Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3302 - økofin
Offentligt
1454083_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7399/14
(OR. en)
PRESSE 127
PR CO 15
PRESSEMEDDELELSE
3302. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 11. marts 2014
Formand
Ioannis Stournaras
Grækenlands finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
7399/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0002.png
11. marts 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet tilpassede det mandat, formandskabet har fået med henblik på forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om oprettelsen af en fælles afviklingsinstans og en fælles fond til afvikling af banker.
Det opfordrede til, at drøftelserne af den foreslåede
fælles afviklingsmekanisme
afsluttes inden
Parlamentets mødeperiode den 14.-17. april, så forordningen kan vedtages inden udgangen af
Parlamentets nuværende valgperiode.
Rådet drøftede skærpede regler om
beskatning af indtægter fra opsparing,
der skal gøre det muligt
for medlemsstaterne at slå ned på skattesvig og skatteunddragelse.
Når Det Europæiske Råd har godkendt direktivet, vil det blive vedtaget.
7399/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0003.png
11. marts 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BANKAFVIKLING - DEN FÆLLES AFVIKLINGSMEKANISME ............................................... 7
BESKATNING AF RENTER FRA OPSPARING ............................................................................. 8
OPFØLGNING AF G20-MINISTERMØDET I SYDNEY ................................................................ 9
ENERGI- OG KLIMARAMMEN ..................................................................................................... 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Pericles 2020-programmet for beskyttelse af euroen mod falskmøntneri ............................................................. 13
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU's eksterne finansielle instrumenter for perioden 2014-2020* .......................................................................... 13
UDVIDELSE
Instrument til førtiltrædelsesbistand ...................................................................................................................... 14
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Reducerede punktafgifter på rom og likører fra Madeira og Azorerne ................................................................. 14
Fritagelse for og nedsættelse af afgifter på produkter fra Mayotte ........................................................................ 15
UDENRIGSANLIGGENDER
1
Samarbejdsrådet EU-Usbekistan ........................................................................................................................... 15
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7399/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. marts 2014
SUNDHED
EU's sundhedsprogram for 2014-2020* ................................................................................................................ 15
TELEKOMMUNIKATION
Transeuropæiske telenet* ...................................................................................................................................... 16
TRANSPORT
Transeuropæiske transportnet - nye vejledende kort for nabolande ...................................................................... 16
FØDEVARELOVGIVNING
Grænseværdier for cadmium ................................................................................................................................. 17
LANDBRUG
Handel med landbrugsprodukter med Schweiz og Liechtenstein .......................................................................... 17
FISKERI
Den Europæiske Fiskerifond - øget samfinansiering for medlemsstater under finansielt pres .............................. 18
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 18
7399/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0005.png
11. marts 2014
DELTAGERE
Belgien:
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Petar CHOBANOV
Den Tjekkiske Republik:
Andrej BABIŠ
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Pierre MOSCOVICI
Kroatien:
Slavko LINIĆ
Italien:
Pier Carlo PADOAN
Cypern:
Harris GEORGIADES
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Pierre GRAMEGNA
Ungarn:
Mihály VARGA
Malta:
Edward SCICLUNA
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Polen:
Mateusz SZCZUREK
Portugal:
Maria Luís ALBUQUERQUE
Rumænien:
Liviu VOINEA
Slovenien:
Uroš ČUFER
Fast repræsentant
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomiminister
Finansminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Minister med ansvar for budgettet
Finansminister
7399/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0006.png
11. marts 2014
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Næstformand
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Vitor CONSTÂNCIO
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJLBRIEF
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
7399/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0007.png
11. marts 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BANKAFVIKLING - DEN FÆLLES AFVIKLINGSMEKANISME
Rådet gennemgik det mandat, formandskabet har fået med henblik på forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om oprettelsen af en fælles afviklingsinstans og en fælles fond til afvikling af banker.
Det opfordrede forhandlerne til at nå til enighed om den foreslåede fælles afviklingsmekanisme
inden Parlamentets mødeperiode den 14.-17. april. Dette vil gøre det muligt at vedtage forslaget til
forordning inden udgangen af Parlamentets nuværende valgperiode (i maj).
I december nåede Rådet til enighed om en generel indstilling, der involverer både et udkast til
forordning om den fælles afviklingsmekanisme og et tilsagn om senest den 1. marts at forhandle en
mellemstatslig aftale om funktionen af den fælles afviklingsfond
1
. Arbejdet er sidenhen videreført
på to planer med syv politiske trilogmøder med Europa-Parlamentet om forslaget til forordning og
seks møder i en regeringskonference om den fælles afviklingsfond.
Næste trilogmøde er berammet til den 12. marts.
I henhold til Rådets generelle indstilling træder den fælles afviklingsmekanisme i kraft den
1. januar 2015, hvorimod funktioner vedrørende aktionærernes og kreditorernes bail-in og
vedrørende afvikling finder anvendelse fra den 1. januar 2016. Hensigten er, at den fælles
afviklingsmekanisme skal omfatte alle de medlemsstater, der deltager i den fælles
tilsynsmekanisme, dvs. medlemsstaterne i euroområdet og de lande uden for euroområdet, der
beslutter at tilslutte sig.
Da forordningen er baseret på artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
skal vedtagelsen ske med kvalificeret flertal i Rådet og i enighed med Europa-Parlamentet.
1
Pressemeddelelse
17602/13.
7399/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0008.png
11. marts 2014
BESKATNING AF RENTER FRA OPSPARING
Rådet drøftede et udkast til direktiv med henblik på at styrke EU's regler om udveksling af
oplysninger om beskatning af indtægter fra opsparing (17162/13).
Ministrene var enige om, at når Det Europæiske Råd politisk har godkendt dette den 20.-21. marts
2014, kan den formelle vedtagelse af direktivet finde sted på den samling i Rådet, der kommer efter
mødet i Det Europæiske Råd
Ændringerne til direktiv 2003/48/EF har til formål at forhindre omgåelse af direktivet og afspejler
ændringer i forbindelse med opsparingsprodukter og udviklingen i investoradfærd, siden det trådte i
kraft i 2005.
Ved at udvide anvendelsesområdet for direktiv 2003/48/EF har det til formål at omfatte nye typer
indtægter fra opsparing samt produkter, der giver renter eller tilsvarende indkomst. Dette vil
omfatte livsforsikringskontrakter samt en bredere dækning af investeringsfonde. Desuden vil
skattemyndighederne ud fra et gennemsigtighedsprincip skulle træffe foranstaltninger til at
identificere, hvem der modtager rentebetalinger.
Det Europæiske Råd i december opfordrede til, at ændringsdirektivet vedtages senest i marts, i lyset
af dets betydning for bekæmpelse af skattesvig og skatteunddragelse.
Ifølge direktiv 2003/48/EF skal medlemsstaterne automatisk udveksle oplysninger, så de renter,
som udbetales i en medlemsstat til fastboende med skattemæssigt hjemsted i en anden medlemsstat,
kan beskattes i overensstemmelse med lovene i den stat, hvor de har deres skattemæssige hjemsted.
Direktivet er baseret på artikel 115 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og
kræver derfor enstemmig vedtagelse i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
7399/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0009.png
11. marts 2014
OPFØLGNING AF G20-MINISTERMØDET I SYDNEY
Rådet blev orienteret om resultatet af et møde mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne
den 22.-23. februar i Sydney.
Drøftelserne på mødet fokuserede på den globale økonomi, investering i infrastruktur og SMV'er,
økonomisk vækst, IMF-reformen, finansiel regulering og gennemsigtighed på skatteområdet. For så
vidt angår gennemsigtighed på skatteområdet godkendte G20-finansministrene en fælles
rapporteringsstandard, som OECD har udarbejdet, for automatisk udveksling af oplysninger (se
også s. 8).
7399/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0010.png
11. marts 2014
ENERGI- OG KLIMARAMMEN
Rådet drøftede de økonomiske aspekter af EU's klima- og energiramme for 2030 som forberedelse
af Det Europæiske Råds møde den 20.-21. marts.
Det drøftede virkningen af den foreslåede ramme på vækst og beskæftigelse samt på energipriser,
industriens konkurrenceevne og offentlige finanser. Formandskabet vil aflægge rapport om
drøftelsen i en skrivelse, der skal sendes til Det Europæiske Råd.
Klima- og energirammen for 2030, som Kommissionen foreslog i en meddelelse i januar (5644/1/14
REV 1),
har til formål at lette EU's overgang til en lavemissionsøkonomi. Den sigter mod at
kombinere mål vedrørende konkurrenceevnen i EU's industri og bæredygtigheden i dets
energiforsyning med de langsigtede mål, der er fastsat for at afhjælpe virkningerne af
klimaændringerne.
Hovedelementerne er:
et reduktionsmål for drivhusgasser på 40 % under 1990-niveauerne senest i 2030, som er
bindende for medlemsstaterne og baseret på et velfungerende emissionshandelssystem.
Målet på 40 % vil være et tilsagn som led i de internationale forhandlinger om en ny global
klimaaftale
et mål for vedvarende energi på mindst 27 % af det samlede energiforbrug senest i 2030,
som er bindende på EU-plan, men dog frivilligt for medlemsstaterne
en revision af EU's direktiv om energieffektivitet.
Drøftelsen fokuserede på de tiltag, som medlemsstaterne skal iværksætte for at nå de politiske mål,
midlerne til at fremme af vedvarende energi, foranstaltninger til at afhjælpe forskellen på
energipriserne i forhold til EU's økonomiske konkurrenter og gennemførelsen af det indre
energimarked.
7399/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0011.png
11. marts 2014
EVENTUELT
Rådet noterede sig det igangværende arbejde med dossieret vedrørende finansielle tjenesteydelser.
7399/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0012.png
11. marts 2014
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
-
Makroøkonomisk dialog med arbejdsmarkedets parter
En dialog om makroøkonomiske spørgsmål fandt sted den 10. marts mellem formandskabets trojka,
Kommissionen og Den Europæiske Centralbank på den ene side og arbejdsmarkedets parter på den
anden side, repræsenteret ved arbejdsgivere og fagforeninger på EU-niveau samt repræsentanter for
offentlige virksomheder og SMV'er. To spørgsmål blev drøftet på mødet: politiske løsninger til
fremme af vedvarende økonomisk vækst og finansieringskilder til genetablering af udlån til
økonomien, navnlig SMV'er.
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 10. marts. De drøftede den
økonomiske situation i euroområdet i lyset af Kommissionens økonomiske prognose for vinteren
samt instrumentet til direkte rekapitalisering af bankerne under den europæiske
stabilitetsmekanisme og de økonomiske tilpasningsprogrammer i Cypern, Grækenland og Portugal.
-
Mellemstatslig aftale om den fælles afviklingsfond
Ministrene holdt et særligt møde den 10. marts for at drøfte et udkast til mellemstatslig aftale om en
fælles afviklingsfond for banker.
-
Morgenmadsmøde
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation i lyset af Kommissionens
økonomiske prognose for vinteren. De blev også orienteret om de økonomiske og finansielle
aspekter i udviklingen vedrørende Ukraine. Kommissionen forelagde desuden de vigtigste resultater
af sine dybtgående undersøgelser af makroøkonomiske ubalancer i 17 medlemsstater.
7399/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0013.png
11. marts 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Pericles 2020-programmet for beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
Rådet vedtog
1
en forordning om Pericles 2020-programmet med henblik på beskyttelse og sikring
af euroen mod falskmøntneri og svig for årene 2014-2020 (PE-CONS
28/13).
Forinden var der
opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Pericles 2020 vil støtte udveksling af bedste praksis, udbredelse af oplysninger, teknisk,
videnskabelig og operationel bistand samt tilskud til finansiering af indkøb af udstyr, der skal
anvendes af særlige instanser inden for bekæmpelse af falskmøntneri. Programmet er rettet imod
deltagelse af politiet og skattevæsenet samt repræsentanter for de nationale centralbanker,
pengeudstedende organer og dommere. Finansieringsrammen er på 7,34 mio. EUR (i løbende
priser).
Pericles 2020 bygger på de to foregående Periclesprogrammer for perioderne 2002-2006 og 2007-
2013.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU's eksterne finansielle instrumenter for perioden 2014-2020*
Rådet vedtog
2
forordninger, der underbygger følgende af EU's eksterne finansielle instrumenter for
perioden 2014-2020:
et europæisk naboskabsinstrument (PE-CONS
126/13
+
6661/14 ADD 1)
et instrument til finansiering af udviklingssamarbejde (PE-CONS
127/13
+
6662/14
ADD 1
+
ADD 2)
et partnerskabsinstrument for samarbejde med tredjelande (PE-CONS
128/13
+
6664/14
ADD 1)
1
2
Den svenske delegation undlod at stemme.
UK's delegation stemte imod.
7399/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0014.png
11. marts 2014
et finansieringsinstrument for demokrati og menneskerettigheder på verdensplan (PE-
CONS 129/13
+
6665/14 ADD 1)
et instrument, der bidrager til stabilitet og fred (PE-CONS
110/13
+
6666/14 ADD 1).
Det vedtog også
1
en forordning om fælles regler og procedurer for gennemførelse af instrumenterne
til finansiering af EU's optræden udadtil (PE-CONS
130/13
+
6667/14 ADD 1
+ ADD 2 REV 2).
UDVIDELSE
Instrument til førtiltrædelsesbistand
Rådet vedtog en forordning, der underbygger EU's instrument til førtiltrædelsesbistand (IPA II) for
perioden 2014-2020 (PE-CONS
123/13
+ REV 2 +
6660/14
+
6660/14 ADD1).
Forinden var der
opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Reducerede punktafgifter på rom og likører fra Madeira og Azorerne
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Portugal til fortsat indtil den 30. juni 2014 at
anvende en reduceret punktafgiftssats i Madeira på rom og likører, som fremstilles og forbruges
lokalt, samt i Azorerne på likører og brændevin, som fremstilles og forbruges lokalt (6940/14).
Foranstaltningen har til formål at kompensere for de konkurrencemæssige ulemper, som destillerede
alkoholholdige drikkevarer, der er produceret i Madeira og Azorerne, rammes af som følge af de
højere produktions- og salgsomkostninger, der opstår på grund af den særlige strukturelle, sociale
og økonomiske situation i disse to regioner, der er klassificeret som regioner i den yderste periferi.
Den nuværende bemyndigelse til anvende en reduceret afgiftssats udløber den 31. december 2013.
1
UK's delegation stemte imod.
7399/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0015.png
11. marts 2014
Fritagelse for og nedsættelse af afgifter på produkter fra Mayotte
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Frankrig til indtil den 30. juni 2014 at indrømme
fritagelse for eller nedsættelse af særafgiften "octroi de mer" for visse varer, der fremstilles lokalt i
Mayotte (6965/14).
Afgørelsen finder anvendelse fra den 1. januar 2014, som er den dato, hvorfra Mayotte blev
klassificeret som region i den yderste periferi.
UDENRIGSANLIGGENDER
Samarbejdsrådet EU-Usbekistan
Rådet vedtog den holdning, som EU skal indtage på det 11. møde i Samarbejdsrådet EU-Usbekistan
den 18. marts i Bruxelles.
SUNDHED
EU's sundhedsprogram for 2014-2020*
Rådet vedtog
1
en forordning om oprettelse af EU-handlingsprogrammet for sundhed for årene
2014-2020 (PE-CONS
105/13
+
6917/14 ADD 1),
efter at der var opnået enighed med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen i november.
Målet med det nye program er at fremme innovation i sundhedssektoren, øge sundhedssystemernes
bæredygtighed, forbedre EU-borgernes sundhed og beskytte dem mod grænseoverskridende
sundhedstrusler. Programmet vil råde over op til 449,4 mio. EUR (i løbende priser).
Yderligere oplysninger findes i dok.
16161/13.
1
Den ungarske delegation undlod at stemme.
7399/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0016.png
11. marts 2014
TELEKOMMUNIKATION
Transeuropæiske telenet*
Rådet vedtog en forordning om retningslinjer for gennemførelse af og interoperabilitet i projekter
inden for telekommunikationsinfrastruktur af fælles interesse i forbindelse med transeuropæiske
telenet ("TEN-Telekom")(PE-CONS
116/13;
erklæring:
6911/14 ADD 1).
Forordningen fastlægger kriterier for, hvilke aktioner der er berettiget til finansiel bistand fra EU fra
Connecting Europe-faciliteten, og prioriteter for finansieringen af projekterne. Den omfatter
projekter inden for digitaltjenesteinfrastruktur og bredbåndsnet, som opfylder det generelle mål om
at bidrage til økonomisk vækst i overensstemmelse med Europa 2020-strategien, samt andre
betingelser.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7380/14.
TRANSPORT
Transeuropæiske transportnet - nye vejledende kort for nabolande
Rådet besluttede ikke at modsætte sig ikrafttrædelsen af en kommissionsforordning om ændring af
bilag III til forordning (EU) nr. 1315/2013 om retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske
transportnet, der supplerer det med nye vejledende kort (5528/14 +
ADD 1
+
ADD 2
+
ADD 3).
Bilag III til retningslinjerne indeholder vejledende kort for visse nabolande, som EU har tæt
samarbejde med om transportspørgsmål. Der kan vedtages delegerede retsakter for at inkludere kort
for flere nabolande. Udkastet til forordning vedrører kort for Rusland, Hviderusland, Ukraine,
Georgien, Armenien og Aserbajdsjan. Tilføjelsen af vejledende kort vil give EU mulighed for bedre
at målrette samarbejdet med de pågældende lande, navnlig med hensyn til finansiel støtte.
Udkastet til forordning er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde. Den kan nu træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet
gør indsigelse.
7399/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0017.png
11. marts 2014
FØDEVARELOVGIVNING
Grænseværdier for cadmium
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt angår grænseværdier for cadmium i fødevarer (5675/14).
Udkastet til forordning er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Kommissionen kan nu
vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
LANDBRUG
Handel med landbrugsprodukter med Schweiz og Liechtenstein
Rådet traf afgørelse om den holdning, EU skal indtage i Den Blandede Landbrugskomité mellem
EU og Schweiz, for så vidt angår oprindelsesbetegnelser og geografiske betegnelser (5991/14).
Den blandede komité har til opgave at forvalte den aftale om handel med landbrugsprodukter, der
trådte i kraft i juni 2002. Der er nedsat en særlig arbejdsgruppe, der skal forvalte bilaget til aftalen
om beskyttelse af oprindelsesbetegnelser (BOB) og beskyttelse af geografiske betegnelser (BGB). I
2011 indgik EU og Schweiz en aftale om BOB og BGB, som ændrer aftalen. Som følge heraf skal
arbejdsområdet for arbejdsgruppen for BOB og BGB ændres.
Rådet traf ligeledes afgørelse om den holdning, som EU skal indtage med hensyn til en ændring af
bilaget til en tillægsaftale med Schweiz og Liechtenstein (5994/14).
I tillægsaftalen udvides aftalen om handel med landbrugsprodukter mellem EU og Schweiz, der
trådte i kraft i september 2007, til at omfatte Liechtenstein. Ændringen til bilaget indebærer en
ajourføring af detaljerne vedrørende den kompetente liechtensteinske offentlige myndighed og
indførelsen af en supplerende BGB for Liechtenstein.
7399/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454083_0018.png
11. marts 2014
FISKERI
Den Europæiske Fiskerifond - øget samfinansiering for medlemsstater under finansielt pres
Rådet vedtog en ændring af forordning (EF) nr. 1198/2006 for så vidt angår visse bestemmelser om
finansiel forvaltning for medlemsstater, som er i eller trues af alvorlige vanskeligheder med hensyn
til deres finansielle stabilitet. Forinden var der opnået enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen (PE-CONS
28/14).
Ændringen har til formål at sikre korrekt gennemførelse af Den Europæiske Fiskerifonds (EFF)
programmer i medlemsstater, hvis finansielle ressourcer er under pres. Indtil videre har syv lande
modtaget finansiel støtte og aftalt et makroøkonomisk tilpasningsprogram med Kommissionen. Det
drejer sig om Cypern, Ungarn, Rumænien, Letland, Portugal, Grækenland og Irland, selv om
Rumænien og Letland ikke længere er omfattet af et tilpasningsprogram.
Forordningen giver Kommissionen mulighed for at øge udbetalingerne ved hjælp af
samfinansiering til disse lande i den periode, hvor støttemekanismerne finder anvendelse, så de
sættes i stand til fortsat at gennemføre fiskeripolitikprogrammer og udbetale midler til projekter.
Disse bestemmelser har dog ingen indvirkning på EU-budgettet, da den samlede bevilling for
perioden 2007-2013 ikke ændres.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Megan FEARON, Andrew LEWER, Jill SHORTLAND og Harvey SIGGS (Det
Forenede Kongerige) som medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af
mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015 (7066/14).
7399/14
DA
18