Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 67
Offentligt
1431398_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
5. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 1 ad. L 67 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 19. november 2014.
Spørgsmål:
Ministen bedes kommentere henvendelsen af 19/11-2014 fra Rejsearran-
gører i Danmark, jf. L 67 – bilag 2.
Svar:
Overordnet hæfter jeg mig ved, at Rejsearrangører i Danmark (RID) støt-
ter op om den del af lovgivningen, der direkte omhandler pakke- og char-
terrejser, herunder særligt afskaffelsen af den differentierede garantistil-
lelse for flycharterrejseydelser, hvilket således kommer til at gælde for
deres medlemmer (pakkerejsearrangører og charterrejsearrangører). RID
er dog kritiske over for, at deres medlemmer skal bidrage til etableringen
af den centrale hjemmeside.
Regeringen nedsatte i efteråret 2013
Udvalg om lov om en rejsegaranti-
fond,
med henblik på, at skabe enighed om en løsning, som imødekom-
mer de udfordringer, der følger af den eksisterende lovgivning. RID var
repræsenteret i udvalget, der afgav sine anbefalinger i august 2014. Der
kunne imidlertid ikke skabes enighed i udvalget omkring én fælles løs-
ning, som både tager hensyn til forbrugerbeskyttelsen, erhvervslivets
rammevilkår og de offentlige finanser. Regeringens lovforslag skal derfor
ses som en afbalanceret løsning, hvor der tages hensyn til alle disse hen-
syn.
I præsentationen fra Rejsearrangører i Danmark (RID) gøres der desuden
opmærksom på en del forskellige problemstillinger, som adresseres ne-
denfor.
Beskyttelsesbehov
RID anfører, at det er uklart, hvilket behov for forbrugerbeskyttelse, man
vil dække med lovgivningen.
Formålet med lovforslaget er, at forbrugere skal tilbydes en nem adgang
til konkursdækning, når de køber flybilletter, samtidig med at erhvervsli-
vet ikke pålægges uforholdsmæssigt store byrder.
Pakkerejser og andre rejseydelser
RID anfører, at det hverken er rimeligt eller logisk, at pakkerejser er om-
fattet af lovgivningen, mens enkeltstående rejseydelser ikke er det.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431398_0002.png
2/3
Konkursdækningen af pakkerejser følger af Pakkerejsedirektivet. Dan-
mark er i dag det eneste land i Europa, der har en konkursordning, der
også omfatter enkeltstående flybilletter. Med dette lovforslag udvides
dækningsområdet desuden yderligere, således at også udenlandske flysel-
skaber med mere end 25.000 afrejsende fra Danmark også omfattes.
Der er således mindre forskel på beskyttelsen for arrangerede pakkerejser
og selv-arrangerede pakkerejser i Danmark end i resten af EU.
Etablering af en central hjemmeside hos Rejsegarantifonden
RID anfører, at det vil være besværligt for forbrugerne at tilkøbe kon-
kursdækning gennem den centrale hjemmeside.
Lovkravet om tilbud om konkursdækning bliver i dag behandlet forskel-
ligt af rejseudbyderne. Med lovforslaget lægges der derfor op til, at de
omfattede udbyderne af flybilletter fremover skal henvise til en central
hjemmeside, hvorfra forbrugere vil have mulighed for at tilkøbe konkurs-
dækning på en overskuelig og ensartet måde. Ændringen sikrer således en
højere forbrugerbeskyttelse ved, at forbrugerne forventes at få bedre in-
formation om muligheden for at købe konkursdækning, samtidig med, at
de administrative byrder for de omfattede virksomheder lettes.
Pakkerejsearrangørers bidrag til den centrale hjemmeside
RID anfører, at det er urimeligt, at pakkerejsearrangører skal bidrage til at
finansiere en hjemmeside, der skal betjene flyselskaber.
Der vil blive solgt konkursdækninger på den centrale hjemmeside for
enkeltstående flybilletter, der er solgt direkte både af flyselskaber og af
øvrige rejseudbydere. Hvis en flyrejse sælges af en rejseudbyder og ikke
er en del af en pakkerejse, så skal forbrugeren også tilbydes en konkurs-
dækning mod rejseudbyderens konkurs. Det er således ikke korrekt, at
den centrale hjemmeside alene betjener flyselskaber.
Omkostninger til etablering og drift af den centrale hjemmeside
RID anfører, at omkostningerne til hjemmesiden ikke er dokumenterede.
Derudover anfører RID, at der er urimeligt, at det er de registrerede virk-
somheder i 2015, der skal betale til hjemmesiden, og ikke de flyselskaber,
der som følge af lovforslaget først vil blive registreret i 2016.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at det koster mellem
300.000 kr. og 1,5 millioner kr. at etablere en central hjemmeside. Det vil
naturligvis være op til Rejsegarantifonden og Rejsegarantifondens besty-
relse, hvor RID er repræsenteret, at vurdere, hvor mange midler der kon-
kret skal anvendes til etablering en hjemmeside, der indeholder de nød-
vendige funktioner.
Helt konkret får Rejsegarantifonden hjemmel til at opkræve maksimalt
1.500.000 kr. til etableringen af den centrale hjemmeside og maksimalt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
170.000 kr. fra en individuel udbyder. Hvis man tager udgangspunkt i
antallet af virksomheder registreret i Rejsegarantifonden i 2013, så ville
ca. 75 % af de registrerede virksomheder skulle have betalt under 1.000
kr., og ca. 95 % skulle have betalt mindre end 10.000 kr. til etablering af
den centrale hjemmeside.
Hvis det viser sig, at hjemmesiden kan etableres for færre midler, kan et
eventuelt overskydende beløb overgå til Rejsegarantifondens løbende
drift, således at det løbende administrationsgebyr som de registrerede
virksomheder betaler til Rejsegarantifonden evt. kan sænkes for en perio-
de.
Midlerne til etablering af hjemmesiden vil blive opkrævet, når loven er
trådt i kraft i januar 2016. De flyselskaber, der som noget nyt, vil være
omfattet af ordningen, vil være registreret på dette tidspunkt, og vil såle-
des også skulle bidrage til hjemmesiden.