og
alvorlige forhold i hjemlandet. Med lovforslaget indføres en sondring
mellem udlændinge, hvor særlige individuelle forhold giver behov for
beskyttelse, og udlændinge, hvis behov for beskyttelse hidrører fra de
generelle forhold i hjemlandet. Førstnævnte gruppe vil fortsat opnå
beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 2, mens
sidstnævnte vil opnå midlertidig beskyttelsesstatus efter den foreslåede
bestemmelse i § 7, stk. 3.
Udlændinge, der omfattes af reglerne om midlertidig
beskyttelsesstatus, vil efter lovforslaget blive meddelt opholdstilladelse
med henblik på midlertidigt ophold, som kan forlænges efter 1 år og
herefter 2 år fra tidspunktet for en eventuel forlængelse.
For udlændinge, der opnår midlertidig beskyttelsesstatus efter den
foreslåede § 7, stk. 3, vil muligheden for familiesammenføring,
medmindre særlige grunde gør sig gældende, forudsætte, at
opholdstilladelsen efter 1 år er blevet forlænget.
Endelig medfører lovforslaget ændringer af reglerne om behandling af
asylansøgninger, hvor udlændingen allerede har opnået beskyttelse i et
andet land.
7. NOVEMBER 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Institut for Menneskerettigheder har følgende bemærkninger:
1. SAMMENFATNING
Institut for Menneskerettigheder har fundet anledning til at
fremkomme med bemærkninger til flere dele af lovforslaget. Centralt
står spørgsmålet om kriterierne for at give afslag på forlængelse eller at
inddrage den midlertidige opholdstilladelse på baggrund af forbedrede
forhold i udlændingens hjemland. Der består en række uklarheder om,
hvorvidt selv kortvarige forbedringer vil kunne medføre afslag på
forlængelse eller inddragelse af opholdstilladelsen, ligesom der rejses
tvivl om, hvorvidt der i sådanne tilfælde vil være mulighed for
udsendelse af de pågældende udlændinge.
Institut for Menneskerettigheder rejser i den forbindelse bekymring for,
at en større gruppe personer vil befinde sig i en udsendelsesposition,
uden det er muligt at gennemføre en tvangsmæssig udsendelse.
Udlændinge i udsendelsesposition er omfattet af en række
begrænsninger og krav i forhold til indkvartering, uddannelse,
beskæftigelse mv., der har stor betydning for deres grundlæggende
levevilkår. Såfremt situationen igen forværres i hjemlandet, vil denne
gruppe igen kunne tildeles midlertidig beskyttelsesstatus og ikke
længere være omfattet af begrænsningerne i forhold til udlændinge i
udsendelsesposition. Denne usikkerhed og mulige ændring inden for en
meget kort tidsperiode, finder Institut for Menneskerettigheder
uhensigtsmæssig.
Institut for Menneskerettigheder noterer sig i relation til lovforslagets
begrænsning af familiesammenføring inden for det første år, at der
består en undtagelse hertil, når afvisning af familiesammenføring i det
konkrete tilfælde ville begrunde en krænkelse af den pågældende
udlændings ret til familieliv. Institut for Menneskerettigheder er
bekymret for, om lovforlagets beskrivelse er tilstrækkeligt rummelig til
at kunne omfatte de situationer, der i praksis vil kunne opstå, navnlig i
tilfælde af opsplittede familier med yngre børn.
Institut for Menneskerettigheders anbefalinger til lovforslaget kan
sammenfattes således:
Vedrørende statusvalg og klageadgang anbefaler Institut for
Menneskerettigheder – med henblik på at fremme den enkeltes
menneskerettigheder – at
Regeringen er særligt opmærksom på at sikre
tilstrækkelig klagevejledning til asylansøgere, der får
2/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, på et sprog den enkelte
ansøger forstår.
Vedrørende forlængelse og inddragelse af midlertidig opholdstilladelse
anbefaler Institut for Menneskerettigheder – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at
Der ved behandling af sager om forlængelse af
midlertidig opholdstilladelse tillige tages stilling til, om
ændrede forhold kan begrunde opholdstilladelse efter §
7, stk. 1, eller § 7, stk. 2.
Regeringen er særligt opmærksom på, at Danmarks
menneskeretlige forpligtelser inddrages i
afgørelsesgrundlaget, uanset om afgørelsen vedrører
forlængelse eller inddragelse af opholdstilladelse.
Lovforslaget præciseres, således at inddragelsen af
hensynet til børns rettigheder tydeliggøres ved
behandlingen af sager om forlængelse og inddragelse af
midlertidig opholdstilladelse.
Det afklares, om der i tilfælde, hvor mindreårige gives
afslag på forlængelse eller får inddraget midlertidig
opholdstilladelse, skal ske automatisk oversendelse til
Udlændingestyrelsen med henblik på, at sagen
behandles efter § 9 c, stk. 1.
Vedrørende vurderingen af ændrede forhold i hjemlandet anbefaler
Institut for Menneskerettigheder – med henblik på at fremme den
enkeltes menneskerettigheder og imødekomme internationale
anbefalinger – at
Kriterierne, for hvornår forholdene i hjemlandet må
anses for tilstrækkeligt forbedret, tydeliggøres.
Vedrørende ændrede forhold i hjemlandet uden mulighed for
udsendelse anbefaler Institut for Menneskerettigheder – med henblik
på at fremme den enkeltes menneskerettigheder – at
Der alene gives afslag på forlængelse af midlertidig
beskyttelsesstatus eller sker inddragelse af
opholdstilladelse i tilfælde, hvor det må anses for muligt,
at der rent faktisk kan ske udsendelse af de pågældende
inden for en rimelig tidsfrist.
3/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vedrørende generhvervelse af midlertidig beskyttelsesstatus anbefaler
Institut for Menneskerettigheder – med henblik på at fremme den
enkeltes menneskerettigheder – at
Det i lovforslaget præciseres, hvorledes sager om fornyet
beskyttelsesbehov ved efterfølgende forværring af
situationen i hjemlandet skal behandles.
Vedrørende familiesammenføring anbefaler Institut for
Menneskerettigheder– med henblik på at fremme den enkeltes
menneskerettigheder – at
Det uddybes og tydeliggøres, i hvilke situationer der vil
kunne ske familiesammenføring inden for det første år
på baggrund af § 9 c, stk. 1.
Ansøgerne vejledes om adgangen til at søge
familiesammenføring efter § 9 c, stk. 1.
Vedrørende revision af loven anbefaler Institut for
Menneskerettigheder – med henblik på at fremme den enkeltes
menneskerettigheder – at
Der forud for lovrevisionen i Folketingssamlingen 2017-
18 foretages en vurdering af forudsætningen om, at
personer, der tildeles midlertidig beskyttelsesstatus,
reelt har et mere midlertidigt beskyttelsesbehov,
herunder hvor stor en andel der har fået forlænget den
midlertidige opholdstilladelse af én eller flere omgange.
2. GENERELLE BEMÆRKNING ER
Lovforslaget er begrundet i en væsentlig stigning i antallet af
asylansøgere i 2014. Lovforslaget har som nævnt til formål at give en
gruppe asylansøgere et mere midlertidigt opholdsgrundlag samt at
begrænse adgangen til familiesammenføring for denne gruppe.
Lovforslaget må forventes at lægge et forøget pres på
sagsbehandlingen, idet opholdstilladelser skal vurderes oftere, ligesom
der kan forventes et øget antal klagesager til Flygtningenævnet
vedrørende, hvilken beskyttelsesstatus den pågældende asylansøger
tildeles. Dette skyldes den væsentlige betydning de forskellige former
for beskyttelsesstatus med lovforslaget får for asylansøgerens samlede
situation.
4/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det kan frygtes, at det øgede sagsbehandlingspres vil påvirke hele
asylsystemet med forlænget sagsbehandlingstid mv. til følge for alle
grupper af asylansøgere.
Lovforslaget medfører, at en gruppe udlændinge, der er flygtet fra
ekstreme tilfælde af voldsudøvelse, vil få tildelt et mere midlertidigt
opholdsgrundlag, end det er tilfældet i dag. Det lægges i lovforslagets
bemærkninger til grund, at personer, der er på flugt fra generelle
forhold i hjemlandet, generelt må antages at have et mere midlertidigt
beskyttelsesbehov end personer, hvor der foreligger særlige
individuelle forhold. I lyset af de nuværende og historiske erfaringer
med konflikter, der giver anledning til international beskyttelse på
grund af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på civile, kan man stille
spørgsmålstegn ved denne formodning. Det må antages, at der i mange
tilfælde ikke vil kunne konstateres tilstrækkeligt forbedrede forhold
indenfor en 1-årig eller 2-årig periode, men dette må belyses nærmere i
forbindelse med den fastsatte revision af loven i 2017-18.
3. ASYL
3.1 STATUSVALG OG KLAGEADGAN G
Ved indsættelsen af den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 3, skelnes
mellem ansøgere, hvis individuelle forhold giver beskyttelsesstatus
efter § 7, stk. 2, og ansøgere, hvor alene den generelle situation i
hjemlandet giver midlertidig beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3.
Afgørelsen af, hvilken beskyttelsesstatus den enkelte ansøger tildeles,
får stor betydning for ansøgerens situation, både hvad angår længden
af opholdstilladelse, betingelserne for forlængelse og inddragelse af
opholdstilladelse samt adgangen til familiesammenføring.
Lovforslaget indeholder derfor tillige adgang til at påklage afgørelsen af,
hvilken beskyttelsesstatus ansøgeren tildeles. Selv om en ansøgning om
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 3, ifølge
lovforslagets bemærkninger tillige skal anses som en ansøgning om
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 og 2, betragtes en afgørelse om
opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, ikke som et afslag på opholdstilladelse
efter § 7, stk. 1, med den konsekvens, at afgørelsen medfører
automatisk påklage til Flygtningenævnet.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at
Regeringen er særligt opmærksom på at sikre
tilstrækkelig klagevejledning til asylansøgere, der får
5/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, på et sprog den enkelte
ansøger forstår.
3.2 FORLÆNGELSE OG INDDRAGELSE AF OPHOLDSTILLADELSE
Lovforslaget medfører, at ansøgere med midlertidig opholdstilladelse
efter den foreslåede § 7, stk. 3, skal have behandlet spørgsmålet om
forlængelse af opholdsgrundlaget efter 1 år og herefter 2 år efter
tidspunktet for forlængelsen.
Det fremgår ikke af bemærkningerne til lovforslaget, om der i
forbindelse med behandlingen af ansøgning om forlængelse af
midlertidig beskyttelsesstatus tages stilling til, hvorvidt der i den
mellemliggende periode er sket ændringer, der kan begrunde et ændret
statusvalg. Dette vil kunne være tilfældet både for så vidt angår
ændringer i forholdene i hjemlandet og for så vidt angår ændringer i
ansøgerens personlige forhold.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at
Der ved behandling af sager om forlængelse af
midlertidig opholdstilladelse tillige tages stilling til, om
ændrede forhold kan begrunde opholdstilladelse efter §
7, stk. 1, eller § 7, stk. 2.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at opholdstilladelse
efter den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 3, gives med henblik på
midlertidigt ophold i henhold til udlændingelovens § 11, stk. 1. Det
betyder, at forlængelse af midlertidig beskyttelsesstatus ikke omfattes
af § 11, stk. 2, hvorefter opholdstilladelse skal forlænges, medmindre
der efter udlændingelovens § 19 er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen. Det betyder endvidere, at beskyttelsen mod
inddragelse af opholdstilladelse i § 26, stk. 1, jf. § 19, stk. 6, ikke finder
anvendelse ved afslag på forlængelse.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at personer med
midlertidig beskyttelsesstatus som følge heraf skal ”starte forfra i
forbindelse med hver enkelt ansøgning om forlængelse”, jf.
bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.3.1.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at en
ansøger med midlertidig beskyttelsesstatus ikke vil skulle have
forlænget sin opholdstilladelse, såfremt de generelle forhold i
hjemlandet, der førte til opholdstilladelsen, ikke længere kan begrunde
beskyttelse, jf. nedenfor pkt. 3.4 om ændrede forhold i hjemlandet.
6/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udlændingelovens § 26, stk. 1, opregner en række forhold, der skal
tages hensyn til ved vurderingen af, om udvisning eller inddragelse af
opholdstilladelse må antages at være særligt belastende for
udlændingen, herunder blandt andet personens tilknytning til Danmark
og hjemlandet, alder, helbredsforhold og nære familierelationer. Som
det fremgår af § 26, stk. 2, refererer disse hensyn til Danmarks
menneskeretlige forpligtelser, dog således at § 26, stk. 1, yder en
bredere beskyttelse end den almindelige menneskeret.
Selv om § 26, stk. 1, ikke finder anvendelse ved afgørelse om
forlængelse, vil de relevante menneskeretlige forpligtelser dog fortsat
skulle inddrages i afgørelsesgrundlaget i fornødent omfang. Det angives
som nævnt i bemærkningerne til lovforslaget, at udlændingen skal
”starte forfra i forbindelse med hver enkelt ansøgning om forlængelse”,
jf. bemærkninger til lovforslaget pkt. 2.3.1, men opholdets varighed vil
kunne have betydning, når menneskeretten inddrages i
afgørelsesgrundlaget.
Det er muligt, at betydningen af det hidtidige, midlertidige ophold kan
begrænses i forbindelse med afgørelse efter § 11, men det må i hvert
fald inddrages i afgørelsen om opholdstilladelse på baggrund af
udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Såfremt der gives afslag på forlængelse,
bør der sikres fornøden vejledning om muligheden for at søge
opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1.
Særlig opmærksomhed bør rettes mod børns selvstændige
beskyttelsesstatus i relation til FN’s Børnekonvention og
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i tilfælde, hvor en ansøger med børn
gives afslag på forlængelse af midlertidig beskyttelsesstatus, eller hvor
der er tale om en uledsaget mindreårig asylansøger. Det bør i den
forbindelse afklares, om der i relevante tilfælde skal ske automatisk
oversendelse af sagen til Udlændingestyrelsen med henblik på
afgørelse efter § 9 c, stk. 1, jf. praksis ved afslag på humanitær
opholdstilladelse.
Med lovforslaget foretages tillige ændring af udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 1, samt indsættelse af ny § 19, stk. 1, nr. 2, med den
betydning, at det tydeliggøres, at der er en væsentlig forskel på
inddragelse af opholdstilladelse, når denne er givet på baggrund af § 7,
stk. 1, eller på baggrund af § 7, stk. 2 og 3. Herved forudsættes, at
inddragelse kan ske i tilfælde, hvor der er sket visse forbedringer i
hjemlandet, men hvor situationen fortsat er alvorlig, skrøbelig og
uforudsigelig, altså samme situation som kan begrunde afslag på
forlængelse af beskyttelsesstatus.
7/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Imidlertid finder udlændingelovens § 26, stk. 1, anvendelse i sager om
inddragelse af opholdstilladelse modsat ved afslag på forlængelse.
Beskyttelsen i § 26, stk. 1, kan dog blive illusorisk, såfremt en vurdering
efter § 26, stk. 1, fører til, at opholdstilladelsen ikke inddrages, men der
efterfølgende træffes afgørelse om afslag på forlængelse af den
midlertidige beskyttelse, da § 26, stk. 1, efter lovforslaget ikke vil finde
anvendelse i forlængelsessager.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at
Regeringen er særligt opmærksom på, at Danmarks
menneskeretlige forpligtelser inddrages i
afgørelsesgrundlaget, uanset om afgørelsen vedrører
forlængelse eller inddragelse af opholdstilladelse.
Lovforslaget præciseres, således at inddragelsen af
hensynet til børns rettigheder tydeliggøres ved
behandlingen af sager om forlængelse og inddragelse af
midlertidig opholdstilladelse.
Det afklares, om der i tilfælde, hvor mindreårige gives
afslag på forlængelse eller får inddraget midlertidig
opholdstilladelse, skal ske automatisk oversendelse til
Udlændingestyrelsen med henblik på, at sagen
behandles efter § 9 c, stk. 1.
3.3 ÆNDREDE FORHOLD I HJ EMLANDET
Opholdstilladelse på baggrund af de generelle forhold i hjemlandet kan
alene gives efter § 7, stk. 3, i ”ekstreme tilfælde”, hvor selve
tilstedeværelsen i landet eller området medfører, at enhver vil være i
reel risiko for overgreb i strid med blandt andet Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 3 (forbuddet mod
tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf).
Det forudsættes, at der efter lovforslaget skal gives afslag på
forlængelse, og at der vil kunne ske inddragelse af midlertidig
opholdstilladelse, såfremt sådanne forhold ikke længere er til stede.
Dette vil også være tilfældet, selv om situationen i hjemlandet fortsat er
alvorlig, skrøbelig og uforudsigelig. Det fremgår dog vedrørende
inddragelse af opholdstilladelsen, at det kræves, at forbedringerne i
hjemlandet må antages ikke at være af ”helt midlertidig karakter”, jf.
bemærkninger til lovforslaget pkt. 2.5.2.
8/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423846_0009.png
Det er på denne baggrund uklart, hvor markant en forbedring der skal
til, samt hvornår en forbedring kan siges ikke at være ”helt midlertidig”,
når situationen dog stadig er ”uforudsigelig”.
Det bemærkes i den forbindelse, at Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol i
NA mod Storbritannien,
som også omtalt
i lovforslagets bemærkninger, fastslog, at en vurdering i henhold til
EMRK’s artikel 3 skal ske i lyset af de forudsigelige konsekvenser ved
udvisning af asylansøgeren, jf. præmis 113.
EU’s Kvalifikationsdirektiv, der på baggrund af retsforbeholdet dog ikke
finder anvendelse for Danmark, kræver, at medlemsstaterne ved
inddragelse af subsidiær beskyttelsesstatus på baggrund af forbedrede
forhold i hjemlandet skal sikre sig, at ændringerne er af en så væsentlig
og ikke-midlertidig karakter, at personen ikke længere ”faces a real risk
of serious harm”.
1
UNHCR har om ophør af midlertidig beskyttelsesstatus uden for
Flygtningekonventionens område anbefalet, at dette bør ske på
baggrund af offentligt tilgængelige, klare og objektive kriterier.
2
Det
bemærkes endvidere, at selv om betingelserne i
Flygtningekonventionens artikel 1, litra C, ikke finder direkte
anvendelse for sådanne beskyttelsesordninger, vil de
procedurestandarder, der er udviklet vedrørende
Flygtningekonventionens artikel 1, litra C, kunne tjene som
retningslinjer for sådanne kriterier.
3
Heraf følger tilsvarende, at en
positiv udvikling må kunne observeres over en vis periode.
UNHCR’s udtalelser og EU’s Kvalifikationsdirektiv er ikke juridisk
bindende for Danmark, men det giver anledning til væsentlig
bekymring, såfremt lovforslaget tilsigter at indføre en væsentlig lavere
beskyttelse ved ophør af midlertidig beskyttelsesstatus, end hvad der
følger af UNHCR’s anbefalinger og de EU-retlige forpligtelser for de
øvrige EU-medlemslande.
Det kan tillige på baggrund af retssikkerhedsmæssige betragtninger
anføres, at afgørelser om forhold af så afgørende betydning for den
enkelte udlænding bør ske ud fra klare kriterier.
1
Rådets direktiv 2004/83/EF af 29. april 2004 om fastsættelse af minimumsstandarder for anerkendelse af
tredjelandsstatsborgere eller statsløse som flygtninge eller som personer, der af anden grund behøver
international beskyttelse, og indholdet af en sådan beskyttelse, artikel 16.
2
UNHCR Executive Committee, ‘Conclusions on International Protection’, No. 103 (LVI) – 2005 med
reference til den i lovforslagets bemærkninger omtalte UNHCR Handbook on Procedures and Criteria for
Determining Refugee Status, afsnit 135-36.
3
Ibid.
9/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår som nævnt af lovforslagets bemærkninger, at inddragelse
af opholdstilladelsen vil kræve, at forbedringerne i hjemlandet må
antages ikke at være af ”helt midlertidig karakter”, jf. bemærkninger til
lovforslaget pkt. 2.5.2.
Det må i den forbindelse bemærkes, at man i tilfælde af for smidige
kriterier for inddragelse og ikke-forlængelse risikerer, at udlændinge
med midlertidig beskyttelsesstatus hurtigt vil kunne miste deres
opholdsgrundlag, såfremt selv kortvarige forbedringer anses for at
opfylde kriterierne, ligesom en efterfølgende forværring igen vil kunne
begrunde midlertidig beskyttelsesstatus. Man risikerer således at have
en gruppe udlændinge, hvis opholdsgrundlag hurtigt kan skifte, såfremt
der ikke opretholdes internationale standarder ved ophør af
beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3.
Det er i den forbindelse værd at notere sig, at der, formentlig i sådanne
situationer med skiftende forbedringer og forværringer af ikke helt
midlertidig karakter, ofte vil være praktiske udsendelsesforhindringer,
der forhindrer en tvangsmæssig udsendelse.
Institut for Menneskerettigheder antager, at det hverken er tilsigtet
eller hensigtsmæssigt at indføre en sådan retstilstand, hvorfor det bør
overvejes at udelade ordet ”helt” og tydeliggøre, at forbedringerne skal
have en vis stabilitet eller lignende for at kunne begrunde ophør af
beskyttelsesstatus.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder og imødekomme internationale
anbefalinger – at
Kriterierne, for hvornår forholdene i hjemlandet må
anses for tilstrækkeligt forbedret, tydeliggøres.
3.4 ÆNDREDE FORHOLD I HJ EMLANDET UDEN MULIGH ED FOR
UDSENDELSE
Det følger af lovforslaget, at der sker inddragelse af eller meddeles
afslag på forlængelse af opholdstilladelse i tilfælde af forbedringer af
ikke (helt) midlertidig karakter, selv om situationen i hjemlandet fortsat
er alvorlig, skrøbelig og uforudsigelig. I sådanne situationer kan det
imidlertid være praktisk umuligt at udsende de pågældende.
Det vil kunne medføre, at en større gruppe personer befinder sig i
udsendelsesposition, uden at det er muligt at udsende de pågældende,
hvilket rejser en række spørgsmål om disse personers forhold, mens de
10/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423846_0011.png
befinder sig i udsendelsesposition efter at have haft lovligt, midlertidigt
ophold i Danmark.
Udlændinge i udsendelsesposition befinder sig i en særlig sårbar
position på baggrund af usikkerheden omkring det fortsatte ophold.
4
Hertil kommer en række begrænsninger i deres rettigheder i Danmark,
f.eks. i forhold til uddannelse og beskæftigelse, ligesom der stilles krav
til indkvartering på asylcentre.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at
Der alene gives afslag på forlængelse af midlertidig
beskyttelsesstatus eller sker inddragelse af
opholdstilladelse i tilfælde, hvor det må anses for muligt,
at der rent faktisk kan ske udsendelse af de pågældende
inden for en rimelig tidsfrist.
3.5 GENERHVERVELSE A F MIDLERTIDIG BESKYT TELSESSTATUS
Det fremgår ikke klart af lovforslaget, om efterfølgende forværrede
forhold i hjemlandet kan føre til en genoptagelse af inddragelsessagen,
eller om man vil behandle en ny ansøgning om midlertidig
beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at man ikke ønsker en
situation, hvor en udlænding skal leve i permanent uvished om sin
status, og at udlændingen derfor vil kunne meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse efter 5 eller 8 år, såfremt beskyttelsesbehovet viser
sig at blive langvarigt, og udlændingen i øvrigt opfylder betingelserne
for tidsubegrænset opholdstilladelse.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at
Det i lovforslaget præciseres, hvorledes sager om fornyet
beskyttelsesbehov ved efterfølgende forværringer af
situationen i hjemlandet skal behandles.
4. FAMILIESAMMENFØ RING
Lovforslaget medfører ændringer i adgangen til familiesammenføring
for personer med midlertidig beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3, idet
4
Se blandt andet Institut for Menneskerettigheder, Afviste asylansøgere og andre udlændinge i
udsendelsesposition i Danmark, Udredning nr. 6, 2009, tilgængelig på:
http://menneskeret.dk/udgivelser/afviste-asylansoegere-andre-udlaendinge-udsendelsesposition-danmark
11/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
familiesammenføring som udgangspunkt alene er muligt, når en sådan
opholdstilladelse er blevet forlænget.
Personer med midlertidig beskyttelsesstatus kan som udgangspunkt
alene søge familiesammenføring efter de almindelige regler i § 9, når
opholdstilladelsen er blevet forlænget.
I løbet af det første års ophold kan personer med midlertidig
opholdsstatus derfor alene få familiesammenføring efter reglerne i § 9
c, stk. 1, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens
enhed eller barnets tarv, taler derfor. Det bemærkes dog, at der 2
måneder før forlængelse af opholdstilladelsen kan ansøges om
familiesammenføring efter § 9 med henblik på hurtigere
realitetsbehandling efter en forlængelse.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, kan det af EMD’s
praksis udledes, at artikel 8 ikke indebærer en generel eller ubetinget
ret til familiesammenføring. En klar vurdering af, om den med
lovforslaget forbundne udskydelse af adgangen til familiesammenføring
er i overensstemmelse med artikel 8, forudsætter en konkret vurdering
af omstændighederne i det enkelte tilfælde.
Vurderingen forudsætter en afvejning af hensynet til den enkelte
ansøger over for hensynet som angivet i artikel 8, stk. 2.
Justitsministeriet fremhæver i den forbindelse Danmarks interesse i
bl.a. ”at kontrollere indvandringen”, jf. bemærkninger til lovforslaget
pkt. 5.1, og hensynet til ”landets økonomiske velfærd”, jf.
bemærkninger til lovforslaget pkt. 5.1.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at § 9 c, stk. 1, skal
fortolkes i overensstemmelse med EMD’s praksis, således at ansøgere
med midlertidig beskyttelsesstatus alene vil kunne opnå
familiesammenføring, såfremt det følger af EMRK’s artikel 8 eller FN’s
Børnekonvention, at ansøgeren har krav på familiesammenføring.
Det fremgår dog ligeledes af bemærkningerne, at det er
Justitsministeriets opfattelse, at de forhold, at ansøgeren alene har
opnået midlertidig beskyttelse af 1 års varighed og har været kort tid i
Danmark, vil indgå med betydelig vægt i vurderingen af, om den
pågældende efter EMRK’s artikel 8 vil have krav på
familiesammenføring.
Institut for Menneskerettigheder bemærker, at karakteren og omfanget
af tilknytningen til Danmark vil indgå i en sådan vurdering, men som et
ud af flere hensyn. Der skal også tages hensyn til de særlige forhold, der
12/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gælder for personer med behov for international beskyttelse, herunder
at sådanne ikke har mulighed for at udøve familielivet i
oprindelseslandet.
Institut for Menneskerettigheder bemærker, at det fremgår af
lovforslaget, at udgangspunktet om, at begrænsningen i adgangen til at
søge familiesammenføring for ansøgere med midlertidig beskyttelse
efter udlændingelovens § 9, ikke er absolut, idet der fortsat kan søges
familiesammenføring på et tidligere tidspunkt efter udlændingelovens §
9 c, stk. 1.
Ansøgerne bør efter Institut for Menneskerettigheders opfattelse
tydeligt vejledes om denne mulighed.
Institut for Menneskerettigheder er enigt med Justitsministeriet i, at
der på baggrund af EMD’s nuværende praksis ikke er grundlag for at
hævde, at det vil være uproportionalt, at personer med midlertidig
beskyttelsesstatus som udgangspunkt afskæres adgang til
familiesammenføring efter de almindelige regler i § 9, idet der henses
til det forhold, at der fortsat er mulighed for familiesammenføring efter
§ 9 c, stk. 1, når hensynet til familien vejer tungere.
Instituttet finder det imidlertid helt afgørende, at Justitsministeriet i
lovforslaget redegør nærmere for, hvornår Justitsministeriet forestiller
sig, at det inden for det første år vil kunne komme på tale at meddele
opholdstilladelse med henblik på familiesammenføring.
Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af lovforslaget, at det
vil kunne komme på tale, såfremt en person i Danmark før afrejsen fra
hjemlandet har passet en handicappet ægtefælle, eller hvis den
herboende har alvorligt syge mindreårige børn i hjemlandet.
Institut for Menneskerettigheder er bekymret for, om denne
beskrivelse er tilstrækkelig rummelig til at kunne omfatte de
situationer, der i praksis vil kunne opstå, navnlig i tilfælde af opsplittede
familier med yngre børn.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at
Det uddybes og tydeliggøres, i hvilke situationer der vil
kunne ske familiesammenføring inden for det første år
på baggrund af § 9 c, stk. 1.
13/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ansøgerne vejledes om adgangen til at søge
familiesammenføring efter § 9 c, stk. 1.
5. REVISION
Det lægges som nævnt i lovforslagets bemærkninger til grund, at
personer, der er på flugt fra generelle forhold i hjemlandet, generelt må
antages at have et mere midlertidigt beskyttelsesbehov end personer,
hvor der foreligger særlige individuelle forhold.
Der kan rejses tvivl om, hvorvidt så ekstreme situationer, der giver
anledning til international beskyttelse på grund af vilkårlig
voldsudøvelse og overgreb på civile, i praksis vil have en sådan
midlertidig karakter.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at
Der forud for lovrevisionen i Folketingssamlingen 2017-
18 foretages en vurdering af forudsætningen om, at
personer, der tildeles midlertidig beskyttelsesstatus,
reelt har et mere midlertidigt beskyttelsesbehov,
herunder hvor stor en andel der har fået forlænget den
midlertidige opholdstilladelse af én eller flere omgange.
Der henvises til sagsnr.: 2014-941-0040.
Med venlig hilsen
Jonas Christoffersen
DIREKTØR
Korrekturrettet den 10. november 2014.
14/14