Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1429127_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
2. december 2014
Kontoret for Humanitært
Ophold og Udsendelser
Sagsbeh: Louise Pitzner-Schmidt
Sagsnr.: 2014-0037-0090
Dok.:
1389902
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 20. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 23 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingelo-
ven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Indebærer lovforslagets bestemmelser om, at flygtninge, der
ikke har fået konventionsstatus, kan få inddraget deres op-
holdstilladelse og sendes tilbage til alvorlige, skrøbelige og
uforudsigelige forhold, at sådanne flygtninge kan få inddraget
deres opholdstilladelse, selv om der ikke i praksis er udsigt til,
at en udsendelse kan gennemføres, og vil de pågældende i så
fald blive pålagt at flytte fra deres bolig til et asylcenter eller
lignende? Der henvises til bemærkningernes punkt 2.5.2.”
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 2.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
foreslås det, at der i situationer, hvor spørgsmålet om inddragelse af op-
holdstilladelsen opstår som følge af en forbedring af de generelle forhold i
hjemlandet, efter omstændighederne kan træffes afgørelse om inddragelse,
uanset at forholdene – trods forbedringerne − fortsat er alvorlige og må be-
tegnes som skrøbelige og uforudsigelige. Inddragelse vil dog kræve, at
ændringerne ikke må antages at være af helt midlertidig karakter. Det for-
hold, at der i praksis ikke er udsigt til at kunne gennemføre en udsendelse
tvangsmæssigt, ændrer ikke herved. De praktiske muligheder for tvangs-
mæssig udsendelse i forhold til en bestemt person indgår således ikke i
vurderingen af, om den pågældende kan få inddraget en opholdstilladelse.
Lovforslaget indeholder ingen forslag om ændring af reglerne vedrørende
udsendelse af afviste asylansøgere.
En udlænding, der har fået afslag på en ansøgning om forlængelse af op-
holdstilladelse, eller som har fået inddraget sin opholdstilladelse, har såle-
des ikke ret til at opholde sig i landet og skal derfor udrejse, jf. udlændin-
gelovens § 30, stk. 1.
Udrejser udlændingen ikke frivilligt inden for den fastsatte udrejsefrist,
drager politiet omsorg for udrejsen, jf. udlændingelovens § 30, stk. 2.
Udlændingestyrelsen har i øvrigt oplyst, at hvis en udlænding ikke har ret
til at opholde sig her i landet, f.eks. fordi den pågældendes opholdstilladel-
se er nægtet forlænget eller inddraget, får den pågældende under visse
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nærmere betingelser udgifterne til underhold og nødvendige sundheds-
mæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, hvis det er nødvendigt af
hensyn til forsørgelsen af udlændingen. Der kan herved henvises til ud-
lændingelovens § 42 a, stk. 2, jf. stk. 3 og 4. Omfattes udlændingen af Ud-
lændingestyrelsens underholdsforpligtelse, vil den pågældende blive an-
modet om at tage ophold på et asylcenter. Der kan herved henvises til § 42
a, stk. 7. Må det konkret og reelt anses at have en nytteværdi i forhold til
den specifikke udsendelse, kan udlændingen overflyttes til et udrejsecen-
ter.
2.
Afslutningsvist kan det oplyses, at efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2,
kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der er
meddelt afslag på en ansøgning om asyl, hvis udsendelse af udlændingen
ikke har været muligt i mindst 18 måneder, udlændingen har medvirket
ved udsendelsesbestræbelserne i sammenhængende 18 måneder, og udsen-
delse efter de foreliggende oplysninger for tiden må anses for udsigtsløs.
Betingelsen om, at udlændingen har medvirket ved udsendelsesbestræbel-
serne i sammenhængende 18 måneder, gælder, uanset om udsendelse af
andre grunde end den pågældende udlændings manglende medvirken ikke
er mulig.
Det vil indgå i vurderingen af, hvorvidt en udlænding har medvirket i for-
bindelse med udsendelsesbestræbelserne, om den pågældende har haft mu-
lighed for at udrejse frivilligt, og om personen i givet fald aktivt har søgt at
udnytte en sådan mulighed for frivillig udrejse.
Det vil endvidere indgå i vurderingen, om den pågældende har underskre-
vet en erklæring om medvirken til udsendelse af Danmark, om udlændin-
gen reelt har medvirket til udsendelse, og om denne reelle medvirken har
været konstant siden udløbet af udrejsefristen.
3