Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489714_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1459241
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-
nille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil en nødhjælpsorganisation, der af de danske myndigheder
har fået tilladelse til at foretage en indsamling i Danmark,
dermed være omfattet af begrebet "anerkendt nødhjælpsorga-
nisation" (der henvises til lovforslagets bemærkninger punkt
2.3.1.4.) med den retsvirkning, at personer, der for denne orga-
nisation udsendes til konfliktzoner i eksempelvis Irak eller Sy-
rien, vil falde uden for lovforslagets anvendelsesområde?”
Svar:
Som anført i pkt. 2.3.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger har et
ophold i et konfliktområde som led i arbejdet for en anerkendt nødhjælps-
organisation et sådant anerkendelsesværdigt formål, at det falder uden for
lovforslagets anvendelsesområde. Det anføres i den forbindelse, at nød-
hjælpsarbejdere ikke i almindelighed må antages at blive udsat for en så-
dan påvirkningsrisiko, at de vil indebære en fare for statens sikkerhed, an-
dre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Med betegnelsen »anerkendt nødhjælpsorganisation« tilsigtes der ikke en
sammenhæng med bestemmelsen i indsamlingslovens § 4 i lov om ind-
samling m.v. om organisationer, der kan foretage indsamlinger uden for-
udgående tilladelse. Efter bestemmelsen i § 4 kan en organisation, der er
godkendt af skatteministeren efter ligningsloven som berettiget til at mod-
tage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, foretage indsam-
linger uden anmeldelse og efterfølgende indsendelse af regnskab, hvis or-
ganisationen har indsendt nogle nærmere angivne oplysninger til Indsam-
lingsnævnet.
Anerkendte nødhjælpsorganisationer vil kunne være både danske og uden-
landske.
Afgørende for, om en ”nødhjælpsorganisation” anses som ”anerkendt” i
lovforslagets forstand, vil være, hvorvidt organisationen er alment kendt
for at udføre nødhjælpsarbejde og rent faktisk udfører nødhjælpsarbejde i
det pågældende konfliktområde.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det bemærkes dog, at ophold i et konfliktområde som led i arbejdet for en
organisation, som udelukkende yder støtte i form af f.eks. nødhjælp til en
terrororganisation, vil være omfattet af lovforslagets anvendelsesområde.
Sådanne handlinger vil i øvrigt efter omstændighederne kunne indebære en
overtrædelse af bestemmelser i straffelovens kapitel 13. Derimod vil op-
hold hos en nødhjælpsorganisation, der stiller sine ydelser til rådighed for
alle personer i et givent konfliktområde, herunder eventuelt også medlem-
mer af en terrororganisation, i almindelighed falde uden for lovens anven-
delsesområde.
Der henvises endvidere til pkt. 3.2 i den kommenterede høringsoversigt til
lovforslaget, hvoraf fremgår, at personer, herunder eksempelvis læger, der
uden at være udsendt af en international humanitær organisation frivilligt
stiller sig til rådighed for Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL), efter om-
stændighederne vil kunne overtræde bestemmelser i straffelovens kapitel
13.
3