Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3298 - RIA Bilag 2
Offentligt
1337602_0001.png
Dato:
Kontor:
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Sanne Renée Stengaard
Jensen
Sagsnr.: 2014-3051/01-0020
Dok.:
1080691
Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministe-
riets ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige
og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 3.-4. marts
2014
Side:
2-7
Dagsordenspunkt 14
Kommissionens rapport om bekæmpelse
af korruption i EU
-præsentation af Kommissionen
KOM (2014) 38 endelig
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 14: Kommissionens rapport om bekæmpelse af kor-
ruption i EU
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2014) 38 endelig
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen fremlagde den 3.
februar 2014 rapport om bekæmpelse af korruption i EU. Kommissionen
forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts
2014 at præsentere rapporten. Rapporten indeholder – ud over to Euroba-
rometerundersøgelser og to generelle kapitler om korruption i EU – 28
kapitler om situationen i de enkelte medlemslande. Sagen har hverken lov-
givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Sagen rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Der ses ikke at foreligge offent-
lige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til sagen. Fra
dansk side forventer man at kunne tage Kommissionens præsentation af
rapporten til efterretning.
1. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 6. juni 2011 en meddelelse til Europa-
Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om
bekæmpelse af korruption i EU (KOM(2011) 308 endelig). I meddelelsen
er det anført, at der med henblik på at overvåge og evaluere medlemssta-
ternes indsats for at bekæmpe korruption og dermed fremme et større poli-
tisk engagement på EU-niveau bør indføres en særlig evalueringsmeka-
nisme i form af en EU-rapport om bekæmpelse af korruption.
I forlængelse heraf fremlagde Kommissionen den 3. februar 2014 den før-
ste rapport om bekæmpelse af korruption i EU. Det forventes, at Kommis-
sionen herefter vil udarbejde en rapport hvert andet år.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2014 forventes
Kommissionen at præsentere rapporten.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Indhold
2.1. Generelt
Kommissionens rapport om bekæmpelse af korruption bygger dels på in-
formationer fra eksisterende evalueringsmekanismer på korruptionsområ-
der (herunder i regi af Europarådet, OECD og FN), dels på indsamling af
information i regi af en ekspertgruppe, et netværk af lokale korruptions-
korrespondenter samt afholdelse af lokale workshops.
Rapporten indeholder bl.a. to Eurobarometerundersøgelser om, hvordan
henholdsvis borgere og virksomheder i EU opfatter korruption.
Rapporten indeholder endvidere et kapitel om korruptionsrelaterede trends
inden for EU og et tematisk kapitel om et udvalgt emne, som har særlig re-
levans inden for EU-området. I den foreliggende rapport analyser Kom-
missionen således, hvordan medlemsstaterne tackler korruption i forbin-
delse med offentlige indkøb.
Rapporten indeholder endelig 28 kapitler, som omhandler situationen i de
enkelte medlemslande. Der er ikke tale om en udtømmende beskrivelse af
korruptionsrelaterede emner og tiltag for hver enkelt medlemsstat. De lan-
despecifikke kapitler fremhæver derimod udvalgte emner, anviser eksem-
pler på god praksis, som andre lande kan lade sig inspirere af, og sætter
fokus på emner, hvor der ifølge Kommissionen bør gøres mere.
2.2. Kapitlet om Danmark
I det landespecifikke kapitel om Danmark omtaler Kommissionen kort
rammerne for bekæmpelse af korruption i Danmark, herunder de retlige
rammer, de institutionelle rammer, erfaringer med korruption og diverse
undersøgelser.
Kommissionen sætter her ud over fokus på henholdsvis økonomisk støtte
til politiske partier og bestikkelse i udlandet.
Kommissionen konkluderer generelt, at Danmark ligger i toppen blandt
EU-landene med hensyn til gennemsigtighed, integritet og kontrol med
korruption, at korruption ikke betragtes som et problem i Danmark, og at
emnet ikke har en fremtrædende rolle på den politiske dagsorden.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337602_0004.png
Kommissionen anfører, at der imidlertid er plads til forbedringer og frem-
kommer på baggrund af rapportens konklusioner med anbefalinger til
Danmark med henblik på fremtidige foranstaltninger inden for henholdsvis
økonomisk partistøtte og bestikkelse i udlandet.
2.2.1. Økonomisk støtte til politiske partier
Kommissionen bemærker i sin rapport, at den danske lovgivning om støtte
til politiske partier de senere år gradvis er blevet ændret og forbedret for at
skabe større åbenhed omkring partistøtten.
Kommissionen anfører dog, at de danske regler ikke er tilstrækkeligt gen-
nemsigtige, bl.a. fordi der i Danmark ikke findes et forbud mod, at partier
kan modtage donationer fra udlandet, fra juridiske personer og fra anony-
me givere. Kommissionen kritiserer endvidere, at der ikke i dansk ret er
indført et loft over donationens størrelse samt at privat støtte til enkeltkan-
didater ikke er omfattet af partiregnskabsloven.
På baggrund af rapportens konklusioner anbefaler Kommissionen, at man
fra dansk side med henblik på at øge gennemsigtigheden og forbedre kon-
trolmekanismer i forbindelse med økonomisk støtte til partier og enkelt-
kandidater foretager en yderligere styrkelse af de danske regler ved at tage
hensyn til anbefalingerne fra Europarådets Gruppe af Stater mod Korrupti-
on (GRECO).
GRECO har den 2. juli 2009 udarbejdet en rapport vedrørende de danske
regler om gennemsigtighed inden for området for partistøtte og aflæggelse
af partiregnskaber.
Rapporten fra GRECO anbefaler Danmark at foretage følgende ændringer
mv. af de gældende regler i lov om private bidrag til politiske partier og
offentliggørelse af politiske partiers regnskaber (lovbekendtgørelse nr.
1123 af 24. oktober 2006):
1. Forbyde anonyme bidrag til politiske partier/kandidater.
2. I tilfælde, hvor der ydes private bidrag på over 20.000 kr. – og hvor
navnet på bidragsyderen derfor efter de gældende regler skal frem-
gå af partiregnskabet – bør der tillige oplyses om, hvor stort et bi-
drag, den enkelte bidragsyder har ydet.
3. Udarbejde retningslinjer vedrørende rapportering og værdiansæt-
telse af indirekte tilskud i form af naturalieydelser til politiske par-
tier.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337602_0005.png
4. Overveje at indføre hyppigere rapportering i forhold til indtægter
og udgifter i relation til valgkampagner samt at sikre, at relevant in-
formation herom offentliggøres.
5. Overveje at udvide kravene til de politiske partiers regnskaber til
også at omfatte indtægter fra partiernes egne aktiviteter og ejen-
domme på centralt niveau samt – i videst muligt omfang – på regi-
onalt og lokalt niveau, samt forsøge at øge gennemsigtigheden i
forhold til bidrag fra ”tredjeparter” (f.eks. enheder og interesseor-
ganisationer, der knytter sig til politiske partier).
6. Sikre, at bidrag over et vist beløb til kandidatlister og enkeltkandi-
dater i videst muligt omfang offentliggøres, herunder med angivel-
se af både bidragyderens navn og bidragets størrelse.
7. Sikre uafhængig og konsekvent revision af regnskaber fra politiske
partier, der er opstillet til folketingsvalg eller til europaparlaments-
valg og – i det omfang, det er passende – fra partier, der er opstillet
til regionale eller kommunale valg; samt udfærdige regler eller ret-
ningslinjer med henblik på at sikre den nødvendige uafhængighed
for de revisorer, der reviderer de politiske partiers regnskaber.
8. Sikre uafhængig og reel kontrol af støtte til politiske partier og
valgkampagner.
9. Sikre, at kommende regler om støtte til politiske partier og valg-
kampagner ledsages af fleksible – f.eks. administrative – sanktio-
ner, som er effektive, proportionale og afskrækkende.
2.2.2. Bestikkelse i udlandet
Kommissionen bemærker i sin rapport, at Danmark har gjort en indsats for
at øge bevidstheden om og forebygge brug af bestikkelse i udlandet samt
fremme virksomhedernes samfundsansvar. Det bemærkes endvidere, at de
danske myndigheder og erhvervsorganisationer har fremlagt adskillige ret-
ningslinjer og vejledninger om bekæmpelse af korruption. Kommissionen
fremhæver i den forbindelse bl.a. CSR-kompasset og Udenrigsministeriets
anti-korruptionspolitik som gode eksempler på forebyggelse af bestikkelse
i udlandet.
Kommissionen fremhæver, at OECD i en evalueringsrapport fra marts
2013 om Danmarks implementering af OECD-konventionen om bekæm-
pelse af bestikkelse af udenlandske tjenestemænd i forbindelse med inter-
nationale forretningstransaktioner bl.a. kritiserer Danmark for ikke at gøre
nok for at retsforfølge og efterforske sager om bestikkelse af udenlandske
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tjenestemænd. Kommissionen anfører i den forbindelse, at sanktionsni-
veauet i en konkret sag, som er omtalt i rapporten, forekommer lavt.
Kommissionen fremhæver endvidere, at OECD bl.a. kritiserer Danmark
for, at retsstillingen for så vidt angår såkaldte smøringspenge (dvs. betaling
for at få en tjenestemand til at udføre sine opgaver) ikke er klart defineret,
retligt bindende og i overensstemmelse med artikel 1 i konventionen. Til-
svarende har GRECO i en rapport om den strafferetlige regulering af be-
stikkelse fra 2009 bl.a. kritiseret Danmark for at opretholde kravet om
dobbelt strafbarhed og for anvendelse af ”dobbeltstandarder” vedrørende
betaling af såkaldte smøringspenge.
Kommissionen anfører på den baggrund, at Danmark bør gøre mere for at
bekæmpe bestikkelse i udlandet ved at hæve sanktionsniveauet for virk-
somheder og andre retlige enheder, at overveje at ændre kravet om dobbelt
strafbarhed og at sikre, at forbuddet mod betaling af smøringspenge er
klart defineret, retligt bindende og i overensstemmelse med OECD-
konventionen.
3. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring
Der er ikke – ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og ret-
ligt samarbejde, jf. pkt. 10 nedenfor – foretaget høring vedrørende sagen.
6. Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk forventer man at kunne tage Kommissionens præsentation af
rapporten til efterretning.
9. Europa-Parlamentet
Kommissionens rapport er afgivet til både Rådet og Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget vedrørende asyl og indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt sam-
arbejde den 18. februar 2014.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7