Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 76
Offentligt
1431496_0001.png
5. december 2014
J.nr. 14-4860750
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af lov om vurdering af landets faste ejen-
domme (Vurderingerne i årene 2015 og 2016).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 3. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431496_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorfor tinglysningsafgiften på erhvervsejendomme ikke udeluk-
kende beregnes ud fra ejerskiftesummen, ligesom det gøres på ejerboliger? Ministeren
bedes også oplyse, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være, hvis man laver denne
ændring?
Svar
Inden 1. januar 2014 blev der ved ejerskifte af såvel ejerboliger som erhvervsejendomme
mv. betalt tinglysningsafgift på baggrund af det højeste af enten handelsprisen eller den
offentlige vurdering. I december 2013 vedtog Folketinget lovforslag L 80 om ændring af
lov om vurdering af landets faste ejendomme og tinglysningsafgiftsloven. Som følge heraf
skal ejerboliger fra 1. januar 2014 som hovedregel betale tinglysningsafgift på baggrund af
handelsprisen. En tilsvarende regel blev ikke indført for erhvervsejendomme, bl.a. henset
til, at erhvervsdrivende må anses for at være professionelle aktører, som i højere grad end
almindelige boligejere må formodes at være opmærksomme på betydningen af konse-
kvenserne af, at en ejendomsvurdering evt. er forkert. Derfor vil den professionelle aktør
alt andet lige være mere tilbøjelig til at klage end boligejeren, hvis den pågældende ikke er
enig i vurderingens resultat. Det bemærkes i denne forbindelse, at der var almindelig ad-
gang til at klage over vurderingen af erhvervsejendomme i 2012.
En lovændring om, at der ved ejerskifte af erhvervsejendomme mv. som hovedregel be-
regnes tinglysningsafgift på baggrund af handelsprisen i stedet for af det højeste af enten
handelsprisen eller den offentlige vurdering, reducerer afgiftsgrundlaget for de ejerskifter
af erhvervsejendomme mv., hvor handelsprisen er lavere end ejendomsværdien.
Med afsæt i oplysninger om handelsprisen og ejendomsværdien for solgte erhvervsejen-
domme samt antallet af tinglyste salg skønnes en sådan ændring med væsentlig usikkerhed
at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 40 mio. kr. årligt i perioden 2015-2018
og ca. 5 mio. kr. i 2019,
jf. tabel 1.
De nye ejendomsvurderinger for erhvervsejendomme
mv. forventes offentliggjort i marts 2019. De provenumæssige konsekvenser af ændrin-
gen vurderes herefter at være begrænsede, da de nye ejendomsvurderinger forudsættes at
medføre, at forskellen mellem handelspris og ejendomsvurdering, uanset regelændringen,
mindskes. I de tilfælde, hvor ejendomsvurderingen er højere end handelsprisen, vil der
igen fra marts 2019 være muligt at klage over ejendomsvurderingen.
Tabel 1. Provenuvirkning ved handelspris for erhvervsejendomme mv.
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
2015
-40
-20
2016
-40
-20
2017
-40
-20
2018
-40
-20
2019
-5
-5
Anm.: Der er forudsat et tilbageløb på 55 pct. for erhvervsejendomme mv.
Kilde: Egne beregninger.
Efter tilbageløb skønnes mindreprovenuet til ca. 20 mio. kr. årligt i perioden 2015-2018
og knap 5 mio. kr. i 2019. Den varige virkning skønnes at være begrænset.
Side 2 af 2