Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489821_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1462757
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 66 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven
og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 20. januar 2015.
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 66 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændin-
geloven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. januar
2015 fra Røde Kors, jf. L 99 - bilag 3.”
Svar:
1.
I det omtalte brev redegør Røde Kors for Danmarks forpligtelser efter
artikel 18 (om hjælpeorganisationer og hjælpeaktioner) i Tillægsprotokol
II til Genéve-konventionerne af 1949.
Efter artikel 18, stk. 1, kan hjælpeorganisationer, der er beliggende i en
kontraherende stats territorium, herunder Røde Kors, tilbyde deres bistand
med henblik på udførelsen af deres traditionelle opgaver over for ofrene i
en væbnet konflikt. Civilbefolkningen kan, også på eget initiativ, tilbyde at
opsamle og tage vare på de sårede, syge og skibbrudne.
Det følger af artikel 18, stk. 2, at hvis civilbefolkningen er udsat for unødi-
ge lidelser på grund af mangel på forsyninger, der er nødvendige for dens
overleven, herunder fødevarer og medicin, skal hjælpeaktioner, som ude-
lukkende er af humanitær og uvildig karakter, og som gennemføres uden
forskelsbehandling, iværksættes for civilbefolkningen, under forudsætning
af den kontraherende stats samtykke.
Røde Kors anfører i den forbindelse, at artikel 18 er udtryk for et minimum
for, hvad krigens parter skal tillade, og udgør samtidig et minimum for,
hvad der skal være muligt. Dermed bør parter, der har underskrevet proto-
kollen – efter Røde Kors’ opfattelse – ikke opstille regler, som hindrer, at
denne nødhjælp udføres.
2.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at Danmark ved kongelig
resolution af 2. juni 1982 har ratificeret den omtalte tillægsprotokol, som
er bekendtgjort ved bekendtgørelse nr. 27 af 11. november 1983. Danmark
er således folkeretligt forpligtet til at overholde bestemmelserne i tillægs-
protokollen.
Som anført i pkt. 2.3.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger falder
ophold i et konfliktområde som led i arbejdet for en anerkendt nødhjælps-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
organisation uden for lovforslagets anvendelsesområde. Der henvises i den
forbindelse til de samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 15, 19 og 30 ved-
rørende lovforslaget.
3