Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99 Bilag 1
Offentligt
1438924_0001.png
I
FLYTNINENÆVNET
Formanden
I
Justitsministeriet
Politi- og strafferetsafdelingen
Dato:
J. nr.:
Sagsbeh.:
10. december 2014
14/176362
AUC
Justitsministeriet har ved e-post af 7. november 2014 fremsendt udkast til forslag til lov om æn
dring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket
indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.) med anmodning om Flygtninge-
nævnets eventuelle bemærkninger hertil.
Flygtningenævnet kan i den anledning oplyse, at lovforslaget, der
har
været drøftet af Flygtnin
genævnets formandskab og koordinationsudvalg, giver nævnet anledning til fØ’gende bemærk
ninger for så vidt angår de bestemmelser, der vedrører nævnets virksomhed:
1. Ad lovforslagets 2. nr. 4, 5 og 15
Der foreslås i lovforslagets
§
2, nr. 5, indsat en ny bestemmelse i udlændingelovens
§
32, stk. 11,
hvorefter en udlænding, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter den foreslåede
bestemmelse i
§
21 b, ikke uden tilladelse må indrejse og opholde sig her i landet (indrejsefor
bud). Indrejseforbuddet meddeles for bestandig og har gyldighed fra tidspunktet for udrejsen
eller udsendelsen eller, hvis udlændingen opholder sig uden for landet, fra tidspunktet for konsta
teringen af, at udlændingens opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet.
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, punkt 3.2.4 indledningsvis, fremgår, at be
stemmes det efterfølgende efter ansøgning, at en opholdstilladelse eller en opholdsret ikke skal
anses for bortfaldet, bortfalder indrej seforbuddet.
Det foreslås i lovforslagets
§
2, nr. 15, at der indsættes et nr. 6 i udlændingelovens
§
53 a, stk. 1,
hvorefter afgørelser efter den foreslåede bestemmelse i
§
21 b kan påklages til Flygtningenæv
net, hvis udlændingen er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens
§
7 eller
§
8, stk. i
eller 2.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 3.2.6.2, at det følger af den gæl
dende bestemmelse i udlændingelovens
§
53 a, stk. 2, sidste punktum, at Idage til Flygtninge-
nævnet over en afgørelse truffet af Udlændingestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i
§
21
b, vil blive tillagt opsættende virkning.
Det fremgår videre af de almindelige bemærkninger, at det forudsættes, at nævnet behandler Ida
ger over bortfald af en opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§
21 b, stk. 1, på samme måde som klager over bortfald af en opholdstilladelse efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens
§
17, stk. 1.
Adelgade 11-13
DK-1304 København K
Telefon: +45 3392 3334
Telefax: ÷45 3391 9400
E-post: [email protected]
Hjemmeside: www.fln.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438924_0002.png
Flygtningenævnet skal i den anledning bemærke, at klage over bortfald af en opholdstilladelse i
henhold til udlændingelovens
§
53 a, stk. 2, sidste pkt., har opsættende virkning. Dette indebæ
rer, at opholdstilladelsen ikke anses for bortfaldet, før Flygtningenævnet træffer afgørelse herom.
Udlændingen er under klagesagens behandling således i besiddelse af en gyldig opholdstilladel
se.
Hvad angår lovforslagets forudsætning om, at klager efter de foreslåede bestemmelser behandles
på samme måde som hidtidige klager over bortfald, skal Flygtningenævnet bemærke, at udlæn
dingen efter de gældende regler har adgang til at udtale sig mundtligt direkte over for Flygtnin
genævnet.
Flygtningenævnet forudsætter på denne baggrund, at en udlænding, som opholder sig uden for
Danmark, og som har påklaget Udlændingestyrelsens afgørelse om bortfald efter den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens
§
21 b, har mulighed for at indrejse i Danmark under sagens
behandling i nævnet.
2. Ad lovforslagets almindelige bemærkninger, forholdet til flygtningekonventionen
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§
21 b, stk. 1,
jf.
lovforslagets
§
2, nr. 4, at en opholdstilladelse bortfalder, når de i bestemmelsen nævnte betingelser er opfyldt,
medmindre bortfald vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Endvidere frem
går det af lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 5.2, at ordningen forudsættes admini
streret i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Flygtningenævnet skal i den anledning bemærke, at der i lovforslaget ikke ses taget udtrykkeligt
stilling til, hvorledes den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§
21 b forholder sig til
flygtningekonventionens bestemmelser for så vidt angår bortfald af en konventionsflygtnings
opholdstilladelse.
Lovforslaget indebærer, at flygtningekonventionens ophørsbestemmelser skal respekteres, såle
des at der kun kan statueres bortfald af en opholdstilladelse med konventionsstatus under de be
tingelser, der er angivet i flygtningekonventionens artikel 1 C, eller ophævelse af en opholdstil
ladelse med konventionsstatus, hvis den pågældende begår handlinger, som falder indenfor an
vendelsesområdet for flygtningekonventionens artikel 1 F(a) eller (c).
Der henvises til j.nr. 2014-1924-0138.
Med venlig hilsen
62
Bloch Andersen
2