Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489380_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
26. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1458918
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og
retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i
udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-
nisteren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingelo-
ven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede
konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til og yde teknisk bi-
stand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som indfører en
såkaldt solnedgangsklausul, således at der efter en given perio-
de aktivt skal tages stilling til, om der er behov for at viderefø-
re loven, og vil ministeren herunder tage stilling til, med hvilke
intervaller lovforslaget skal "ophøre"?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at
der med begrebet ”solnedgangsklausul” sigtes til en klausul, der tidsmæs-
sigt begrænser lovens gyldighedsperiode (udløbsklausul).
Spørgsmålet om anvendelsen af udløbsklausuler i lovgivningen er nærme-
re behandlet i Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet (2005), side
68 f, hvor der bl.a. er anført følgende:
”Det kan efter omstændighederne være hensigtsmæssigt at ind-
sætte en bestemmelse, hvorefter der i et nærmere angivet fol-
ketingsår skal fremsættes forslag om revision af loven (revisi-
onsklausul) eller at tidsbegrænse en lovs gyldighedsperiode
(udløbsklausul).
En revisionsklausul kan anvendes, hvor det må forventes, at
der efter nogen tid kan være behov for at overveje, om der i ly-
set af indhentede erfaringer mv. vil være anledning til at ændre
eller justere lovens bestemmelser.
Der kan f.eks. være tale om, at den pågældende lov efter sit
indhold har karakter af en forsøgsordning, som efter et vist
tidsrum bør tages op til fornyet overvejelser. I praksis kan også
hensyn af bl.a. politisk karakter i visse tilfælde føre til, at der
indsættes en revisionsklausul.
En udløbsklausul kan være relevant i de tilfælde, hvor loven
er begrundet i særlige forhold, som ikke kan forventes at bestå
i længere tid. Det vil da være hensigtsmæssigt med en udløbs-
klausul med henblik på at undgå, at lovgivningen fortsætter på
ubestemt tid, og at reducere den samlede mængde af regule-
ring.
Eksempelvis bør brugen af udløbsklausuler overvejes, hvis der ved lov skal
nedsættes råd og nævn, der har en tidsbegrænset horisont. Det kan f.eks.
også være relevant at overveje udløbsklausuler ved indførsel af konkurren-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
cebegrænsende regler, idet markedssituationen og forudsætningerne for
indførslen af reglerne kan ændres og således senere overflødiggøre regule-
ring.
Der bør dog generel udvises forsigtighed med at indsætte en
udløbsklausul i lovgivningen.
For det første kan en udløbsklausul skabe usikkerhed hos berørte parter,
virksomheder og borgere om, hvilken retstilstand, der vil gælde efter gyl-
dighedsperiodens ophør. For det andet forudsætter en udløbsklausul, at mi-
nisteriet har fuldt overblik over, hvilken lovgivning der i givet fald udløber
hvornår, således at der om nødvendigt kan tages nye initiativer inden gyl-
dighedsperiodens udløb. For det tredje er anvendelsen af udløbsklausuler
ikke hensigtsmæssig, hvis der er en vis sandsynlighed for, at der vil være
behov for at forlænge gyldighedsperioden ved at ophæve eller udskyde ud-
løbsklausulen ved et senere lovforslag. Endelig kan internationale forplig-
telser medføre, at det ikke er muligt at indsætte udløbsklausuler i lovgiv-
ningen, der f.eks. implementerer et EU-direktiv.
2.
Justitsministeriet finder ikke, at der i relation til de omstændigheder,
som lovforslaget skal regulere, foreligger et sådant særligt tilfælde, at der
bør indsættes en udløbsklausul. Dette skyldes bl.a., at ministeriet vurderer,
at der kan være behov for denne lovgivning over en længere årrække, uden
at det er muligt nærmere at afgrænse en sådan tidsmæssig udstrækning.
Som det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, skal
lovforslaget ses i en bredere sammenhæng, selv om baggrunden for lov-
forslaget er den aktuelle konflikt i Syrien og Irak.
Hvad angår spørgsmålet om den nærmere fastsættelse af lovforslagets gyl-
dighedsperiode, afhænger dette således både af, hvornår konflikten i Syri-
en og Irak kan forventes at ophøre, og om der kan tænkes andre konflikter,
hvortil danske statsborgere og herboende udlændinge udrejser.
Endvidere bemærkes, at reglerne i lovforslaget også vil kunne finde an-
vendelse i forhold til deltagelse i aktiviteter i udlandet, som ikke knytter
sig til et konfliktområde, jf. herved eksemplerne i pkt. 2.3.1.4 og pkt. 3.2.1
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet finder ikke at kunne afgrænse den tidsmæssige periode,
hvor der vil kunne være behov for den foreslåede lovgivning. Ved frem-
sættelse og vedtagelse af et eventuelt ændringsforslag om indsættelse af en
udløbsklausul, jf. nedenfor under pkt. 3, må det derfor bero på Folketingets
vurdering.
3.
Et ændringsforslag, hvorved der indsættes en udløbsklausul i lovforsla-
get, vil kunne udformes således:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
»x)
§ 4, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
”Loven træder i kraft den 1. marts 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2-9, og § 2 ophæves automatisk den [udløbsdato],
medmindre andet bestemmes inden denne dato.
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.”«
[Udløbsklausul]
Bemærkninger:
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 2-9 og § 2 op-
hæves automatisk den [udløbsdato], medmindre andet bestemmes inden
denne dato. Ændringsforslaget indebærer, at de ændringer af pasloven og
udlændingeloven om at styrke indsatsen mod rekruttering til væbnede kon-
flikter i udlandet automatisk, der gennemføres med lovforslaget, ophæves,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge de ændrede reglers
gyldighedsperiode.
4