Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 86
Offentligt
1485061_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4401-00395
Den 12. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 17. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 2 til L 86, forslag til lov om ændring af lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om miljøbeskyttelse og lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold (afdragsordning, finansiering
og fristfastsættelse ved påbud om forbedret spildevandsrensning samt drift og
vedligeholdelse af anlæg til spildevandshåndtering), som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Høegh (V).
Spørgsmål nr. 2 (L 86)
Vil ministeren kommentere Kommunernes Landsforenings høringssvar til L86,
hvoraf det fremgår, at KL frygter, at lovforslaget vil betyde, at nogle selskaber
kommer på fallittens rand, hvilket udledes af sætningen: ”KL forventer, at
økonomien i mindre forsyningsselskaber i nogle landkommuner bliver stærkt
belastet, når de skal agere lånekasse for trængte boligejere. Nogle
spildevandsselskaber har hverken likviditet eller lånemulighed til en sådan ny
aktivitet. Dermed kan det dybest set komme til at koste selskabet livet.”?
Svar
Med lovforslaget hjælper vi de særligt økonomisk trængte ejendomsejere, som ikke
kan betale udgifterne til etablering af nødvendige spildevandsanlæg i én omgang.
Hjælpen består i, at ejendomsejeren har mulighed for selv at spare op til udgiften
over tre år og at betale omkostningerne som afdrag over 20 år i stedet for som et
samlet større beløb.
Der indføres en række instrumenter, som har til formål at sikre
spildevandsselskabernes økonomi i denne afdragsordning.
For det første får spildevandsselskaberne mulighed for at optage lån med
kommunegaranti til etablering af anlæggene. Det medfører lave rentesatser.
For det andet skal de omfattede ejendomsejere betale et risikotillæg, som i et vist
omfang dækker ubetalte afdrag fra andre brugere af ordningen.
For det tredje bliver spildevandsselskabets tilgodehavende tinglyst som et
skadesløsbrev på ejendommen. Det medfører, at et restbeløb i afdragsordningen
vil kunne indfries ved salg af ejendommen.
For det fjerde vil spildevandsselskabet kunne overdrage inddrivelsen af ubetalte
afdrag til SKAT.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Skulle der på trods af ovenstående alligevel opstå et samlet tab på
afdragsordningerne for spildevandsselskabet, kan tabet opkræves over de
almindelige spildevandstakster.
Dette samlede tab vurderes på landsplan ikke at overstige et beløb på i alt 150 kr.
for en gennemsnitlig husstand over 20 år. Naturstyrelsen vil løbende overvåge, at
tabet ikke overstiger dette niveau. Overstiger beløbet dette niveau vil vi sammen
med de partier der støtter op om lovforslaget kigge på reglerne igen.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
2