Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489558_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1460920
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 48 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 20. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-
tin Geertsen (V)
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 48 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag
om forbud mod og straf for at rejse til særlige områder uden
tilladelse, der indebærer følgende: Justitsministeren skal efter
indstilling fra Udenrigsministeriet, PET og FE fastsætte en li-
ste over de lande og områder, der er omfattet af forbuddet. Det
skal være en betingelse, at der i områderne er udbredte krigs-
lignende handlinger eller terroraktivitet uden en central, bredt
anerkendt statsmagt. Alle, der ønsker at rejse til de lande og
områder, der er opført på listen, skal søge om tilladelse hos
Justitsministeriet. Såfremt rejsen sker med et anerkendelses-
værdigt formål (nødhjælpsarbejde, presse m.v.), gives der til-
ladelse. Såfremt der ikke opnås tilladelse eller ikke søges, og
der alligevel foretages en rejse til de pågældende områder, skal
det være muligt at idømme en straf på op til 6 års fængsel.”
Svar:
1.
Som jeg påpegede under 1. behandlingen af lovforslaget den 16. januar
2015, er jeg ikke afvisende over for tanken om at indføre et mere generelt
indrejseforbud i forhold til Syrien og Irak på linje med det, der lægges op
til i spørgsmålet.
Der vil i givet fald være tale om et meget stort skridt og en væsentlig æn-
dring i vores retspolitik. Derfor er der behov for, at vi grundigt overvejer
muligheden for at indføre en ordning som den foreslåede og sikrer, at reg-
lerne i givet fald udformes på den helt rigtige måde og under hensyn til de
nødvendige afvejninger. Det betyder samtidig, at jeg ikke mener, at vi skal
gennemføre et så væsentligt tiltag som det foreslåede, som et ændringsfor-
slag til det lovforslag, der lige nu er under behandling i Folketinget.
2.
Hvad angår anmodningen om at yde lovteknisk bistand bemærkes, at det
ikke står Justitsministeriet klart, hvad der nærmere sigtes til med en række
af de begreber, der skal indgå i ændringsforslaget. Justitsministeriet kan i
den forbindelse bl.a. pege på følgende:
Begreberne »område«, »udbredte krigslignende handlinger« og »central,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bredt anerkendt statsmagt« forekommer ikke entydige og vil kræve en
nærmere afgrænsning.
Endvidere bør der tages nærmere stilling til, hvordan lovforslaget vil skul-
le regulere en situation, hvor en person opnår tilladelse fra Justitsministeri-
et på baggrund af urigtige oplysninger, eller hvor en person opnår tilladel-
se fra ministeriet, men under sit ophold i det pågældende land beslutter sig
for f.eks. at deltage aktivt i kamphandlingerne.
Det vil også skulle overvejes nøje, hvordan en tilladelsesordning gældende
for bl.a. journalister i givet fald bør udformes og administreres.
Herudover vil et sådant forslag skulle vurderes i forhold til Danmarks in-
ternationale forpligtelser.
3.
Justitsministeriet finder på det foreliggende grundlag ikke at kunne yde
lovteknisk bistand til et ændringsforslag af ovennævnte karakter.
3