Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 137
Offentligt
1528744_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har anmodet om bidrag fra Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold til brug for SUU L 137 – svar
på spørgsmål 32 fra Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg. Spørgsmå-
let har følgende ordlyd:
L 137 spørgsmål 32:
”Spm. om ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 13 vil indhente en udta-
lelse fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, for så
vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler magtanvendelse på det socia-
le område, til ministeren for sundhed og forebyggelse.”
Der henvises i spørgsmål 32 til spørgsmål 13, som har følgende ordlyd:
L 317 spørgsmål 13:
”Vil ministeren beskrive, hvad der kan udløse magtanvendelse på hhv. det socia-
le område og de psykiatriske afdelinger, og vil ministeren herunder redegøre for,
hvad der reguleres i hhv. love og bekendtgørelser?”
Hermed fremsendes Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale For-
holds bidrag til SUU L 137 – svar på spørgsmål 32:
Bidrag fra MBLIS
”Reglerne for magtanvendelse på det sociale område omfatter børn og unge un-
der 18 år, som er anbragt uden for hjemmet, samt voksne, som modtager visse
sociale indsatser efter serviceloven.
Børn og unge anbragt uden for hjemmet
I lov om social service (serviceloven) er fastsat regler om særlig støtte til børn og
unge med behov herfor. Formålet er at sikre, at disse børn og unge kan opnå
samme muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksen-
liv som deres jævnaldrende, jf. servicelovens § 46. Støtten skal ydes med henblik
på at sikre barnets eller den unges bedste og kan omfatte forebyggende foran-
staltninger, som for eksempel tildeling af en kontaktperson eller familiebehand-
ling, og anbringelse af barnet eller den unge uden for hjemmet på et anbringel-
sessted, som for eksempel en plejefamilie, et opholdssted eller en døgninstituti-
on.
Side 1 af 4
L 137 - 2014-15 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 32: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 13 vil indhente en udtalelse fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, for så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler magtanvendelse på det sociale område, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Som led i omsorgen for børn og unge anbragt uden for hjemmet på døgninstitu-
tioner (hhv. åbne døgninstitutioner, delvis lukkede døgninstitutioner og sikrede
døgninstitutioner) og opholdssteder kan der i nogle tilfælde være behov for at
anvende magt. Reglerne her for er fastsat i serviceloven og uddybet i bekendtgø-
relse nr. 186 af 20. februar 2015 om magtanvendelse over for børn og unge
anbragt uden for hjemmet (magtanvendelsesbekendtgørelsen). I det følgende
redegøres for de væsentlige af disse regler. Der kan efter serviceloven ikke an-
vendes magt over for børn og unge anbragt i plejefamilier.
Magtanvendelse skal begrænses til det absolut nødvendige, må aldrig erstatte
omsorg og socialpædagogisk bistand og skal altid stå i et rimeligt forhold til det,
der søges opnået hermed. Legemlig afstraffelse og fiksering er ikke tilladt. Yd-
mygende, hånende eller anden nedværdigende behandling er ikke tilladt. Enhver
form for magtanvendelse skal registreres og indberettes af den pågældende
institution til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnets ophold i
tilbuddet, og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med tilbuddet, jf.
servicelovens § 123, stk. 4.
Magtanvendelse kan dels bestå i en anbringelse på en delvist lukket eller sikret
institution eller afdeling med de begrænsninger i barnets eller den unges bevæ-
gelsesfrihed, der heraf følger, som beskrevet nedenfor, dels i andre indgreb i
den unges selvbestemmelsesret.
På delvist lukkede institutioner og afdelinger kan yderdøre og vinduer aflåses i
perioder, jf. servicelovens § 123 b, stk. 2. Anbringelse på delvist lukkede institu-
tioner og afdelinger må alene finde sted, når det er afgørende for den socialpæ-
dagogiske behandling, at yderdøre og vinduer kan aflåses i perioder, eller at
barnet eller den unge kan fastholdes fysisk, og der er risiko for, at barnets eller
den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af kriminel ad-
færd, misbrugsproblemer eller andre adfærds- og tilpasningsproblemer hos bar-
net eller den unge, jf. servicelovens § 123 b, stk. 1.
I særlige tilfælde kan der være behov for at anbringe børn og unge på sikrede
institutioner eller afdelinger, dvs. på institutioner eller afdelinger, hvor det er
tilladt at have yderdøre og vinduer konstant aflåst. Sikrede institutioner eller
afdelinger må alene anvendes, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det abso-
lut påkrævet, jf. servicelovens § 123. § 30 i bekendtgørelse om magtanvendelse
over for børn og unge anbragt uden for hjemmet uddyber reglerne herfor.
Magtanvendelse kan endvidere bestå i bestemte indgreb under selve anbringel-
sen som led i omsorgen for børn og unge anbragt uden for hjemmet. Reglerne
her for er fastsat i servicelovens §§ 123 - 123 d og uddybet i magtanvendelses-
bekendtgørelsen. Reglerne varierer, alt efter om der tale om anbringelse på et
opholdssted eller en åben, delvist lukket eller sikret døgninstitution eller afde-
ling.
Side 2 af 4
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\729ad86d-2c2d-4f3c-a22d-05016d9cec84\x1528744_1_0.docx
L 137 - 2014-15 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 32: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 13 vil indhente en udtalelse fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, for så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler magtanvendelse på det sociale område, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Afhængigt af anbringelsessted omfatter tilladte indgreb fysisk magtanvendelse,
hvor den unge fastholdes eller føres til et andet opholdsrum, tilbageholdelse på
institutionen i op til 14 dage efter anbringelsen, undersøgelse af barnets eller
den unges person eller opholdsrum samt kontrol med barnets eller den unges
brevveksling, telefonsamtaler eller anden kommunikation. I helt særlige tilfælde
kan børn og unge anbragt på sikrede institutioner og afdelinger anbringes i iso-
lation i korte perioder. Isolation må alene anvendes, når forholdene i det enkelte
tilfælde gør det absolut påkrævet, jf. servicelovens § 123, stk. 1. Nærmere regler
herfor er fastsat i § § 20 og 39 i bekendtgørelse om magtanvendelse over for
børn og unge anbragt uden for hjemmet. Endelig gælder der for børn og unge,
som er anbragt på døgninstitutioner eller opholdssteder, og som har betydelig
og varig nedsat psykisk funktionsevne, særlige regler om brug af personlige
alarm- eller pejlesystemer, jf. servicelovens § 123 d.
Regeringen nedsatte i 2013 Udvalget om magtanvendelse på anbringelsessteder
for børn og unge (Magtanvendelsesudvalget) bestående af eksperter og praktike-
re. Udvalget har blandt andet haft til opgave at analysere det eksisterende
hjemmelsgrundlag for magtanvendelse og eventuelle behov for nye tiltag. Det
forventes, at udvalgets betænkning vil blive offentliggjort senere i foråret.
Voksne
Efter lov om social service er mulighederne for anvendelse af magt og andre
indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne reguleret i lovens §§ 124 –
137. Servicelovens magtanvendelsesregler skal ses i sammenhæng med service-
lovens § 82 om kommunernes pligt til at yde hjælp efter formålet i serviceloven
til personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne.
Efter loven skal anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
begrænses mest muligt, og indgreb må aldrig erstatte omsorg, pleje og social-
pædagogisk bistand, ligesom de enkelte indgreb skal stå i rimeligt forhold til
det, der skal opnås og være så skånsomme og kortvarige som muligt.
Servicelovens magtanvendelsesregler for voksne gælder for personer med bety-
delig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der i forvejen modtager betydelig
hjælp efter serviceloven, og som ikke samtykker i en foranstaltning efter lovens
§§ 125 – 129. Det er en forudsætning, at der foreligger den fornødne faglige
dokumentation for den pågældendes nedsatte funktionsevne.
Hensynet bag servicelovens regler om indgreb uden samtykke over for borgere,
der er omfattet af målgruppen for magtanvendelse, er således en beskyttelse af
borgerens integritet og egne interesser, fx at undgå væsentlig personskade mv.,
og at bidrage til at sikre muligheden for at borgeren kan få den nødvendige pleje
og støtte.
Servicelovens §§ 125 – 129 indeholder en udtømmende oplistning af de foran-
staltninger /indgreb, der, under de i bestemmelsen anførte materielle betingel-
Side 3 af 4
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\729ad86d-2c2d-4f3c-a22d-05016d9cec84\x1528744_1_0.docx
L 137 - 2014-15 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 32: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 13 vil indhente en udtalelse fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, for så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler magtanvendelse på det sociale område, til ministeren for sundhed og forebyggelse
ser, vil kunne træffes afgørelse om at bringe i anvendelse uden borgerens sam-
tykke.
Foranstaltninger uden samtykke kan efter servicelovens §§ 125 – 129 alene om-
fatte personlige alarm- og pejlesystemer og særlige døråbnere for at undgå risi-
ko for alvorlig personskade, fastholdelse i akutte situationer for at undgå væ-
sentlig personskade, fastholdelse i særlige hygiejnesituationer, tilbageholdelse i
boligen, anvendelse af bløde stofseler for at hindre fald, der kan medføre væ-
sentlig personskade samt flytning uden samtykke til særlig bolig, når det er af
afgørende betydning for, at den pågældende kan få den nødvendige hjælp,
Bortset fra foranstaltninger, der kan være straffri efter straffelovens regler om
nødret og nødværge, vil indgreb eller foranstaltninger, der ikke er om fattet af
servicelovens §§ 125 – 129 således ikke lovligt kunne bringes i anvendelse.
Bekendtgørelse nr. 392 af 23. april 2014 om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikkerhedsforanstalt-
ninger for voksne og modtagepligt i boformer efter serviceloven, indeholder
nærmere retningslinjer for bl.a. genvurdering af beslutninger om tilladelse til
magtanvendelse, om indberetning mv.
Side 4 af 4
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\729ad86d-2c2d-4f3c-a22d-05016d9cec84\x1528744_1_0.docx