Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 5
Offentligt
1432000_0001.png
8. december 2014
J.nr. 14-0216196
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 5 - Forslag til Lov om indgåelse af protokol om ændring af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten mellem Danmark og Irland.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 4. december 2014.
Benny Engelbrecht
/ Ivar Nordland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432000_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. december 2014 fra Advokatfirmaet
Tommy V. Christiansen, jf. L 5 – bilag 6.
Svar
I henvendelsen gentager Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen ønsket om, at der ind-
føres en overgangsperiode, som giver den berørte gruppe luftfartsansatte mulighed for at
indordne sig på de nye regler.
Som begrundelse for en overgangsperiode gentager Advokatfirmaet Tommy V. Christian-
sen i det væsentligste de begrundelser, de har anført i deres henvendelse af 18. november
2014 (bilag 3) og henvendelse af 25. november 2014 (bilag 4). I henvendelsen gentages
således bl.a., at det efter Advokatfirmaet Tommy V. Christiansens opfattelse er i strid
med grundlæggende retsprincipper, henholdsvis forventningsprincippet og forbuddet
mod singulær lovgivning ikke at indføre en overgangsbestemmelse. Dette har jeg kom-
menteret i mine svar af 20. november 2014 og 26. november 2014, hvortil jeg henviser.
Det skal herudover understreges, at forventningsprincippet efter min opfattelse ikke er til
hinder for, at Folketinget i ét indkomstår kan vedtage en lov om ændring af nogle skatte-
regler, der får virkning fra og med det efterfølgende år. Det er helt almindelig praksis for
ændring af skatteregler og er i bund og grund også det, der er tale om i dette tilfælde, med
den lille tilføjelse, at protokollen, og dermed også bemyndigelsesloven, kun får virkning
fra og med 1. januar 2015, hvis både Irland og Danmark når at ratificere aftalen inden
årsskiftet.
Det skal herudover for god ordens skyld gentages, at der efter min opfattelse ikke er tale
om lovgivning i strid med forbuddet mod singulær lovgivning, når der som i dette tilfælde
er tale om generel lovgivning fastsat på baggrund af generelle objektive kriterier. Det
forhold at en ændring af den danske lempelsesmetode i den dansk-irske dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst i sagens natur kun vedrører en mindre kreds af personer, dvs. de
personer, der er hjemmehørende i Danmark, og som også kan beskattes i Irland, findes
ikke at medføre, at det vil være i strid med forvaltningsretlige principper at ændre lempel-
sesmetoden.
For så vidt angår det anførte om, at lovforslaget hviler på et forkert grundlag, fordi det er
baseret på forkerte oplysninger om betydningen for den disponible indkomst for det
berørte luftfartspersonale, skal det gentages, at lovforslaget ikke forholder sig til de berør-
te personers disponible indkomst på kort sigt, da dette ikke er muligt at skønne over. Som
det også fremgår af mit svar af 20. november 2014, vedrører det anførte i provenuafsnit-
tet, således de berørte personers disponible indkomst efter en vis tilpasningsperiode. Jeg
vil derfor godt gentage, at der ikke som anført af Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen
er tale om bristede forudsætninger eller lignende.
Lovforslaget har som nævnt i mit svar af 26. november 2014 til hensigt at bringe den
dansk-irske dobbeltbeskatningsoverenskomst i overensstemmelse med, hvad der i mange
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432000_0003.png
år er aftalt i de andre danske dobbeltbeskatningsoverenskomster, og at sikre at personer,
der er hjemmehørende i Danmark, også beskattes i Danmark efter danske regler. Herud-
over bidrager protokollen også til at skabe mere lige konkurrencevilkår mellem irske luft-
fartsselskaber og andre luftfartsselskaber, der opererer fra danske lufthavne, idet den
medfører, at personer, der er hjemmehørende i Danmark og flyver i international trafik
fra danske lufthavne, beskattes i Danmark af deres løn, uanset om de arbejder for et irsk
eller et dansk luftfartselskab.
Det bemærkes i den forbindelse, at en forlængelse af særreglen om skattefrihed for luft-
fartspersonale, der arbejder i international trafik for irske luftfartselskaber, også vil med-
føre en forlængelse af den skattemæssige konkurrencefordel, som irske luftfartselskaber
efter gældende regler har frem for andre luftfartsselskaber med base i Danmark. Dette
vurderes ikke at være hensigtsmæssigt. Irske luftfartsselskaber er velkomne i danske luft-
havne, men det skal ske på lige vilkår med andre luftfartselskaber, der opererer fra danske
lufthavne med dansk hjemmehørende personale.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke er tale om en helt uventet ændring af den
dansk-irske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det er således snart 2 år siden, at der be-
gyndte at komme fokus på problemstillingen. Særreglen er som anført af Advokatfirmaet
Tommy V. Christiansen således bl.a. blevet behandlet i Folketinget med beslutningsfor-
slaget ”B 102 - Forslag til folketingsbeslutning om genforhandling af Danmarks dobbelt-
beskatningsaftale med Irland” fremsat den 4. april 2013 af Enhedslisten, og i rapporten af
5. maj 2014 fra arbejdsgruppen om ”social dumping ”inden for luftfart nedsat af Luft-
fartsrådet, inden protokollen blev underskrevet den 22. juli 2014. De nævnte mulige inte-
ressenter i en ændring af den dansk-irske dobbeltbeskatningsoverenskomst har således
både haft anledning, lejlighed og tid til at komme med deres evt. bemærkninger til en
ændring af den dansk-irske dobbeltbeskatningsoverenskomst, selvom protokollen, i over-
ensstemmelse med fast praksis for protokoller og dobbeltbeskatningsoverenskomster,
ikke har været i høring før fremsættelsen.
Endelig for så vidt angår det nye i henvendelsen af 3. december 2014 skal det anføres, at
jeg ikke er enig i, at lovforslaget er i strid med Den Europæiske menneskerettighedskon-
vention og EU-retten. Jeg finder således ikke belæg for påstanden om, at en sådan regel
skulle være uklar, vilkårlig, retroaktiv, uproportional, eller medføre ulighed eller en usaglig
økonomisk behandling. Det skal således bemærkes, at der er tale om et forslag til ændring
af den dansk-irske dobbeltbeskatningsoverenskomst, der medfører, at personer, der er
hjemmehørende i Danmark, skal betale skat af deres løn i Danmark, hvis de flyver i inter-
national trafik for et irsk luftfartselskab på samme måde som, hvis de fløj for et dansk
luftfartselskab, og at der er tale om en ændring, der tidligst får virkning i det indkomstår,
der følger efter det indkomstår, hvor Folketinget vedtager lovforslaget.
For så vidt angår det anførte om, at der bl.a. kan findes overgangsbestemmelser til visse
ændringer eller ophævelser af dobbeltbeskatningsoverenskomster, blandt andet én for
luftfartsansatte, der er hjemmehørende i Frankrig eller Spanien, og som er ansat med base
i København og flyver i international trafik for et internationalt luftfartselskab bl.a. SAS,
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432000_0004.png
skal det bemærkes, at forskellen på det nævnte eksempel og denne situation er, at de på-
gældende personer var hjemmehørende i udlandet. Når vi taler om dansk hjemmehøren-
de personer, dvs. personer med både bopæl og evt. familie her i landet, så er det danske
udgangspunkt, at Danmark skal have ret til at beskatte disse personers lønindkomst. Som
det er nævnt flere gange, er det en særegenhed ved den dansk-irske dobbeltbeskatnings-
overenskomst, at lønnen til disse dansk hjemmehørende personer er skattefri. Dette har
nogle uhensigtsmæssige konsekvenser, som jeg ikke finder grundlag for at forlænge.
Side 4 af 4