Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3301 - beskæftigelse mv.
Offentligt
1454090_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7388/14
(OR. en)
PRESSE 126
PR CO 14
PRESSEMEDDELELSE
3301. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 10. marts 2014
Formand
Ioannis Vroutsis
Grækenlands minister for beskæftigelse, social sikring og
velfærd
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
7388/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0002.png
10. marts 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en henstilling om en
kvalitetsramme for praktikophold,
som retter sig mod to
mangler, nemlig utilstrækkeligt læringsindhold og uacceptable arbejdsvilkår. Henstillingen giver
medlemsstater, praktikanter, udbydere af praktikophold og alle andre interessenter en række
retningslinjer og redskaber med henblik på at sikre, at praktikophold bliver et nyttigt redskab, der
hjælper til ved overgangen fra uddannelse eller inaktivitet til beskæftigelse. Rådets formand,
Ioannis VROUTSIS, Grækenlands minister for beskæftigelse, socialsikring og velfærd, noterede, at
"henstillingen er et vigtigt redskab til at forbedre vilkårene ved overgangen fra skole eller
arbejdsløshed og inaktivitet til arbejdslivet. Denne henstilling vil sammen med andre initiativer -
f.eks. ungdomsbeskæftigelsesinitiativet og ungdomsgarantien - bidrage til en bredere indsats for en
social og faglig integration af unge."
Rådet havde en orienterende debat om de beskæftigelsesmæssige og socialpolitiske aspekter af det
europæiske semester
2014 med det formål at bidrage til de generelle drøftelser på Det Europæiske
Råds møde den 20.-21. marts.
Rådet havde en første udveksling af synspunkter om midtvejsrevisionen af
Europa 2020-strategien
efter Kommissionens fremlæggelse af sin meddelelse om status over Europa 2020-strategien for
intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst.
Rådet nåede til principiel enighed om en afgørelse om det
sociale trepartstopmøde
om vækst og
beskæftigelse.
Rådet noterede sig også oplysningerne fra formandskabet om det aktuelle lovgivningsarbejde,
navnlig den foreløbige enighed med Europa-Parlamentet om
direktivet om udstationering af
arbejdstagere.
Rådet vedtog uden drøftelse:
Den
Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede.
Den har finansielle
ressourcer på næsten 3,5 mia. EUR for syv år (2014-2020) og skal sørge for
fødevaredistribution og grundlæggende materiel bistand samt bistå sociale
inklusionsforanstaltninger til gavn for de socialt dårligst stillede EU-borgere i alle
medlemsstater samt
en forordning, som fastsætter vilkår og betingelser for bilfabrikanter for at nå 2020-målet
for
CO
2
-emissioner
på 95 g CO
2
/km fra
nye personbiler".
7388/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0003.png
10. marts 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK.......................................... 7
Kvalitetsramme for praktikophold ....................................................................................................... 7
Europæisk semester 2014..................................................................................................................... 8
Europa 2020-strategien: status ............................................................................................................. 9
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse................................................................... 10
Eventuelt ............................................................................................................................................ 11
Aktuelle lovgivningssager ..................................................................................................................................... 11
Gennemførelsesrapporter om: ............................................................................................................................... 11
Det sociale trepartstopmøde .................................................................................................................................. 11
Arbejdsprogrammerne for Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse for 2014 ........................ 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Den Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede......................................................................... 12
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Spanien ........................... 12
UDENRIGSANLIGGENDER
1
Restriktive foranstaltninger - Den Centralafrikanske Republik............................................................................. 13
EU's særlige repræsentant for Sahel ...................................................................................................................... 13
Støtte til uafhængige ikkespredningstænketanke................................................................................................... 13
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7388/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. marts 2014
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Aftale med Tanzania om overførsel af mistænkte pirater og beslaglagte genstande ............................................. 13
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik ..................................................................................... 13
MILJØ
2020-reduktionen af CO
2
-emissioner fra nye personbiler ..................................................................................... 14
Biocider ................................................................................................................................................................. 14
LANDBRUG
Rådets konklusioner om Revisionsrettens særberetning om "EU's budget til udvikling af landdistrikter" ........... 15
NUKLEAR ENERGI
Konventionen om nuklear sikkerhed - det sjette rapportbehandlingsmøde ........................................................... 15
7388/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0005.png
10. marts 2014
DELTAGERE
Belgien:
Monica DE CONINCK
Bulgarien:
Hasan ADEMOV
Den Tjekkiske Republik:
Michaela MARKSOVÁ
Danmark:
Ole TOFT
Tyskland:
Andrea NAHLES
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Richard BRUTON
Joan BURTON
Grækenland:
Ioannis VROUTSIS
Spanien:
María Fátima BÁÑEZ GARCÍA
Frankrig:
Michel SAPIN
Kroatien:
Mirando MRSIĆ
Italien:
Marco PERONACI
Cypern:
Zeta EMILIANIDOU
Letland:
Ilona JURŠEVSKA
Litauen:
Algimanta PABEDINSKIENĖ
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
László MODORI
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Evarist BARTOLO
Nederlandene:
Lodewijk ASSCHER
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Beskæftigelsesminister
Arbejds- og socialminister
Arbejds- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejds- og socialspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Socialminister
Minister for beskæftigelse, social beskyttelse og velfærd
Minister for beskæftigelse og social sikring
Minister for arbejde, beskæftigelse, erhvervsuddannelse
og arbejdsmarkedsdialog
Arbejds- og pensionsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og socialsikringsminister
Statssekretær, Velfærdsministeriet, medlem af parlamentet
Social- og arbejdsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for social og
solidarisk økonomi
Socialminister, minister for udviklingssamarbejde og
humanitær bistand, sportsminister
Understatssekretær, Ministeriet for Nationaløkonomi og
Beskæftigelsespolitik
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og beskæftigelsesminister
Vicepremierminister, social- og beskæftigelsesminister
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
7388/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0006.png
10. marts 2014
Polen:
Radosław MLECZKO
Portugal:
Pedro MOTA SOARES
Octávio DE OLIVEIRA
Rumænien:
Rovana PLUMB
Slovenien:
Dejan LEVANIČ
Slovakiet:
Branislav ONDRUS
Finland:
Lauri IHALAINEN
Sverige:
Elisabeth SVANTESSON
Det Forenede Kongerige:
Shan MORGAN
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Minister for social solidaritet, beskæftigelse og social
sikring
Statssekretær for beskæftigelse
Arbejds-, familie-, social- og ældreminister
Statssekretær, Arbejds-, Familie-, Social- og
Ligestillingsministeriet
Statssekretær, Arbejds-, Social- og Familieministeriet
Arbejdsminister
Beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
László ANDOR
Medlem
7388/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0007.png
10. marts 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Kvalitetsramme for praktikophold
Rådet vedtog en henstilling om en kvalitetsramme for praktikophold
(7029/1/14
REV 1).
Kvalitetsrammen for praktikophold er yderligere et instrument til fremme af
beskæftigelsesegnethed, navnlig for unge, på grundlag af kvalitetskriterier og minimumsstandarder.
Det retter sig mod to mangler: utilstrækkeligt læringsindhold og uacceptable arbejdsvilkår (lange
arbejdstider, utilfredsstillende dækning for sundheds- og sikkerhedsrisici og erhvervsbetingede
risici, ringe eller ingen løn/godtgørelse, uklar retssituation, forlænget varighed osv.).
Henstillingen giver medlemsstater, praktikanter, udbydere af praktikophold og alle andre
interessenter retningslinjer og redskaber til sikring af, at praktikophold er et nyttigt redskab, der
hjælper til ved overgangen fra uddannelse eller inaktivitet til beskæftigelse.
Den finansielle og økonomiske krise har haft alvorlige konsekvenser for unge europæeres
jobudsigter. Det er derfor vigtigt at fremskynde foranstaltninger, som forbedrer deres fremtidige
udsigter til at komme ind på arbejdsmarkedet. Et praktikophold af god kvalitet kan have en
afgørende og positiv indvirkning på en persons beskæftigelsesegnethed og overgang til rigtige job.
Praktikophold har generelt bevist deres nytteværdi som en måde til at komme ind på eller vende
tilbage til arbejdsmarkedet. Praktikophold anvendes i dag på forskellige måder i medlemsstaterne.
De indgår ofte i studieforløb og er en forudsætning for at få adgang til et erhverv. I flere lande har
praktikanter en normal ansættelseskontrakt. Hvis praktikophold ikke reguleres, kan der imidlertid
opstå problemer, navnlig fordi et praktikophold ofte er de unges første kontakt med arbejdslivet.
7388/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0008.png
10. marts 2014
Europæisk semester 2014
Rådet havde en orienterende debat om de beskæftigelses- og socialpolitiske aspekter af det
europæiske semester 2014 med det formål at bidrage til de generelle drøftelser på Det Europæiske
Råds møde den 20.-21. marts (6585/1/14
REV 1).
Under debatten blev følgende væsentlige elementer fremhævet:
den økonomiske nedtur har lagt en dæmper på vores fælles strategi og på Europas sociale
struktur. Krisens sociale indvirkning med massiv arbejdsløshed og stor fattigdom
undergraver grundlaget for den sociale samhørighed og påvirker borgernes tillid til det
europæiske projekt.
Krisen har imidlertid styrket medlemsstaternes vilje til fortsatte reformer. Den har også
styrket behovet for politikkohærens med henblik på økonomisk genopretning, voksende
beskæftigelse og øget social samhørighed.
Styrkelse af ØMU'ens sociale dimension optager konstant EPSCO-Rådet. I den forbindelse
bør der arbejdes videre med henblik på fuld anvendelse af resultattavlen med centrale
beskæftigelsesmæssige og sociale indikatorer.
Kommissionen hilste vedtagelsen af den fælles beskæftigelsesrapport velkommen, navnlig
resultattavlen med centrale beskæftigelsesmæssige og sociale indikatorer, og dens analyse, som for
første gang i år indgår i det europæiske semester. Den understregede krisens fortsatte alvor i Europa
og påpegede de store forskelle medlemsstaterne imellem, navnlig hvad angår
ungdomsarbejdsløshed, indkomstuligheder og fattigdomsrisiko.
7388/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0009.png
10. marts 2014
Hvad angår
den årlige vækstundersøgelse
for 2014 vedtog EPSCO-Rådet konklusioner
(6610/1/14
REV 1)
samt den
fælles beskæftigelsesrapport
(7476/14).
Både den fælles beskæftigelsesrapport og rapporten om varslingsmekanismen afspejler, at den
beskæftigelsesmæssige og sociale situation er blevet forværret i nogle medlemsstater i løbet af de
seneste år, så der i mange medlemsstater findes en høj eller meget høj arbejdsløshed. Dette
medfører store omkostninger, både menneskelige og økonomiske. Kommissionen har føjet en
række sociale indikatorer til de supplerende indikatorer for den økonomiske aflæsning af
resultattavlen for proceduren i forbindelse med makroøkonomiske ubalancer (PMU), så der bedre
kan tages højde for ubalancernes og justeringernes sociale virkning.
Rådet noterede sig
rapporten fra Udvalget for Social Beskyttelse
om den sociale situation i EU
(6663/14) og vedtog relevante konklusioner
(7655/14).
Det vedtog en generel indstilling til afgørelsen om
beskæftigelsesretningslinjer
(6612/14).
Europa 2020-strategien: status
Rådet havde en udveksling af synspunkter om fremskridtene i forbindelse med Europa 2020-
strategien på grundlag af en note fra formandskabet (6773/14) og efter en høring om den relevante
meddelelse fra Kommissionen af 5. marts om status over Europa 2020-strategien for intelligent,
bæredygtig og inklusiv vækst (6713/14).
Formandskabet opsummerede den politiske dialogs hovedbudskaber således:
at nå Europa 2020-strategiens overordnede mål er en udfordring på grund af den aktuelle
økonomiske krise, navnlig når det gælder målene for beskæftigelse og fattigdomsreduktion. En reel
udveksling af synspunkter og erfaringer under ministerdialogen viste imidlertid, at Europa 2020-
strategien og dens politiske mål har en særlig merværdi. Den fælles strategis kvantitative mål er
fortsat værdifulde som vektorer for den politiske mobilisering på både EU- og medlemsstatsniveau.
Yderligere tiltag kræves for at forbedre forvaltningen af strategien og for at sikre koordinering af de
finansielle, økonomiske og sociale prioriteringer.
Kommissionen understregede strategiens rolle som et nøgleelement for samfundsøkonomisk
konvergens i EU og en langsigtet plan for at overvinde den økonomiske krise. Den understregede de
nylige fremskridt med at styrke den europæiske koordinering af politikken på såvel beskæftigelses-
som arbejdsmarkeds- og socialområdet og den forestående udfordring med at forankre Europa 2020
i den økonomiske styringsproces.
7388/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0010.png
10. marts 2014
Kommissionen var dog bekymret over manglende fremskridt hen imod visse af målene på grund af
den ekstraordinære økonomiske krise. Navnlig målet om fattigdomsreduktion, som forudser mindst
20 mio. færre mennesker i eller med risiko for fattigdom i forhold til 2008, nås ikke.
Meddelelsen igangsætter midtvejsrevisionen om Europa 2020, som snart vil nå sit midtvejspunkt.
I forbindelse med dette revisionsforløb skal EPSCO-ministrene sikre, at processen i forbindelse
med det europæiske semester integreres bedre i Europa 2020-strategien, som udgør et nøgleredskab
for samfundsøkonomisk konvergens. Årlige landespecifikke henstillinger og politisk rådgivning
berører en bred vifte af politikområder.
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse
Rådet nåede til principiel enighed om en afgørelse om det sociale trepartstopmøde om vækst og
beskæftigelse
(5820/14).
Dette forslag sigter på at tilpasse Rådets afgørelse fra 2003 om indførelse af et socialt
trepartstopmøde ("topmødet") til de institutionelle ændringer som følge af Lissabontraktaten for at
afspejle topmødets nylige praktiske bestemmelser.
Det sociale topmøde har spillet en central rolle til fremme af drøftelserne om beskæftigelse og
sociale aspekter med EU's arbejdsmarkedsparter på højeste plan i tilknytning til Det Europæiske
Råd.
Den sociale dialog er fortsat afgørende inden for rammerne af den økonomiske styring i forbindelse
med gennemførelsen af Europa 2020-strategien, navnlig det årlige europæiske semester. Det er især
relevant, når det gælder drøftelser om konkurrenceevne, velfungerende arbejdsmarkeder,
lønpolitikker og socialpolitiske spørgsmål.
7388/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. marts 2014
Eventuelt
Aktuelle lovgivningssager
Formandskabet orienterede Rådet om følgende lovgivningsspørgsmål, som er blevet
behandlet i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet:
Udstationering af arbejdstagere
Fri bevægelighed for arbejdstagere
Supplerende pensionsrettigheder
Offentlige arbejdsformidlinger.
Gennemførelsesrapporter om:
det omarbejdede direktiv 2006/54 om ligebehandling af mænd og kvinder
de to antidiskriminationsdirektiver 2000/43 and 2000/78.
Rådet noterede sig orienteringen ved Kommissionen.
Det sociale trepartstopmøde
Formandskabet orienterede Rådet om forberedelsen af det sociale trepartstopmøde, der
afholdes den 20. marts 2014.
Arbejdsprogrammerne for Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse
for 2014
Formændene for ovennævnte udvalg orienterede Rådet om udvalgenes arbejdsprogrammer
for 2014.
7388/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0012.png
10. marts 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Den Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede
Rådet vedtog en forordning om Den Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede
(PE-CONS
132/13).
Fondens formål er at hjælpe de socialt dårligst stillede i alle medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan
vælge, om de vil uddele fødevarer og/eller anden materiel bistand til de socialt dårligst stillede
personer eller hjælpe disse på anden vis, f.eks. gennem sociale inklusionsaktiviteter. Fondens
finansielle ressourcer på næsten 3,5 mia. vil blive fordelt i medlemsstaterne i en syvårsperiode
(2014-2020).
Den vigtigste form for bistand til de socialt dårligst stillede forventes netop at være fødevarebistand.
Som et nyt element kan medlemsstaterne også anvende nogle af midlerne til at fremme
fødevaredonationer fra private kilder, f.eks. fra supermarkeder.
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Spanien
Rådet vedtog en afgørelse om anvendelse af 840 000 EUR fra Den Europæiske Fond for Tilpasning
til Globaliseringen (EGF) til støtte for 300 afskedigede arbejdstagere i den spanske tekstilindustri.
Afskedigelserne kan tilskrives de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene som følge af globaliseringen, der har ført til en betydelig stigning i
importen til Den Europæiske Union og et tab af EU-markedsandel på verdensmarkedet.
EGF bistår arbejdstagerne med at finde nye jobs og udvikle nye færdigheder, når de har mistet deres
arbejde som følge af ændringer i verdenshandelsmønstrene, f.eks. når en stor virksomhed lukker,
eller en fabrik bliver flyttet uden for EU. EGF's bistand består i at finansiere foranstaltninger såsom
hjælp til jobsøgning, karriererådgivning, skræddersyet uddannelse og omskoling, mentorordninger
og fremme af iværksætterånd. Den yder også tidsbegrænset, individuel engangsstøtte som f.eks.
tilskud til jobsøgning, mobilitetstilskud til at deltage i livslang læring og uddannelsesaktiviteter.
7388/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0013.png
10. marts 2014
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Den Centralafrikanske Republik
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for Den Centralafrikanske Republik for at
gennemføre ændringerne vedtaget på FN-plan, dvs. i FN's Sikkerhedsråds resolution 2134 (2014).
EU's særlige repræsentant for Sahel
Rådet forlængede mandatet for Den Europæiske Unions særlige repræsentant for Sahel, Michel
Dominique Reveyrand-De Menthon, indtil den 28. februar 2015. Samtidig bevilgede Rådet et
budget på 1,35 mio. EUR til den forlængede mandatperiode. EU's særlige repræsentant har til
opgave at bidrage aktivt til de regionale og internationale bestræbelser på at opnå varig fred,
sikkerhed og udvikling i Sahel, dvs. Mali, Mauretanien og Niger.
Støtte til uafhængige ikkespredningstænketanke
Rådet forlængede med yderligere tre år EU's støtte til det europæiske netværk af uafhængige
ikkespredningstænketanke, som blev oprettet i 2010. 3,6 mio. EUR er blevet afsat til projektet, som
gennemføres af EU's konsortium for ikkespredning.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Aftale med Tanzania om overførsel af mistænkte pirater og beslaglagte genstande
Rådet godkendte på EU's vegne en aftale mellem EU og Den Forenede Republik Tanzania om
betingelserne for overførsel af mistænkte pirater og tilknyttede, beslaglagte genstande fra den EU-
ledede operation Atalanta til bekæmpelse af piratvirksomhed til Den Forenede Republik Tanzania.
Samtidig bemyndigede det undertegnelsen af aftalen på EU's vegne.
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik
Rådet godkendte en aftale i form af brevveksling mellem EU og Den Centralafrikanske Republik
om status i Den Centralafrikanske Republik for Den Europæiske Unions militæroperation i Den
Centralafrikanske Republik (EUFOR RCA).
7388/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0014.png
10. marts 2014
MILJØ
2020-reduktionen af CO
2
-emissioner fra nye personbiler
Rådet vedtog en forordning om 2020-reduktionen af CO
2
-emissioner fra nye personbiler (PE-CONS
120/13, 6642/14 ADD 1 REV 1).
Den nye forordning fastsætter vilkår og betingelser for bilfabrikanter for at nå 2020-målet for CO
2
-
emissioner på 95 g CO
2
/km fra nye personbiler. En begrænset indfasningsperiode på 1 år
forudsætter, at 95 % af de nye biler, der sættes til salg, overholder målet i 2020, og 100 % inden
udgangen af 2020 og frem. Forordningen indfører også såkaldte "superkreditter" fra 2020 til 2022:
det skal tilskynde bilfabrikanterne til at udvikle ny teknologi og fremstille biler med et lavt
emissionsniveau (under 50 g CO
2
/km), da disse biler vil betyde mere for opfyldelsen af
bilgennemsnittet end normale biler. Loftet for anvendelse af superkreditter er fastsat til 7,5 g af
CO
2
/km for de tre år mellem 2020 og 2022.
Yderligere detaljer findes i pressemeddelelse
7453/14.
Biocider
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 528/2012/EU om biocider (PE-CONS
140/13).
Biocider er kemikalier, der anvendes til at bekæmpe organismer, som er skadelige for menneskers
eller dyrs sundhed eller som forårsager skader på naturlige eller fremstillede materialer. Eksempler
på biocidholdige produkter er insektmidler, desinfektionsmidler og industrielle kemikalier, f.eks.
skibsbundmaling og midler til beskyttelse af materiale.
Formålet med den eksisterende forordning er at fremme det indre markeds funktionsmåde for
biocidholdige produkter og samtidig sikre et højt beskyttelsesniveau for miljøet og folkesundheden.
Den nye forordning skal afhjælpe problemer vedrørende bestemmelserne i ovennævnte forordning
om biocider, som har været i kraft siden den 1. september 2013. Den fjerner navnlig en række
utilsigtede markedshindringer for leverandører af nye artikler, der er behandlet med biocidholdige
produkter, og for et stort antal leverandører af aktive stoffer.
Rådets endelige vedtagelse af lovgivningen i dag følger, efter at der blev opnået enighed ved
førstebehandlingen med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet stemte på sit plenarmøde
den 25. februar 2014.
7388/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454090_0015.png
10. marts 2014
LANDBRUG
Rådets konklusioner om Revisionsrettens særberetning om "EU's budget til udvikling af
landdistrikter"
Rådet vedtog konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 12/2013 med titlen
"Kan Kommissionen og medlemsstaterne påvise, at EU's budget til udvikling af landdistrikter
anvendes fornuftigt?" (6987/14).
Revisionsrettens synspunkt er, at det er vigtigt at foretage en passende evaluering af politikken for
udvikling af landdistrikter med henblik på ansvarliggørelse. Rådet understreger dog, at det først er,
når programmerne for udvikling af landdistrikter er helt gennemført, når medlemsstaterne har
foretaget efterfølgende evalueringer (i 2015), og når der er udarbejdet en sammenfatning af disse
efterfølgende evalueringer (i 2016), at det vil være muligt fuldt ud at vurdere, om EU's budget til
udvikling af landdistrikter i programmeringsperioden 2007-2013 blev anvendt fornuftigt.
Rådet minder om, at Kommissionen og medlemsstaterne for perioden 2014-2020 udarbejder en
fælles overvågnings- og evalueringsramme for hele den fælles landbrugspolitik, herunder et
overvågnings- og evalueringssystem for programmerne for udvikling af landdistrikter. Forordning
(EU) nr. 1305/2013 fastsætter EU-mål (Europa 2020) og foreskriver, at programmer for udvikling
af landdistrikter skal indeholde en forhåndsevaluering, en analyse af situationen med hensyn til
styrke, svagheder, muligheder og trusler ("SWOT") og en identifikation af behov, der skal tages op
i det geografiske område, som er omfattet af programmet, samt for hvert fokusområde
kvantificerede mål, der er i overensstemmelse med EU-målene (Europa 2020).
NUKLEAR ENERGI
Konventionen om nuklear sikkerhed - det sjette rapportbehandlingsmøde
Rådet vedtog en afgørelse om udstedelse af direktiver til Kommissionen til forhandlingen om
ændring af konventionen om nuklear sikkerhed inden for rammerne af det sjette
rapportbehandlingsmøde for de kontraherende parter i denne konvention (6879/14).
Det sjette rapportbehandlingsmøde for de kontraherende parter i konventionen om nuklear
sikkerhed afholdes fra den 24. marts til den 4. april 2014 i Wien. Konventionen er ikke blevet
ændret siden dens ikrafttræden i 1996 og skal ajourføres, så den bringes i overensstemmelse med de
seneste sikkerhedsstandarder og dens effektivitet styrkes.
Yderligere oplysninger findes på konventionens
websted.
7388/14
DA
15