Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 88
Offentligt
1526307_0001.png
5. maj 2015
J.nr. 14-5164043
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 88 - Forslag til Lov om ændring af lov om kildeskatteloven og selskabs-
skatteloven (Indførelse af skattepligt for udenlandske deltagere i danske kommanditsel-
skaber m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 8. april 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, hvilke muligheder for at drive erhvervsmæssig virksomhed der indskrænkes, hvis kommanditselskabsformen afskaffes, til skatteministeren
1526307_0002.png
Spørgsmål
Hvilke muligheder for at drive erhvervsmæssig virksomhed indskrænkes, hvis komman-
ditselskabsformen afskaffes, og virksomheder henvises til de øvrige selskabsformer, der
eksisterer?
Svar
Erhvervs- og vækstministeren har bidraget til besvarelse af dette spørgsmål og har oplyst
følgende:
”Der er som udgangspunkt ingen typer erhvervsmæssig virksomhed, der kun kan drives
af kommanditselskaber. Hvis kommanditselskabsformen afskaffes, vil der således ikke
være noget formelt til hinder for, at en virksomhed, der i dag drives i kommanditselskabs-
form, kan videreføres i en anden selskabsform.
Regeringen lægger imidlertid vægt på, at det skal være nemt at drive virksomhed i Dan-
mark. Derfor er det vigtigt, at der som led i erhvervsudøvelsen er mulighed for at vælge
mellem forskellige selskabsformer, der giver den nødvendige fleksibilitet for virksomhe-
derne. Netop derfor er der i de senere år indført nye selskabsformer som iværksættersel-
skaber, medarbejderinvesteringsselskaber og socialøkonomiske virksomheder. For nogle
investorer vil investering via kommanditselskaber være mest hensigtsmæssig. Det karakte-
ristiske ved kommanditselskaber er, at der er to forskellige deltagergrupper, dels komple-
mentarer, der hæfter fuldt og ubegrænset, dels kommanditister, der kun hæfter for et
begrænset beløb. Afskaffes denne mulighed, er der risiko for, at investeringerne i virk-
somheder falder.
Samtidig er det vigtigt, at vi løbende evaluerer anvendelsen af de forskellige selskabsfor-
mer og eventuelle uhensigtsmæssigheder i forbindelse hermed. Senest har jeg således bedt
Erhvervsstyrelsen om at se nærmere på den praksis, som gør sig gældende for visse kapi-
talfonde, hvor en erhvervsdrivende fond indsættes som komplementar i kommanditsel-
skabet. Hermed er kommanditselskabet ikke pligtig til at offentliggøre årsrapport efter
årsregnskabsloven. Denne undersøgelse vil blive gennemført i forbindelse med den
igangværende analyse af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, der forventes af-
sluttet juni 2015. ”
Side 2 af 2