Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 , L 58 A , L 58 B
Offentligt
1428767_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. november 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 17 (L 58), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 17:
2. december 2014
J.nr. 2014-6970
”Hvordan sikres det i lovforslaget, at kommunerne opfylder deres vejledningspligt
over for ledighedsydelsesmodtagere, herunder især modtagere med meget nedsat
arbejdsevne, i sanktionssager?”
Endeligt svar:
Kommunerne har – som alle andre offentlige myndigheder – pligt til at vejlede
borgere om deres rettigheder og pligter. Det følger af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, forvaltningsloven og almindelig god
forvaltningsskik.
Det følger af retssikkerhedsloven, at kommunen skriftligt skal oplyse, hvilke typer
ændringer der kan have betydning for ledighedsydelsen. Det vil fx være
oplysninger om rådighedsforpligtelsen samt hvad der sker, hvis den pågældende
udebliver fra et tilbud.
Der er på den baggrund ikke foreslået særlige regler om kommunernes
vejledningsforpligtelse i lovforslaget.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen