Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489570_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1462708
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 56 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 20. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-
tin Geertsen (V)
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 56 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil ministeren redegøre for, om en person kan blive frata-
get/nægtet udstedelse af pas samt meddelt udrejseforbud, så-
fremt personen alene har udtrykt sympati for militant islami-
stisk ideologi?”
Svar:
Med lovforslaget lægges der op til at give politiet beføjelse til at nægte at
udstede pas til danske statsborgere eller inddrage et allerede udstedt dansk
pas, når der er grund til at antage, at den pågældende har til hensigt i ud-
landet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare
for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden.
Der lægges desuden op til at give politiet beføjelse til at supplere en afgø-
relse om at nægte at udstede pas eller at inddrage et allerede udstedt pas ef-
ter den foreslåede bestemmelse herom med et udrejseforbud, hvorved den
pågældende forbydes at forlade Danmark i et nærmere bestemt tidsrum.
Det vil bero på et konkret skøn, der foretages af politiet, om der i den en-
kelte sag foreligger tilstrækkelige oplysninger til at opfylde mistankekravet
(»grund til at antage«). Politiets skøn vil kunne efterprøves af domstolene,
jf. nærmere herom pkt. 2.3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
I pkt. 2.3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er anført nogle ek-
sempler på oplysninger, der i almindelighed vil være tilstrækkelige til at
opfylde mistankegrundlaget.
Her anføres bl.a. oplysninger om, at en person, der færdes i et radikaliseret
miljø, har udtrykt ønske om at rejse til Syrien for at deltage i kampene el-
ler på anden måde yde bistand i kampene. Endvidere anføres, at oplysnin-
ger om personer, der har udtrykt sympati for militant islamistisk ideologi,
og som derudover har udtrykt ønske om at rejse til Syrien eller et andet til-
svarende konfliktområde, hvor der udspiller sig en væbnet konflikt, også i
almindelighed vil være tilstrækkelige til at opfylde mistankekravet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Oplysninger om, at en person har udtrykt sympati for militant islamistisk
ideologi, uden at der i øvrigt foreligger oplysninger om, at den pågældende
har til hensigt at udrejse for eksempelvis at deltage i en væbnet konflikt i
udlandet, vil således i almindelighed ikke være tilstrækkelige til at træffe
afgørelse om pasinddragelse mv.
Det samme vil i almindelighed gælde, såfremt der alene foreligger oplys-
ninger om, at en person har udtrykt sympati for andre, der er udrejst af
Danmark for at deltage i en væbnede konflikt.
3