Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 105
Offentligt
1495164_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
9. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 105 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 22. januar 2015 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Bilag:
Bestemmel-
sen
§ 14 a
Beføjelsen
Finanstilsynet får som
følge af BRRD beføjelse
til at udstede en midlerti-
dig tilladelse til et broin-
stitut oprettet i henhold til
lov om restrukturering og
afvikling af visse finan-
sielle virksomheder, så-
fremt broinstituttet ikke
umiddelbart kan opfylde
alle betingelser for at få
tilladelse som enten pen-
geinstitut, realkreditinsti-
tut eller fondsmæglersel-
skab I. Baggrunden her-
for er, at afviklingssitua-
tioner ofte er meget tids-
pressede, og der kan op-
stå tilfælde, hvor det vil
være umuligt indenfor
kort frist at opfylde alle
betingelserne til at opnå
den relevante tilladelse.
Forhold til gældende regler
Med den nye beføjelse, er der
nu en eksplicit hjemmel til, at
Finanstilsynet kan give en
midlertidig tilladelse i en
afviklingssituation.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
§§ 71 a - 71
Pengeinstitutter, realkre-
ditinstitutter og fonds-
c
mæglerselskaber I skal
udarbejde genopretnings-
planer, der har til formål
at understøtte, at et pen-
Der findes i dag regler om
genopretningsplaner,
hvor
Finanstilsynet som tilsyns-
myndighed er beføjet til at
komme med bemærkninger
til planerne og til at give
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0002.png
2/16
geinstitut, et realkreditin-
stitut eller et fondsmæg-
lerselskab I på et så tidligt
et tidspunkt som muligt
iværksætter tiltag med
henblik på at genoprette
virksomheden og sikre
dennes levedygtighed på
længere sigt.
konkrete påbud, såfremt pla-
nerne vurderes at være util-
strækkelige til at genoprette
virksomheden.
Med BRRD bliver Finanstil-
synets beføjelse til at reagere
på utilstrækkelige genopret-
ningsplaner tydeliggjort, da
det nu fremgår eksplicit af
reglerne, at Finanstilsynet
skal påbyde virksomheden at
forelægge en ny plan, såfremt
den vurderes at være util-
strækkelig.
De indholdsmæssige krav
til de genopretningsplaner
og
koncerngenopret-
ningsplaner, som de om-
fattede virksomheder skal
udarbejde og indsende til
Finanstilsynet til vurde- Hvis
genopretningsplanen
ring, uddybes som følge herefter fortsat vurderes at
af BRRD.
være utilstrækkelig, får Fi-
nanstilsynet i medfør af
Hvis Finanstilsynet vur- BRRD en række eksplicitte
derer, at en genopret- beføjelser til tage hånd om
ningsplan har væsentlige genopretningsplanens mang-
mangler, eller at der er ler.
væsentlige hindringer for
planens iværksættelse, får
Finanstilsynet beføjelse
til at påbyde den pågæl-
dende virksomhed eller
modervirksomhed at fore-
lægge en revideret plan
for Finanstilsynet.
Hvis virksomheden ikke
inden for den fastsatte
frist forelægger en revide-
ret plan, eller hvis den
reviderede plan ikke i
tilstrækkelig grad afhjæl-
per de påpegede mangler
og hindringer, får Finans-
tilsynet beføjelse til at
påbyde virksomheden at
1) nedbringe virksomhe-
dens risikoprofil, herun-
der likviditetsrisikoen,
2) muliggøre rettidige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0003.png
3/16
rekapitaliseringstiltag,
3) revidere virksomhe-
dens strategi og struktur,
4) foretage ændringer af
finansieringsstrategien for
at forbedre de centrale
forretningsområders og
kritiske funktioners mod-
standsdygtighed og
5) foretage ændringer i
virksomhedens ledelses-
struktur.
§ 125 i
Realkreditinstitutter skal
fremover
opfylde
et
gældsbufferkrav,
som
skal sikre bedre mulighed
for tabsabsorbering og
bidrage til at undgå, at
instituttet skal afvikles.
Finanstilsynet får i relati-
on hertil beføjelse til at
fastsætte, at gældsbuffer-
kravet for et realkreditin-
stitut skal opfyldes helt
eller delvist med kapital-
instrumenter med kon-
traktuel mulighed for
nedskrivning eller kon-
vertering.
Ny beføjelse som følge af det
foreslåede gældsbufferkrav i
relation til realkreditinstitut-
ter.
§§ 177 a og
Bestemmelserne fastsæt-
ter, at §§ 243 a og 243 c,
177 b
også finder anvendelse på
visse koncerner, hvor den
øverste modervirksomhed
er beliggende i Danmark.
Se yderligere under be-
skrivelsen af §§ 243 a og
243 c.
§§ 182 b -
BRRD medfører, at der
kommer nogle nye mu-
182 e
ligheder for virksomheder
i koncerner til at yde støt-
te til hinanden, såfremt en
Bestemmelsen udvider Fi-
nanstilsynets beføjelser i rela-
tion til tidlig indgriben ved en
udvidelse af de omfattede
typer af virksomheder i kon-
cerner.
Reglerne supplerer de gæl-
dende regler om, at Finanstil-
synet skal give tilladelse til
koncerninterne transaktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0004.png
4/16
af dem kommer i proble-
mer. Reglerne gælder kun
i de situationer, hvor der
er en virksomhed i kon-
cernen, der opfylder be-
tingelserne for tidlig ind-
griben.
Finanstilsynet får i den
forbindelse nye beføjel-
ser, da Finanstilsynet skal
give tilladelse, såfremt
virksomheder, inden for
en omfattet koncern, hvor
den øverste modervirk-
somhed er under konsoli-
deret tilsyn af Finanstil-
synet, ønsker at indgå
aftale om koncernintern
finansiel støtte. Det er en
betingelse for godkendel-
se af aftalen, at den kon-
cerninterne
finansielle
støtte skal bruges, hvis en
eller flere af parterne ef-
ter indgåelsen kommer i
en situation, hvor betin-
gelserne for tidlig indgri-
ben i kapitel 15 a er op-
fyldt.
En virksomhed må kun
yde koncernintern finan-
siel støtte i overensstem-
melse med den indgåede
aftale til en virksomhed,
der opfylder betingelser-
ne i kapitel 15 a om tidlig
indgriben, når betingel-
serne herfor er opfyldt.
Finanstilsynet kan i situa-
tioner, hvor den støtte-
ydende virksomhed aktu-
elt ønsker at yde koncern-
intern finansiel støtte,
forbyde eller begrænse
støtten, hvis Finanstilsy-
Efter de gældende regler skal
Finanstilsynet give tilladelse
til koncerninterne tranaktio-
ner gælder alle finansielle
virksomheder dvs. også inve-
steringsforvaltningsselskaber
og forsikringsselskaber. Det
følger af disse regler, at det i
koncerner kræver Finanstil-
synets tilladelse at have ek-
sponeringer mod andre virk-
somheder inden for samme
koncern bort fra eksponerin-
ger mod dattervirksomheder.
Reglerne gælder generelt og
omhandler således ikke trans-
aktioner, der ønskes foretaget
i forhold til koncernintern
finansiel støtte, hvor en af
virksomhederne er i proble-
mer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0005.png
5/16
net vurderer, at betingel-
serne for indgåelse af
aftalen ikke er opfyldt.
§ 206
Ved sammenlægning af et Ny beføjelse
pengeinstitut eller et real-
kreditinstitut eller en be-
stemt forretningsdel af
disse kan Finanstilsynet
tillade en kortere frist til
orientering af indskyder-
ne eller investorerne, end
den der følger af loven.
Finanstilsynet får en ek-
splicit hjemmel til at ind-
drage en omfattet virk-
somheds tilladelse, så-
fremt virksomheden ikke
opfylder det for virksom-
heden fastsatte likvidi-
tetskrav samt artikel 412,
stk. 1, i CRR. Inddragelse
er betinget af, at virk-
somheden ikke inden for
en af Finanstilsynet fast-
sat frist, som kan forlæn-
ges, har tilvejebragt den
foreskrevne likviditet.
Finanstilsynet får en ny
beføjelse til efter høring
af Finansiel Stabilitet at
træffe afgørelse om, at en
omfattet virksomhed eller
koncern anses for nødli-
dende eller forventeligt
nødlidende.
Finanstilsynet kan i dag ind-
drage en finansiel virksom-
heds tilladelse, hvis virksom-
heden gør sig skyldig i grove
og gentagne overtrædelser af
blandt andet lov om finansiel
virksomhed. Dette omfatter
også likviditetskravene.
Som følge af BRRD fremgår
det nu eksplicit af reglerne, at
tilladelsen kan inddrages,
såfremt
likviditetskravene
ikke er opfyldt.
§ 224
§ 224 a
Den nye beføjelse skal an-
vendes i sammenhæng med
de gældende regler om, at
Finanstilsynet skal fastsætte
en frist til opfyldelse af kapi-
talkravene, såfremt et penge-
institut,
realkreditinstitut,
fondsmæglerselskab
eller
investeringsforvaltningssel-
Vurderingen er den første skab ikke opfylder kapital-
af tre kumulative afvik- kravene.
lingsbetingelser, som skal
være opfyldt, før der kan
ske afvikling eller re-
strukturering i henhold til
lov om restrukturering og
afvikling af visse finan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0006.png
6/16
sielle virksomheder.
§§ 243 a -
Disse bestemmelser ud-
gør de såkaldte tidlig ind-
243 d
griben-bestemmelser,
som skal være med til at
sikre, at de omfattede
virksomheder genopret-
tes.
Finanstilsynet får som noget
nyt, mulighed for at iværk-
sætte beføjelser, hvis det er
overvejende sandsynligt at en
virksomhed vil overtræde de
omtalte regler. Det betyder, at
beføjelserne vil kunne iværk-
sættes på et tidligere tids-
Beføjelserne kan iværk- punkt end i dag.
sættes, hvis et pengeinsti-
tut, realkreditinstitut eller Finanstilsynet har i dag mu-
et fondsmæglerselskab I ligheder for at gribe ind over
overtræder, eller det er for virksomheder, der er på
overvejende sandsynligt, vej ud i problemer. Som reg-
at virksomheden i nær lerne er i dag er kravet, at der
fremtid vil overtræde skal være en ikke uvæsentlig
kravene fastsat i lov om risiko for, at virksomheden på
finansiel
virksomhed, kortere eller længere sigt vil
regler udstedt i medfør miste sin tilladelse til at drive
heraf, fastsat i kapital- virksomhed. Der findes såle-
kravsforordningen
des i dag en vis mulighed for
(CRR), eller visse be- at gribe ind over for en virk-
stemmelser i direktivet somhed, som opfylder lovens
om markeder for finan- krav.
sielle instrumenter (Mi-
FID) eller forordningen
om markeder for finan-
sielle instrumenter (Mi-
FIR).
De tiltag, som Finanstil-
synet eksplicit vil kunne
påbyde virksomheden, er
at:
1) iværksætte eller opda-
tere sin genopretnings-
plan, som er udarbejdet i
overensstemmelse med
§§ 71 a og 71 b,
2) udarbejde og indsende
en handlingsplan til Fi-
nanstilsynet,
3) indkalde virksomhe-
dens øverste myndighed,
4) et eller flere medlem-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0007.png
7/16
mer af bestyrelse eller
direktion skal nedlægge
hvervet, jf. § 64,
5) udarbejde og indsende
en plan for forhandlinger
om omstrukturering af
virksomhedens gæld,
6) ændre sin forretnings-
strategi,
7) ændre sin retlige eller
operationelle struktur, og
8) kontakte potentielle
købere med henblik på at
forberede en afvikling af
virksomheden.
Hvis en virksomhed ikke
efterkommer et påbud om
at indkalde virksomhe-
dens øverste myndighed,
får Finanstilsynet beføjel-
se til på vegne af virk-
somheden at indkalde
denne og fastsætte dags-
ordenen herfor.
Såfremt et pengeinstituts,
realkreditinstituts
eller
fondsmæglerselskab I´s
finansielle situation for-
værres betydeligt, eller
der foreligger alvorlig
overtrædelse af den fi-
nansielle lovgivning, kan
Finanstilsynet, hvis det
vurderes nødvendigt for
at genoprette virksomhe-
dens finansielle situation,
påbyde virksomheden at
indsætte en eller flere
midlertidige administrato-
rer for en periode på op
til ét år ad gangen.
Det vil være Finanstilsy-
net, som vil fastlægge
rammerne for den midler-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0008.png
8/16
tidige administrators ar-
bejde.
§ 245 a
Finanstilsynet vil kunne
påbyde et pengeinstitut,
et realkreditinstitut og et
fondsmæglerselskab I at
udarbejde et register over
finansielle
kontrakter,
som virksomheden har
indgået.
Finanstilsynet fastsætter
efter høring af Finansiel
Stabilitet nærmere regler
om, hvilke oversigter og
oplysninger, som virk-
somheden skal tilveje-
bringe og hvilke tiltag og
systemer der er nødven-
dige for at sikre dette.
Den gældende hjemmel til at
Finanstilsynet kan udstede en
bekendtgørelse, der skal sik-
re, at en virksomhed kan af-
vikles, såfremt genopretning
ikke lykkes, ændres som føl-
ge af BRRD.
Ændringen betyder blandt
andet, at Finanstilsynet som
noget nyt vil kunne påbyde et
register over finansielle kon-
trakter.
§§ 259 og
Finanstilsynet skal udar- Ny beføjelse
bejde, vedtage og vedli-
260
geholde en afviklingsplan
for et pengeinstitut, et
realkreditinstitut og et
fondsmæglerselskab I.
Afviklingsplanen vedta-
ges af Finanstilsynet efter
indstilling fra Finansiel
Stabilitet.
Finanstilsynet skal endvi-
dere udarbejde, vedtage
og vedligeholde en kon-
cernafviklingsplan
for
koncerner, hvor den øver-
ste modervirksomhed er i
Danmark, og hvor mo-
dervirksomheden er et
pengeinstitut, et realkre-
ditinstitut, et fondsmæg-
lerselskab I, en blandet
holdingvirksomhed eller
en finansiel holdingvirk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0009.png
9/16
somhed.
Koncernafviklingsplaner-
ne vedtages af Finanstil-
synet efter indstilling fra
Finansiel Stabilitet og i
samarbejde med afvik-
lingsmyndighederne for
dattervirksomhederne,
samt efter høring af even-
tuelle afviklingsmyndig-
heder og kompetente
myndigheder i andre lan-
de inden for Den Europæ-
iske Union eller i lande,
som Unionen har indgået
aftale med på det finan-
sielle område, hvor væ-
sentlige filialer er belig-
gende. Finanstilsynet kan
beslutte, at der for hver
enkelt dattervirksomhed,
som er et pengeinstitut, et
realkreditinstitut eller et
fondsmæglerselskab
I,
skal udarbejdes og vedli-
geholdes en afviklings-
plan i henhold til § 259.
§ 261
Finanstilsynet kan som et Ny beføjelse
led i udarbejdelsen af
afviklingsplaner påbyde
en virksomhed eller en
modervirksomhed at bistå
med udarbejdelsen og
vedligeholdelsen af virk-
somhedens eller koncer-
nens afviklingsplan, her-
under påbyde virksomhe-
den eller modervirksom-
heden at indsende alle
relevante oplysninger.
§§ 262 og
Finanstilsynet og Finan- Ny beføjelse
siel Stabilitet vurderer i
263
forbindelse med udarbej-
delsen af afviklingsplaner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0010.png
10/16
for de omfattede virk-
somheder og for koncer-
ner, hvorvidt der er væ-
sentlige hindringer for, at
en virksomhed eller kon-
cern kan afvikles.
§ 264
Konstaterer Finanstilsy- Ny beføjelse
net og Finansiel Stabilitet
ved vurderingen af afvik-
lingsmulighederne for en
virksomhed, at der er
væsentlige hindringer for
afviklingen af den pågæl-
dende virksomhed, under-
retter
Finanstilsynet
skriftligt virksomheden
og eventuelle afviklings-
myndigheder i andre lan-
de inden for Den Europæ-
iske Union eller lande,
som Unionen har indgået
aftale med på det finan-
sielle område, hvor væ-
sentlige filialer er belig-
gende, herom. Vurderer
Finanstilsynet og Finan-
siel Stabilitet, at de af en
virksomhed
foreslåede
tiltag ikke effektivt af-
hjælper eller fjerner de
væsentlige afviklingshin-
dringer, kan Finanstilsy-
net:
1) Påbyde virksomheden
at gennemgå aftaler om
koncernintern finansiel
støtte, eller genoverveje
fraværet af sådanne, ud-
arbejde
koncerninterne
serviceaftaler eller ser-
viceaftaler med tredje-
mand til dækning af kriti-
ske funktioner.
2) Påbyde virksomheden
at begrænse dennes mak-
simale enkeltvise og sam-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0011.png
11/16
lede eksponeringer. I spe-
cifikke tilfælde eller på
regelmæssig basis ved
påbud stille krav om
yderligere oplysninger,
som er relevante i forbin-
delse med afvikling.
4) Påbyde virksomheden
at afhænde bestemte akti-
ver.
5) Påbyde virksomheden
at begrænse eller indstille
eksisterende eller påtænk-
te aktiviteter.
6) Begrænse eller forhin-
dre udviklingen af nye
eller eksisterende forret-
ningsområder eller salget
af nye eller eksisterende
produkter.
7) Påbyde at virksomhe-
den eller en dattervirk-
somhed, som virksomhe-
den kontrollerer enten
direkte eller indirekte,
forenkles gennem æn-
dringer af dennes retlige
eller operationelle struk-
tur for at sikre, at kritiske
funktioner kan adskilles
juridisk og operationelt
fra andre funktioner ved
anvendelsen af afvik-
lingsværktøjer.
8) Påbyde virksomheden
at oprette en finansiel
holdingvirksomhed.
9) Påbyde et pengeinstitut
eller et fondsmæglersel-
skab I at udstede ned-
skrivningsegnede passi-
ver for at opfylde kravene
i § 266.
10) Påbyde et pengeinsti-
tut eller et fondsmægler-
selskab I at træffe andre
tiltag for at leve op til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0012.png
12/16
kravet om nedskrivning-
segnede passiver i hen-
hold til § 266.
11) Påbyde den blandede
holdingvirksomhed
at
oprette en særskilt finan-
siel holdingvirksomhed
til at overtage styringen
med virksomheden, hvis
dette er nødvendigt for at
lette afviklingen og und-
gå, at anvendelsen af de
afviklingsværktøjer og -
beføjelser, som følger af
kapitel 4 i lov om restruk-
turering og afvikling af
visse finansielle virksom-
heder, får negative kon-
sekvenser for koncernens
ikke-finansielle del.
§ 265
Konstaterer Finanstilsy- Ny beføjelse
net og Finansiel Stabilitet
ved en vurdering af afvik-
lingsmulighederne for en
koncern, at der er væsent-
lige hindringer for afvik-
lingen af den pågældende
koncern, udarbejder og
forelægger Finanstilsynet
efter indstilling fra Finan-
siel Stabilitet i samarbej-
de med Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed,
og efter høring af de
kompetente myndigheder,
en rapport om vurderin-
gen. Finanstilsynet kan
beslutte, at der for hver
enkelt dattervirksomhed
skal påbydes tiltag i over-
ensstemmelse med § 264,
stk. 2 og 3.
Finanstilsynet fastsætter Ny beføjelse
efter høring af Finansiel
Stabilitet kravet til stør-
§ 266
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0013.png
13/16
relsen af et pengeinstituts
og et fondsmæglerselskab
I’s nedskrivningsegnede
passiver. Kravet fastsæt-
tes individuelt for de en-
kelte dattervirksomheder
i en koncern. Kravet til
nedskrivningsegnede pas-
siver fastsættes som en
procentdel af de samlede
passiver. Finanstilsynet
kan efter høring af Finan-
siel Stabilitet konkret
beslutte, at finansierings-
institutter og finansielle
holdingvirksomheder skal
opfylde kravet.
Finanstilsynet kan i visse
tilfælde dispensere fra det
individuelle krav, og kan
endvidere, når det er rele-
vant, dispensere for kra-
vet for broinstitutter som
omhandlet i § 21 i lov om
restrukturering og afvik-
ling af visse finansielle
virksomheder.
§ 268
Finanstilsynet fastsætter Ny beføjelse
efter høring af Finansiel
Stabilitet kravet til ned-
skrivningsegnede passi-
ver for et pengeinstitut, et
fondsmæglerselskab
I
eller for virksomheder og
koncerner, som omfattes i
henhold til § 266, stk. 2
og 3, på et konsolideret
niveau, på baggrund af en
konkret vurdering.
Finanstilsynet skal kon- Ny beføjelse
trollere, at den enkelte
virksomhed til enhver tid
overholder kravet til ned-
skrivningsegnede passi-
§ 269
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0014.png
14/16
ver.
§ 271
Finanstilsynet kan oprette
Ny beføjelse
og deltage i afviklingskol-
legier for at gennemføre de
i lovforslagets kap. 17
nævnte opgaver for en
koncern, hvor den øverste
modervirksomhed er i
Danmark, og hvor moder-
virksomheden er et penge-
institut, et realkreditinsti-
tut, et fondsmæglerselskab
I, en blandet holdingvirk-
somhed eller en finansiel
holdingvirksomhed, som
mindst har en dattervirk-
somhed, som er et penge-
institut, realkreditinstitut
eller fondsmæglerselskab
I.
Finanstilsynet kan - og
Ny beføjelse
skal - uden ugrundet op-
hold nedskrive eller kon-
vertere relevante kapitalin-
strumenter i et pengeinsti-
tut, et realkreditinstitut
eller et fondsmæglersel-
skab I til egentlige kerne-
kapitalinstrumenter, hvis
Finanstilsynet konstaterer,
at virksomheden ikke vil
være levedygtig, medmin-
dre beføjelsen anvendes.
Finanstilsynet kan anmode
Finansiel Stabilitet om at
foretage en værdiansættel-
se til brug for ovennævnte
konstatering. Beslutning
om størrelsen af nedskriv-
ningen eller konvertering
foretages ligeledes på
grundlag af denne værdi-
ansættelse.
Endelig får Finanstilsynet
beføjelse til i forbindelse
§§ 272 - 273
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0015.png
15/16
med konvertering af rele-
vante kernekapitalinstru-
menter på virksomhedens
vegne at foranledige ud-
stedelse af det relevante
antal egentlige kernekapi-
talinstrumenter til ejerne af
de relevante kapitalinstru-
menter.
Finanstilsynets beføjelser i
henhold til § 272 vedrø-
rende nedskrivning og
konvertering udvides til i
visse situationer at omfatte
koncerner.
Der er tale om nye beføjel-
ser som følge af BRRD.
§ 274
Pengeinstitutter, realkre-
Ny beføjelse
ditinstitutter, fondsmæg-
lerselskaber I samt en
række holdingvirksomhe-
der skal sikre, at relevante
kontrakter, som virksom-
heden indgår efter den 1.
juni 2015, og som er regu-
leret af lovgivningen i et
tredjeland, indeholder en
bestemmelse,
hvorefter
modparten anerkender, at
forpligtelsen, som aftalen
omhandler, kan gøres til
genstand for Finanstilsy-
nets eller Finansiel Stabili-
tets nedskrivnings- og
konverteringsbeføjelser.
Finanstilsynet kan som
noget nyt påbyde en virk-
somhed at indhente en
juridisk udtalelse om, at
kontraktbestemmelser
vedr. ovenstående er bin-
dende for modparten og
kan håndhæves i overens-
stemmelse med vilkårene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495164_0016.png
16/16
§ 344
Finanstilsynet får beføjelse
til at påse overholdelsen af
forordninger, som er ud-
stedt i medfør af BRRD.
I situationer, hvor Finans-
tilsynet vurderer, at et
pengeinstitut, et realkredit-
institut eller et fondsmæg-
lerselskab I ikke opfylder
eller forventeligt ikke op-
fylder kravene i lov om
finansiel virksomhed eller
CRR til opretholdelse af
virksomhedens tilladelse,
kan Finanstilsynet som
noget nyt føre drøftelser
med interesserede parter
og interessenter med hen-
blik på at finde en løsning
på virksomhedens situati-
on.
Som noget nyt får Finanstilsy-
net bemyndigelse til at føre
drøftelser med interesserede
parter og interessenter med
henblik på at finde en løsning
på en nødlidende eller potenti-
elt nødlidende virksomhed.
Hidtil har Finanstilsynet skulle
indhente mandat fra ministeren
for at kunne føre sådanne drøf-
telser, idet beføjelsen er blevet
anset som liggende uden for
Finanstilsynets
sædvanlige
tilsynsvirksomhed. Med befø-
jelsen til at føre drøftelser, som
blandt andet skal ses i sam-
menhæng med de nye tidlige
indgriben-beføjelser, ændres
rammerne for indhentelse af
mandat.