Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 154
Offentligt
1515989_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
7. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 1. april 2015
Spørgsmål:
Spm. om ministerkommentar til henvendelse af 1. april 2015 fra Myban-
ker.dk.
Svar:
Mybanker.dk har i sin henvendelse rejst en række spørgsmål vedrørende
det fremsatte lovforslag vedrørende gennemførelsen af direktivet om for-
brugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse (boligkre-
ditdirektivet). Mybanker.dk mener, at der er tale om unødvendig og uhen-
sigtsmæssig regulering i forhold til forbrugerne og at i det omfang, som
det er nødvendigt at gennemføre denne regulering, så skal al formidling
på det finansielle område omfattes, alle kreditformidlere skal omfattes og
almindelige prissammenligningsvirksomheder på det finansielle område
skal udtrykkeligt undtages.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Boligkreditdirektivet fastlægger for-
brugerbeskyttende regler for ydelsen og formidlingen af boligkredit, her-
under etableringen af en egentlig tilsynsordning for såkaldte kreditfor-
midlere, som er nærmere defineret i direktivet. Boligkreditdirektivet skal
senest være gennemført i dansk ret den 21. marts 2016.
Ifølge lovforslaget er en boligkreditformidler en virksomhed eller en per-
son, der erhvervsmæssigt – det vil sige i mod betaling – som hoved- eller
bibeskæftigelse præsenterer eller tilbyder boligkreditaftaler til forbrugere
på vegne af en kreditgiver eller bistår en forbruger med rådgivning, ad-
ministration eller andet forberedende arbejde forud for indgåelsen af en
boligkreditaftale. Der er med definitionen på en boligkreditformidler i
den danske gennemførelse af direktivet ikke påtænkt en ændring eller ud-
videlse i forhold til, hvad der følger af direktivet.
Direktivet giver medlemsstaterne mulighed for under visse forudsætnin-
ger at fastsætte, at personer, der som led i deres erhvervsmæssige virk-
somhed kun lejlighedsvis udøver kreditformidlingsaktiviteter, f.eks. ad-
vokater eller notarer, ikke er omfattet af direktivet. Denne mulighed er
udnyttet i det fremsatte lovforslag.
Det er i den forbindelse min opfattelse, at rene prisoplysningsportaler om
boligkredit ikke er omfattet af definitionen. Det medfører, at en virksom-
hed eller en person, som blot formidler generel information om boliglån
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
eller skaber kontakt til kreditgivere, som udbyder boliglån, men ikke bi-
står forbrugeren med at indgå eller forelægge, foreslå eller udføre det ind-
ledende arbejde i forbindelse med indgåelse af en boligkreditaftale, ikke
vil være omfattet af lovforslaget. Denne fortolkning er i overensstemmel-
se med forståelsen af formidlingsbegrebet, som det også kendes fra lov
om forsikringsformidling.
Personer, der som led i deres erhvervsmæssige virksomhed blot lejlig-
hedsvis præsenterer en forbruger for en kreditgiver eller en kreditformid-
ler eller henviser forbrugeren til en sådan, f.eks. ved at meddele forbruge-
ren, at der findes en bestemt kreditgiver eller kreditformidler eller en type
produkt hos den pågældende kreditgiver eller kreditformidler, men ikke
reklamerer yderligere for eller deltager i forelæggelsen af afgivelsen af
tilbud om det forberedende arbejde i forbindelse med eller indgåelsen af
kreditaftalen, bør ifølge direktivet heller ikke anses for kreditformidlere i
henhold til direktivet.
Lovforslaget stiller krav om, at der skal være tale om udøvelse af er-
hvervsmæssig virksomhed for, at en virksomhed eller en person falder
ind under lovforslagets definition af en kreditformidler. Dette krav følger
af boligkreditdirektivet. Det er vurderingen, at hverken myndigheder eller
organisationer i dag udøver egentlig boligkreditformidling på et er-
hvervsmæssigt grundlag, hvorfor disse ikke bør omfattes af lovforslaget.
Jeg kan afslutningsvist oplyse, at formidling af andre finansielle produk-
ter i dag er underlagt tilsvarende eller mere omfattende regulering end
den, som følger af lovforslaget. Formidling af forsikringsprodukter kræ-
ver således en tilladelse fra Finanstilsynet som forsikringsformidler, lige-
som formidling af investeringsprodukter kræver en tilladelse fra Finans-
tilsynet som fondsmægler.